ICAO 2013 kaart

Ja, Mij!

Ik ben al 2 keer op een tochtje van LE naar Seppe mijn potloodlijntje goed kwijt geweest, terwijl ik er overheen keek. En als je dan de kaart anders vouwt dan ie gevouwen was ( met de hand hoorde ik ) dan scheurt het A4-tjespapier.

Nou ja, ik heb de oude nog, en ga vandeweek eens een Jepp kaart halen.
 
Ja, Mij!

Ik ben al 2 keer op een tochtje van LE naar Seppe mijn potloodlijntje goed kwijt geweest, terwijl ik er overheen keek. En als je dan de kaart anders vouwt dan ie gevouwen was ( met de hand hoorde ik ) dan scheurt het A4-tjespapier.

Nou ja, ik heb de oude nog, en ga vandeweek eens een Jepp kaart halen.

Met de oude kan ik helaas niet veel :(
Rondom EHEH is de situatie dusdanig veranderd dat ik echt de nieuwe kaart nodig heb, de SRZ is weg, er zijn TMA's bijgekomen etc.
In ieder geval snel maar eens zorgen dat mijn digitale GPS 100% up to date is...
 
Ik vind de ICAO kaarten sowieso altijd al waardeloos. Veel te veel nutteloze informatie. De lokale snackbar staat er nog net niet op (ben ik opzich wel voorstander van). En de informatie die je echt nodig hebt is vaak op de 'achtergrond' geplaatst en je bent dus altijd flink aan het zoeken. In dat opzicht is de nieuwe absoluut een verbetering. Alleen de kleuren vallen tegen.

Maarja, ik hou het lekker bij mijn Jeppesen kaarten!
 
Voor de grap maar eens "vergelijkend warenonderzoek" gedaan. Ik heb vier kaarten gescanned, ruwweg Noord-Holland. Zie hieronder:

Kaart uit 1984:
Map1984.jpg


Kaart uit 2009:
Map2009.jpg


Kaart uit 2012:
Map2012.jpg


Kaart uit 2013:
Map2013.jpg


Nou is mij geleerd om op specifieke landschapskenmerken te vliegen, dus vormen van watertjes, bosranden, kustlijnen etc. Onder Alkmaar ligt een vrij groot stuk water (het Alkmaardermeer). Probeer deze eens terug te vinden op de verschillende kaarten.

Nu is die kaart van 1984 redelijk verouderd, maar wat staat daar nou niet op wat je als VFR vlieger persé wil weten? Ik mis de torenfrequenties en VFR reporting points, verder niet veel.
 
De kaart uit 2013 komt bij mij een stuk rustiger over. Echter ik moet ook zeggen dat de kleurstelling niet goed past bij de manier waarop ik mijn kaart normaal gebruik.

Ik geloof dat ik het inderdaad maar weer gewoon bij de Jeppesen versie houd. Die is ook qua kleurstelling gelukkig redelijk stabiel.
 
Rustiger wel, maar de accenten liggen verkeerd. De VOR's zijn dik aangezet met veel tekst, maar wie gebruikt er vandaag de dag nog een VOR in VFR? Ook veel te veel kleine slootjes en weggetjes. Van mij mag er heel veel detail geschrapt worden.
 
Ik heb mijn eerste papieren NL vliegkaart afgelopen week gekocht. Eerst wilde ik uiteraard de ICAO kaart, maar na het lezen van dit forum toch maar voor de Jepp gegaan. Thanks voor de bijdrage iedereen.
 
Ik heb mijn eerste papieren NL vliegkaart afgelopen week gekocht. Eerst wilde ik uiteraard de ICAO kaart, maar na het lezen van dit forum toch maar voor de Jepp gegaan. Thanks voor de bijdrage iedereen.

Oops...

Ben je met vlieglessen bezig? Als je nog theorie-examen moet doen mag je uitsluitend de ICAO kaart meenemen. De examenvragen zijn gemaakt voor die kaart en soms vragen ze heel specifiek naar de betekenis van een bepaald label waar op de andere kaart net even iets anders staat. Probeer dan die vraag nog maar te beantwoorden.
 
Ikzelf heb me verbaasd over de variatielijnen. Geen idee waarom dit ineens een soort achtbanen zijn. Zal wel zuiverder zijn, maar je kan je het nut ernstig afvragen. Daarnaast mis ik waypoints (Breskens?), en die lijken over de grens helemaal verdwenen te zijn? Kleur vind ik wel rustiger, maar die enorme TMA lijnen word je ook niet vrolijk van. Verder is onhandig dat de frequenties van de TMA's niet meer op de kaart staan (maar aan de zijkant) en waarom de baanlengte's nu in hectometers zijn aangegeven vraag ik me ook af, vragen om misverstanden (m.b.t. bv. de elevation). Tot slot is het formaat onhandiger, waardoor je nu eerst een typerating origami moet halen voordat dat ding fatsoenlijk op je schoot blijft liggen. Overigens heerlijke jaarlijkse traditie, zeuren over de nieuwe kaart ;-)
 
Excuus, ik moet mezelf corrigeren. Er is wel een 2013 DFS kaart van Nederland, ik heb hem hier voor me liggen. En inderdaad veel duidelijker dan de LVNL kaart.

Slechts 10,90 euro via DFS Aviation Shop

Is het misschien mogelijk een foto te zien van deze kaart en dan bijv. de omgeving van EHEH? Als hij inderdaad een stuk duidelijker is dan schaf ik die waarschijnlijk ook aan.
 
Is het misschien mogelijk een foto te zien van deze kaart en dan bijv. de omgeving van EHEH? Als hij inderdaad een stuk duidelijker is dan schaf ik die waarschijnlijk ook aan.

Ik ben ook geinteresseerd in een voorbeeldfoto. Ik ken alleen de ICAO en ben er ook niet echt over te spreken (ook niet over het 2012 model). De eenvoud vd kaart uit '84 spreekt me erg aan :)

Om maar een mooie quote te noemen: Perfectie is niet dat je niets meer toe kunt voegen. Perfectie is dat je niets meer weg kunt laten.
 
De Air Nav Pro Netherlands 2013 DFS Visual 500 is nog niet te downloaden: "product is being validated on the AppStore". schiet ook niet op dus.
 
Valt me nu pas op, op de ICAO 2013 kaart staat nergens een Minimum Safe Altitude/ Maximum Elevation Figure. Blundertjes??
 
Valt me nu pas op, op de ICAO 2013 kaart staat nergens een Minimum Safe Altitude/ Maximum Elevation Figure. Blundertjes??

Nee, dat is op de oude kaarten (van voor de tijd dat Duitsland ze printte) ook nooit het geval geweest. Het voorkomt ook verwarring, want de indicatie op de Duitse en de Jeppesen kaart gebruikt niet dezelfde basis. Er is niets mee mis om zelf de minimum hoogte op de route op te moeten zoeken.
 
Nu is die kaart van 1984 redelijk verouderd, maar wat staat daar nou niet op wat je als VFR vlieger persé wil weten? Ik mis de torenfrequenties en VFR reporting points, verder niet veel.

en hij is metrisch .... helemaal vergeten dat we dat vroeger deden.
 
Terug
Bovenaan