Hoeveel kost het om helikopterpiloot te worden?

Ik zie dat hier de meningen verschillen... Dus ik ga zeker als ik piloot word, goed praten met de opleiders...

Helaas zijn dit NIET de instanties waar je moet gaan praten. Laten we zeggen dat het plaatje een beetje gekleurd wordt, als er aan de andere kant van de balans zo'n ton in Euro's staat...
 
Spreek in elk geval met zo veel mogelijk mensen maar neem niets zomaar aan.
Het is in elk geval jouw taak om alle informatie te inventariseren en na te gaan op juistheid.
Je zal op een gegeven moment een lijn in alle verhalen ontdekken.
Hou in de gaten dat alles mogelijk is maar dat het best kan zijn dat het voor een ander maar niet voor jou de beste optie is.
 
Quote: "Fixed wing CPL met een heli add on en zijn eerste baan in Nigeria"

Als helikopter piloot? Met hoeveel uur ervaring?!? In Nigeria?!?!? Sorry maar hier klopt iets niet. Ik zou graag details willen zien, eventueel in een PM.

Quote: "In de VS begint 90% met instructie geven dus ik denk dat het wel goed zit met de baankans"

Nou nee dus, want inderdaad, 90 procent van alle banen voor beginners is als instructeur en die baan als helikopter instructeur krijg je dus gewoon niet als je maar 50 uur ervaring in een helikopter hebt.

De aanname eisen voor een beginnende helikopter instructeur worden gesteld door de verzekerings maatschappijen, niet door de FAA FAR's en hebben dus niets te maken met Part 61 of Part 141. De verzekering eist een minimum van 200 tot 300 uur helikopter ervaring om als instructeur aan de slag te gaan.

Sorry maar het is geen lood om oud ijzer en ook geen kwestie van opinie.
 
De aanname eisen voor een beginnende helikopter instructeur worden gesteld door de verzekerings maatschappijen, niet door de FAA FAR's en hebben dus niets te maken met Part 61 of Part 141. De verzekering eist een minimum van 200 tot 300 uur helikopter ervaring om als instructeur aan de slag te gaan.
Dat kan maar gaat niet altijd op.
Net even Bristow helicopters in Titusville, FLorida gebeld met specifiek de volgende vraag:
Een dual rated pilot met zijn rotorcraft Instructeursbevoegdheid en 'maar' 60-75 uur heli zou die bij Britow kunnen worden aangenomen als instructeur.
Antwoord is "ja".
Ze hebben zelfs meerdere dual rated instructeurs aangenomen met lage heli uren, wel allemaal eigen "kweek" en iedere leerling die zijn Instructeurs bevoegdheid bij Bristow heeft gehaald krijgt een interview.
En daar nemen ze uiteraard de beste van.

Bristow Helicopters Titusville
365 Golden Knights Blvd Titusville, FL 32780
(321) 385-2919


*Rotor, even voor de duidelijkheid, als we het erover eens kunnen worden dat er altijd uitzonderingen bestaan dan kunnen we allebei hier onze mening geven zonder dat het op moddergooien uitloopt.
Jij links, ik rechts, allebei goed, Je hebt een PM by the way..:) *
 
Met wie moet ik dan praten?

...met jezelf, en je geldschieter. Als je genoeg $$$ hebt om het hele traject te bekostigen en de mogelijkheid in acht neemt dat al je investeringen voor niets zijn geweest. Ik ken een aantal voorbeelden. Gelukkig val ik niet in deze categorie, maar ik moet - na een aantal jaren vliegen - nog steeds alle eindjes aan elkaar puzzelen...

Zonder zuur te willen klinken - ben ik niet - wil ik je toch het volgende meegeven:

Begin te vliegen op microlights, geniet van het vliegen, bepaal zelf waarheen en wanneer je vliegt. De hoeveelheid vlieguren - en plezier - die je kan maken met een vliegclub of met een ultralight versus de kosten van een totale commercial vliegopleiding....

Als commercial piloot vlieg je alleen wanneer je baas wilt dat je vliegt. En waarheen, tja, dat zijn vaak niet de mooiste en leukste plekken...

All in all, je bent goed bezig, blijf vragen stellen, ga 'rondhangen' op vliegvelden.
....en niet overhaast aan een dure vliegopleiding beginnen.

All the best! :-)

FTF
 
Ik moet na overleg toch even het een en ander aanpassen. :1855:

Als helikopter piloot? Met hoeveel uur ervaring?!? In Nigeria?!?!? Sorry maar hier klopt iets niet. Ik zou graag details willen zien, eventueel in een PM.

Het voorbeeld wat ik noemde is uit 2004, de markt was toen anders dan nu.
Ook het feit dat de leerling in kwestie uit Nigeria afkomstig was heeft natuurlijk meegespeeld.

