LVNL heeft boter op haar ......

Beste lezers,

Het uitzetten van de hoogte-informatie werkt levensgevaarlijke situaties in de hand. Het Nederlands luchtruim is niet zo groot maar wel druk met veel civiel verkeer. Elk jaar zijn er tussen de 100 en 300 airspace infringements die tot gevaarlijke situaties kunnen leiden.

LVNL distantieert zich nadrukkelijk van deze oproep op dit forum en vraagt extra aandacht voor de veiligheid bij VFR vluchten.

Volgens de AIP procedure is het volledig toegestaan om mode-C uit te zetten.

Als LVNL blijft stellen dat unverified mode-C een goede hoogte informatie is, waarop geen foutmarge van toepassing is en waarop airspace infringements strafrechtelijk vervolgd kunnen worden zal ik blijven adviseren om mode-C uit te zetten.

Daarnaast zou LVNL niet mee moeten willen werken aan een strafrechtelijk vervolgingssysteem waarbij vliegers vervolgd worden zonder enige vorm van onderzoek of bewijs van opzet en/of grove nalatigheid.

Groet,

Hans.

NOTAM: ALL ATCO VALID PERM IF PROG ON SAFE TOBE MADE 7000N0000E 7000S0000W DONOT BLME PILOT
 
Laatst bewerkt:
Dutch fly, ken jij de regeling "boorduitrusting" niet? Je moet echt ophouden mensen volledig verkeerd in te lichten.

"Artikel 10

1.Voor het uitvoeren van een VFR vlucht in het vluchtinformatiegebied Amsterdam zijn de volgende voorschriften voor het gebruik van een SSR-transponder van toepassing:
a. het gebruik van een SSR-transponder met mode S/ELS en met automatische hoogterapportering in mode C is verplicht in het luchtruim met de classificatie A, B, C, D, E of F en in de NSA Amsterdam;
b. het gebruik van een SSR-transponder met de mode S/ELS en met automatische hoogterapportering in mode C is verplicht in het overige luchtruim met de classificatie G op en boven 1200 voet AMSL;
c. mode A code 7000 wordt ingesteld.
2.De verplichtingen, bedoeld in het eerste lid, zijn niet van toepassing wanneer door de betreffende verlener van luchtverkeersdiensten een andere opdracht is verstrekt of afwijkende voorschriften van toepassing zijn door de aard van het luchtvaartuig of het doel van de vlucht."

En artikel 8 'besluit luchtverkeer 2014' :

2. Bij regeling van Onze Minister kunnen delen van het luchtruim met vastgestelde afmetingen worden benoemd tot Transponder Mandatory Zones waarbinnen het meenemen en gebruiken van drukhoogterapporterende transponder s verplicht is.
 
Laatst bewerkt:
Dutchfly, als ik zo je posts hier lees heb je geen idee van de gevaren die je loopt. Naar buiten kijken in een airliner is een heel goed idee, maar een hele slechte vervanger van tcas.
Ik heb zelf behoorlijk wat GA ervaring, en helaas kwam ik daar regelmatig mensen tegen die eigenlijk niet zo goed wisten waar ze mee bezig waren, slechte voorbereiding, oude kaarten, maar wel even door de schiphol ctr willen crossen.....
Je zal best een valide punt hebben over bewijsvoering etc., maar misschien was er wel sprake van grove nalatigheid inzake voorbereiding etc. Daar wil ik verder niet op in gaan, maar ik ken vliegers waarbij dat zomaar van toepassing kan zijn.
Ik heb zelf inmiddels meerdere kleine kistjes van te dichtbij mogen bekijken en zelfs parachutisten door de extended localizer van 36r zien vallen, dit is scary shit, en afgezien van de parachutisten is tcas een gods gift.
Besef dat je met de oproep die je hier doet je niet alleen de GA vliegers vraagt hun leven op het spel te zetten, maar dat het hier potentieel om honderden mensenlevens kan gaan, je vraagt hier om het NL luchtruim onveiliger te maken voor al die nietsvermoedende passagiers van het commerciele verkeer, so think again......
 
