kans op baan bij 35/36 jaar

@ Cloudbuster: 15 tot 20k euro is PPL en DL ATPL, meer nog niet.
Ben benieuwd wat jij aan kosten tot dusver hebt gemaakt. En bij welke opleiding?
 
Beekie zei:
@ Overload: bedankt voor je opbeurende woorden.
Is het mogelijk met zo'n Co in contact te komen? is voor mij natuurlijk interessant om te horen hoe hij het heeft geklaard.
QUOTE]


Heel moeilijk, tenzij ik ze toevallig weer tegenkom. Mocht dat gebeuren, dan zal ik het natuurlijk vragen.
 
Ik ben op mijn 29e begonnen en heb mijn modulaire opleiding in ongeveer 3,5 jaar afgerond. Ik ben nu 33 en vlieg A319, prima baan, goed salaris. Ik heb bijna mijn hele opleiding naast mijn werk gedaan. Het grote voordeel is dat je inkomsten hebt, een nadeel is echter dat het erg druk kan zijn (zeker met vrouw en kids). Tuurlijk is het een risico om aan een dergelijke opleiding te beginnen. Maar mijn redenatie was destijds: "ik heb een goede opleiding, werkervaring, dus in het ergste geval moet ik weer terugkeren naar mijn oude baan en mijn lening aflossen". Als je het een beetje slim aanpakt kost een modulaire opleiding minder dan de helft van een gemiddelde intergrated studie. En als je nog wat spaargeld inlegt, is de lening heel goed te dragen en af te lossen. Een goede tip is wel: zorg dat je vrouw 100% achter je staat!!

PS: hoe airliners in de komende jaren omgaan met leeftijd en aanname, kan niemand voorspellen. "Maar ja, wie niet waagt....... "

Succes!!
 
@ Mick: Dat is nu ook mijn gedachte. Hoe en waar heb jij het aangepakt?
Alles in NL of ook een deel in US of elders?
Ik heb al eens een studie naast het werk gedaan (3jr lang / 20 uur per week) zou nog een keer moeten kunnen, denk ik...
Wat is een goed salaris? ben wel benieuwd waar je dan aan moet denken (hoef je uiteraard geen antwoord op te geven hoor...)
 
@Beekie,

Mijn PPL was in NL een kleine 13k toen ik alles had (kleine 55 uur totaal).
Ik heb toen lekker gaan fladderen en zat begin dit jaar tegen de 150 uur TT aan, en bijna 100 uur PIC. Pas toen heb ik besloten er verder mee te gaan. die 15K voor de 100 uur heb ik dus lekker verspreid gevlogen. Wil je alles 'zo snel mogelijk' dan zit je aan (let wel in NL!) aan een kleine 13K voor je PPL, nogeens 15K voor je ervarings uren, 11K voor je IF, ~5K voor je CPL, en nog eens ~8K voor je ME, en dan nog je DL a 4K + 14x 90 euries voor de examens (walgelijk.. 45 voor PPL, 90 voor ATPl.. -zucht)..
(Zijn wat algemene bedragen, beetje meer of minder, maakt uiteindelijk op 50K toch nie meer zoveel uit).

Je bent modulair in NL zeker de helft goedkoper als integrated, da's een feit, wil je nog goedkoper, kun je bv ook je uren bouwen in de US bv..

@mick
Dat geeft weer wat hoop ;) zou je meer info kunnen geven waar je aan de bak bent gekomen, en wat je evt. nog zelf hebt moeten investeren (pm is ook goed)
 
Heb dit forum nog eens rustig doorgelezen en er is duidelijk een tweedeling te zien in mensen die zeggen DOEN!!! en mensen die zeggen NEE!! Wat ik me nu afvraag, waar is deze 2 deling op gebaseerd. Ik krijg het idee dat de 20ers zeggen niet doen en de 30ers zeggen doen. Klopt dit ongeveer?

