makkelijke vraag/moeilijk antwoord

thanx digits, ik had het niet beter kunnen uitleggen!:D

ik zit nu zwaar in boeken om een collega de oorsprong van de schuler beweging uit leggen en dat daarvoor gecompenseerd dient te worden in een INS. Kun je me daar effe in 2 zinnen mee helpen?

Het gaat om een 2 graden vrijheid gyro. Volgens mij onstond die slinger door de verplaatsing op de aarde waardoor de gravitatiekracht verandert, en dat induceert dan een draaimoment op 1 der gimballs, die daardoor een koppel opwekt, dat op zijn beurt een draaimoment op de andere gimball induceert en dez op zijn beurt een koppel induceert op de andere as en deze....slinger slinger slinger. Was het zoiets?
 
Dit is toch ook de reden dat de VS zijn raketten vanaf Cape Canaveral lanceert? (Dichtbij de evenaar) Zodat ze een grotere 'snelheid' van de aarde meekrijgen? En dat Rusland Kamtsjatka gebruikt?!

@Digits De reden dat ik dit verhaal eerder geleuter noemde, heeft meer te maken met het feit dat het effect bijna geheel teniet gedaan wordt door het feit dat je WEL met wrijving - lees ook wind, te maken hebt. En dat dat voor een veel groter deel invloed heeft.
 
Mooi topic! Vraag me af wanneer Paraglider met een mooie uitlegkomt :radar:

In any case, als het zou helpen, dan is het toch zeker maar een kwestie van enkele seconden?

@ KL, idd, daar dacht ik ook aan, zoals ESA Frans Guyana gebruikt en Sea Launch precies op de evenaar gaat liggen voor een lancering.
 
Oorspronkelijk gepost door Koning Lucht
Dit is toch ook de reden dat de VS zijn raketten vanaf Cape Canaveral lanceert? (Dichtbij de evenaar) Zodat ze een grotere 'snelheid' van de aarde meekrijgen? En dat Rusland Kamtsjatka gebruikt?!


yup, dacht ik ook.
 
on topic

on topic

even dit over wind:

Niet alleen uit ervaring, maar ook nog vaag onthouden uit mijn studietijd, zijn volgens mij praktisch alle upper winds Westelijk (polar front jet en de sub-tropical jet). Enkel in de zone tussen de evenaar en de ITCZ heeft men een Oostelijke windrichting (Equatorial jet). Die ITCZ gaat van +- 20Z in de winter tot +- 20N in de zomer schat ik.
Kort uitgelegd gebeurt dit volgens mij door het thermische onevenwicht; de lucht gaat van warm -> koud (H->L); naar de polen toe maw. Door de draaiing van de aarde en de bijhorende Coriolis krachten gaat die wind dus afdraaien naar rechts/het oosten. Vandaar dus dat dat we die overwegende Westelijke upper winds hebben. Zoals ik al zei is net het omgekeerde het geval tussen de ITCZ en de evenaar.

Raar maar waar; als ik met mijn maatschappij naar het Oosten toe vlieg zal operations ons een flight plan maken dat zo dicht mogelijk naar die westelijk jetstream toegaat en op de terugvlucht er zo ver mogelijk vandaan; rekening houdend met andere/operationele factoren wel te verstaan.

Ik aanvaard die theorie van het impulsmoment wel, maar dat heeft er hier toch wel net iets minder mee te maken denk ik.
 
Interessant verhaal allemaal, maar net zo toepasbaar als de momenten bij rotatie van je vliegtuig en de gyroscopische weerstand die je ondervindt door je ronddraaiende wielen en je propellers/fans. Je merkt er niks van.

Net zozeer als dat je merkt dat wanneer je achter je computer opstaat en je twee passen in westelijke richting of in zuidelijke richting zet. Daar zijn precies dezelfde momenten op van toepassing als op een vliegtuig.

Wellicht als de aarde 100x zo snel zou ronddraaien en je eigen snelheid 1000 km per seconde zou zijn, dat je een merkbaar effect zou waarnemen.
 
Terug
Bovenaan