IM4 formulier

N2024

Well-known member
Dankzij het forum (kan het topic niet vinden) heb ik contact opgenomen met de douane om een IM4 formulier (?) te krijgen voor mijn Cessna. Ben nu geruime tijd verder en nog steeds is het niet opgelost.

Ze doen echt heel moeilijk. Hebben meer mensen hier last van?

Heb er maar een blog item van gemaakt, wie weet dat het helpt. Verder staat er trouwens nog weinig content op het blog hoor, misschien dat ik er nog wel vaker wat op zet binnenkort.
 
Verder staat er trouwens nog weinig content op het blog hoor, misschien dat ik er nog wel vaker wat op zet binnenkort.

Je post met gemiddelde tussenpozen van 3 jaar? :grijns:

FF dat artikeltje gelezen over de douane in Calais... Ik heb het idee dat dat niet iets is voor alleen Calais, maar dat al die Fransen daar wel een handje van hebben.

Douane die geen Engels spreekt, je behandelen als een crimineel, doH

Alsof je weg komt met een vliegtuig stelen !?!?

Ooit nog teruggeweest in Frankrijkistan?
 
Je post met gemiddelde tussenpozen van 3 jaar? :grijns:

FF dat artikeltje gelezen over de douane in Calais... Ik heb het idee dat dat niet iets is voor alleen Calais, maar dat al die Fransen daar wel een handje van hebben.

Douane die geen Engels spreekt, je behandelen als een crimineel, doH

Alsof je weg komt met een vliegtuig stelen !?!?

Ooit nog teruggeweest in Frankrijkistan?

Ik ben nog `s terug geweest in Frankrijk maar heb van te voren de velden op route gebeld met de vraag of ze überhaupt Engels praten. Had toen ook de faktuur mee genomen, maar toen vroeg niemand er naar. Via dit forum (weet alleen niet meer waar) hoorde ik dat een IM4 het überformulier is, dus daarom wil ik dat hebben zodat ik mezelf weer in Frankrijk kan vertonen.
 
Tja, ik kan je niet direct verder helpen. Ik heb helaas geen eigen vliegtuig.

Waarom ik nu dan toch je topic vervuil, is dat ik weet dat het niet alleen vliegtuigen betreft, maar bijvoorbeeld ook mensen met zeilboten die naar Frankrijk zeilen. (Motorboten dus waarschijnlijk ook)
Ook daar worden (min of meer) regelmatig boten aan de ketting gelegd (ik ken verhalen hier uit Duitsland) omdat men even geen BTW-bewijs bij zich heeft.

Anyway, aangezien er meer zeilboten in Nederland zijn dan vliegtuigen, kan ik mij voorstellen dat het misschien in de waterwereld een algemeen probleem is, en je daar misschien sneller iemand vind die dit formulier (of een andere bruikbare methode) kent.

En zo ja, dan ben ik ook wel benieuwd wat de oplossing is...
 
IM4 formulier niet altijd nodig.

IM4 formulier niet altijd nodig.

Inmiddels weer een update, hier het linkje naar het meer uitgebreide verhaal.

Een IM4 formulier is enkel nodig voor vliegtuigen die van buiten de EU worden ingevoerd (van VS naar NL bijvoorbeeld). Dit is bij mij niet aan de orde en daarom heb ik geen IM4 formulier nodig. Mijn toestel was Belgisch (OO-GAP) en werd daarna pas Amerikaans geregistreerd. In die situatie is een kopie van de belgische inschrijving met serienummer voldoende.
 
Inmiddels weer een update, hier het linkje naar het meer uitgebreide verhaal.

Een IM4 formulier is enkel nodig voor vliegtuigen die van buiten de EU worden ingevoerd (van VS naar NL bijvoorbeeld). Dit is bij mij niet aan de orde en daarom heb ik geen IM4 formulier nodig. Mijn toestel was Belgisch (OO-GAP) en werd daarna pas Amerikaans geregistreerd. In die situatie is een kopie van de belgische inschrijving met serienummer voldoende.


Maar daarmee heb je toch nog geen bewijs dat BTW betaald is in Europa?
Voor Europa vlieg je nu toch ook met een vliegtuig van buiten Europa in NL ?
 
Omdat N24 eerst OO-GAP was is hij al in de EU ingevoerd in Belgie. Dat is dus hetgeen ik moet aantonen incl serienrs.
 
Omdat N24 eerst OO-GAP was is hij al in de EU ingevoerd in Belgie. Dat is dus hetgeen ik moet aantonen incl serienrs.

Maar hij is ook weer uitgevoerd !