Dutch fly, ken jij de regeling "boorduitrusting" niet?

2. Bij regeling van Onze Minister kunnen delen van het luchtruim met vastgestelde afmetingen worden benoemd tot Transponder Mandatory Zones waarbinnen het meenemen en gebruiken van drukhoogterapporterende transponder s verplicht is.

Nee een regeling boorduitrusting voor GA ken ik niet en ik denk dat je refereert aan een regeling voor de grote luchtvaart.


tav 2) Er zijn TMZ gedefinieerd in NL en daar geldt dat je een mode-S transponder moet hebben. Als je een VFR vlucht in Nederland wil maken ben je verplicht, ook buiten de TMZ's om de transponder te activeren.

Lees het AIP waar staat:
par 2.1.1 Normal procedures
sub D:
VFR flights in the Amsterdam FIR equipped with an operational mode S transponder shall activate the transponder and select mode A code 7000 during all flight stages from departure until touch down, unless otherwise prescribed or instructed. This includes flights in airspace exempted from the mandatory transponder carriage.

Het vliegen met een transponder op "On" en niet op ALT is volledig legaal en wettig conform de procedures uit het AIP.
 
Dutchfly, als ik zo je posts hier lees heb je geen idee van de gevaren die je loopt. Naar buiten kijken in een airliner is een heel goed idee, maar een hele slechte vervanger van tcas.
Ik heb zelf behoorlijk wat GA ervaring, en helaas kwam ik daar regelmatig mensen tegen die eigenlijk niet zo goed wisten waar ze mee bezig waren, slechte voorbereiding, oude kaarten, maar wel even door de schiphol ctr willen crossen.....
Je zal best een valide punt hebben over bewijsvoering etc., maar misschien was er wel sprake van grove nalatigheid inzake voorbereiding etc. Daar wil ik verder niet op in gaan, maar ik ken vliegers waarbij dat zomaar van toepassing kan zijn.
Ik heb zelf inmiddels meerdere kleine kistjes van te dichtbij mogen bekijken en zelfs parachutisten door de extended localizer van 36r zien vallen, dit is scary shit, en afgezien van de parachutisten is tcas een gods gift.
Besef dat je met de oproep die je hier doet je niet alleen de GA vliegers vraagt hun leven op het spel te zetten, maar dat het hier potentieel om honderden mensenlevens kan gaan, je vraagt hier om het NL luchtruim onveiliger te maken voor al die nietsvermoedende passagiers van het commerciele verkeer, so think again......

Ik heb zelf ook wel wat voorbeelden gezien van vliegers die niet goed wisten waar ze mee bezig waren. De remedie daarvoor is voorlichting en laten leren en niet strafrechtelijk vervolgen.
Als strafrechtelijk vervolgen de remedie zou moeten zijn waarom dan niet ook voor de grote luchtvaart als je per ongeluk een runway incursion doet en het leven van pakweg 300 man achterin op het spel zet. Ook dit soort voorvallen hebben veelal dezelfde oorzakelijke achtergrond als runway incursions.

Nee, als je Just Culture wil in de luchtvaart dan geldt dat voor de hele Burgerluchtvaart dus inclusief GA.
Als partijen zich daar niet aan willen houden is het vragen dat er binnen de mazen van de regelgeving gezocht wordt naar escapes.
Het niet voeren van Mode-C is er daar een van, er zijner nog wel meer. Misschien onwenselijk maar dat is dan de verantwoordelijkheid van diegenen die die regels maken en er zichzelf niet aan willen conformeren.

lees eens even het verhaal van Prof. Sidney Dekker : Straffen of leren de keuze is aan ons http://www.hufag.nl/archief/Nieuwsbrieven/huf03.pdf

NOTAM: ALL ATCO VALID PERM IF PROG ON SAFE TOBE MADE 7000N0000E 7000S0000W DONOT BLME PILOT
 
Nee een regeling boorduitrusting voor GA ken ik niet en ik denk dat je refereert aan een regeling voor de grote luchtvaart.