Voor de duidelijkheid; het was niet mijn bedoeling om een Nederlandse leerling wijs te maken dat de mogelijkheid er is om na een gecombineerde opleiding gelijk een baan te krijgen in de offshore in Nigeria.

Het was meer een voorbeeld, hoe onduidelijk ook, om aan te geven dat er veel meer kan dan wat op het eerste gezicht mogelijk lijkt.

Ik blijf daarom bij mijn standpunt dat;
Hou in de gaten dat alles mogelijk is maar dat het best kan zijn dat het voor een ander maar niet voor jou de beste optie is.
 
Laatst bewerkt:
Op het gevaar af om als een gebroken plaat te klinken (of een gecorrumpeerd MP3 file voor de onder-40 crowd) want ik heb dit advies al vaker gegeven hier:

Er zijn natuurlijk vele mogelijkheden om een baan als helikopter piloot te bemachtigen. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen als hangaar-veger bij een helikopter bedrijf en je zo opwerken naar een positie in de cockpit. Of jezelf door de selectie heen werken van de krijgsmacht. Het probleem is dat dit allemaal long-shot scenario's zijn. Gelukkig is er wel een redelijk te betalen (relatief dan) en redelijk betrouwbaar (ook relatief) pad naar een betaalde baan als helikopter piloot:

1. Word student bij een Amerikaanse helikopter school die het F-1 visum kan uitschrijven
2. Doe de opleiding
3. Werk nog een jaar lang in Amerika als vlieginstructeur
4. Ga terug naar Europa
5. ?

Bij nummer 5 begint het echte werk. Op dat moment heb je misschien 500 tot 1000 uur ervaring op een piston-helikopter en zul je hard moeten werken om in Europa aan de slag te kunnen. Geluk zal een net zo grote rol spelen als je ervaring en talent. En er is een kans dat je niet aan de bak komt. Aan de andere kant, de nummers een tot en met vier zijn min of meer gegarandeerd zolang je maar doorzettingsvermogen hebt.

Om terug te komen op je eerste vraag, hoeveel gaat het kosten? Kijk voor een antwoord naar de websites van F-1 geautoriseerde helikopter vliegscholen (www.heli.com bijvoorbeeld).
 
Vraag: Ik wil graag helikopterpiloot worden maar ik vroeg me af wat dat nou gaat kosten, daarom vraag ik het hier.

Antw: Het initieel behalen van een CPL(H) zal ergens tussen 120.000 en 150.000 euro kosten schat ik.


Vraag: Verder weet ik wel dat een helikopteropleiding korter duurt dan een vliegtuigopleiding, zou hierdoor de prijs dan ook naar beneden gaan?

Antw: de helikopter opleiding is niet korter, zolang je appels met appels vergelijkt. CPL(H) met CPL(A) of IR(H) met IR(A) etc. De heli opleiding zal iets duurder zijn dan een fixed wing opleiding.

Succes!!
 
"Bedragen die kant noch wal raken"; wel apart om zo snel een oordeel te vellen. Waarom is dat?

Ik gaf niet meer dan een schatting, zoals ik aangaf. En op basis van een opleiding in Europa (het euroteken gaf de hint). Geloof me, wat Nederland betreft zit ik er niet ver naast. Ervaring in de praktijk. Maar ik heb mijn gemaakte kosten nooit exact willen optellen, krijg ik waarschijnlijk ruzie met de vrouw des huizes.

Maar goed, ik zal mijn schatting iets nuanceren. Mijn punt is, hou rekening met een getal van 6 cijfers. Het kost bakken geld (tenzij je bij de luchtmacht gaat natuurlijk).

Natuurlijk kan het goedkoper. Alles kan goedkoper. Altijd. Veel aanbieders van vliegopleidingen doen er alles aan om hun opleiding maar zo goedkoop mogelijk aan de man te brengen. De vraag is of je dan het hele verhaal krijgt. Of je alle kosten in het vergelijk meeneemt (onder andere reis- en verblijfskosten). En hoe is het gesteld met de kwaliteit van de opleiding? Ik ben in ieder geval NIET onder de indruk van de meeste vliegscholen en/of hun materieel en/of hun instructeurs, zowel rotary als fixed wing.

Misschien wel een mooi topic, waar ik het antwoord overigens niet op zou weten: welke student heeft zijn opleiding afgerond exact binnen de vooraf door de vliegschool voorgestelde kosten?

Verder lijkt het me wel heel mooi vliegen in Hawaii.
 
Goedemorgen,

Ik ben al een tijd lid van dit forum, maar dit is volgens mijn het eerste bericht wat ik plaats.