Wanneer je het besluit te doen dan kan ik je met zeer grote waarschijnlijkheid zeggen dat er in Nederland geen baan voor je in zit. Want in Nederland heb je bij KLM het probleem van je vooropleiding (Tenminste zoals de situatie nu is, kan morgen weer anders zijn). Martinair heeft net als Transavia in principe een leeftijdsgrens van 35jaar. Daarnaast zou een TR misschien iets opleveren. Maar er is nog zoiets als een leeftijd/ervaringstabel wat als uitgangspositie geld.

<25 jaar minimaal 500TT
25-30 jaar minimaal 1500TT
30-35 jaar minimaal 2500TT
>35 jaar minimaal 4000TT

Bij deze bedrijven komen natuurlijk meer dan genoeg sollicitaties binnen, zoals je dus kunt zien. Dit zal heel moeilijk worden.

Daarnaast heb je nog bedrijven als DenimAir. Waar ik 2 jaar met heel veel plezier heb gezeten. Daar heb je waarschijnlijk iets meer mogelijkheden, ik heb mijn TR toendertijd met iemand gedaan die 38 was en zijn eerste TR deed. (Wel veel gevlogen in Afrika). Maar dit bedrijf betekend heel onregelmatig en 2/3e van de maand niet thuis.
 
Doen!

Einde discussie. Kun je aan een groene kaart komen? vorig jaar bij Northwest Airlink (Pinnacle) in mijn interview group was ik 21 samen met nog een 23-jarige de jongste... Rest van de groep was eind 20/begin 30 en 3 mannen in hun late 40's en 2 van 51...... leeftijdsdiscriminatie doen we niet aan hier.

(die 40+ overigens allemaal aangenomen en nu fat dumb and "happy" de line aan het vliegen)

FD
 
Flying Dutchman zei:
Doen! Einde discussie.

Hmm FD, nu zeg je "einde discussie" en direkt open je hem met je volgende zin:

Flying Dutchman zei:
Kun je aan een groene kaart komen?

Dat is nogal een belangrijke 'mits'. Voor de meeste mensen is dit geen optie en dus is de discussie niet gesloten.

Ik denk niet dat de correcte vraag om te stellen is "is het mogelijk?" want daarop is het antwoord natuurlijk JA.

Wat je moet vragen is, "wat zijn de kansen?" We kunnen allemaal wel wat voorbeelden noemen van mensen rond de 35 die het gered hebben. Maar dat is de vraag ook niet, want als 7 op de 10 mensen met een deuk in hun ego, bankrekening en gezinsleven moeten afhaken, dan moet je je eens serieus gaan afvragen of het jou dat risico waard is en in hoeverre jij meer kans zou maken dan je leeftijdgenoten.

Die inschatting zal Beekie zelf moeten maken. En daarbij ook nog eens goed gaan nadenken over het leven als vlieger. Ga eens wat vliegers mailen in binnen en buitenland, om meer inzicht te krijgen in wat voor roosters men draait, hoe het sociale leven zich afspeelt en dat soort dingen. Check overigens ook het topic "Hoe vaak zie je je familie" in het KLM-groep forum, daar staan ook aardig wat voorbeelden in. De kans is groot dat je bijvoorbeeld in de UK of Duitsland bij charter of low-cost carriers als EasyJet, Ryanair, Air Berlin of Hapag Lloyd komt te vliegen, en die hebben beduidend pittigere roosters dan de grote intercontinentale carriers op de 747.
 
He Iz,

Ik deel je mening dat er risico's verbonden zijn aan een opleiding in de luchtvaart. En dat de risico's groter worden naar mate je ouder wordt ben ik ook met je eens, maar niets is onmogelijk!

Voordeel van de mensen die wat ouder zijn is dat ze vaak een meer solide financiele basis hebben opgebouwd buiten de luchtvaart en dus het wat langer kunnen uitzingen en naast de luchtvaart, beroepsvaardigheden hebben aangeleerd om zich financieel te bedruipen, mocht het mis gaan.