Het vliegen met een transponder op "On" en niet op ALT is volledig legaal en wettig conform de procedures uit het AIP.

Nee, ik refereer aan de ministeriële regeling 'boorduitrusting' die (gelijk aan wetgeving) geldt voor alle vliegers.

Tevens refereer ik aan de AMvB ''Besluit luchtverkeer 2014' die eveneens voor alle vliegers geldt.

In 'mijn' aip staat voor wat betreft jou verwijzing (aan het einde en jij laat het weg):

"Note:Mode C shall always be activated."

Waar ben je in Godsnaam meebezig?
 
@csaba
Als de PH-SKJ een ELT had gehad, zou Ernst Cornet misschien nog hebben geleefd.

@dutchfly
Waarom je hoogte verbergen en voor anderen onzeker maken? Dat dient op geen enkele manier de veiligheid en maakt juist wantrouwen verhogend in geval van twijfel. Wees gewoon een eerlijke gesprekspartner in het luchtruim dat je met anderen deelt.
Ook de VFR vlieger die je tegenmoet komt heeft er baat bij je hoogte te kennen. Steeds meer kleine vliegtuigen hebben een vorm van TCAS zichtbaar in de cockpit gebaseerd op transponder informatie.
 
Er is geen enkel "wettig bewijs" dat er volledig in de TMA3 gevlogen is. De radarplot geeft aan dat er op 3608 Ft gevlogen is. Rekening houdend met een mogelijke afwijking van 4000 Ft op de transponder hoogte omdat de mode-C unverified is maakt dus dat er niet bewezen kan worden dat er in de TMA 3 is gevlogen.

Let wel we hebben het over een strafrechtszaak waarbij er een wettelijk en overtuigend bewijs moet zijn. Daarnaast zou er een bewijs moeten zijn van opzet en/of grove nalatigheid.

Dus je kan wel stellen dat jij vindt dat de persoon ruim in de TMA3 heeft gevlogen maar dat is geen wettelijk en overtuigend bewijs.

Procedures voor mode-C verificatie zijn er niet voor niks en als er niet geverifieerd is kan je dus niet uitgaan van een standaard transponder foutmarge van 200 Ft.

Weliswaar niet de meest betrouwbare en als absoluut gekalibreerd onomstotelijk maar toch.
http://inzicht.bezoekbas.nl/
Hier kun je ook terug in de tijd blijkt.

We gaan even terug naar Zondag 22 juni 2014, 14:02 Local time vliegveld Hilversum.
Voor het eerst wordt daar waargenomen deze Cessna 172 Tansponder ID: #12059715 Altitude 125M ~ 400 Ft.
Gezien de positie 'just na take off' is dat een reële waarde en zeker geen afwijking van 4.000 Ft.

Cessna1402.gif

Cessna140202.gif


Om 14:12 Local time in de TMA-3 van Schiphol zien we dezelfde Cessna maar dan op 1.125M ~ 3.700 Ft ten zuid westen van Utrecht. Het enige wat in zijn voordeel pleit is dat hij zuidwaarts vliegt en niet naar Schiphol toe, daar houdt het dan ook mee op.

Cessna1412.gif

Cessna141202.gif


In de rechtszaal is er nog een verhaal over zieke passagiers, echter na zijn overtreding heeft hij geen haast om terug te keren en direct naar Hilversum te vliegen?

Voor wie het niet geloven wil om 14:34:40 LT vliegt deze Cessna een circuit op 250M ~ 800 Ft wederom een hele normale waarde misschien zelfs een afwijking van 100ft.

