Maastricht Airlines

Toch is het wel typisch... dit is Airwork anno 2013.
De luchtvaart ligt op z'n reet, banen zijn schaars. Wordt er eindelijk iets nieuws gestart, met subsidie (dus in ieder geval garantie voor een jaar), een plan voor de komende paar jaar, banen voor een paar captains op de Fokker 50 (maar dat is niet interessant volgens velen, wat dat staat ongeveer gelijk aan een C172), banen voor een paar F/O's die anders met hun geld naar Indonesië hadden moeten gaan), en wat gebeurd er? We gaan met z'n alle weer lopen zeiken. Azijnpissers...

Overigens heb ik in een half jaartje meer banen in Nederland zien ontstaan voor mijn Fokker 50 rating dan voor 737 ratings, maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen. Hoezo een rating waar je niks aan hebt...

Kunnen we gewoon weer terug naar RyanAir bashen?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad Beer............

De negatieve toon op dit forum begint een beetje "old news" te worden. Er zijn banen bijgekomen, en nog wel in Nederland. Mooi toch?!

Enne, F50 is volgens mij een topkist om te mogen vliegen...........

:D Doc.
 
Als ik vandaag moet tekenen om de rest van mijn carrière op die truttentriller te zitten, zou ik het meteen doen. ;-)
 
@pizza: Ex-Ryanair en geen groot fan. En ben het met je eens dat Ryanair ook flink geld krijgt van verschillende overheden. Heb een tijdje de binnenlandse vluchten in Ierland gedaan, vluchtjes van 30 minuten met gemiddeld 40 pax of zo. Totaal onzinnig om dat met een 737-800 te doen, maar de overheid betaalde er voor.

En misschien ben ik dan maar een azijnpisser maar kom op, deze hele maatschappij kan toch nooit een succes worden? In elk geval niet met het huidige plan.

KLM Cityhopper vloog tot een paar jaar terug AMS > MAA. Misschien zijn er mensen van KLM die meer exacte getallen hebben, maar een kennis van mij zat zo af en toe op die vlucht en vertelde me dat er meestal maar een man of 10 aan boord waren. En dan had KLM nog het voordeel dat mensen op Amsterdam konden overstappen. Lees ook deze post op airwork.

Stel ik woon in Maastricht en wil naar Amsterdam. Met de NS hoef ik niet door security en kan ik meenemen wat ik wil. Met Maastricht Airlines moet ik voldoen aan de veiligheidsregels en mag ik maximaal 5kg handbagage mee, anders moet ik het inchecken. Er vertrekt elke 30 minuten een directe trein richting Amsterdam CS (en nog wat andere mogelijkheden als ik bereid ben over te stappen). Duurt 2:23 volgens de NS en het retourtje kost me 47,60 euro. En als ik eerlijk ben vind ik die nieuwe dubbeldekker sneltreinen best comfortabel.

Op een willekeurige dag in april kost de goedkoopste retour combinatie naar Amsterdam met Maastricht Airlines 79 euro. De vliegtijd is natuurlijk wel veel minder dan de reistijd met de trein, slechts 55 minuten. Maar ik moet ik nog naar het vliegveld zien te komen vanaf Maastricht (waarschijnlijk met de auto want openbaar vervoer richting het vliegveld valt tegen). En ook al is het een klein vliegveld, je moet toch ruim van te voren aanwezig zijn voor het inchecken etc. En dan na aankomst moet je nog met de trein vanaf Schiphol naar Amsterdam CS.

Maastricht > Berlijn is ook geen nieuwe route. Easyjet vloog deze route in 2005 / 2006, maar is er mee gestopt omdat er te weinig passagiers waren. Germanwings heeft het daarna geprobeerd maar is er vorig jaar ook mee gestopt.

Vanaf Keulen en Düsseldorf kan je met verschillende maatschappijen (Lufthansa, Germanwings, Air Berlin) naar zowel Berlijn als München. Transavia vliegt ook naar Berlijn vanaf Eindhoven. Voor twee willekeurige dagen in April betaal ik met Maastricht Airlines voor een vluchtje Berlijn 149 euro. Er is maar één vlucht die dag, midden op de dag, in een minimaal 25 jaar oude Fokker 50. De vlucht duurt 1 uur en 45 minuten. Lufthansa vanaf Düsseldorf heeft op dezelfde dagen vier vluchten. De goedkoopste retour is 99 euro. De vlucht is in een moderne Airbus en duurt 1 uur en 5 minuten.

