Info over AirBerlin (en de selectie daarvoor))

Ha!

Heb afgelopen maandag sim-check gehad op de 737-800 sim in Mönchengladbach, bij RWL.
We waren met 5 kandidaten, 4 x typerated b737, 1x niet (ik zei de gek).
Er was een checker en een co-checker die bij iedereen pnf speelde.
Het enige wat ze wilden zien was basic handling op raw data, dus een departure, wij vlogen Norvenich vanaf Düs. 05R. Goede pitch vliegen (initieel +/- 15 graden ), op tijd bochtje inzetten (werd ook nog gecalled door de pnf), netjes aflevellen op 5000'. Omdat ik non-rated was, moest ik nog ff een steep turn doen.
Daarna dalen en decellereren, wat eigenlijk niet tegelijk gaat, en een vector om de approach op te gaan. Stuur overgeven aan de pnf, setup voor de ILS 05R maken, briefen, configureren voor de approach en raw data ILS vliegen. Eigenlijk volgt daarna nog een missed approach, die gaat linksaf naar Lima 311, 4000' voor de type-rated vliegers n-1 in climb, dan een vector voor nog een ILS n-1, maar dan met FD. Omdat ik niet type-rated was, zou ik geen n-1 krijgen, maar gewoon nog een ILS moeten vliegen.
Aangezien we echter met z'n vijven waren, en ik als laatste de sim in ging, hadden we officieel nog maar 5 min. slot over, dus mijn check werd er een beetje doorgejaagd. Na de eerste ILS full stop, en ik was klaar, dus al met al een kleine 20 min. vliegen.

Het geheel is dus echt goed te doen, basic vliegen, je hoeft geen Chuck Yeager te zijn om dit te halen. Een hele faire grading in mijn optiek, en er worden ook geen addertjes onder het gras gestopt.;)

Oh, ja, de DE-captains kregen nog een v1-cut, ff rwy vasthouden, stabiel in de klim zien te komen, en that's it.

Ik zit nu dus te wachten op de uitnodiging voor het interview in Berlijn, zou dat goed gaan, dan kan ik binnenkort ook eindelijk bij een beetje een normaal bedrijf gaan beginnen....:biertje: :D

Fingers crossed!
Ik hoop dat eventuele kandidaten er iets aan hebben, en veel succes allemaal!!!
 
skyblazer, hoe lang heeft t totale proces ongeveer bij jou geduurd, en wanneer denk je interview te hebben?
 
@ Addy:

Heb in december of zo via Interpersonal mijn cv "afgegeven". Ik kreeg in januari de uitnodiging voor de assessment, die ik op 10 februari heb gedaan. Daarna op 19 maart grading, en op 5 april mag ik naar Berlijn voor het interview! :yeehaa:
Veel succes!
 
ok, 2 maanden ongeveer dus tussen assessment en interview, pff dan heb ik nog even, ik mag nog na jou richting hamburg...
Mag hopen dat ze toch iets meer haast beginnen te krijgen daar want het begint volgens mij een steeds aantrekkelijkere club te worden om voor te vliegen na de overname van LTU van de week....
 
Ja, dat bericht van de overname van TUI ziet er op zich niet slecht uit.
Nou weet je natuurlijk niet in hoeverre het een bedrijf gaat worden, en of je van Air Berlin straks over kunt stappen naar de grote jongens van de TUI en zo (senioriteit e.d. ??). Maar goed, dat is allemaal van later zorg.

Eerst maar eens zorgen dat we er binnenkomen...
Veel succes met je keuringen!
 
TUI? LTU is de maatschapij die eergisteren voor 100% is overgenomen. Er is een codeshare met Hapag fly niets meer, LTU en hapag fly zijn een ander bedrijf. Hapag fly is namelijk onderdeel van TUI. Zorg ervoor dat je deze facts op een rij hebt tijdens het interview.
 