Natuurlijk heeft een strafrechter een onderzoeksplicht, maar het had veel meer op de weg van de overtreder gelegen om helemaal uit zijn dak te gaan tegen de verhuurder dat hij zojuist een kist mee heeft gehad die maar liefst een afwijking van 4.000 Ft in mode C had en hij daar zojuist op was aangesproken door de LVNL via de havenmeester, en dus eiste dat er een keuring zou plaatsvinden deze week om zijn onschuld aan te kunnen tonen.

For the record ik heb zelf ook wel eens met een kapotte altitude encoder gevlogen met een afwijking iets van ~400 Ft, ik had in één dag ruzie met geheel Germany en NL omdat ik niet deed wat ze me vertelden te doen. Na één verificatie vlucht met de eigenaar werd de kist onmiddellijk aan de grond gezet totdat het euvel was opgelost.

Verder heeft LVNL hard gestreden voor Just Culture, prima maar dan moeten ze ook recht doen daaraan dat als ze te horen krijgen dat er vliegers veroordeeld worden die niet schuldig zijn aan opzet of grove nalatigheid, meteen de procedure zoals die gevolgd wordt door het OM ter discussie stellen. Immers ze hebben medewerking verleend aan een convenant waarin afgesproken is dat LVNL meldingen levert voor verder onderzoek en mogelijk vervolging als er sprake is van opzet of grove nalatigheid.

Als ze dan niks doen met de meerdere meldingen dat er vliegers vervolgd zijn zonder enige bewijs van opzet of grove nalatigheid dan is het tijd om het convenant ter discussie te stellen. Daartoe heb ik LVNL uitgenodigd maar daar is geen gehoor aan gegeven.

Daarmee legt LVNL een BOM onder het door hun zo hevig bestreden Just Culture.
Met de huidige werkwijze van LVNL is Just Culture niet meer dan een loze kreet die gedoemd is tot mislukking.

Just Culture heeft hier niets mee te maken, de LVNL heeft gewoon de procedure gevolgd en had ook geen andere mogelijkheid. Stel men had niets gedaan en het in een bureaula geflikkerd en er komt een paar dagen alsnog een rapport naar boven van een woedende cockpitcrew die dat ding wel gezien heeft of nog veel erger geregistreerd, dan kan de hele directie eruit + ondergeschikten. Dat was nou juist de hint van mijn laatste alinea de LVNL stoot niet 2 keer zijn hoofd. Dit is voor deze organisatie serieuze shit.

Last:

Vanuit de LVNL wordt uitermate netjes en correct gereageerd om AUB mode-C aan te zetten zonder onmiddelijk met wetten en regels te smijten of te dreigen. Daarbovenop het verzoek radiocontact te onderhouden tweezijdig. namens de safety manager. Ik zou dat maar respecteren!
 
Ik snap beide kanten. De overheid toont zich niet altijd een betrouwbare partner, en al helemaal niet als het GA betreft. Het gevoel leeft bij sommigen dat een airspace incursion van 200ft door wat laks sturen of een stevige termiekbel direct een boete zal opleveren. Dus de 'knee-jerk' reactie is om dan maar niet mee te werken aan je eigen veroordeling door zo min mogelijk informatie vrijwillig af te staan. Dat deze informatie ook relevant is voor uw en mijn veiligheid wordt gemakshalve even vergeten.

Aan de andere kant is een airspace incursion zoals hierboven beschreven natuurlijk niet te verdedigen. Ongeacht of het wel of niet zichtbaar is op een radarschermpje, dit getuigt van zware onderschatting van de gevaren, en van slecht vliegerschap. Dit schreeuwt 'grove nalatigheid', ook als deze vlieger zijn transponder, radio of hele boordnet uitgezet zou hebben. Dit verdient een stevig gesprek, en als de vlieger geen inzicht toont, consequenties voor het brevet of de portemonnee.

