Info over AirBerlin (en de selectie daarvoor))

Deze vraag kan ik niet beantwoorden, heb zelf de grading op een FFS gedaan. Ik weet alleen dat je 45 minuten PF bent en 45 minuten PNF.

Heel veel succes in Hamburg!
 
Ik zal deze keer wat genuanceerder zijn met mijn post. :eek!:

Als eerste (en destijds enige buitenlander) op de Airbus vloot van BER kan ik zeggen dat Duits erg belangrijk is (vooral gesproken) daar het Engels van een aantal CM1's niet op standaard is qua conversatie. Ik heb genoten mijn tijd in TXL, vooral door de vriendelijke Captain's en niet te vergeten cabin crew (ik weet c.q. zeg niet hoe het op de andere stations was). Desondanks waren de bazen in mijn tijd vaak zelfs minder ervaren dan ikzelf (vooral de flottenchief) en ook door het veranderende belasting systeem heb ik besloten dat ik ergens anders meer over het type kon leren en meer €'s kon verdienden. Nu is het natuurlijk geheel anders (ik spreek over bijna een jaar geleden) en het is zeker een zeer goede maatschappij met erg grote groeiplannen. Het systeem van simchecks is/was zeer relaxed, ook de OPC etc. Als het belastingklimaat voor NL-ers niet zo slecht zou zijn zou ik graag weer voor ze vliegen.

Voor iedereen die het probeerd; Succes!! en als je het gehaald hebt doe ze de groeten van de fliegende holländer.

Michiel SL
 
Als eerste (en destijds enige buitenlander) op de Airbus vloot van BER kan ik zeggen dat Duits erg belangrijk is (vooral gesproken) daar het Engels van een aantal CM1's niet op standaard is qua conversatie.

What about captain Dave Mcaleb? ''Hi folks, this is capt'n Dave'' :D

Hopelijk bevalt het je goed in Turkije Michiel! Ik ga Oostenrijk ook verlaten.
 
he luitjes.....

zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik me voor het ATPL onderdeel van de Airberlinselectie het beste voorbereid.....? Gewoon al mn ATPL manuals weer doorrammen...(waar ik niet op zit te wachten...) of zijn er wellicht alternatieve methodes....circuleerd er niet toevallig een database ofzo...? Andere tips over boeken/sites/samenvattingen zijn ook van harte welkom!!!!

DANK!
 
AB ATPL Wissenstest

AB ATPL Wissenstest

Hallo Hendrik81,

Helaas toch weer even met de neus in de boeken. Of probeer "Ace the technical pilot".Ik heb dit boek in de luchtvaart hobbyshop in Aalsmeer gekocht, maar het kan ook via internet besteld worden. Daar staat de ATPL theorie in vogelvlucht in. De AB test vragen zijn niet al te moeilijk een beetje basis kennis moet natuurlijk aanwezig zijn. Er wordt gewoon van ieder gebied iets gevraagd en in het algemeen zijn dat standaard dingen, die ook in het dagelikse vliegersleven een rol spelen.

Als je bovenaan op deze pagina naar de link gaat, die iemand geplaatst heeft, vind je heel veel info over de AB test. Ook daar staat aan het eind van die duitse pagina meer gebabbel, maar in het begin staat er erg goeie informatie.

Good luck!
Groetjes
 
AB ATPL kennis

AB ATPL kennis

Sorry,

Mijn excuses het boek heet "Ace the technical pilot interview" author Gary V. Bristow published by McGraw-Hill.

Groetjes
 
Dat boek raad ik een ieder aan die in zo'n soortgelijke situatie zit. Ik heb het ook en het is voor mij 7 jaar geleden dat ik theorie heb gedaan op oude stijl ook nog. Heeft mij nu in ieder geval enorm geholpen.

