ICAO 2013 kaart

laurens23

Member
Wat vinden jullie van de nieuwe NL ICAO 2013 kaart?

Ik heb de kaart nu een paar keer gebruikt tijdens navigeren.
De kleurstelling is waardeloos. Rivieren/water zijn nauwelijks zichtbaar.
Er staan veel te veel (nutteloze) (water)wegen op aangegeven.
Ook zijn een heleboel (plaats)namen verdwenen t.o.v. de 2012 kaart.

Ligt het aan mij, of vinden jullie de kaart van 2013 ook slechter dan die van 2012?
 
Ik neem aan dat je het over de kaart hebt van de LVNL.?
Die heb ik laatst ook aangeboden gekregen, en niet gekocht omdat het idd een voor mij althans onoverzichtelijke kaart is.

Ik wacht gewoon tot de kaart van de DFS beschikbaar is, al mijn kaarten voor Duitsland zijn ook van de DFS. Scheelt weer zoekwerk.
 
Ik vond de ICAO kaart al niet geweldig (te onoverzichtelijk) en deze nieuwe kaart is bepaald geen verbetering. Ik hou het dus bij de Jeppesen kaarten (en EaysyVFR van PocketFMS op de tablet natuurlijk- altijd actuele info bij de hand!)
 
Mee eens.... Stuk onoverzichtelijker vergeleken met vorig jaar

Nu maar eens beginnen met het bestuderen van alle luchtruim veranderingen haha
 
Het moge duidelijk zijn dat LVNL bij de opzet van deze kaart geen vliegers heeft betrokken. Voor het navigeren is hij nauwelijks te gebruiken.
Die verrekte verkeersleiders hier denken ook altijd dat ze alle wijsheid in pacht hebben.

Waardeloze kaart.

Gr. TEC
 
Iemand daar is helemaal gek op bruin en grijs, maar heeft nog nooit voorin in een vliegtuig gezeten. Wat me ook opviel is dat baan- en frequentiegegevens haast onleesbaar zijn en soms half verscholen lijken onder andere informatie.

Echt een uitglijder vind ik de grote pijlen die de militaire laagvliegroute van/naar EHR4 aangeven. Die stonden voorheen in de legenda. Nu staat er ergens tussen die pijlen een tekstblok, maar hoe je die tekst kunt koppelen aan die pijlen is mij een raadsel.
 
Inderdaad, toen ik hem uitpakte een dikke teleurstelling... (gelukkig met korting via LVNL webshop besteld).

Naast de DFS kaart zie je DUIDELIJK dat er goedkoper gedrukt is, leg ze eens naast elkaar en zie de verschillen. Kaart is onoverzichtelijk (geel en groen?, airspaces onduidelijk) en het papier waarop het gedrukt is, is echt troep. Volgensmij 1x met een zweethand vastpakken en het is onbruikbaar.
 
Het ligt blijkbaar dus niet aan mij :)

Afgelopen middag heb ik een grote overland vlucht gevlogen.
Het zicht was super goed. Ik had de kaart niet erg hard nodig.
Omdat ik voornamelijk in N. Brabant en Zeeland vlieg mis ik vooral duidelijke rivieren/water.
 
Het ligt blijkbaar dus niet aan mij :)

Afgelopen middag heb ik een grote overland vlucht gevlogen.
Het zicht was super goed. Ik had de kaart niet erg hard nodig.
Omdat ik voornamelijk in N. Brabant en Zeeland vlieg mis ik vooral duidelijke rivieren/water.

Scheelt dat de kaart momenteel ook nog niet geldig is ;) Tot 2 mei de oude kaart gebruiken dus :biertje:
 
Scheelt dat de kaart momenteel ook nog niet geldig is ;) Tot 2 mei de oude kaart gebruiken dus :biertje:

Daarna ook. Volgens mij staat er in de regelgeving dat je over een recente, bijgewerkte kaart moet beschikken. Niet dat je verplicht bent om deze voor je vluchtuitvoering te gebruiken. Toch?
 
Daarna ook. Volgens mij staat er in de regelgeving dat je over een recente, bijgewerkte kaart moet beschikken. Niet dat je verplicht bent om deze voor je vluchtuitvoering te gebruiken. Toch?

Geen idee eigenlijk, bedoel je dat je ook nu de oude kaart nog moet gebruiken? Ik was altijd in de veronderstelling dat je altijd een kaart bij je moet hebben? Dus ook al vlieg je op digitale gps, je moet altijd een kaart als back-up bijhebben?

Des te meer ik met die nieuwe kaart vlieg, des te irritanter ik hem vind...
Toestemming om die nieuwe TMA's rond EHEH in te mogen vliegen moet ik bij Eindhoven Arrival vragen. Echter, alleen de frequentie van Eindhoven Tower staat op de kaart... Nu kom ik er zo via een omweg ook wel, maar erg duidelijk is het allemaal niet.

Normaal als zwever mocht ik in het weekend en op feestdagen boven altijd tot FL95 op en rond mijn veld... nu, ongeacht de dag, maar tot FL65. Niks aan te doen, maar wel jammer helaas... Zeker op een goede dag als vandaag wel jammer haha :biertje:
 
Geen idee eigenlijk, bedoel je dat je ook nu de oude kaart nog moet gebruiken? Ik was altijd in de veronderstelling dat je altijd een kaart bij je moet hebben? Dus ook al vlieg je op digitale gps, je moet altijd een kaart als back-up bijhebben?

Wat ik bedoel is dat je de nieuwe (recente bijgewerkte) kaart bij je moet hebben, maar dat niemand je verplicht deze ook daadwerkelijk te gebruiken. Dus de nieuwe kaart zit in je tas, en de kaart die je wel prettig vind gebruik je voor je navigatie. Zelfs al zou dat een digitale GPS, je oude kaart of de Shell 100.000 straten gids zijn.

Uiteraard blijf je zelf verantwoordelijk voor het correct uitvoeren van je vlucht, inclusief airspaces, procedures etc..
 
Toestemming om die nieuwe TMA's rond EHEH in te mogen vliegen moet ik bij Eindhoven Arrival vragen. Echter, alleen de frequentie van Eindhoven Tower staat op de kaart... Nu kom ik er zo via een omweg ook wel, maar erg duidelijk is het allemaal niet.

Het zou idd een hele verbetering zijn om frequenties de ATCs van airspaces op de kaart te hebben staan, zoals men dat in Frankrijk ook heeft. Daar staan ook alle APP en Info frequenties vermeld. Best handig als je aan het vliegen bent. Maar dat neemt ook weer ruimte in op de kaart.
 
Een goed contrasterend lettertype en kleur zou al een hele verbetering opleveren. Het is nu best inspannend turen voordat je de pertinente informatie gespot hebt.
En al die extra weggetjes, zitten we daar nou echt op te wachten?
 
Een goed contrasterend lettertype en kleur zou al een hele verbetering opleveren.

Is het iemand al opgevallen dat die grijze kleur die veelvuldig gebruikt wordt dezelfde kleur is als de kleur van de potloodlijntjes die je er tijdens de vluchtvoorbereiding bij tekent?
 
Terug
Bovenaan