Wil je je tegen een (mogelijk) onbetrouwbare overheid beschermen, dan is het wellicht verstandiger om wél aan de transponder eisen te voldoen, maar zelf ook traceerbare logs aan te leggen. Zet Mode-S aan, en investeer in ADS-B ES zodat jouw GPS positie door honderden enthousiastelingen vastgelegd wordt. FlightRadar24 en soortgelijke site slaan die gegevens op, kan je later terugkijken wat er gebeurd is. Sla de breadcrumb files uit je GPS op zodat je kunt aantonen waar je was. Luister altijd uit op Dutchmil of Amsterdam info, zelfs als je je niet gemeld hebt. En als je een keer de fout in gaat, wees een vent en leer ervan.
 
Natuurlijk heeft een strafrechter een onderzoeksplicht, maar het had veel meer op de weg van de overtreder gelegen om helemaal uit zijn dak te gaan tegen de verhuurder dat hij zojuist een kist mee heeft gehad die maar liefst een afwijking van 4.000 Ft in mode C had en hij daar zojuist op was aangesproken door de LVNL via de havenmeester, en dus eiste dat er een keuring zou plaatsvinden deze week om zijn onschuld aan te kunnen tonen.

Je snapt er helemaal niks van, de foutmarge van de transponder wordt in beginsel voor iedere nieuwe vlucht enorm hoog genomen. In Engeland wordt er van 4000 Ft foutmarge uitgegaan, let wel dat heb ik niet verzonnen maar is de regel van de Engelse luchtverkeersleiding.
Tijdens een initial contact met een radar verkeersleider moet de vlieger zijn hoogte doorgeven aan de verkeersleider. Die controleert dan of de foutmarge binnen de norm valt. Als de hoogte uitlezing binnen de norm valt kan er vanaf dat moment voor die vlucht uitgegaan worden dat de hoogte uitlezing op de radar binnen de norm valt. We spreken dan van een verified mode-C.

Als er geen hoogte verificatie heeft plaatsgevonden dan spreken we van unverified mode-C en dan moeten we uitgaan van een foutmarge van 4000 Ft.
De hoogte controle is een standaard procedure voor iedere vlucht en als dat niet gebeurd is spreken we dus van een unverified mode-C en geldt dus de 4000 Ft foutmarge.
Dat is het wettelijke kader waaraan voldaan moet worden.


For the record ik heb zelf ook wel eens met een kapotte altitude encoder gevlogen met een afwijking iets van ~400 Ft, ik had in één dag ruzie met geheel Germany en NL omdat ik niet deed wat ze me vertelden te doen. Na één verificatie vlucht met de eigenaar werd de kist onmiddellijk aan de grond gezet totdat het euvel was opgelost.

Leuk dat je dat ook mee hebt gemaakt, dit komt niet zo heel vaak voor maar is de reden om de hele procedure rondom mode-C verificatie stringent te gebruiken.
LVNL negeert massaal dit probleem en laat heel GA Nederland rondvliegen met unverified mode-C. Daarbij doen ze net of de foutmarge 0 Ft is en geven ze de gevlogen hoogte tot op 1 Ft nauwkeurig door, wat natuurlijk absoluut onzin is. Zelfs bij een verified mode-C is een afwijking tot 300 Ft mogelijk.

Laten we wel zijn het laten rondvliegen met unverified mode-C is een potentieel veiligheidsrisico waarvan de effecten catastrofaal kunnen zijn. Ik kom hier in een volgende reactie verder op terug.




Just Culture heeft hier niets mee te maken, de LVNL heeft gewoon de procedure gevolgd en had ook geen andere mogelijkheid. Stel men had niets gedaan en het in een bureaula geflikkerd en er komt een paar dagen alsnog een rapport naar boven van een woedende cockpitcrew die dat ding wel gezien heeft of nog veel erger geregistreerd, dan kan de hele directie eruit + ondergeschikten. Dat was nou juist de hint van mijn laatste alinea de LVNL stoot niet 2 keer zijn hoofd. Dit is voor deze organisatie serieuze shit.

Last:

Vanuit de LVNL wordt uitermate netjes en correct gereageerd om AUB mode-C aan te zetten zonder onmiddelijk met wetten en regels te smijten of te dreigen. Daarbovenop het verzoek radiocontact te onderhouden tweezijdig. namens de safety manager. Ik zou dat maar respecteren!

