Koffers gooien

Horeca -> Veel stress, kortom je groeit qua stressbestendigheid.

Alles is relevant met elkaar, 't is maar net hoe je ernaar kijkt ;)
 
Het is idd gewoon lekker om met je neus in een vliegtuig te staan (okay, de cargo compartment dan wel) dan tussen de bierkratten van de buurtsuper. Relevant of niet.

En met beschadigde ruggen zal het in ARBO NL wel loslopen maar even nog snel een koffertje erop gooien kan net die éne beweging veroorzaken.... Gewoon rustig aan. Heb zelf ook sierbestrating gestapeld voordat ik mijn vliegopleiding in de VS begon. Precies hetzelfde wat jij zegt, nieuwe beweging, nieuwe spiergroepen ontdekken.
 
Ik ken genoeg ex beladers die nu pasjes staan te controleren omdat ze versleten heupen, knieen of rug hebben. Net als stratenmakers denken ze dat het allemaal prima gaat tot het pijn gaat doen en het echt versleten is en je te laat bent. Aangezien we voor ons vak redelijk afhankelijk zijn van onze fysieke gesteldheid zou ik daar echt geen risico in nemen. De rampsnakes maken het volgens mij wel wat makkelijker in een aantal bulk holds, maar die kan je nog niet overal voor gebruiken.

Er is een flinke algemene (externe) vacaturestop voor alle functies binnen airlines en afhandelaars in NL, naast het feit dat je de juiste vestiging van uitzendbureau moet weten te vinden. Vroegah deed Randstad naast het oude KLC gebouw op Oost alle KLM grondbaantjes, maar dat gebouw is nu tegen de vlakte. Geen idee waar die vestiging nu zit of welke Randstad dat nu doet (wellicht bij triport, maar die hadden voorheen niet veel). Functies zoals koffiekopjes opruimen in de lounges zijn denk ik beter voor je gezondheid. Droger en warmer ook, al ruik je dan wel wat minder kero...
 
Twee voordelen van koffers smijten,

1: Gratis fitness wat wel handig kan zijn als je drijgt neer te storten is het best handig om het stuur te kunnen houden als je in enorme duikvlucht zit. ;)

2: Je leert een en ander over laadgewicht. Verdeling en loadsheets.

Nadeel:
Als je het verkeerd doet>> Geen carriere als piloot door kapot lichaam.
 
Tell me about it. Maar goed, dat truukje is dan weer wel snel geleerd.

"Wacht even kom zo bij je" doet wonderen. ALthans, als je zo als ik achter de bar staat :P

Ach de horeca, heb er 4 maanden in gewerkt na mn opleiding. Ik heb me verbaasd over de onbeschofdheid van alle mensen. Werkelijkwaar schrikbarend. Ik ben super geduldig en beleefd maar soms..

Ik ga naar een tafel toe met zo'n elektrisch bestellingskastje.

Ik: Goedenavond meneer wilt U wat drinken.
Hij: Cognac.
Ik: Welke cognac wilt U meneer?
Hij: Wat heb je allemaal?

Ik alle soorten cognac opgenoemd en hij had eindelijk een keuze gemaakt dus ik tik dat in en er komt standaard de vraag: zonder/met ijs op dat ding zodat hij achter de bar goed gemaakt kan worden.

Ik als onwetende van cognac (ben meer van de Grey Goose): wilt U dat met of zonder ijs.
Hij: Wat denk je nou zelf ja! :mad:
Ik: Sorry meneer ik werk hier nog niet zo lang en ik drink zelf geen cognac.
Hij: Zonder ijs in een voorverwarmd glas, dat hoor je te weten.
Ik: Ok komt eraan, normaals sorry.
Hij: JA JE HOORT HET WEL TE WETEN, HET IS JE BEROEP JA!

Nou meneer eigenlijk niet.
 
Jaa horeca is wat.. soms komen ze aan de bar

* ik MOET cola!

* Heb je nog bier in de tap?
- Ja, altijd genoeg (heel vriendelijk)
* schiet dan op en tap er wat, ik heb dorst en ik wil niet wachten

dat soort dingen, achja, altijd blijven lachen en doen alsof het leuk is:)
 
Even terug op het koffersafhandelen. Ik heb gehoord dat het niet alleen maar koffers in vliegtuigen gooien is onder de vloeren van de mooie terminals zit een eigen wereldje (met wegen enzo geen geintje!) met een heel netwerk aan banden en systemen waar de koffers gesorteerd worden en dergelijke en dat moet ook in de gaten gehouden worden dus soms zit je op stoeltje een paar uur en dan komen er 4 a 5 koffers voorbij waar je 1 minuutje voor nodig om weg te werken.
maargoed er zijn meer banen die leuke en minder leuke klusjes hebben:)
 
@ Nielsyonieter:

Ja lijkt me ook wel bizar om zo'n heel proces/wereldje aan de gang te zien :)

@ Naudjuh/Poes:

Dan heb ik denk ik mazzel dat ik in een kleine dorpskroeg werk waar ik iedereen ken ,en ondanks het feit dat iedereen me naam weet en ik niet de kroeg eigenaar ben het toch nog steeds zo klinkt aan de bar:

"Hey chef, mag ik nog een biertje" :biertje:
 
Even terug op het koffersafhandelen. Ik heb gehoord dat het niet alleen maar koffers in vliegtuigen gooien is onder de vloeren van de mooie terminals zit een eigen wereldje (met wegen enzo geen geintje!) met een heel netwerk aan banden en systemen waar de koffers gesorteerd worden en dergelijke en dat moet ook in de gaten gehouden worden dus soms zit je op stoeltje een paar uur en dan komen er 4 a 5 koffers voorbij waar je 1 minuutje voor nodig om weg te werken.
maargoed er zijn meer banen die leuke en minder leuke klusjes hebben:)

In de kelder is het niet alleen controleren, er moet veel geladen worden op bulk karren en in containers, hoe meer / sneller / efficienter per AKE / kar, hoe beter. Echte havenarbeiders zijn al een tijdje weggeautomatiseerd, maar op vliegvelden is het nog keihard ouderwets sjouwen en tillen.
 
