makkelijke vraag/moeilijk antwoord

Oorspronkelijk gepost door Burton
koninglucht, tuurlijk is de tijd de afstand gedeeld door de gs. en de gs is weer de snelheid van de lucht +of - jouw snelheid tov de lucht. en daar zit het hem nu juist in. de man beweert dat jouw snelheid tov van de lucht groter is als je naar een pool toe vliegt door het eerder beschreven verschijnsel.


Ik denk dat je het om moet draaien. Jouw snelheid ten opzichte van de lucht is niet groter, MAAR

de snelheid van de lucht ten opzichte van de aarde is hoger. Dit komt omdat je de harde winden op hoogte deels door de aardrotatie kunt verklaren. Daar heeft de betreffende man dus een punt, maar het wordt op de verkeerde manier uitgelegd.

Groet Koning
 
Oorspronkelijk gepost door Koning Lucht
Ik denk dat je het om moet draaien. Jouw snelheid ten opzichte van de lucht is niet groter, MAAR

de snelheid van de lucht ten opzichte van de aarde is hoger. Dit komt omdat je de harde winden op hoogte deels door de aardrotatie kunt verklaren. Daar heeft de betreffende man dus een punt, maar het wordt op de verkeerde manier uitgelegd.

Groet Koning

KL,

Als de snelheid van de lucht ten opzichte van de aarde hoger is, dan moet er dus een correctiefactor in de omzetting IAS - CAS - TAS - GS zitten. Van IAS naar CAS is alleen afhankelijk van meetfouten door de apparatuur en vliegtuigvorm. Van CAS naar TAS is een correctie op temperatuur en luchtdruk. Van TAS naar GS is een correctie met de wind. Hierin vind ik nergens een correctie op aardrotatie.
 
Vanuit de ruimte zou je kunnen zien dat de aarde snel rond zn as draait, maar vanuit de atmosfeer zie je dit niet. De atmosfeer draait met de aarde mee, en je vliegtuigje/heli/ballon/whatever hangt in de atmosfeer. Draait dus ook met de atmosfeer mee et voilà, de rotatie van de aarde heeft (nagenoeg) geen effect op je reistijd.
 
De reistijd is sneller omdat er een straalstroom (jetstream) waait.

In de tropen worden het aardoppervlak en de atmosfeer gemiddeld opgewarmd (stralingsoverschot) en in de poolstreken koelen ze gemiddeld af (stralingstekort). Hierdoor ontstaat er een temperatuurgradient, waardoor de wind ook met de hoogte toeneemt. Bovendien heeft de wind dan de neiging om af te buigen naar rechts(o.i.v. de Corioliskracht). De straalstroom is gekoppeld aan een frontale zone, die de koele lucht in het noorden scheidt van warmere in het zuiden. (Bron: Dictaat "Inleiding atmosfeer", Wageningen Universiteit)

Het is kolder dat een vliegtuig een grotere snelheid krijgt als het dichter bij de rotatie-as van de aarde komt; het vliegt immers boven de aarde. De wind is idd WEL afhankelijk van de aardrotatie. Door "in" de straalstroom mee te vliegen, heb je een grotere grondsnelheid (door tailwind).

Gr. Chris
 
Burton,

Wie is die leraar, van welke faculteit? Misschien ken ik hem wel. Hij heeft gelijk!!!!!!!!!!!!!!!
Dwz men mag de wet van behoud van impulsmoment op het systeem aarde-vliegtuig toepassen. Het is alleen de vraag of de resulterende kracht (tgv de noord-zuid beweging) in oost-west richting staat, danwel de aarde in duikt of er vanaf gaat. De gouden 90 graden regel (denk aan het draaiende fietswiel die je los in je hand houdt, als de as met je rechterhand omhoog duwt, kantelt het wiel 90 graden de andere kant op ---> dat is de reden waarom we niet omdonderen bij het fietsen, terwijl we wel omvallen als we stil staan, weet ook bijna geen hond, maar het is wel zo).
Ik zit zelf nog met 1 grote vraag, waar iemand anders ook al een terechte opmerking over plaatste, mag je het systeem aarde-vliegtuig wel als vast beschouwen? (net als die ijsdanseres).
Als het nu zou mogen, is het een leuke oefening om het effect af te schatten. Ik vermoed dat het in de range 0,0001% gaat zitten en dus helemaal niet relevant is. Immers de straal verandering is zo klein, dat het traagheidsmoment verandering niets voorstelt. Maar daar zou die leraar eens een leuke vingeroefening van moeten maken. het is voor mij te lang geleden.

De piloten hier (de meeste althans) hebben nog nooit van de wet van behoud van impulsmoment gehoord, laat staan ermee gerekend. En dan krijg je natuurlijk domme antwoorden terug. Veel verder als GS=TAS+/-wind komen de meeste niet, omdat dat nu eenmaal in de B1 boeken staat. Dat er 2e orde en hogere effecten zijn is nooit verteld. Was/is ook niet van belang voor de praktijk, de effecten zijn verwaarloosbaar.

