LPE examen score systeem

De vaststelling van scsirob is correct. Het gaat niet alleen om RT maar om veel meer dan dat. Uitspraak, begrip, zinsopbouw en structuur, woordenschat e.d. Ze komen allemaal aan bod. Het gaat dus om meer dan alleen de RT. Ben je staat om het Engelse handboek van jouw vliegtuig te lezen en te begrijpen, ben je in staat om de NOTAMS te lezen, kun je in het buitenland brandstof bestellen en aangeven welke soort je nodig hebt, versta je RT in allerlei buitenlandse accenten, kun je lering trekken uit een ongevallenrapport in de Engelse taal en de essentie boven water halen etc etc. Stuk voor stuk kunnen dit belangrijke punten zijn bij een veilige vluchtuitvoering..

Hallo, ik wil alleen maar een rondje vliegen boven een ongecontroleerd veld !
Simplistisch misschien, maar wel waar.

(overigens dank voor de uitleg !:biertje:)
 
Tuurlijk was dat zo QED maar denk je nu eerlijk dat het anders is met JAA/EASA/KIWA of hoe je de organisatie ook wilt benoemen. Enigste verschil nu is dat er voor de LPE examinatoren ook nog eens een commercieele druk bij komt
 
Ik heb 2,5 jaar op een internationale school gezeten, met als voertaal Engels. Relta examen gedaan,. Op 1 onderdeel na had ik voor alles een 6. Resultaat LPE: 5.
Andere clubleden die, met alle respect, net fish & chips kunnen bestellen in het Engels kregen ook een 5. Zij deden examen via een andere methode.

Het laat zich wel raden hoe ik over de LPE-examens denk!
 
Tuurlijk was dat zo QED maar denk je nu eerlijk dat het anders is met JAA/EASA/KIWA of hoe je de organisatie ook wilt benoemen. Enigste verschil nu is dat er voor de LPE examinatoren ook nog eens een commercieele druk bij komt

Nee, nee, dat denk ik zeker niet. Ik reageer alleen op de stelling dat het vroeger ‘beter was’ en dat als je het IVW/KIWA het laat doen, dat het ‘objectief’ zou zijn. Daar ben ik het dus niet mee eens.

Wel ben ik van mening dat er sinds JAA een minder ‘oude jongens krenten brood’ gehalte is; maar deze heeft inderdaad plaatsgemaakt voor commerciële belangen (overigens de bekende prijs voor privatisering).

Dat laatste geldt niet alleen voor de LPE examinatoren.
 
Hallo, ik wil alleen maar een rondje vliegen boven een ongecontroleerd veld !
Simplistisch misschien, maar wel waar.

(overigens dank voor de uitleg !:biertje:)

Dat mag ook zonder LPE.. Gewoon onder de 1200ft blijven, radio uitzetten en lekker rondknorren. Wel uitkijken voor Natura2000 gebieden, want als Bromsnor je ziet... :rolleyes:
 
Dat mag ook zonder LPE.. Gewoon onder de 1200ft blijven, radio uitzetten en lekker rondknorren. Wel uitkijken voor Natura2000 gebieden, want als Bromsnor je ziet... :rolleyes:

Klopt helemaal en daarmee is ook gelijk de essentie aangetoond.... lekker onder de 1200ft blijven en vooral in het circuit GEEN positiemeldingen doen... De wereld is er een stuk veiliger op geworden met het LPE....:mad:
 
Hoi Scsirob en FlushRivet ea,

Men mag zonder LPE door het gehele luchtruim E rondknorren, indien men boven de 1200' (TMZ's) de transponder aan heeft. Radio-contact is in klasse E luchtruim immers niet verplicht.
Positie-meldingen in circuit gebied zijn voor de vliegers met jarenlang R/T bevoegdheid (maar die besloten hebben geen LPE af te leggen), niet meer mogelijk.
Veiliger is het dus met LPE beslist niet geworden en de meerwaarde is nog altijd niet aangetoond, temeer er in de omringende landen vrij makkelijk een LPE te verkrijgen is.
"Leuk" is trouwens om te lezen dat EHLE aangeeft dat ook vliegers zonder R/T radio-contact dienen te onderhouden !!!
Men had zondermeer een uitzondering moeten maken voor vliegers met R/T-bevoegdheid om gewoon hun positiemeldingen op de zgn. "groene"-(ongecontroleerde) velden te mogen doen.
Dat men dan LPE verplicht zal stellen voor het crossen van- en/of landingsklaringen binnen CTR's (klasse C luchtruim), daar zal ik me nog iets bij hebben kunnen voorstellen.
Zoals het LPE nu is, is het een grote farce.
 