Hoewel ik het topic met interesse volg en ik over het algemeen de uitleg van Europe-American verhelderend en duidelijk vind kan ik me niet vinden in zijn laatste opmerking.

De topicstarter geeft aan bijna 16 te zijn en vraagt zich af hoeveel zo'n opleiding nu gaat kosten. Cloudbuster geeft een schatting van 120.000 tot 150.000 euro. Misschien ietwat ruim genomen, maar zeker niet onbestaanbaar. Dat het voor 75.000 euro elders ook kan wil ik geloven, maar wees wel eerlijk. Bij deze 75.000 euro komen ook alle bijkomende kosten bij: huisvesting, iets te bikken, transport etc. Dit zijn kosten die topicstarter (vermoedelijk) in NL niet zal hebben, danwel in veel mindere mate, als hij inwonend is bij paps en mams.

Mijn schatting van kosten in NL is zo'n 110.000 euro als volgt opgebouwd:
PPL + uren bouwen voor aanvang CPL (155u) = 46.500,00
CPL 30 = 18.000,00
IR (H) = 33.000,00
ATPL(H) theorie = 10.000,00
Onvoorzien = 2.500,00

Ik kan en zal mij niet uitlaten over de marktpositie in de rest van de wereld, maar de kans dat je in de Noordzee sector met 70 uur heli aan de bak komt is zeer klein, zo niet onmogelijk. Een en ander heeft te maken met de befaamde OGP eisen.

Groet,

Colibri
 
"Bedragen die kant noch wal raken"; wel apart om zo snel een oordeel te vellen. Waarom is dat?

Ik wil graag die uitspraak iets nuanceren.
Wat ik bedoelde is dat op dit forum in het algemeen en niet dit onderwerp specifiek al vrij snel over dat soort bedragen wordt gesproken.
Zonder dat er maar ook iets van bewijs wordt gelevert.

We kunnen over alles discussieren maar laten we even huisvesting en levensonderhoud nemen.
Dat heb je in NL ook als je een full time opleiding volgt en je ouders niet naast het vliegveld wonen.
Huisvesting heb je ook als je naar Engeland gaat, Polen, Spanje of Griekenland.
Reken op ongeveer 1000 Euro in de maand waar je ook naar toe gaat.
Wat mij betreft is huisvesting een kostante die je bij iedere opleiding hebt, binnen of buitenland.


Waar die baan op de Noordzee met 70 uur heli vandaan komt is mij ook onduidelijk. Ik heb toch duidelijk het volgende gepost:

Ik weet wel dat je met flinke ervaring aan moet komen. voordat je off shore kan vliegen. Het zal zeker niet je eerste baan zijn.
Ik ben niet heel bekend met de NL'se markt wat heli betreft maar ik neem voor het gemak aan dat al die olie bedrijven ongeveer dezelfde aanname eisen hebben. Hier in de VS is het al gauw 1200-1500 uur heli plus turbine tijd.

Je eerste baan zal duidelijk iets anders moeten zijn.
Mijn standpunt was vanaf het begin dat als je met een krap budget werkt je een voordeel kan hebben aan dual rated.

In ieder geval stel ik dat als je voor een beroepsopleiding als piloot kiest, je dit in het buitenland moet doen. USA, Canada, Zuid Afrika, Australie of elders.
Het probleem is een beetje dat de luchtvaart in Nederland aartsconservatief is en altijd naar binnen kijkt en niet naar buiten.

Maar dat kan ik verder niemand echt kwalijk nemen.
Je ziet pas hoe bekrompen dat wereldje echt is als je uit Nederland weg bent.
Ik zou ook nooit in Amerika terecht zijn gekomen als er niet ooit een persoon is geweest die mij erop heeft gewezen dat ik ook een opleiding in het buitenland kon volgen.

20110518041317_World-Airline-Route-Map1.jpg
 
Misschien best ook even in België kijken, opleidingen zijn daar soms (pakken) goedkoper dan in NL heb ik al ondervonden.

Zag hieronder ook 10.000 euro voor een ATPL theorie opleiding. Waar is dat? Dat zou je max de helft mogen kosten, desnoods via distance learning.

Voor mijn fotografiewerk vlieg ik veel met heli en ik hoor hier altijd dezelfde prijzen, rond de 25.000 a 30.000 euro voor een PPL-H, all-in. Als je natuurlijk ergens leert vliegen met een 4-zitter ipv 2-zitter, dan ligt de prijs ook een pak hoger. Idem voor de PPL-A. Leuk om in 4-zitters met GarminG1000 te leren vliegen, maar wat heb je daaraan in het begin? Niets, het kost je alleen extra (verloren) centen.
 
Terug
Bovenaan