@RTO: Ja, je hebt gelijk. Even te snel een reply geschreven en niet goed opgelet...
Wist overigens wel dat het niet TUI was, die zijn ff iets groter...
 
Ha!

to whom it may concern...

Ik wilde alleen ff kwijt dat ik Dinsdag ga beginnen met de type-rating B737-800 voor Air Berlin!!1:biertje: :biertje: :yeehaa: :yeehaa:
Eindelijk komt het dan allemaal toch nog goed...
 
Afgelopen maandag heb ik de screening gedaan op de voor mij vertrouwde A320 sim in Berlijn. We waren maar met zijn tweeën, een captain van Iberworld en ik.
Er waren wel 4 uur geboekt, dus een heel leerzame sessie gehad van 4 uur, waarin we veel hebben gedaan, erg leuk om eens met een captain naast me te zitten zo, is toch een stukje anders qua decision making in emergencies dan met twee FO's...

Eigenlijk van alles gehad, het was eigenlijk een soort van LOFT training, Nurnberg - Tegel, maar dan wel met een hoop dingen onderweg, plus nog wat extra dingen achteraf. Dingen die we zoal gehad hebben, als ik het me allemaal nog herinner:

- Thunderstorms net na takeoff waardoor we meteen een stuk moesten omvliegen
- HDG discrepency. Erg vreemd was deze trouwens, standby en compass gaven aan dat de captain side correct was, maar de switch naar FO draaien hielp niets. Na een tijd zagen we ineens dat de compass en standby meer naar de FO kant neigden, dus de switch omgezet naar captain, toen werkte alles prima
- 1 main gear niet gedownlocked op approach naar Tegel waardoor we in de go around moesten, radar vectors om in de buurt te blijven gevraagd aangezien we niet vreselijk overdreven veel fuel meer aan boord hadden, en toch het gear probleem op moesten lossen, wat niet lukte, dus approach met gear failure procedure uitzoeken. Dat is dan weer best wat werk en daar gaat weer wat tijd in zitten. Cabin crew moet ingelicht worden en zich voorbereiden op evacuation etc.
- In voorbereiding op de approach bleek de lange runway op Tegel ineens niet meer in gebruik, waardoor we naar Schönefeld moesten uitwijken, met bijzonder weinig fuel meer in de tanks en extra veel verbruik omdat de gear al naar beneden was en naar beneden moest blijven.
- Go around op Schönefeld omdat een of andere air france eikel het nodig vond om onze baan op te gaan, daarna wél veilig geland met een kleine 10 minuten brandstof over, engine die in vlammen gaat bij de touchdown omdat er geen wiel onder hangt, affijn, hele evacuation on the runway verhaal gedaan, einde eerste deel. Hier was ik trouwens PNF.

Na de pauze ook nog even begonnen als PNF, de goede man naast me mocht nog een rejected takeoff doen en een takeoff met engine fire na v1.

Daarna ik als PF

- Engine fire after takeoff
- FCU failure, dus alles raw data en op het handje
- ILS approach single engine volgde dus met go around, gevolgd door nog een ILS approach voor landing

Hierna nog een raw data ILS gedaan alles op t handje, maar dan met dikke turbulence en een crosswind van ik meen tegen de 30 kts, weet ik niet helemaal zeker meer.

En toen zaten de 4 uur er op.

Zorg ervoor dat je goeie cross cockpit comms hebt, dat je af en toe ook dingen in het duits zegt, en dat je niet alles van de captain af laat hangen als je met een captain vliegt. Zelf ook verklaren wat jouw actie zou zijn en waarom.

Naderhand nog 2 kleine vragen gehad, waarom de sideslip bar blauw wordt bij engine failure na takeoff en nog iets anders, weet niet meer precies wat. Debriefing was bij mij gewoon in de briefingruimte overigens.

Toen was het gefeliciteerd, en je hoort wel wanneer je op gesprek mag komen...En that's it :)
 
Terug
Bovenaan