IM4 formulier

ik ben redelijk goed van deze materie op de hoogte .. zowel met boot als vliegtuig..

het gaat erom dat op het moment van entry in eu er belasting verschuldigd is .. in dit geval is dat btw. .. let op ..als een bv dat importeerde kon dat ook btw 0 zijn. het and waar het vliegtuig de eu binnenkomt is het land waar de belasting verschuldigt is .. ook al ishij bestemt voor een ander land.

ik ben door de franse douane gecontrolleerd en en mijn btw formulier van de aangifte van invoer (toen ik die eindelijk gevonden had) werd na verificatie direct geaccepteerd.

als je wilt kan ik een kopie naar je sturen.

.. in italie schijnen ze een stap verder te gaan en alle deense importeren .. die volstrekt legaal tegen 0% btw gingen aan te pakken. vliegtuigen die maar amper daar waren en direct weer van eigenaar veranderde worden verondersteld de btw te hebben ontdoken door de italiaanse douane .. ook al was het volstrekt legaal vindt men dat dan oneigelnlijk gebruik en doelbewust ontduiken.

het is twijfelachtig of dit stand houd maar het levert je zekr een hele hoop gezeik op.
 
Laatst bewerkt:
Het principe is zoals ik schets. Waar het hier mogelijk fout gaat is dat wellicht een douanier niet snapt dat voor het omzetten naar n-reg het vliegtuig de eu niet hoeft te verlaten. Zodra hij dat begrijpt wordt het verhaal simpel .. dan wordt de 1e eu entry van destijds hetgene waar het om gaat ... Normaliter is destijds de btw opgegeven..

Is hij ooit nieuw geleverd dan zal de importeur hem op 0%btw hebben ingeklaard en een factuur hebben opgesteld met BTW voor de verkoop.

was het een particulier ... dan zal er in de eu btw moeten zijn afgedragen en zijn er bewijsstukken


Hier gaat het inderdaad fout voor de eigenaar. Als de douanier gaat vragen of je dan even aan kan tonen dat het toestel alleen op papier is uitgevoerd ........
 
Hier gaat het inderdaad fout voor de eigenaar. Als de douanier gaat vragen of je dan even aan kan tonen dat het toestel alleen op papier is uitgevoerd ........

sinds wanneer voer je een kist uit als je hem omregistreert?

papier uit 1973 zijn toch fantastisch?
 
Da`s nu het probleem, ik heb de kist in 2003 gekocht en niet in 1973. Die hele oude papieren heb ik dus niet.
 
Dat snappen jij en ik maar de overheid ............

Goed nieuws!! Zij ook!

Ik was vanmiddag in Le Havre en stond te tanken toen er een Cessna Stationair stopte waar 4 man in uniform uit kwamen ... Douane dus.. Zij zijn gestationeerd in Le Bourget en gebruiken de Cessna om van airport naar airport te gaan om te checken.

1 van die mannen kwam er even bij staan en een praatje maken.. Dus toen ik vroeg wat de Douane in een Cessna deed legde hij het hele verhaal uit. Hij vertelde ook dat mijn kist al een keer gecheckt was en dat die oke was (voor de BTW dus). Kennelijk houden zij daar een database voor bij. Ik ben inderdaad een jaar geleden gecheckt.

Ik heb het verhaal van de Belgisch amerikaanse Cessna voorgelegd. Hij wist feilloos te melden dat het om het IM4 document gaat. Ik uitte de in dit forum geuitte angst over n-reg en export .. Hij was daar heel duidelijk in. Zij weten dat drommels goed dat van OO naar N geen export is.

Hij ging er vanuit dat een kist uit 72 wel goed zat maar dat het achterhalen van de papieren wellicht lastig is.. hij raadde aan op het oude registratienummer alles op te vragen.
 
Goed nieuws! Ik heb toen alle OO-GAP formulieren naar Douane Frankrijk gefaxt, dus dan zou ik er vanaf nu vanaf zijn?

In NL sta ik nu ook op het * niet meer lastig vallen * lijstje begreep ik :) van de douane hier.
 
Terug
Bovenaan