Is beter dan het alternatief je boeken in duiken:eek!:

Probeer anders bij bol punt com. Verzendkosten zijn maar 1.95
 
AB

AB

Ging bij mij toch anders. Heb in Feb 2006 selectie gedaan. (nog direct bij AB)

Sim was echt super te doen. LFT te Berlin Schonefeld. Goede briefing vooraf.
De-briefing was cru: Gewoon in de coffee corner van LFT en gradinginstr. met luide stem gewoon: Jij niet, jij vloog echt bagger, jij wel, was netjes...tikkie mofs. Gewoon een 4 uur sessie met 3 man. ben 2 keer PM en 1 keertje PF geweest.


Dit te verwachten, tenminste, toen:

T/O
level flight
turns
accelerate/decelerate
steep turns 30 en 45 graden bank
slow flight flaps 15 and gear down
slow flight turns
stall (door de shaker en pusher heen)
kleine failures (checken of het je opvalt)
ILS
VOR DME
ILS (zonder FD)

schitterend weer en 10 knopen wind behalve bij je laatste 2 approaches. Dan
OVC op 500 en 20 knopen crosswind

Was gewoon echt een waardevolle simsessie. Was meer een 'training' dan een examen-achtig iets. Niks zenuwen, het was echt gewoon leuk om te doen...

more ifo, just pm

thumbs
 
Prutswerk

Prutswerk

Markwise,

André heeft het verprutst, :wegkwijt: De assesments gingen goed, alles gehaald met een hele goeie score kennelijk, want ze vroegen al hoe lang ik opzegtermijn had bij m'n huidige werkgever.

Daarna van 14:00 wachten tot 18:00h omdat ik als laatste aan de beurt was voor de Sim check op de PA34 sim (digitaal apparaat, soort van MS Flightsim). En ja, in die tijd heb ik me zo lopen opfokken dat ik de sim sessie verprutst heb.

Er werd echt niets bijzonders gevraagd hoor, alleen heb ik het niet goed gedaan! Misschien dat een nachtrust van 5 uur en niet eten er ook aan bijgedragen heeft, maar de zenuwen waren wel de overheersende factor. En voordat iedereen me hier gaat " FLAMEN" met woorden als dan hoor je er niet thuis! Wanneer je net een week of wat klaar bent met je opleiding (nog niet eens, moest MCC nog doen)en je krijgt dan zo'n kans, en je hebt het gevoel dat het de deal van je leven is, ja in sommige gevallen word je dan een beetje zenuwachtig.

In iedergeval, het ziet er in Hamburg als volgt uit.

1.Je komt in de sim,

2.Kist staat op de baan met draaiende motor

3.Je krijgt even de kans om de cockpit setup te doen.

4.LET OP! transponder staat op de Squawk die op je briefje staat alleen de mode C staat niet aan.

5.Vervolgens T/O

6.Normalen Departure (weet niet meer welke)

7.Naar een VOR, paar intecepts in en outbound (hier maakte ik dus een fout en daar ging het mis en blokkeerde ik inwendig, maar bleef wel vliegen en wist met in een minuut te herstellen daarna ging het beter maar de schade zat er voor mijn gevoel al in)

8.Daarna terug via vectors voor een ILS.

9.Tijdens het vliegen krijg je nog een Failure olie TEMP, en je moet dat ff melden en zeggen wat je normaal zou doen (checklist pakken en kijken wat te doen)

10.ILS, LET OP! Glideslope is stuk gemaakt door de Instructeur dus je moet de 2e set ook klaar hebben staan voor de ILS.

11.Daarna bij Geardown heeft ie de gear gemold (heb ik gecheckt en ge-recycled toen deed ie het wel, 3 greens)

12.En vervolgens landen, de landing word niet assesed.

Er zaten ook nog een paar steep turns in ergens voor zover ik me kan herinneren.