Geef die leraar eens een vliegplan van een collega al hier in de hand. De bijbehorende massa´s en laat hem maar rekenen. Ik ben wel benieuwd naar het antwoord.
 
eigenlijk moeten wij concluderen dat wij niet weten waar wij over praten ( ik sowieso niet...) ik weet het antwoord gewoonweg niet. ben ik nu dom? JA gelukkig wel zeg.

garoeten

:cool:
 
Kom op jongens:
Als je van amerika richting Europa komt vlieg je tegen de draairichting van de wereld. En dat maak de reis een hoop kleiner. Maar als je van Europa naar Amerika gaat vlieg je met de richting waar de wereld ook draait
 
@Robin200

Je kunt er ook nog de relativiteitstheorie van Eistein bijhalen, maar dat is niet relevant. Het effect ervan is immers bij de snelheden waar we over praten erg gering.

Groet Koning
 
@kebab

tja ook dat ligt er aan , links of rechtsdragend zijn kan de inclinatie van je linker teelbal beinvloeden waardoor de vertraging van je rechter word uitgesteld tot volgende week maandag.In dat geval is de opstuurhoek te verwaarlozen
 
@ Burton

De grootte van dat impulsmoment wordt voor een cirkelbaan gegeven door J = m*v*r, met m de massa, v de snelheid en r de 'arm', d.w.z. de afstand tot de rotatie-as, in het geval van een cirkel dus de straal. Als J en m constant zijn en r afneemt, moet dus v toenemen.





Maar r neemt niet af, ook al kom je dichter bij de rotatie-as. Je komt niet (noemenswaardig) dichterbij het zwaartepunt van de aarde.

En daar "draait" het om bij momenten. Als je het idd uberhaupt een "arm" mag noemen....



Just a thought though
 
hoi,

heb me even geregistreerd om hier op te reageren.

1) wat hij zegt klopt. dat is ook de reden waarom die windrichting meestal hetzelfde is , zoals hierboven al vermeld
2) r neemt wel af naar de polen toe, omdat r de afstand is tot de AS , en NIET het middelpunt


denk even aan dit. je motoren aan je vliegtuig dien om wrijvingskrachten te compenseren. laat die dus even weg.
er is dus een situatie zonder wind, zonder wrijving.

je stijgt op op punt A (op evenaar) met een snelheid van 700 km/u. als je nu naar punt B op evenaar vliegt, dan is je snelheid daar overal constant.

nu, de aarde draait rond, dus je hebt een zeker impuls. je merkt het niet, maar je hebt het wel.
de aarde is als een kermismolen. als je er op staat merk je ook niet dat die draait. als die kermismolen ineens stopt mer kje het wel, want dan vlieg je er af.

nu, als je met een vliegtuig vliegt naar een hogere breedtegraagd, dan "stopt" de kermismolen in feite een beetje, en op de noordpool staat die volledig stil.

even uitleggen: natuurlijk stopt de aarde niet met draaien, maar wat er bij de aarde constant is, is de hoeksnelheid. de snelheid waarmij wij rondtoeren, is gelijk aan de hoeksnelheid * afstand tot as van de aarde. deze is op de evenaar maximaal, en op de noordpool 0.


reacties als "flauwekul" enz zijn erg jammer. het is niet omdat je niet weet hoe/waarom iets werkt, dat je meteen dingen als flauwekul moet gaan bestempelen.
het is mogelijk dat mijn bovenstaande uitleg morgen totaal onzin is omdat men weer iets nieuws ontdekt heeft, maar daarom zeggen dat iets "flauwekul" is, das zielig.

greetings,
digits
 
mooie uitleg, maar gebruik dit nu eens om het verschil in vliegtijd tussen O-W en W-O uit te leggen... Misschien toch ook even het fenomeen WIND erbij halen...
 
Oorspronkelijk gepost door 25L
mooie uitleg, maar gebruik dit nu eens om het verschil in vliegtijd tussen O-W en W-O uit te leggen... Misschien toch ook even het fenomeen WIND erbij halen...

dat wind er mee te maken heeft is natuurlijk de belangrijkste factor. daar was ook geen discussie over, en dus heb ik dat achterwege gelaten. beide effecten versterken mekaar, en wind zal ongetwijfeld de belangrijkste factor zijn, vooral ook omdat de airspeed bij jullie waarschijnlijk wel belangrijkst is ?

je past je snelheid bijgevolg aan tov de wind.

als de wind een snelheid heeft van A km/u. en jij wilt een airspeed hebben van B km/u, dan zorgen je motoren er voor dat er B km/u geleverd wordt.

nu, als de aarde je "helpt" om rond te draaien, dan zullen je motoren om B km/u vol te houden, gewoon minder vermogen moeten leveren. daarom zal dat volgens mij geen invloed hebben op de tijd van je vlucht, maar het effect is zeer zeker aanwezig, en is zeker geen flauwekul.


//edit:

dit effect speelt niet bij reizen van O-W en W-O, zolang je maar op dezelfde breedte blijft. het is pas van als je verandert van breedte dat het een effect speelt.
 
Laatst bewerkt:
Van Oost naar West= 3x eten, van West naar Oost....2x
Betere vraag.....stel, ik kan met mijn helicopter zo hoog gaan als ik kan......Op welke hoogte draait de aarde wel onder me door (met een snelheid van 15 degrees/hour op de evenaar) als ik recht omhoog ga??? Let's see..
 
als je "recht" omhoog gaat volgens de aarde, en je de microscopische wrijving van ruimte stof enz... verwaarloost, dan ga je in feite een maan worden van de aarde, en ga je geostationair (boven zelfde punt) blijven staan.
 
Terug
Bovenaan