HvA Aviation Studies 2012-2013

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 6154
  • Startdatum Startdatum
mochten jullie nog boeken nodig hebben, laat maar weten. ik volg nu een andere opleiding en kan mijn boeken kwijt.

En voor het geval AOLEKS niet (meer) heeft wat jij zoekt ....... ik heb er ook nog aardig wat beschikbaar. Stuur me maar een PM en ik stuur je een opgave van de boeken die ik kwijt wil.

En hoe bevalt de studie? En hoe ver zijn jullie met het project/paper? inmiddels 3 weken achter de rug, de deadline van de paper komt steeds dichterbij.

Ik heb van verschillende groepjes gehoord dat er al best veel afgehaakt zijn, dat heb ik ook gemerkt aan de hoorcolleges. Eerst moesten de mensen zelfs op de trap gaan zitten omdat er niet genoeg plaatsen waren, nu is dat niet meer zo.

ik weet niet hoeveel mensen begonnen zijn dit jaar, maar vorig jaar waren we bijna 500 op de eerste dag. einde van het jaar waren het nog maar 140... dus maak je niet druk, het wordt snel "rustig" daar :).

project glass cockpit nog steeds?

Dit jaar zijn we met 50 groepjes begonnen, dus zo rond de 400 studenten. En jep, nog steeds glass cockpit.

Is het niet zo dat de eerste jaar al een soort van selectie is? vereiste ECTS is dit jaar opgekrikt naar 50, ik weet niet precies of 50 studiepunten makkelijk haalbaar is. Tevens vind ik momenteel het niveau niet echt hoog, maar we zitten immers pas in week 4.

Laatst bewerkt:
daar zijn de meningen over verdeeld. juist het feit dat er zoveel studenten uitvallen, zegt dat de opleiding fatsoenlijk is. wat mij betreft kunnen ze beter het projecten-gedoe afschaffen, VOLLEDIG! dan heb je pas kwaliteitswinst.

de "slechte" studenten gaan vanzelf naar huis als ze de aerodynamica niet meer snappen op een gegeven moment...

Hoeveel je ook moet kloten aan die projecten en aan mensen moet trekken om het allemaal voor elkaar te krijgen, je leert er belachelijk veel van. Niet alleen het project, ook gewoon het vergaderen en het in een groep werken eromheen. Tegenwoordig stoor ik me er best hard aan als er een vergadering ergens gedaan moet worden met mensen die totaal niet kunnen vergaderen. Je leert duidelijk af te spreken wie wat doet en wanneer, ookal moet het buiten een vergadering om maar in mailtjes onderling uitgelegd worden. Daarbij, als je het project gewoon actief afrondt dan leer je heel wat!

Bij vakken als aerodynamica leerde ik juist altijd minimaal, zodat ik het gewoon haalde met een 7'tje en een maand later was ik het kwijt. Tegenwoordig heb ik die kennis wel weer terug, maar ik ben het er totaal niet mee eens dat je door puur zulke vakken te geven, slimmere/betere studenten krijgt. Door de vergaderingen met projectdocenten en de projecttoetsen aan het einde van de projecten ging ik werkelijk nadenken over de onderwerpen waarover we moesten schrijven, in plaats van simpel iets op papier kwakken terwijl je het eigenlijk maar gedeeltelijk snapt. Uiteindelijk had je dan de theoretische kennis van het onderwerp, met als ondersteuning formules bijvoorbeeld.

My point being: ik vind dat de projecten moeten blijven, omdat ik er simpelweg best veel van geleerd heb, meer dan puur over de onderwerpen waarover we moesten schrijven.

Hoeveel je ook moet kloten aan die projecten en aan mensen moet trekken om het allemaal voor elkaar te krijgen, je leert er belachelijk veel van. Niet alleen het project, ook gewoon het vergaderen en het in een groep werken eromheen. Tegenwoordig stoor ik me er best hard aan als er een vergadering ergens gedaan moet worden met mensen die totaal niet kunnen vergaderen. Je leert duidelijk af te spreken wie wat doet en wanneer, ookal moet het buiten een vergadering om maar in mailtjes onderling uitgelegd worden. Daarbij, als je het project gewoon actief afrondt dan leer je heel wat!
moesten schrijven.

Hier ben ik het ook mee eens, ik vind projecten niet echt geweldig maar wel leerzaam. Zo heb ik een jongen in mijn groep zitten die bijv. bij vergaderingen nooit wat zegt of initiatief durft te nemen. Qua intelligentie zit het wel snor, maar het is jammer dat juist zo'n persoon geen inbreng geeft.

Jullie hebben vast wel zo een persoon in je groepje gehad, hoe gingen jullie er mee om? ik snap wel dat het voor sommige mensen moeilijk is om hun meningen delen, maar het is wel jammer dat ze niet actief mee vergaderen.

Dan is het aan jullie de taak om die persoon erin te betrekken, door bijv. naar zijn mening te vragen. Hebben jullie ook voorzitter/notulistenrooster. Als die persoon voorzitter is, kan iemand hem misschien helpen een vergadering voor te bereiden.

Wat bedoel je Shock strut? Doen jullie maar 50 studiepunten per jaar? Een bachelor was er toch 180 in totaal?

Een kleine aanvulling op wat aoleks zegt: Het verschilt per opleiding hoeveel studiepunten je in je bachelor kunt halen. Mijn opleiding heeft er inderdaad 180, wat neerkomt op 3jaar x 60 punten.

Alle bachelor opleidingen worden op termjin wel 180sp denk ik hoor. Net zoals alle master opleidingen 5 jaar gaan duren. Dankzij de Bologna akkoorden.

Hier ben ik het ook mee eens, ik vind projecten niet echt geweldig maar wel leerzaam. Zo heb ik een jongen in mijn groep zitten die bijv. bij vergaderingen nooit wat zegt of initiatief durft te nemen. Qua intelligentie zit het wel snor, maar het is jammer dat juist zo'n persoon geen inbreng geeft.

Jullie hebben vast wel zo een persoon in je groepje gehad, hoe gingen jullie er mee om? ik snap wel dat het voor sommige mensen moeilijk is om hun meningen delen, maar het is wel jammer dat ze niet actief mee vergaderen.

Tjah, er is niet veel aan te doen. Wat ik meestal probeerde was zulke mensen zich meer op hun gemak te laten voelen. Ga een paar keer de lax in met z'n allen, doe wat buiten het project om etc. Ook gewoon kritiek geven tijdens een vergadering dat hij z'n mond ook eens moet open trekken en als hij voorzitter is gewoon zeggen dat je vindt dat hij niet genoeg voorzitterschap toont. Ik neem aan dat je ook nog wekelijks kritiek moet leveren op de voorzitter/notulist van de week ervoor? Prima om het daar in te verwerken lijkt me. Het is hard om kritiek te krijgen, maar vaak wel essentieel.

Komt het dan nog steeds niet aan dan kan je er weinig aan doen. Zolang hij goede stukken aflevert scheelt het al flink wat aan ergernissen, bij mij in ieder geval :P

Terug
Bovenaan