In de kelder is het niet alleen controleren, er moet veel geladen worden op bulk karren en in containers, hoe meer / sneller / efficienter per AKE / kar, hoe beter. Echte havenarbeiders zijn al een tijdje weggeautomatiseerd, maar op vliegvelden is het nog keihard ouderwets sjouwen en tillen.

daar heb je gelijk in maar het hangt ervan af waar je werkt. KLM heeft een heel groot deel van de bagageruimtes(logisch natuurlijk) en dan heb je nog een aantal bedrijven die door maatschappijen zijn ingehuurd en dan heb je nog schiphol group zelf, die handelt de bagage af van maatschappijen die geen bedrijven inhuren maar over het algemeen controleert schiphol group meer de systemen en koffers waarvan de barcodes niet goed zijn gelezen door de computer dan dat ze zelf echt laden en lossen
 
Voor de geintereseerden heb ik hier een pdf-je gevonden over automatisch kofferverwerkingssysteem. Het lijkt een beetje op een assemblagerobot zoals je die ziet in een autofabriek.

http://tiny.cc/l3PS5

Uit artikel:
Roby, zoals ze hem hebben
genoemd, verwerkt in theorie dagelijks drieduizend
stukken bagage, terwijl mensenhanden
per dag tweehonderd koffers kunnen
verstouwen.
 
Voor de geintereseerden heb ik hier een pdf-je gevonden over automatisch kofferverwerkingssysteem. Het lijkt een beetje op een assemblagerobot zoals je die ziet in een autofabriek.

http://tiny.cc/l3PS5

Uit artikel:
Roby, zoals ze hem hebben
genoemd, verwerkt in theorie dagelijks drieduizend
stukken bagage, terwijl mensenhanden
per dag tweehonderd koffers kunnen
verstouwen.

Ik zal het dan maar vertellen ik heb er stage gelopen en ik heb die robot ook gezien alleen toen had hij 1 probleem: hij kon harde en zachte koffers niet van elkaar onderscheidden dus hij deed zachte koffers onderaan in zon container en daar boven op harde koffers nou je snapt het al dat gaat natuurlijk niet goed:grijns: want uiteindelijk viel de helft eruit:grijns:
 
daar heb je gelijk in maar het hangt ervan af waar je werkt. KLM heeft een heel groot deel van de bagageruimtes(logisch natuurlijk) en dan heb je nog een aantal bedrijven die door maatschappijen zijn ingehuurd en dan heb je nog schiphol group zelf, die handelt de bagage af van maatschappijen die geen bedrijven inhuren maar over het algemeen controleert schiphol group meer de systemen en koffers waarvan de barcodes niet goed zijn gelezen door de computer dan dat ze zelf echt laden en lossen
Voor zover ik weet doet de Schiphol groep geen bagageafhandeling. Met andere woorden, een maatschappij moet ene afhandelaar in de arm nemen.

Zelf heb ik een tijdje in de kelder mogen werken en het is werkelijk best een leuke baan. Op zich zo zwaar ook niet, als je de techniek onder de knie hebt, valt het echt allemaal wel mee (uiteraard moet je het niet onderschatten, je blijft bezig. Ook is de kans op blessures iets groter wanneer je een koffer van de band in een kar tilt dan wanneer je een A320 met rechts van het dek af tilt).

Het landen van (bulk) vliegtuigen vond ik veel zwaarder werk, afhankelijk van type en, uiteraard, het aantal koffers. Plus daar was het meer hollen of stilstaan, terwijl in de kelder het meer een constante stroom werk was.

Maar goed, da's al wat jaartjes geleden, wie weet wat er allemaal veranderd is..
 
Ik ben begonnen als kofferlader, toen op een tractor vrachtpallets naar het platform rijden (dat was leuk werk!), toen Airwaybills inklaren, toen Loadcontroller (vliegtuigbeladingen plannen), toen ontslag genomen, vliegopleiding gedaan, toen weer Loadcontroller, en nu vlieg ik Boeing 777.

Zonder dit voortraject was ik er nóóit gekomen. Al het werk in de luchtvaart is relevant, van vliegtuigen laden tot vliegtuigen vliegen.
 
Ik ben begonnen als kofferlader, toen op een tractor vrachtpallets naar het platform rijden (dat was leuk werk!), toen Airwaybills inklaren, toen Loadcontroller (vliegtuigbeladingen plannen), toen ontslag genomen, vliegopleiding gedaan, toen weer Loadcontroller, en nu vlieg ik Boeing 777.

Zonder dit voortraject was ik er nóóit gekomen. Al het werk in de luchtvaart is relevant, van vliegtuigen laden tot vliegtuigen vliegen.


Wat ik al aangaf. Je leert er een hoop.
Vooral over het laden en gewichtsverhoudingen. Respect voor jou ,cumulesnimbus. Voor de weg die jij bewandeld heb op weg naar piloot. Kan niet anders zeggen.

Gr

JB
 
Terug
Bovenaan