Iz,
Goed om te horen dat de leeftijdscomponent er (eindelijk) uit is gehaald.
Ik vind het niet verbazend als een airline moet kiezen uit iemand van 22 en iemand van 36, beide 160 uur kaal, en dan voor de jongste kiest. Als die persoon van 36 nu eens 2500 uur Boeing of Airbus heeft, dan zou ik definitely voor die persoon gaan.
Uit bovenstaande blijkt toch weer dat we met z'n ALLEN zo gebrainwashed zijn met het feit dat een jonge kandidaat goedkoop en beter is dan een oudere. En wij dit dus als een gegeven iets accepteren, terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Feit is dus wel dat wij (ouderen) tegen dit vooroordeel aanlopen.
Nu was het mijn eer te na, om dit over mijn kant te laten gaan, dat een jong broekie die baan krijgt omdat hij jonger is. Simpelweg omdat hij, in vele ogen, goedkoper is en beter kan vliegen omdat hij nog jong is.
Terwijl we inmiddels allemaal wel weten, dat op het moment je naar links gaat, het aspect vliegen minder een rol gaat spelen en juist "het management aspect" (lees beslissingen die een captain moet nemen) een grotere rol gaan spelen.
Is het dan niet prettig als je wat meer levens ervaring hebt?
Verder verdiend een FO op 22 jarige leeftijd bij mijn maatschappij (en bij vele andere) netzo veel als een 42 jarige FO. En terecht; zelfde functie zelfde vergoeding. Desto minder een reden om een ouwe zak als mij te weigeren zolang deze iedere keer maar laat zien tijdens LPC/OPC aan de kwaliteitseisen te voldoen.
Aaah......het begint me nu te dagen. Trans laat de FO's 12 tot 16 jaar rechts zitten om levenservaring op te doen!(
sorry grapje kon het niet laten )
gjk
Overigens toen ik op 35 jarige leeftijd bij OBS aan m'n ATPL theorie begon had ik ook slechts PPL en 200 uur.