Heb ook even de Transavia vlucht vanaf Eindhoven bekeken, en dat is 100 euro retour van Eindhoven naar Berlijn.

Mijn kritiek is niet op de Fokker 50. En ik vind het ook mooi om groei en ontwikkeling in de Nederlandse luchtvaart te zien (zaken als de PAL-V bijvoorbeeld). Maar ik zie hier geen realistisch financieel plan. De tickets zijn duur, er zijn genoeg goedkopere alternatieven, de vliegtuigen zijn oud, handbagage is zeer beperkt, etc.

Ik probeer niet te zeggen dat ik deze club failliet wil zien gaan. Natuurlijk hoop ik dat ze succesvol zijn. Maar ik geloof er niet in en ben bang dat het geld dat de overheid er in geïnvesteerd heeft verloren zal gaan.
 
Laten we voor de grap nou eens aannemen dat er daadwerkelijk onderzoek is gedaan naar vraag en aanbod en stel nou eens dat daar uit is gekomen dat er inderdaad vraag naar is?
Stel... gewoon voor de lol... dat de mensen die hier achter zitten niet meteen van de eerste de beste bananenboot af zijn gekomen en op een goede morgen wakker werden en dachten; "laat ik vandaag eens een maatschappij beginnen".
Iedere maatschappij zal opstart moeilijkheden hebben en routes zullen moeten "groeien". Daar zijn we het eens over.
KLM vergelijken met MA is volgens mij klinkklare onzin. Dat is een vlieger die gewoon niet op gaat. Dat is als Ford met Dacia vergelijken. Ze maken allebei auto's, maar het kostenplaatje ziet er even heel wat anders uit.

Ik hoor je veel praten over "25 jaar oude Fokker 50's". Klopt, ik zal de laatste zijn die zegt dat het een hyper moderne kist is. De stille kracht ligt echter in het brandstofverbruik en de overige lage overhead kosten. Met een handjevol passagier zou je een F50 al break even kunnen krijgen.
Even voor de lol. Wist je dat de gemiddelde leeftijd van 737's ook rond de 20 jaar is?

Oh... en breek me de bek niet open over subsidies... iedere maatschappij die ook maar één euro subsidie los kan trekken, zal het niet nalaten. Iedere maatschappij ontvangt op de één of andere manier subsidie. Dus ga jezelf svp niet heilig zitten verklaren.

Al met al kun je best stellen dat het een gewaagd project is. Heeft het kans van slagen in deze tijd? Misschien wel, misschien niet. Dat zal van een hoop factoren afhangen. Is het een risico waard? In mijn opinie wel.
Een wereld zonder mensen die risico's durven nemen, zou een treurig zooitje zijn. Nogmaals, het is maar een mening...
 
post[/URL] op airwork.

Stel ik woon in Maastricht en wil naar Amsterdam. Met de NS hoef ik niet door security en kan ik meenemen wat ik wil. Met Maastricht Airlines moet ik voldoen aan de veiligheidsregels en mag ik maximaal 5kg handbagage mee, anders moet ik het inchecken. Er vertrekt elke 30 minuten een directe trein richting Amsterdam CS (en nog wat andere mogelijkheden als ik bereid ben over te stappen). Duurt 2:23 volgens de NS en het retourtje kost me 47,60 euro. En als ik eerlijk ben vind ik die nieuwe dubbeldekker sneltreinen best comfortabel.

Air Exel vloog deze route vier keer per dag en later zelfs vijf keer per dag. Ik heb er veel gebruik van gemaakt maar moest soms met de trein omdat bijna alle vluchten vol zaten. Alleen de middagvlucht AMS-MST had vaak nog wel een paar plaatsen over.
KLM heeft de route later overgenomen maar vloog maar twee keer per dag. Dat was het einde van de verbinding omdat een dergelijke frequentie nu eenmaal niet werkt. Bij een doorverbinding via Schiphol zijn de wachttijden veel te lang.
Om succesvol te zijn moet je zeker vier a vijf keer per dag heen en weer kunnen vliegen.