Eerder werd al gesuggereerd dat luchtvaartbedrijven aan een intergrated course de voorkeur zouden geven boven modulair. Naar mijn bescheiden mening echter alleen in Nederland.
Bij de vier bedrijven waar ik voor heb gewerkt (allen in het buitenland), heeft men mij er bij sollicitatiegesprekken nooit naar gevraagd. Men wil weten of je je JAA frozen ATPL (CPL IR ME) hebt, liefst met TR en hoe je er aan bent gekomen is denk ik alleen iets voor Nederlandse bedrijven.

Beekie gaf geloof ik zelf al aan dat verblijf in het buitenland geen bezwaar zou zijn, dus dit zal verder voor hem geen punt van overweging zijn. Iets wat ik zelf goed kan navolgen. Destijds toen ik het besloot mij te richten op de luchtvaart, maakte het me niet uit wat en waar ik het zou gaan doen zolang het maar vliegen was en ik er van rond kon komen.
Het gezin zal er uiteraard wel achter moeten staan.
En ego ? Nou dat is voor mij in ieder geval nooit een punt van overweging geweest. Ik wilde vliegen en daar ga je 100% voor en mocht onverhoopt het dan uiteindelijk niet lukken kun je, als je 65 bent, jezelf inderdaad niet verwijten dat je het niet geprobeerd hebt.
Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat deze insteek door menig jong broekie hier niet begrepen wordt, omdat men meestal direct uit de schoolse situatie komt en niet een kleine 20 jaar werkweken gehad heeft van gemiddeld 75 uur, geen sociaal leven en dus niet weet wat werken is. (Ik realiseer me dat velen zich nu op hun P.. getrapt voelen maar dat zij dan maar zo)
Ik vlieg ongeveer 650 uur per jaar bij een lowcost carrier en zelfs al zou ik de 900 uur per jaar doen a la Ryanair dan nog werk ik nog maar 25% van de werkweken die ik had bij mijn werkaamheden in een andere bedrijfstak.
Trouwens ik heb van m'n hobby mijn (goedbetaalde) beroep gemaakt en dat is nog steeds beter dan werken voor je geld!

gjk

PS
Kun je de bron openbaar maken dat wetenschappelijk heeft aangetoond dat 7 van de 10 "ouderen" het niet redden? Als deze studie gebaseerd is op werk in Nederland geloof ik je graag.
1 Beroepsluchtvaart in nederland is klein vergeleken met de rest van de wereld.
2 Leeftijd in de luchtvaart is een thema in Nederland en niet Of in mindere mate in de rest van de wereld.

Tenslotte, als je wat beteft die "7 van de 10" hebt laten leiden door de vele deelnemers op dit forum, kan ik alleen Ds. Gremdaat citeren.
Kent u die uitspraak? : "De zwijgende meerderheid"........
 
GJK,

Voor de goede orde, ik raad Beekie ook zeker niet af om het te gaan proberen! Ik ben het helemaal met je eens. Die 7 van de 10 was gewoon een hypothese. Ik had ook als hypothese 999 van de 1000 vallen af, kunnen zeggen, maar dan wordt de keuze ineens heel makkelijk, terwijl in real life het juist geen makkelijke keuze is. Als ik mag schatten, dan denk ik dat 25% van alle mensen die een vliegopleiding doen in NL uiteindelijk geen airline baan krijgen. Dat verschilt natuurlijk per opleiding en ook per leeftijd en zelfs per geslacht. Kijk je naar leeftijd, dan denk ik (mijn aanname dus) dat in de groep 20-26 jaar de minste mensen zonder baan blijven, 26-31 misschien op 25% zitten en 31+ hoger dan 25%. Zou je dan kijken naar 50 jarigen, dan is het percentage dat een baan krijgt misschien wel 1 op de 10 of minder.

Het gaat dus deels wel en deels niet om het actuele percentage. Het enige wat je kan doen is een inschatting maken en dat meenemen in je keuze. En wat betreft de zwijgende meerderheid: In dit geval zijn dat de mensen die niet of nooit meer aan een baan zijn gekomen, die posten hier namelijk niet.

