kans op baan bij 35/36 jaar

Beekie

New member
Beste piloten,

:snore: Het is net of ik wakker ben geworden. Alleen ben ik op tijd wakker geworden :eek!: ...

Ik ben nu 33 jaar en ben me aan het orienteren of ik alsnog piloot kan worden.
Aan jullie piloten wil ik vragen, wat is de kans op een baan wanneer ik nu met de opleiding begin en straks (eind 35, begin 36) klaar ben met de standaard opleiding. De vliegscholen denken dat het plaatsen van piloten steeds makkelijker zal gaan, gezien de conjunctuur / vergrijzing (uiteraard denken ze dat).

Wat is jullie mening?
 
Mits je dit echt wild en je het financieel kunt uitzingen altijd doen. Was zelf 35 met ppl toen ik aan ATPL theorie begon vlieg nu 737. Houd er echter rekening mee dat de luchtvaart wereld een varkenscyclus is. Het gaat nu goed het ziet er naar uit dat het nog beter gaat worden, maar het kan ook zomaar weer in elkaar donderen met als gevolg dat alles weer jaren op een laag pitje staat en je het onderste (ook financieel) uit de kast moet halen om een baan te vinden.
 
ik denk dat de vraag is, kun je € 150.000,- missen en ben je bereid het eventueel 5 jaar uit te zingen zonder goede inkomsten na je opleiding?
 
Financieel durf ik het risico wel te nemen, heb n goede baan met uitzicht op 75k in het jaar. Ik zie meer een probleem in het aannamebeleid van de airliners...
Willen ze 'oude' nieuwe piloten?
 
Niet in Nederland (oude piloten zijn te duur / lees = ouder dan 35 jaar) maar in de rest van de grote boze wereld valt dit reuze mee.
 
Ik denk dat het volgende belangrijker is dan leeftijd om risico te minimaliseren:

- de keuze van vliegschool / opleiding (hoe is links met maatschappijen, kjk hierbij vooral naar de laatste 100 ex-studenten, waar zijn die terechtgekomen en hoelang duurde dit, wat hebben die betaald opleiding+TR?). Kijk vooral erg kritisch en geloof 'marketing' niet te makkelijk.
- de tijd waarop je markt betreedt (cycle, trend)
- welke kruiwagens heb je? (ken je mensen, relevante ervaring, etc)
- ben je op je leeftijd bereid je (sociale) leven om te gooien, financieel, stress wise (examens etc etc), relocation evt buitenland, onzekerheid en ga zo maar door....
 
N1 Target

Je hebt gelijk. Het is zeker niet alleen leeftijd. Het grootste praktische probleem dat ik heb is vrouw, 2 kids en n huis/hypotheek...
 
Beste Beekie,

Zoals als eerder gezegd hier, het is niet alleen de kans op een baan. Het is alles er omheen wat de meeste stress met zich mee brengt. Als je een baan vindt is het zeker niet in Nederland, dus zou jij, je vrouw en je kinderen moeten verhuizen. Willen zij dat? Op een leeftijd dat je eigenlijk wel een beetje rustig en gesetteld wilt leven deze stress op je nek wilt halen, persoonlijk zou ik daar zeker geen zin in hebben. Het is niet zo, hoe hogere het risico hoe groter de mogelijke winst. Omdat je al 35/36 bent als je klaar bent, heb je ook minder lang de tijd om dat alles terug te betalen / terug te verdienen. Nu heb je een goede baan maar als piloot (uitgaande dat je een baan vind) verdien je stukken minder. Zeker als je alle investeringskosten er nog vanaf haalt. Daarbij zullen zou opleidingskosten nog hoger zijn omdat je de hypotheek van je huis moet betalen en je gezin moet onderhouden. Dat is nooit meer terug te verdienen als piloot. Je zou beter als een hobby kunnen (blijven?) vliegen.

Grtz Mike5
 
Beekie
Niets is onmogelijk. Maar gooi niet je huidige standbeen weg. Behoud je baan en doe de studie daarnaast. Is hardcore maar beperkt de risico's. Luchtvaart zit nu in de lift, betekent eigenlijk dat je nu klaar had moeten zijn met je studie om nu toe te kunnen slaan. In twee, drie jaar kan er alweer veel veranderd zijn, zowel in positieve als in negatieve richting. Ik was 34 toen ik een goede baan vond in de luchtvaart. Succes
 
Beekie zei:
N1 Target

Je hebt gelijk. Het is zeker niet alleen leeftijd. Het grootste praktische probleem dat ik heb is vrouw, 2 kids en n huis/hypotheek...
Nou...persoonlijk zou ik er dan zelf niet meer voor kiezen.