Just Culture heeft heeft hier alles mee te maken, LVNL heeft de plicht om de voorvallen te melden, dat is prima. LVNL heeft niet de plicht om de voorvallen te melden met volledig informatie, radarplots enz erbij. Dat doen ze omdat ze een convenant hebben gesloten om te proberen het airspace infringements te verminderen. Nog steeds prima.
Het gaat fout op moment dat je constateerd dat de afspraken van het convenant niet nagekomen worden. De belangrijkste afspraak van het convenant is dat er gekeken wordt of de oorzaak van het voorval veroorzaakt is door opzet of grove nalatigheid. Als blijkt dat daar niet naar gekeken wordt en zelfs tijdens de rechtszaak gesteld wordt door de OVJ Luchtvaartzaken dat dit voor GA niet van toepassing is omdat GA geen Burgerluchtvaart is dan is het moment gepasseerd waarop LVNL de stekker uit hun medewerking zou moeten trekken.
Ondanks uitdrukkelijke vraag aan Job om daarmee te stoppen lijkt het er vooralsnog op dat LVNL dat niet wil doen.
Door het door blijven gaan met aanleveren van informatie voor een strafrechtproces, wetende dat vliegers vervolgd worden zonder nadrukkelijk bewijs dat er sprake is van opzet of grove nalatigheid, legt LVNL de BOM onder de fundamenten van Just Culture.

Vroeg of laat komt dat vanzelf weer terug naar LVNL.

Last but not least, inderdaad netjes hoe LVNL reageert, heb ik niks op tegen, ik ben het er alleen niet mee eens. Zolang LVNL blijft volharden in het gebruik van unverified mode-C zonder foutmarge, zowel in strafrechtzaken alsook in het dagelijks verkeer zal ik mijn advies laten staan.
 
Wees gewoon een eerlijke gesprekspartner in het luchtruim dat je met anderen deelt.

Dat is prima als onze overheid, lees OM, ILT maar ook LVNL en luchtmacht ook eerlijke gesprekspartners zijn.
Onze overheid bewijst echter steeds opnieuw geen eerlijke gesprekspartner te zijn en daarom is het tijd om niet langer bij te dragen aan bewijsvoering die tegen jou als individu gebruikt wordt.

Op mijn website vind je meer dan genoeg voorbeelden waar onze overheid inzage geeft in het beleid en waar ze in de praktijk juist anders handelen en het beleid negeren.
Als onze overheid een eerlijke gesprekspartner is dan is het tijd om dat ook te zijn, nu echter niet.
 
In 'mijn' aip staat voor wat betreft jou verwijzing (aan het einde en jij laat het weg):

"Note:Mode C shall always be activated."

Klopt dat staat er maar het staat als Note onderaan de procedure.

Het is is als note geschreven omdat het activeren van Mode-C zonder de hoogte te verifieren een veiligheidsrisico is.
Als je mode-C activeert zonder dat er een verificatie plaatsvindt heb je kans op een aanzienlijke fout wat mogelijk zelfs aanleiding kan zijn van ernstige ongevallen.
Er is een bewuste mogelijkheid om te gaan vliegen zonder mode-C geactiveerd en de AIP stelt het verplicht om de transponder aan te zetten. de voetnoot onderaan geeft alleen aan dat bij voorkeur de mode-C aangezet wordt maar mijn opmerking is dan dat je dat alleen moet doen als na het aanzetten je mode-C laat verifieren volgens de daartoe geldende ATC procedure.

De mogelijkheid om transponders zodanig te bouwen dat je Mode-C uit kan laten is een heel bewuste keuze van de ontwerper en regelgever. Als je perse zou willen dat Mode-C altijd aan zou staan dan zou je de mogelijkheid om het niet aan te zetten gewoon niet mogelijk maken. Van alle transponders die ik tot nu toe gezien heb hebben allen de mogelijkheid om te kiezen tussen transponder aan zonder hoogte uitlezing en transponder aan met hoogte uitlezing.