Toch is het belangrijk om in te schatten hoe een vliegbaan in elkaar zit. Los van of je daar 100% voor gaat, ken ik genoeg voorbeelden waarbij de vlieger in het buitenland zit, gezin met kinderen in NL en pappa is slechts 2 dagen per maand thuis. Dan staat het los van of jij 100% voor de vliegbaan gaat, als je gezin het niet trekt en je vrouw bij je weg gaat en de kinderen meeneemt inclusief een hap van je (in het begin misschien nog heel lage) salaris. Dat is het overpeinzen waard, denk ik zo.
 
Iemand als GJK heb ik maar als te graag naast me in de rechter stoel, en zit maar als te graag in de rechter stoel met iemand als GJK naast me aan de linker kant.

Heb erg veel met jongens van 35+ aan de rechterkant naast me me gevlogen en met de juiste instelling zit ik maar als te graag naast ze. Levens ervaring en de juiste instelling kun je geen prijskaartje aan hangen.

KLM/HV/MP weten niet wat ze missen.

Gr,
Een jonge 20'er.
 
@Iz ik geloof dat we wel redelijk op een lijn zitten wat betreft het vinden van een baan. Het is niet makkelijk!

In mijn situatie is juist mijn sociale leven er met sprongen op vooruit gegaan en heb ik gewoon zoveel meer tijd om dingen te doen die voorheen gewoon niet konden.

@FD
Dank je Fd altijd prettig om te horen dat mensen graag met je vliegen, maar gelukkig zijn er hier en daar ook nog bedrijven die geen bezwaar van leeftijd maken. Je dient deze echter niet te zoeken in Nederland. (oh ja geen bezwaar van leeftijd is natuurlijk relatief. Je moet natuurlijk geen 60 zijn, maar op die leeftijd kom je in bijna geen enkele bedrijfstak meer aan het werk;) )
 
FD,

Leeftijdsdiscriminatie bij HV valt behoorlijk mee hoor, genoeg mensen van boven de 30 aangenomen sinds ik er zit (en daarvoor) dus hoe je erbij komt dat dat niet zo is....? Beats me. Sinds de nieuwe CAO is bovendien de leeftijdscomponent uit de salarisformule gehaald (en de mogelijkheid om met meer ervaring direkt een paar stappen hoger salaris te verdienen), dus veel extra kosten zal het ook niet met zich meebrengen om oudere mensen in dienst te nemen.

Daarbij zie je overigens ook dat KLM mensen aanneemt die ooit KLS/NLS of militair hebben gevlogen, sindsdien ergens ander hebben gewerkt en dus soms ruim boven de 30 zijn.

Het verschil hier is dat leeftijd niet zozeer een barrière is, maar de ervaring met die leeftijd. Als ik airline X zou zijn, dan zou ik GJK zo aannemen, maar hij heeft dan ook flink wat ervaring. En hoewel de USA nog steeds een andere marktwerking heeft, vraag ik mij af hoeveel van die mensen in je klasje halverwege de 30 of ouder daar zaten met een kaal CPL, 220 vlieguren en verder niets (dus geen CFI etc). Ik vind het niet verbazend als een airline moet kiezen uit iemand van 22 en iemand van 36, beide 160 uur kaal, en dan voor de jongste kiest. Als die persoon van 36 nu eens 2500 uur Boeing of Airbus heeft, dan zou ik definitely voor die persoon gaan.
 
Iz,

Goed om te horen dat de leeftijdscomponent er (eindelijk) uit is gehaald.

Ik vind het niet verbazend als een airline moet kiezen uit iemand van 22 en iemand van 36, beide 160 uur kaal, en dan voor de jongste kiest. Als die persoon van 36 nu eens 2500 uur Boeing of Airbus heeft, dan zou ik definitely voor die persoon gaan.