Hoi Scsirob en FlushRivet ea,

Men mag zonder LPE door het gehele luchtruim E rondknorren, indien men boven de 1200' (TMZ's) de transponder aan heeft. Radio-contact is in klasse E luchtruim immers niet verplicht.
Positie-meldingen in circuit gebied zijn voor de vliegers met jarenlang R/T bevoegdheid (maar die besloten hebben geen LPE af te leggen), niet meer mogelijk.
Veiliger is het dus met LPE beslist niet geworden en de meerwaarde is nog altijd niet aangetoond, temeer er in de omringende landen vrij makkelijk een LPE te verkrijgen is.
"Leuk" is trouwens om te lezen dat EHLE aangeeft dat ook vliegers zonder R/T radio-contact dienen te onderhouden !!!
Men had zondermeer een uitzondering moeten maken voor vliegers met R/T-bevoegdheid om gewoon hun positiemeldingen op de zgn. "groene"-(ongecontroleerde) velden te mogen doen.
Dat men dan LPE verplicht zal stellen voor het crossen van- en/of landingsklaringen binnen CTR's (klasse C luchtruim), daar zal ik me nog iets bij hebben kunnen voorstellen.
Zoals het LPE nu is, is het een grote farce.

Mooi samengevat en helemaal mee eens.
 
Leuk hoor, beetje rondvliegen in het weekend. Maar als je er professioneel mee te maken hebt is het natuurlijk wat anders. Had bijna dankzij KIWA een aantal dagen niet kunnen werken omdat men het zo nodig vond 4 weken om een leveltje 4 te moeten nadenken.
Natuurlijk moet er een professioneel niveau behouden worden, en dat mensen in de stress schieten en gaan studeren. Het is vaak om te janken hoe slecht het Engels beheerst wordt.
 
.....Het is vaak om te janken hoe slecht het Engels beheerst wordt.

Jarenlang is R/T-engels ruim voldoende geweest binnen de luchtvaart.
Professionals werden geacht middels hun vooropleiding over een goede basis-vaardigheid engels te beschikken en dat zie je ook vandaag de dag terug in de LPE-score.
Niet professionals hadden soms een hele kluif om het R/T-engels te leren beheersen en ook dat zie je terug in de LPE-score.
Beide krijgen na afloop van het LPE-examen hun level toegekend en die zal (in de regel) voor de professioneel-vlieger hoger zijn, dan voor de niet-professioneel-vlieger.
De uitslag van het verhaal is dus feitelijk dat men met het hele LPE-examen niets wijzer geworden is en feitelijk hetzelfde probleem heeft als van weleer.
Anders zal het worden indien men aan het behaalde level, ook bepaalde priveleges zal verbinden.
Bijvoorbeeld een kaal R/T in ongecontroleerd gebied, een LPE-4 in gecontroleerd luchtruim, een LPE-5 voor CTR's en nationaal/internationaal georienteerde luchthavens en het level 6 voor alle grote vliegvelden ter wereld.
Dan kan iedere vlieger gewoon zijn/haar eigen keuze maken en is "Jan de sportvlieger" blij en "Charles de beroeps-vlieger"ook en met hun samen de luchtverkeersleiders.
 
het level 6 voor alle grote vliegvelden ter wereld.

Dan kan ik wel stoppen met werken :biertje:

Maar zonder gekheid: een standaard is absoluut noodzakelijk...echter de nationaliteiten die echt een schop onder hun hol nodig hadden (o.a. Fransen, Sjieneezen, Spanjolen en dat soort ;-)) hebben dankzij een mooi corrupt systeem het level 6 cadeau gekregen bij een pak boter.

En geloof me: t is zeer ernstig, niemand zal zich ooit druk moeten maken om Koos de Sportvlieger die zn beste voetje voor zet bij het betreden van een CTR.

Mooie standaard trouwens: een Yank laatst op de approach in Almaty in een N-kist: "Tower, N-123, ready for landing"
Amateur..
 
Mooie standaard trouwens: een Yank laatst op de approach in Almaty in een N-kist: "Tower, N-123, ready for landing"
Amateur..

In aanvulling op diverse procedures, geldt in Rusland dat men op final moet zeggen "Gear down and ready to land". Pas daarna krijgt men een landingsklaring.

Wie is hier nu een amateur?
 
De uitslag van het verhaal is dus feitelijk dat men met het hele LPE-examen niets wijzer geworden is en feitelijk hetzelfde probleem heeft als van weleer.
Anders zal het worden indien men aan het behaalde level, ook bepaalde priveleges zal verbinden.
Bijvoorbeeld een kaal R/T in ongecontroleerd gebied, een LPE-4 in gecontroleerd luchtruim, een LPE-5 voor CTR's en nationaal/internationaal georienteerde luchthavens en het level 6 voor alle grote vliegvelden ter wereld.
Dan kan iedere vlieger gewoon zijn/haar eigen keuze maken en is "Jan de sportvlieger" blij en "Charles de beroeps-vlieger"ook en met hun samen de luchtverkeersleiders.