Even voor de vliegers van de grote luchtvaart, wellicht meneer fokkerkoning.

Als je gaat sturen op een TCAS veroorzaakt door een GA vliegtuig die rondvliegt zonder een geverifieerd mode-C dan neem je een groot risico. De kans dat de foutmarge vele malen groter is dan waar TCAS voor ontworpen is kan niet uitgesloten worden. Je loopt dan het risico dat je helemaal verkeerd gaat sturen en juist recht op een potentieel ongeval afstuurt.
Gelukkig moet bij een TCAS de PNF naar buiten gaan kijken om te proberen visueel contact te krijgen met het toestel die de TCAS activeert. De visuele waarneming is de beste zekerheid dat je de goede kant op stuurt.

Denk daar maar eens over na.

Dus unverified mode-C is een veel ernstiger veiligheidsrisico dan wat je graag zou willen. Een hele FIR vol met unverified mode-C vliegtuigen is vragen om problemen. Zeker als je net doet alsof het niet bestaat, zoals LVNL.
 
Laatst bewerkt:
Dutch fly, ken jij de regeling "boorduitrusting" niet? .

Ik heb de regeling maar even opgezocht en vind daar wel wat opvallende dingen:
ten eerste: De definitie van een transponder: SSR-transponder:

een radarbeantwoordingssysteem met informatie over de identiteit en eventueel de hoogte van het luchtvaartuig (secondary surveillance radar-transponder);


Waarom staat er eventueel als de hoogte verplicht altijd doorgegeven moet worden ??

Verder staat er:

Voor het uitvoeren van een VFR vlucht in het vluchtinformatiegebied Amsterdam zijn de volgende voorschriften voor het gebruik van een SSR-transponder van toepassing:

a. het gebruik van een SSR-transponder met mode S/ELS en met automatische hoogterapportering in mode C is verplicht in het luchtruim met de classificatie A, B, C, D, E of F en in de NSA Amsterdam;

b. het gebruik van een SSR-transponder met de mode S/ELS en met automatische hoogterapportering in mode C is verplicht in het overige luchtruim met de classificatie G op en boven 1200 voet AMSL;

c. mode A code 7000 wordt ingesteld.


Hier staat dat het gebruik van de SSR transponder met mode S/ELS met automatische hoogterapportering in mode-C verplicht is. Er staat nergens dat het aanzetten van mode-C verplicht is. Je bent wettelijk correct omdat de transponder is voorzien van de mode S/ELS met de mogelijkheid van automatische hoogterapportering in mode-C. Het gebruik van die transponder is verplicht, niet het inschakelen van mode-C.


Als we dan ook nog even kijken naar de gepubliceerde boete tabel van het OM betreffende de luchtvaart dan staat daar :
Regeling navigatie en telecominstallaties (RNTI)
tijdens uitvoeren van een vlucht geen gebruik maken van SSR-transponder binnen de Amsterdam FIR met luchtvaarttuig dat voorzien is van SSR-transponder


Dan blijkt daaruit niet dat een transponder die gebruikt wordt per definitie de hoogte informatie moet verzenden.

Dus ook hieruit blijkt niet dat het uit laten staan van mode-C strafbaar is.
 
Laatst bewerkt:
"het gebruik van een SSR-transponder met mode S/ELS en met automatische hoogterapportering in mode C is verplicht etc etc"

"Het gebruik" staat er "in mode c". Het is echt heel duidelijk. Je roept nu piloten op illegale dingen te doen. Ik vertrouw er op dat de piloten populatie verstandiger is en niet luisteren naar dit soort ophitserij.

Maar succes met je rechtzaken.
 
"het gebruik van een SSR-transponder met mode S/ELS en met automatische hoogterapportering in mode C is verplicht etc etc"

"Het gebruik" staat er "in mode c". Het is echt heel duidelijk. Je roept nu piloten op illegale dingen te doen. Ik vertrouw er op dat de piloten populatie verstandiger is en niet luisteren naar dit soort ophitserij.