De reden waarom ik het volgens de Checker niet heb gehaald is omdat ik aan het einde niet stabelized op de APP zat, en een missed app ging vliegen en de missed procedure rommelig ging. Tevens had ik te weinig bank in de turns, (ik vond de sim een beetje appart vliegen maarja, dat zal wel aan mij liggen)

ADVIES??? ga wanneer je naar AB moet een dag eerder en zorg dat je in de middag al in Hamburg bent, ga naar die vliegschool vlak bij Interpersonal, aan het einde van de straat links en ga een uurtje op die sim vliegen!!!

Als je dat hebt gedaan kan het niet mis gaan! (had ik het maar gedaan, heb wel in NL op de sim gevlogen op schiphol maar die PA34 is niet te vergelijken met die PC sim in Hamburg! En heb ook nog bij IST op de sim voorbereid, prima les gehad maar de sim is niet te vergelijken met de sim in Hamburg, voor zover voor het assesment weggegooid geld dus!)

Mensen DOE ER JE VOORDEEL MEE!!!

AB lijkt mij een redelijke maatschappij om voor te werken, en ja WERKEN moet je overal! tegenwoordig helemaal, de tijden van een week op Barbados zitten wacht op je terug vlucht met een stess op schoot en een biertje in je hand zijn (bijna)voorbij:yeehaa:

Groeten

André
 
Laatst bewerkt:
Kan gebeuren joh, iedereen verkloot wel eens een selectie door zenuwen, zeker als het je eerste is! Je moet het zien als een goede oefening voor verdere selecties.

Veel succes met je verdere sollicitaties!
 
Oh, nu ik dit toch zit te lezen, heeft iemand toevallig dat boek 'Ace the technical pilot interview' toevallig te koop?
Heb over een week of 3 assessment namelijk...
 
Hey Andre ouwe !!!!

We have all been there buddy !!! pak de ervaring en doe er je voordeel mee!! volgende keer indd ff simmen en minder stressen !! (makkelijk gezegd he !?)

Twijfel er niet aan dat ook jij binnenkort op zo'n sjijnie jet zit te boren en elk weekend een stess op schoot hebt !

FD
 
Ik heb de assesment in hamburg ook gedaan.
Maar boek is echt nergens voor nodig.
Gewoon air law en ops en performance beetje doornemen.

Vragen als:
gewichten van light-medium-heavy
hoeveel minuten med na med.
cat 1 cat 2 minima
Vx en Vy betekenis
Vmcg
QNH QNE QFE
max speed onder fl100 in class C
RVSM airspace (alleen hoogtes)
metar kunnen lezen
inversion wat is het
climbgradient enz.

Valt wel mee.
Allemaal globale vragen, is best te doen.
Niet te nerveus zijn.

Wat ik daar niet helemaal begreep was dat je test, omdat ieder het op een laptop doet die klaar staat ,het in een eigen volgorde kan doen.
Ik zou dan eindigen met de persoonlijke vragen. Vond ik namelijk best veel en zeker lastig als je duits niet super is. Kost dan net iets meer concentratie. Tetsen zijn in twee delen dus kan je hem bij elk deel op het eind doen en dan heb je daarna even pauze.
Verder tussen de testen +/- 5 per deel gewoon even rust nemen, niet direct aan de volgende beginnen. Neem de tijd tussen de testen, want de testen zelf gaan natuurlijk wel op tijd.

Hoop dat je er wat aan hebt.
Als je nog vragen heb kun je natuurlijk altijd even mailen.
Ik ben bij ze in dienst sinds januari, bevalt allemaal prima.
Veel succes iedereen die binnenkort aan de test meedoen.
 
beste airworkers,


ik ben ook uitgenodigt voor de assessment bij Air Berlin, ik heb een paar vragen:


-is het verstandig/nodig een duits cursus te doen?
(ik spreek duits, maar om het even weer op niveau te brengen)

-is het de moeite waard om een voorbereidende cursus te doen, zoals bij attc


Voor de rest is elke relevante info welkom.


mvg

mse
 
Terug
Bovenaan