IM4 formulier

De kist is dan toch ooit van de US naar België geïmporteerd, al was het van fabrikant naar Belgische importeur. Als hij af fabriek al een N-nummer had, is hij dus ook in de VS geregistreerd geweest, voor export.
 
Ik ben natuurlijk ook maar een belasting-leek, maar ik vroeg mij af: Is hij niet pas BTW-plichtig als hij aan een douane-controle-punt voorbij komt?

Dat is nu juist het punt, als N2024 in Frankrijk door de douane een controlle krijgt. Daar dient hij aan te tonen dat hij heeft voldaan aan de BTW plicht.

Ik kan in Nederland een auto ook bij het RDW af- en 2 jaar later weer aanmelden, zonder dat de fiscus ervan uit gaat dat ik hem naar het buitenland vervoer, zolang ik niet aan de douane voorbij kom.

De registrering van een vliegtuig zegt niets uit over zijn verblijfplaats.

Dat klopt maar deze situatie is niet zoals bij N2024, zie het eens zo.
Jij meld je auto af voor export naar de VS en je schrijft de auto daar in. Vervolgens blijf je er hier mee rijden..........gegarandeerd dat je vragen gaat krijgen van mensen in een douane auto.
 
Owner R.R. Jacobse ??
Gaat dat wel helemaal goed zo ?

Had hier niet Aircraft Guaranty Corp Trustee, Onalaska, TX moeten staan ?

Kijk uit dat je geen fouten maakt, laat je anders even adviseren door iemand, of mail GBOF effe.

Mij is altijd verteld, dat je nooit, maar dan ook nooit, mag verklaren dat een N-reg jouw eigendom is als hij op een trust staat.
 
Ik ben toch 100% eigenaar van de Trust, lijkt me niet zo`n punt eerlijk gezegd. Heb GBOF net een berichtje gestuurd. In Frankrijk werd ik zelf opgepakt en niet m`n trustcompany, die laten ze met rust. Affijn, het is een brief waarmee ik de komende maanden kan vliegen zolang zit ik safe volgens mij.

Heb van een andere N-reg vlieger zo`n formulier toegestuurd gekregen van zijn toestel (wat in Frankrijk werd geaccepteerd). Hier staan ook zijn persoonlijke gegevens op. Dit (onderstaande) toestel staat ook bij het zelfde Trust bedrijf geregistreerd, dus het zou ok moeten zijn.

67716.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tjonge, wat een verschrikkelijk Engels in die douane brief.
Interessant is dat die brief niets anders beweert dan dat de Nederlandse douane een invoerplichtonderzoek gestart is, en daar moeten andere douane autoriteiten het maar mee doen.

Dit is dus op geen enkele manier een vrijwaring of een bewijs van invoer of BTW afdracht. Het helpt je misschien om een buitenlandse autoriteit te overtuigen dat zij de Nederlandse autoriteit die 'de zaak in behandeling heeft' moeten respecteren, maar dat is dan ook alles.
Er staat niets in dat hen verbiedt om een eigen procedure van welke soort dan ook te starten...

Misschien heeft een van onze juristen op het forum een advies over wat je nu met zo'n brief moet/kan?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook grote twijfels bij de waarde van deze brief. Zeker omdat de geregistreerde eigenaar er niet op vermeld staat.

Tevens weet ik dat de fransen gewoon een bewijs willen zien dat de btw is afgedragen in een land binnen de eu. Je zou mischien 27 van deze brieven kunnen aanvragen :)
 
Er is een begin, ik heb wel 10 keer gebeld met ze en mijn verhaal gedaan. Nu nog doorzetten.

Ik houd gewoon contact met de douane, maar durf nu wel Frankrijk in. Als ze dan een probleem hebben dan ben ik benieuwd hoe ze dan gaan inkleden. N24 is vrij van invoerrechten, ik ben btw vrij (toestel is geactiveerd op balans) en kist was eerst oo-reg, wat is er te halen?
 
Mij is altijd verteld, dat je nooit, maar dan ook nooit, mag verklaren dat een N-reg jouw eigendom is als hij op een trust staat.
Correct ;)

Sterker nog, je zou m.i. van de Trust nog één schriftelijke gebruiksovereenkomst moeten hebben.

Note: op de N-reg PA34 waarop ik vloog, zat bij de boordpapieren een lessee/lessor overeenkomst.

