Copy paste van mijn reactie in dit topic:
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=13155
Long story short: breng 150k mee...en dan is het krap inlc living etc etc etc.
Ik kan je 2 programma's aanbevelen om je erin te verdiepen:
1. Ab Initio Integrated bij Bristow Academy Florida
2. ATPL + IR + MCC bij EHC Noorwegen
Ik heb bij beide scholen gelesd en er zijn voor beide voors en tegens. Verdiep je in wat je PRECIES krijgt en hoe met welke restricties en kijk ook hoe een jaar programma eruit ziet. Vraag naar exacte kosten en retourneer vage antwoorden als ze daar niet op in willen gaan.
http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=13155
Long story short: breng 150k mee...en dan is het krap inlc living etc etc etc.
Ik kan je 2 programma's aanbevelen om je erin te verdiepen:
1. Ab Initio Integrated bij Bristow Academy Florida
2. ATPL + IR + MCC bij EHC Noorwegen
Ik heb bij beide scholen gelesd en er zijn voor beide voors en tegens. Verdiep je in wat je PRECIES krijgt en hoe met welke restricties en kijk ook hoe een jaar programma eruit ziet. Vraag naar exacte kosten en retourneer vage antwoorden als ze daar niet op in willen gaan.
Dat dacht ik niet; Ab initio (dus dIRect na opleiding in EU je IR halen) is voor single engine ongeveer 35.000-40.000 euro en voor dual engine 60.000-70.000 euro.
Ik heb het via conversie gedaan; dus eerst FAA IR halen en dan converteren; dat kost tussen de 50.000-68.000 euro.
M.a.w. voor minder dan 40k extra ben je er niet!
Ik ben sinds december 2012 klaar bij Bristow, FL.
Over de kosten; heel globaal: breng 90.000 euro mee (voor de 135 uurs opleiding. tegenwoordig 170 uur geloof ik); namelijk:
12 maanden x 600 euro housing + GWA
12 x 400 euro eten (je gaat niet als een zombie elke dag spaghetti eten)
eenmalig auto 2000-6000 euro (onder 2000 euro kun je zeker reparaties verwachten, zo gezien bij al mijn klasgenoten )
Headset +/- 1000, helm 1500-2500
12 x 250 zorgverzekering (zowel NL zorgverzekering houden als V.S. 100+150 euro)
Autoverzekering: 2x300 euro (per 6 maanden 300 euro worstcase)
Dan het vliegen:
Ja de basisprijs is gegeven, maar daar komt gemiddeld 20$/h brandstoftoeslag op, 0.2*45$ (dacht ik) instructiekosten per vlucht en dan de examengelden:
600 voor je FAA PPL
600 voor je FAA CPL
1100 euro voor je EASA LST CPL
Extra materialen zoals shirts, broeken, boeken, kaarten en andere hulpmiddelen +/-500 euro
Extra 1:1 instructie met Instructeur ter voorbereiding van je PPL, CPL ongeveer 15 uur extra maal 45$
Ik betaal rente over mijn gehele lening, dus dat kreeg ik er maandelijks bij.
Al met al had ik ingecalculeerd 70.000 euro uit te geven, maar had ik 90.000 tot mijn beschikking en gehoopt een R44 typerating erbij te kunnen doen. Door de koersval (ik rekende op 1.42, was toen 1.50) naar 1.28 gemiddeld heb ik 10.000$ verloren. Zuur, maar het zijt zo en dus iets om rekening mee te houden.
Ik moet wel zeggen dat ik niets gelaten heb; ik ben 2 keer naar NL tussendoor geweest, heb keertje vakantie gevierd met vriendin en heb een solide auto gekocht en dus iets meer geinvesteerd in betrouwbaarheid. Ook laten verleiden voor een laptop en regelmatig wezen uit eten.
maar ga heel realistisch rekenen en neem echt 15-20% extra kosten voor je opleiding mee. De cijfers op de website kloppen globaal, maar er komt makkelijk 10k extra bij aan klein grut.
Ik weet niet of je al gerekend hebt met 170 uur opleiding ipv 135 door de nieuwe EASA wetgeving en of je je IR wilt halen. Zoals gezegd, ik heb 'slechts' 135 uur gevlogen. Met de nieuwe integrated program ga je 170 vliegen en dus mag je 35*350$ extra betalen aan vlieguren.
Ik weet niet waar je woont, maar mocht je het leuk vinden kan ik je wel eens extra informeren met kop koffie/biertje. Ik woon/ben in het zuid/oosten (Nijmegen-Breda omgeving).