Ben nu zelf 28 en heb nu, na zo'n 4 jaar klaar te zijn met m'n opleiding, eindelijk het gevoel dat het de juiste kant op gaat... Was in 2002 klaar met de opleiding, heb toen begin 2003 de selectie bij LH Cityline gehaald, maar ben vervolgens gedegradeerd tot wortelschieter op hun wachtlijst vanwege Irak, SARS, enz. Eind 2004 mezelf maar uit wanhoop ingekocht bij Exel voor 35k en vervolgens niet eens m'n training af kunnen maken doordat de toko failliet ging. Heb me toentertijd regelmatig afgevraagd waar ik ooit aan begonnen was en hoe ik dat ooit allemaal financieel moest gaan bolwerken. En dan woonde ik (uit financiele noodzaak) nog thuis, geen kids, geen vrouw... Heb toen vaak bij mezelf gedacht 'was ik er maar nooit aan begonnen...'.

Denk niet dat je in die situatie wil zitten als je wat ouder bent, kids hebt, vrouw, hypotheek... Maar goed...toen was de markt anders, maar het absoluut niet te voorspellen of het over 2 jaar nog zo gunstig is als nu.

gr.
Slim
 
Allen, bedankt tot zover met jullie overwegingen. Ik zat op het pad van Integrated, maar denk toch maar dat ik een modulaire variant pak. Eerst PPL theorie in NL dan praktijk in de States (lekker snel) en dan distance learning ATPL in NL. Dan zie ik wel weer hoe alles ervoor staat. Heb ik in ieder geval m'n baan nog en ben ik niet meer kwijt dan 15 tot 20k Euro.
 
Hoi Beekie,

Ik denk dat het best te doen is, makkelijk zal het alleen niet worden! Iets wat je ook in overweging moet nemen, is dat je bij veel maatschappijen altijd in de rechterstoel blijft zitten, met andere woorden, een Command zal moeilijk worden.

In Nederland zou ik zeker niet blijven, daar kom je nooit aan de bak. Maar in het buitenland zijn mogelijkheden genoeg. Vooral in de UK. Een maat vertelde me dat vooral Ryanair oudere mensen aanneemt, omdat ze dat weten dat die waarschijnlijk voor langere tijd blijven, ipv na 3 jaar weer weggaan.

Ik geloof dat Oxford Aviation Training, een zeer goede opleiding, geen leeftijdslimiet heeft, dus dat is het probleem niet.

Wat ik je verder nog aan kan raden, is om toch de geintegreerde variant te pakken. Maatschappijen nemen liever geintegreerde mensen aan, dan modulaire. Puur omdat ze dan beter weten wat voor vlees ze in de kuip hebben. Omdat je wat ouder bent, zou ik JUIST voor integrated gaan, simpelweg omdat je daarmee je kansen vergroot.

Succes!
 
Hallo Beekie,

Ja lastige beslissing lijkt het mij. Wat ik je kan vertellen van mijn ervaringen is dat je in NL geen kans maakt op een baan.
Als je het niet erg vind om naar het buitenland te gaan, en dan bedoel ik eigenlijk Engeland heb je zeker een goede kans!
Ik zelf heb Oxford gedaan en daar zat een klasgenoot die 35 was en toch mooi even bij British Airways aan de slag kon. En zo nog meer mensen die ik ken via Oxford die al relatief oud waren en gewoon een hele mooie baan als vlieger gevonden hebben. Engeland doet niet zo moeilijk met leeftijden, ik heb zelf het idee dat ze wat ´´oudere´´ mensen liever hebben, omdat deze bij een en hetzelfde bedrijf blijven. Wat je kan doen, kijk eens op www.oxfordaviation.net en kijk eens bij forums. Wat je ook kan doen, is EPST bezoeken, www.epst.nl en daar eens op de website kijken, ik geloof dat ze een speciaal programma hebben voor relatief oudere mensen, kun je dat niet op de website vinden dan moet je ze even bellen. Een vriend van mij heft dat programma namelijk willen doen, maar is alleen niet door de selectie gekomen.
Ik hoop je een beetje verder geholpen te hebben, als je nog vragen hebt kun je me altijd een berichtje sturen.

Veel succes met je keuze!

Paul.
 
Ben het eens met Altimiter: NIET AAN BEGINNEN!!

Heb de stress bij een collega (soortgelijke situatie) van dichtbij meegemaakt en dat was geen pretje. Torenhoge schulden, vrouw, kinderen etc. en nu nog steeds geen baan.