Maar succes met je rechtzaken.

Misschien als we de zin anders schrijven:
het gebruik van een SSR-transponder is verplicht in het luchtruim met de classificatie A, B, C, D, E of F en in de NSA Amsterdam; De transponder dient voorzien te zijn van mode S/ELS en met automatische hoogterapportering in mode C.

In mijn beleven staat er zeker niet dat mode-C aangezet moet worden, zou ook niet logisch zijn ivm het veiligheidsrisico van unverified mode-C.

Liever piloten aanzetten tot het (legaal) uit laten staan van hun mode-C dan afwachten tot onze overheid verder vliegers vervolgd voor een infringement waarbij geen sprake is van opzet en/of grove nalatigheid en ook nog eens incorrecte bewijsvoering gebruikt wordt op basis van unverified mode-C.

O ja en hoe zit het dan met dat woordje eventueel de hoogte informatie
 
Het heeft geen zin om iets 'anders' op te schrijven. Er staat wat er staat en daar moeten we het mee doen. Je kan natuurlijk woordjes uit de context blijven trekken en stukken weglaten en naar eigen inzicht interpreteren totdat je leest wat je wilt lezen.

Maar het begint een enorm 'rijdende rechter' gehalte aan te nemen. Ik zeg: succes er mee.
 
Er is geen enkel "wettig bewijs" dat er volledig in de TMA3 gevlogen is. De radarplot geeft aan dat er op 3608 Ft gevlogen is. Rekening houdend met een mogelijke afwijking van 4000 Ft op de transponder hoogte omdat de mode-C unverified is maakt dus dat er niet bewezen kan worden dat er in de TMA 3 is gevlogen.

Is er dan toevallig in de CTR gevlogen? Dat mag ook niet. En als je dan vervolgd wordt voor het vliegen door de TMA terwijl het theoretisch ook de CTR had kunnen zijn probeer je er met een vormfoutje van af te komen.

Risico is dan wel dat je vliegtuig bij zo'n stunt ook een paar vormfoutjes oploopt.
 
Is er dan toevallig in de CTR gevlogen? Dat mag ook niet. En als je dan vervolgd wordt voor het vliegen door de TMA terwijl het theoretisch ook de CTR had kunnen zijn probeer je er met een vormfoutje van af te komen.

Risico is dan wel dat je vliegtuig bij zo'n stunt ook een paar vormfoutjes oploopt.

Rechtspraak heeft alles te maken met wettig en overtuigend bewijs.
Als dat er niet is dan is er geen zaak.

Krom wordt het recht als er geldend beleid zoals door het OM gepubliceerd is genegeerd wordt en er ook nog eens bewijsmateriaal gebruikt wordt wat wettelijk niet klopt.
Dat zijn geen vormfoutjes meer maar manipuleren.
Als de OVJ dat kan dan kan ik dat ook.

Dat LVNL daaraan meewerkt en foutief bewijs aanlevert is de reden van deze discussie.
 
Het heeft geen zin om iets 'anders' op te schrijven. Er staat wat er staat en daar moeten we het mee doen. Je kan natuurlijk woordjes uit de context blijven trekken en stukken weglaten en naar eigen inzicht interpreteren totdat je leest wat je wilt lezen.

Maar het begint een enorm 'rijdende rechter' gehalte aan te nemen. Ik zeg: succes er mee.

Goed, dank je voor je bijdrage.
 
Dat LVNL daaraan meewerkt en foutief bewijs aanlevert is de reden van deze discussie.

Dat je aanvoert dat een unverified Mode-C signaal niet als absolute waarheid gezien mag worden, daar kan ik mee inkomen. Dat je aanvoert dat de wet niet duidelijk is met deze zinsnede, dan is Dutchfly een schuilnaam voor G. Spong.
 
Terug
Bovenaan