Uit bovenstaande blijkt toch weer dat we met z'n ALLEN zo gebrainwashed zijn met het feit dat een jonge kandidaat goedkoop en beter is dan een oudere. En wij dit dus als een gegeven iets accepteren, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Feit is dus wel dat wij (ouderen) tegen dit vooroordeel aanlopen.
Nu was het mijn eer te na, om dit over mijn kant te laten gaan, dat een jong broekie die baan krijgt omdat hij jonger is. Simpelweg omdat hij, in vele ogen, goedkoper is en beter kan vliegen omdat hij nog jong is.
Terwijl we inmiddels allemaal wel weten, dat op het moment je naar links gaat, het aspect vliegen minder een rol gaat spelen en juist "het management aspect" (lees beslissingen die een captain moet nemen) een grotere rol gaan spelen.
Is het dan niet prettig als je wat meer levens ervaring hebt?

Verder verdiend een FO op 22 jarige leeftijd bij mijn maatschappij (en bij vele andere) netzo veel als een 42 jarige FO. En terecht; zelfde functie zelfde vergoeding. Desto minder een reden om een ouwe zak als mij te weigeren zolang deze iedere keer maar laat zien tijdens LPC/OPC aan de kwaliteitseisen te voldoen.

Aaah......het begint me nu te dagen. Trans laat de FO's 12 tot 16 jaar rechts zitten om levenservaring op te doen!( ;) sorry grapje kon het niet laten )

gjk

Overigens toen ik op 35 jarige leeftijd bij OBS aan m'n ATPL theorie begon had ik ook slechts PPL en 200 uur.
 
Kijkt een airliner dan echt alleen naar uren, of wordt "levenservaring" ook nog meegeteld? Wat er daar dan onder verstaan wordt verschilt per geval, maar persoonlijk heb ik een aantal jaar in het buitenland gewerkt met zeer verschillende karakters en nationaliteiten. Dat zal toch in een hokje van 0,5 vierkante meter ook niet onbelangrijk zijn.
 
Als veroorzaker van deze 'heftige'discussie, ben ik blij om te horen dat de leftijdscomponent steeds minder belangrijk wordt (= voorzichtig uitgedrukt). Ben zelf manager bij een financiele instelling en beoordeel mensen op hun kunnen/presteren en niet op leeftijd. Zelf wens ik ook zo behandeld te worden, sterker nog ik word zo beoordeeld... Enniewee, ik ga sowieso voor m'n PPL, maar in de aanvliegroute (erg toepasselijk :-) ) naar het PPL, wil ik de mogelijkheid openhouden om door te starten naar ATPL.

@ ph-gjk: welke PPL kun je mij aanbevelen? States of NL? En hoe ben jij verder te werk gegaan?

@ Iz, bedankt voor de focus op het leven na de opleiding. Uiteraard neem ik mee in mijn afweging piloot te worden, wat het dagelijkse ritme (of ontbreken hiervan) zal zijn bij een baan in de cockpit.
 
Iz -

You know better then that :). Zonder 1000 TT raakt een regional je niet aan hier.

Och... Nederland....

Iemand van 27 met 4000 uur commerciele ervaring is niet goed genoeg voor de KLM, maar iemand van 20 met 160 uur waarvan 20 uur heavy seneca weer wel.

IZ -

Gaat HV binnenkort de deur dichtgooien voor KLS'ers ??? kan me zo voorstellen dat ze niet echt blij zijn met al die boys die gelijk naar de overkant vd straat rennen zodra de KLM de deuren openzet.

FD
 
Laatst bewerkt:
Dunno, vlieg deze week met iemand in de aannamecommissie en er is in ieder geval genoeg om over te babbelen... :)
 
Sorry dat ik het zeg hoor..
Maar de jeugd onder ons wat met weinig uren een Jet vliegt wordt weer lekker bestempeld als onervaren en men kan beter oudere mensen in de rechterstoel zetten.. want die hebben meer levens ervaring..

met alle respect.. Ik ben mid 20.. en heb de zelfde type gedaan, doe dezelfde profchecks e.d. en heb gewoon een HTS als vooropleiding.

Ja hier kan je met low hours een 737 vliegen FD deal with it. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het probleem er niet van in zie.
sorry voor je dat het in amerika anders gaat...

Cheerio.
 
Terug
Bovenaan