@pizza: Ex-Ryanair en geen groot fan. En ben het met je eens dat Ryanair ook flink geld krijgt van verschillende overheden. Heb een tijdje de binnenlandse vluchten in Ierland gedaan, vluchtjes van 30 minuten met gemiddeld 40 pax of zo. Totaal onzinnig om dat met een 737-800 te doen, maar de overheid betaalde er voor.
En misschien ben ik dan maar een azijnpisser maar kom op, deze hele maatschappij kan toch nooit een succes worden? In elk geval niet met het huidige plan.
KLM Cityhopper vloog tot een paar jaar terug AMS > MAA. Misschien zijn er mensen van KLM die meer exacte getallen hebben, maar een kennis van mij zat zo af en toe op die vlucht en vertelde me dat er meestal maar een man of 10 aan boord waren. En dan had KLM nog het voordeel dat mensen op Amsterdam konden overstappen. Lees ook deze
post op airwork.
Stel ik woon in Maastricht en wil naar Amsterdam. Met de NS hoef ik niet door security en kan ik meenemen wat ik wil. Met Maastricht Airlines moet ik voldoen aan de veiligheidsregels en mag ik maximaal 5kg handbagage mee, anders moet ik het inchecken. Er vertrekt elke 30 minuten een directe trein richting Amsterdam CS (en nog wat andere mogelijkheden als ik bereid ben over te stappen). Duurt 2:23 volgens de NS en het retourtje kost me 47,60 euro. En als ik eerlijk ben vind ik die nieuwe dubbeldekker sneltreinen best comfortabel.
Op een willekeurige dag in april kost de goedkoopste retour combinatie naar Amsterdam met Maastricht Airlines 79 euro. De vliegtijd is natuurlijk wel veel minder dan de reistijd met de trein, slechts 55 minuten. Maar ik moet ik nog naar het vliegveld zien te komen vanaf Maastricht (waarschijnlijk met de auto want openbaar vervoer richting het vliegveld valt tegen). En ook al is het een klein vliegveld, je moet toch ruim van te voren aanwezig zijn voor het inchecken etc. En dan na aankomst moet je nog met de trein vanaf Schiphol naar Amsterdam CS.
Maastricht > Berlijn is ook geen nieuwe route. Easyjet vloog deze route in 2005 / 2006, maar is er mee gestopt omdat er te weinig passagiers waren. Germanwings heeft het daarna geprobeerd maar is er vorig jaar ook mee gestopt.
Vanaf Keulen en Düsseldorf kan je met verschillende maatschappijen (Lufthansa, Germanwings, Air Berlin) naar zowel Berlijn als München. Transavia vliegt ook naar Berlijn vanaf Eindhoven. Voor twee willekeurige dagen in April betaal ik met Maastricht Airlines voor een vluchtje Berlijn 149 euro. Er is maar één vlucht die dag, midden op de dag, in een minimaal 25 jaar oude Fokker 50. De vlucht duurt 1 uur en 45 minuten. Lufthansa vanaf Düsseldorf heeft op dezelfde dagen vier vluchten. De goedkoopste retour is 99 euro. De vlucht is in een moderne Airbus en duurt 1 uur en 5 minuten.
Heb ook even de Transavia vlucht vanaf Eindhoven bekeken, en dat is 100 euro retour van Eindhoven naar Berlijn.
Mijn kritiek is niet op de Fokker 50. En ik vind het ook mooi om groei en ontwikkeling in de Nederlandse luchtvaart te zien (zaken als de
PAL-V bijvoorbeeld). Maar ik zie hier geen realistisch financieel plan. De tickets zijn duur, er zijn genoeg goedkopere alternatieven, de vliegtuigen zijn oud, handbagage is zeer beperkt, etc.
Ik probeer niet te zeggen dat ik deze club failliet wil zien gaan. Natuurlijk hoop ik dat ze succesvol zijn. Maar ik geloof er niet in en ben bang dat het geld dat de overheid er in geïnvesteerd heeft verloren zal gaan.