Mooier kan je het niet zeggen. Met het huidige systeem haalt bijna iedereen minimaal een 4. En met die 4 kan je gewoon op schiphol landen. Alleen moet je na 3 jaar weer een donatie doen.
 
In aanvulling op diverse procedures, geldt in Rusland dat men op final moet zeggen "Gear down and ready to land". Pas daarna krijgt men een landingsklaring.

Wie is hier nu een amateur?

En daarom, meneer de boss, comply je daar niet aan. 'Gear down' suffices.
Ga nou niet de pro uithangen. het is vanwege de blauwen dat 'takeoff' en 'landing' niet anders gebruikt wordt dan alleen maar in de clearance.
Spring jij ook van die brug af wanneer ik het jou zeg?

ontopic
 
Hoi Scsirob en FlushRivet ea,
Men had zondermeer een uitzondering moeten maken voor vliegers met R/T-bevoegdheid om gewoon hun positiemeldingen op de zgn. "groene"-(ongecontroleerde) velden te mogen doen.
Dat men dan LPE verplicht zal stellen voor het crossen van- en/of landingsklaringen binnen CTR's (klasse C luchtruim), daar zal ik me nog iets bij hebben kunnen voorstellen.
Zoals het LPE nu is, is het een grote farce.

Dan heb je dus feitelijk de situatie zoals in Duitsland (en Frankrijk) gecreëerd. Hoewel, daar doen ze nog wat makkelijker zelfs. Voor groene velden geld daar gewoon RT in de lokale taal (i.e. Frans of Duits) Op grote groene velden wordt vaak ook wel Engels gesproken, zeker als er regelmatig Nederlanders komen. (Ik ken ook een veld daar wordt (als je geluk hebt) Nederlands RT gedaan, maar Engels....)

Alleen als je naar velden met een CTR wilt moet je eigenlijk een "uitgebreid" RT hebben, waarbij RT in het Engels verloopt en je dus ook een LPE nodig hebt. Overigens is dat ook maar ten dele waar, want er zijn ook velden die wel een CTR hebben, maar waar je gewoon in het Duits (of Frans) je RT kan afwikkelen.

Een voorbeeld is bijvoorbeeld Braunschweig-Woflsburg. Die heeft een CTR, maar als er geen internationaal verkeer in de buurt is, wordt RT daar vrolijk in het Duits gevoerd. Dat is dus persoonlijke ervaring. Landing werd de RT nog door mijn leraar gedaan. Start heb ik zelf gedaan. Ondanks mijn steenkolenduits vond de toren het allemaal wel jofel. Die konden er best om lachen dat een hollander zo zijn best deed. Zeker omdat ze van het bureau te horen hadden gekregen dat ik letterlijk mijn brevet had opgehaald bij de DAEC die daar een stukje verderop zit.

Maar goed, de moraal van het verhaal: In Nederland doen we weer lekker aan "het netste jongetje van de klas". Ook met RT en LPE's en zo.
 
Men had zondermeer een uitzondering moeten maken voor vliegers met R/T-bevoegdheid om gewoon hun positiemeldingen op de zgn. "groene"-(ongecontroleerde) velden te mogen doen.

Dat is toch precies wat er gebeurt? LPE is verplicht op die plaatsen waar men MOET de radio gebruiken. Dat komt overeen met: in gecontroleerd luchtruim (CTR, TMA, airways, ...)

Op een niet-gecontroleerd vliegterrein is het gebruik van de radio niet verplicht. Dus moet je er ook geen LPE.

Of mis ik iets?
 
Dat is toch precies wat er gebeurt? LPE is verplicht op die plaatsen waar men MOET de radio gebruiken. Dat komt overeen met: in gecontroleerd luchtruim (CTR, TMA, airways, ...)

Op een niet-gecontroleerd vliegterrein is het gebruik van de radio niet verplicht. Dus moet je er ook geen LPE.

Of mis ik iets?

als je een RPL hebt: correct
als je een PPL hebt is LPE altijd verplicht (voor de afgifte van de PPL).
 
JC, je maait me het gras voor de voeten weg :)

Vlieg je naar Frankrijk dan kan je je 6 weggooien, want aan Engels doet men daar bij voorkeur niet. Op ongecontroleerde velden al helemaal niet.

In theorie is het een leuk verzonnen idee door een ijverige ambtenaar vermoed ik. In de praktijk zullen dit soort conversaties (http://www.youtube.com/watch?v=3AFv48IWhJw) daarmee niet minder worden denk ik.
 
Terug
Bovenaan