Steek liever de tijd en energie in je huidige baan zodat je er een PPL mee kunt betalen en laat het daarbij. Lekker een beetje VFR vliegen in het weekend met moeders de vrouw en kinderen kan ook leuk zijn terwijl je geen molensteen om je nek meezeult in de vorm van een opleidingsschuld.
 
@Beekie,

Ik ben er onlangs wel aan begonnen, 3 jaar geleden PPL gehaald, inmiddels de uren bij elkaar voor de breveten (CPL en zo) en nu aan DL ATPL begonnen, met daar parallel aan PPL/IF , CPL etc. Doe het naast m'n werk, en moet zeggen dat het vooralsnog goed gaat.
Ik heb ook de afweging gemaakt, eerst CPL, dat wilde ik zoiezo hebben, maar toen toch maar gekozen voor de ATPL theorie, je weet maar nooit. Ik ben nu 34, en hoop volgend jaar alles opzak te hebben.
Ik denk er verders nog niet veel over na, zou natuurlijk geweldig zijn als je gelijk aan de bak kan, maar weet ook dat dat voor een 30'r moeilijker is als een 20'r. Ik heb nog geen pijn aan de opleiding (financieel gezien), en dat is ook mijn uitgangspunt. Ik wil niet met 150K schuld zitten op m'n 35e en geen baan kunnen vinden.
Overigens zie ik dat je bedragen noemt als 10k-15k, maar als je alles hebt (PPL,CPL/ME etc), dan ben je in NL zeker ~50k kwijt..

Iedereen heeft zo z'n idee erover, laat je ook niet gek maken. Mij is altijd geleerd, waar een wil is, is een weg..
 
@ iedereen: bedankt voor de nuanceringen en de eigen ervaringen
Het is heel makkelijk in euforistische stemming de mindere kanten weg te drukken.

@ Bosman: UK is wat mij betreft ook een optie. Lijkt me een fijn land om te wonen. Info over Oxford Aviation (Distance Learning) is aangevraagd, welke opleiding bij OAT bedoel jij?.

@ iedereen: waarom wijkt de markt in UK af van die in NL? Je zou toch denken global economy, zeker in de luchtvaart...
 
@ iedereen: waarom wijkt de markt in UK af van die in NL? Je zou toch denken global economy, zeker in de luchtvaart...[/QUOTE]


Tja ga dat eens vragen bij de klm martinair en trans, die hebben daar vast wel een antwoord op. De vraag is of je een eerlijk antwoord krijgt.
Zelf denk ik dat e.e.a. te maken heeft met de sociale partners en aandeelhouders van de desbetreffende maatschappijen.
Oh ja en natuurlijk het gebrek aan kwaliteit van oudere vliegers......
Als oudere (35+) in Nederland dien je vooral je bezig te houden met je pensioen en VUT, want vliegen leren en volgen van SOP's op zo'n late leeftijd als 35 plusser is werkelijk de goden verzoeken......... :D

In mijn geval klopt dat misschien :wegkwijt: ;)

Laat je niet gek maken door doemdenkers die heb je al genoeg op deze aardkloot. Als jij dit wil moet je het gewoon doen. tuurlijk wel ff goede afspraken maken met vrouw en kinderen. Succes
 
Vloog laatst met een Co van 39 die net z'n eerste baan had. (accountant geweest)
Vloog laast met een Co van 45 die net z'n eerste baan had (bank manager geweest).

Een vriend van me is op z'n 44e aan z'n vliegopleiding begonnen.

Het is moeilijker dan wanneer je 18 bent. En je moet goed over de risico's nadenken. Maar, als dit is wat je wilt, moet je het gewoon doen. Anders ben je straks 80 en dan denk je 'had ik het maar gedaan'.

Zorg wel dat je iets heb om op terug te vallen en haal eerst eens een PPL om te kijken of je het wel echt leuk vindt.
Een ex collega van me kwam er tijdens z'n twin rating achter dat hij eigelijk toch geen piloot wilde worden en ging terug naar z'n oude baan met een ton schuld.....
 
@ Overload: bedankt voor je opbeurende woorden.
Is het mogelijk met zo'n Co in contact te komen? is voor mij natuurlijk interessant om te horen hoe hij het heeft geklaard.

Sprak net iemand van EPST en die raadde me de integrated opleidingen af en vertelde ook dat de markt in NL met name integrated piloten aanneemt. Nu ben ik niet benauwd om naar de UK of Duitsland te gaan (sterker nog, lijkt me erg leuk), maar je kijkt toch altijd als eerste in de buurt.
 
Terug
Bovenaan