Ik doe het even in stappen:

1) Toestel is "geboren" en ge-importeerd in Belgie> als het goed is is hierbij BTW afgedragen in Belgie

2) In 1996 word het toestel ge-exporteerd naar de VS http://www.airport-data.com/aircraft/N2024.html en geregistreerd als N2024

3) Het toestel word als N2024 meer als 6 maanden aaneengesloten gebruikt binnen europa, hiermee is de geregistreerde eigenaar (Aircraft Guaranty Corp Trustee) verplicht BTW af te dragen binnen europa.

Je dient dus een bewijs te hebben dat Aircraft Guaranty Corp Trustee BTW heeft afgedragen in een land binnen Europa. Daarbij doet het er niets toe dat het toestel ooit in Belgie ingeschreven is geweest, het toestel namelijk is weer ge-exporteerd naar de VS. Bij terugkomst ben je weer BTW plichtig !

Helaas gaat de douane er ook steeds meer op controleren.
 
De douane komt er niet uit. Toestel is niet ge-exporteerd, hier gebleven dus er valt weinig in te voeren. Als een kist ge-exporteerd wordt als hij n-reg wordt dan hoef je ook niets in te voeren als je een n-reg hier binnen vliegt.
 
Laatst bewerkt:
We hebben in Nederland dan wel een cultuur dat je onschuldig bent totdat het tegendeel is bewezen, maar bij de douane moet je onschuld kunnen worden aangetoond met bewijzen...
 
De douane komt er niet uit. Toestel is niet ge-exporteerd, hier gebleven dus er valt weinig in te voeren. Als een kist ge-exporteerd wordt als hij n-reg wordt dan hoef je ook niets in te voeren als je een n-reg hier binnen vliegt.


Jeetje ik voel dat dit een lange draad word.

Toestel is fysiek niet ge-exporteerd dat klopt........maar dat weet de douane niet.
Papiertechnisch is het toestel gewoon van Belgie naar de VS vertrokken (ge-exporteerd).

Als je een N-reg in europa binnen vliegt en je bent met dit toestel binnen 2 jaar 6 maanden aan een gesloten in Europa ben je BTW plichtig.

Dus nogmaals in het geval N2024, voor de wet is het toestel amerikaans en is de eigenaar BTW plichtig als het toestel langer als 6 maanden aan een gesloten binnen Europa is.

Kan het helaas niet mooier maken.
 
Bij de douane denken ze er echt anders over, heb ze nu al tich keer gebeld. Het toestel is invoerrechten vrij en daarbenevens ben ik niet BTW plichtig. Daarmee is voor hen ook de kous af. N2024 is de EU niet uitgegaan. Mocht er opnieuw een "Franse aanval" komen dan komt er maar een rechtszaak van.

Je zegt "als er een N-reg Europa binnen vliegt", dat is `m nou net. Dat is niet gebeurd. N24 is niet binnen gevlogen maar was al binnen. Voor de douane NL is dat niet interessant.
 
Laatst bewerkt:
Oke dat is mooi.
Ik zou wel proberen om de douane dit even zwart op wit te laten zetten (in het engels) zodat je dit kan overleggen bij controle, de franse douane kan er zomaar eens heel anders over denken. Een foto met je toestel als OO zal dan niet voldoende bewijs zijn.

Jij bent als gebruiker ook niet BTW plichtig dat hebben ze helemaal goed, de geregistreerde eigenaar is dat wel (nogmaals alleen mits het toestel 6 maanden aan een gesloten in EU is)

Succes
 
Ik ben natuurlijk ook maar een belasting-leek, maar ik vroeg mij af: Is hij niet pas BTW-plichtig als hij aan een douane-controle-punt voorbij komt? De OO-GAP is nooit aan de douane voorbij gekomen, aangezien hij niet fysiek verplaatst is naar Amerika. Het gaat hier alleen om de registratie die is veranderd.

Ik kan in Nederland een auto ook bij het RDW af- en 2 jaar later weer aanmelden, zonder dat de fiscus ervan uit gaat dat ik hem naar het buitenland vervoer, zolang ik niet aan de douane voorbij kom.

De registrering van een vliegtuig zegt niets uit over zijn verblijfplaats.

Is het trouwens een Cessna, of een Reims-Cessna?
Ah, nee, z'n eerste registratie was ook amerikaans - dus ik ga maar van een Cessna uit.
 
Dat is nou idd het punt waar het om draait bij NL douane, hij is niet uitgevoerd dus is er niets veranderd voor ze. De GAP vliegt nog steeds hier rond alleen heeft er een N-reg op gekregen.
 
Terug
Bovenaan