De tijden zijn wel anders. Elk half uur gaat er een trein van Sittard naar Schiphol en ook de A2 is een stuk beter geworden. MA zal het vooral moeten hebben van de doorverbindingen, mensen die vanuit Limburg via Schiphol verder reizen.

Berlijn verhaal ligt anders. Er is genoeg animo om een Fokker 50 te vullen. Easyjet probeerde het met een A319. Die was te groot. Germanwings was redelijk succesvol, vaak 70 tot 100 man aan boord. Wellicht te weinig om een A319 rendabel te maken maar genoeg om het met een Fokker 50 te proberen.
Germanwings stopte omdat ze slots nodig hadden op Tegel en niet omdat het zo dramatisch slecht ging.

Ik hoop dat het gaat lukken !
 
Berlijn verhaal ligt anders. Er is genoeg animo om een Fokker 50 te vullen. Easyjet probeerde het met een A319. Die was te groot. Germanwings was redelijk succesvol, vaak 70 tot 100 man aan boord. Wellicht te weinig om een A319 rendabel te maken maar genoeg om het met een Fokker 50 te proberen.
Germanwings stopte omdat ze slots nodig hadden op Tegel en niet omdat het zo dramatisch slecht ging.

Er hing ook gedeelte een politiek tintje aan de route van Germanwings, want Lufthansa lag destijds met de overheid in de clinch mbt die luchtvaartbelasting per passagier (die in Nederland weer is afgeschaft), en om 'druk' uit te voeren heeft men geroepen dat ze dan maar vanaf het buitenland wat routes zouden gaan openen.

Passagiersaantallen lagen laag voor een A319, en zeker als je vergelijkt dat we op andere routes toch echt een stuk voller zitten, werd er denk ik geen winst gemaakt op de route....

De tijdelijke luchthaven Tegel zit momenteel bomvol, dus dat verhaal over slots kan kloppen. Maar volgens mij was beslissing om te stoppen met Maastricht al genomen voordat duidelijk werd dat Germanwings ging verkassen naar Tegel om te gaan samenwerken met Lufthansa.
 
Ik wil nog even een zeer kritische kanttekening plaatsen...

Volgens persberichten heeft Maastricht Airlines subsidie gekregen om de opstart mogelijk te maken. Volgens die info heeft men o.a. 230.000 euro ontvangen voor het opleiden van vliegers en cabinepersoneel.
http://www.nu.nl/economie/2988129/subsidies-maastricht-airlines.html

Laat zeggen dat ze voor die 2 vliegtuigen ongeveer 10 CPT's en 10 FO's nodig hebben, waarom moeten de nieuwe Ab-Initio's dan nog zelf 38.000 euro betalen (bron NLS-er) voor een typerating op de Fokker 50...?

Mijn inschatting zouden de groundcours, 40 uurtjes op een Fokker 50 sim, en een basetraining niet meer moeten kosten dan zo'n 20.000 euro....
http://www.airbaltictraining.com/en...t-crew-training/type-rating-course-fokker-50/
http://www.airbaltictraining.com/en/prices/

Schandalig!!!

Mijn inziens valt dit bedrijf in de categorie van Orange/Tulip/Rossair/SolidAir en gaan we vast weer een nieuw debacle meemaken...
 
Dit lijkt me echt weer een gevalletje van subsidie binnen graaien, jezelf en wat vrienden een giga salaris toekennen. Alles financieren en de boel failliet laten gaan. Uiteindelijk heb je dus niets eraan om hiervoor te betalen. Je steekt je alleen maar verder in de schulden en krijgt er niets of zeer weinig voor terug. Laat dit een waarschuwing zijn voor gegadigden!!
Mensen een type laten betalen terwijl daar subsidie voor is gevangen? Is dat niet strafbaar?
 
Waar staat die 38.000 euro, want van horen zeggen hebben we er meerdere gehad.
In een ander topic verdient een KLM captain long-haul 250k per jaar, dus zo kan ik er nog wel een paar...
 
Ik weet het niet, dat zullen dan echt alleen de meest seniore captains zijn die al 30 jaaar bij de KLM vliegen... als dat al zo is.
 
Terug
Bovenaan