BTW het NL Douane document is onvolledig, namelijk het motor serienummer ontbreekt :eek:

Anderzijds, NazgulAir heeft ook een punt.
Indien, de Franse Douane meent tussentijds (voor 1/8/2012) BTW te gaan heffen, dan kan je terplekke eerst afdokken. Anders sta je grounded met een nietszeggend NL Douane "custom debts procedure is started in the Netherlands" document :1855:
 
Laatst bewerkt:
Nou GBOF vandaag heb ik douane bezoek gehad. Ze zijn nu specifiek de Amerikanen aan het inventariseren en checken of alle belastingen voldaan zijn. Het papier wat ik gekregen heb is gelukkig afdoende.
 
:duh:

Custom debts procedure is started in the Netherlands (2011).

Hetgeen niets anders wil zeggen, dan dat er een procedure is opgestart m.b.t. de BTW/VAT afdracht van (non Reims) Cessna 150L met serienummer 15074157.

Dit onderzoek kan(kon) twee kanten op, compliance or non-compliance.

Hamvraag:
Is de uitgevoerde controle het sluitstuk van de in 2011 opgestarte "custom debts" procedure?

Indien Ja ;)
Dan zou je een 'Engelstalig' final Douane document moeten krijgen, waarin dit ondubbelzinnig staat.

Indien neen :1855:
Dan ben je 'nog steeds' één vogel voor de kat (omgekeerde bewijslast).

BTW non U.S. citizens/residents/corporations e.d. kunnen NOOIT eigenaar zijn van 'n N-reg. Om de legitimiteit van het gebruiksrecht aan te tonen, dient er één lessee/lessor overeenkomst te zijn.

Fiscaal:
Het ontbreken van 'n lessee/lessor overeenkomst kan leiden tot non aftrekbaarheid van: omzetbelasting, gebruikskosten (onderhoud, stalling, verzekering, brandstof enz.) en balans activering.

Note: balans activering van iets waar je juridisch technisch GEEN eigenaar van bent, lijkt mij 'zacht uitgedrukt' voor interpretatie vatbaar.
 
btw

btw

dit verhaal is eigenlijk heel simpel.

de kist is ooit in belgie ingevoerd. die papieren zijn relevant en daarvan moet het document btw verklaring worden gemaakt.

alleen als het toestel langer dan x jaar (ik meen 2 jaar) de eu uitgaat vervalt het afdracht verhaal en moet je bij reentry afdragen. dat is hier nooit gebeurd.. dus is niet van toepassing.

een omzetting naar n-reg is compleet niet interessant.. het gaat er alleen maar om .. is het toestel langer dan x periode de eu uitgeweest.


...

deze problematiek speelt ook met jachten die bijvoorbeeld op wereldreis gaan..
 
dit verhaal is eigenlijk heel simpel.

de kist is ooit in belgie ingevoerd. die papieren zijn relevant en daarvan moet het document btw verklaring worden gemaakt.

alleen als het toestel langer dan x jaar (ik meen 2 jaar) de eu uitgaat vervalt het afdracht verhaal en moet je bij reentry afdragen. dat is hier nooit gebeurd.. dus is niet van toepassing.

een omzetting naar n-reg is compleet niet interessant.. het gaat er alleen maar om .. is het toestel langer dan x periode de eu uitgeweest.


...

deze problematiek speelt ook met jachten die bijvoorbeeld op wereldreis gaan..

Dat moet je dan (bij vragen douane) nog maar eens aan zien te tonen, ik durf te wedden dat het verhaal dan opeens toch niet meer zo simpel is!
 
Het principe is zoals ik schets. Waar het hier mogelijk fout gaat is dat wellicht een douanier niet snapt dat voor het omzetten naar n-reg het vliegtuig de eu niet hoeft te verlaten. Zodra hij dat begrijpt wordt het verhaal simpel .. dan wordt de 1e eu entry van destijds hetgene waar het om gaat ... Normaliter is destijds de btw opgegeven..

Is hij ooit nieuw geleverd dan zal de importeur hem op 0%btw hebben ingeklaard en een factuur hebben opgesteld met BTW voor de verkoop.

was het een particulier ... dan zal er in de eu btw moeten zijn afgedragen en zijn er bewijsstukken
 
Het gaat niet over de BTW WSH, maar over invoerrechten volgens de meneer die me woensdag controleerde. De kist is ooit in Europa ingevoerd en die papieren moet ik laten zien. Die papieren heb ik niet gekregen van de vorige eigenaar en die heeft hij ook niet.

In 2005 heb ik de Belgische papieren doorgestuurd naar de Franse douane en vorig jaar nog eens naar de Nederlandse douane. De kist is sinds 1995 Amerikaans maar dat is gewoon hier in Europa gebeurd.
 
Terug
Bovenaan