Hoe ziek is de markt tegenwoordig?

Dan blijft er de vraag over: hoe kunnen we zorgen dat iemand die begint echt weet wat de gevolgen zijn. Hier zou de overheid mijns inziens het enige kunnen doen. Voorlichten dmv een verplichte financiele bijsluiter (risico's van dit product zijn juist zeer hoog!) Misschien dat het helpt, maar ik vrees dat de meeste van dit soort acties enkel tot gevolg zullen hebben dat piloot weer een beroep wordt voor de mensen met geld die het risici kunnen dragen.

Goede post!

Met je post doe je precies wat meerdere beroepsvliegers in dit gedeelte van het forum doen: aspiranten laten weten wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn en jouw visie geven over de mogelijkheden, onmogelijkheden en risico's.

Ik vraag me af of een financiële bijsluiter zou helpen. Daarmee wordt door vele aspiranten hetzelfde gedaan als met de goed bedoelde adviezen van menig al vliegend collega: negeren of bagatelliseren. Liefde maakt inderdaad blind zoals je al opmerkt!
 
Even een reactie vanuit een opleiding, misschien begeef ik me op glad ijs, maar ik kan tegen een stootje hoor. ;):
De scholen zouden gewoon eerlijk en transparant moeten zijn, en ik hoop nu met de ÖLS daar een nieuwe trend mee in te mogen zetten op de NL markt. (zoals jullie wellicht in een ander topic al gelezen hebben.)
Het is niet mijn intentie om reclame te maken, wel om wat bij te voegen aan de discussie en kritiek in ontvangst te mogen nemen.

Mijn doel is: aanbieden van een integrated opleiding met een prijs van ongeveer 75k euro, waarbij zoals gezegd dus vooral eerlijk en open gecommuniceerd word.
En ja, 75k euro is niet te weinig zoals sommige misschien zullen denken. Tuurlijk zijn wij ook een bedrijf en moet ook bij ons geld binnenkomen om te kunnen bestaan, maar het zegt dus meer wat over de idiote winstmarges van de concurrentie.
Daarbij stel ik voorop dat als eerste de geïnteresseerde geinformeerd wordt over de werkelijke gang van zaken. Belangrijkste is vooral het risico tegenover de kansen. Ondanks dat wij goedkoper zijn, gaat iemand namelijk nog steeds een financieel avontuur met een bank aan.
Bij de voorlichting prefereer ik het ook bij jongere kandidaten dat de ouders meekomen op een gesprek. Als je jong bent en graag wilt, dan maakt liefde inderdaad blind, en ouders hebben hier toch vaak een helderder beeld in.

Ten tweede hebben wij een serieuze, en zeker niet eenvoudige selectieprocedure. Hierbij wordt nog eens zeer streng gekeken naar of iemand ECHT geschikt is. Dit in tegenstelling van sommige scholen, waar meer dan eens uitzonderingen worden gemaakt naar "mensen die het eigenlijk niet gehaald hebben, maar toch wel kunnen beginnen."

En als laatste vind ik een nazorgprogramma gewoon erg belangrijk. Het is immers een feit dat, vaker niet dan wel, er niet meteen een baan gevonden is, en hoe overbrug je deze periode?
Ik ben heel eerlijk erin, het nazorgprogramma ben ik gedeeltelijk nog aan het ontwikkelen, en als mensen ideeën hierover hebben, laat het me weten.
In ieder geval omvat het een sollicitatie training door professionals, en blijven wij natuurlijk doorbouwen op de goede naam welke we al hebben. (ÖLS bestaat al meer dan 80 jaar). Hierbij wil ik actief in contact blijven met de maatschappijen, en daarmee de kansen alleen maar vergroten.
maar LET OP, een baangarantie bestaat niet, en ik ga ook zeker niet verkondigen dat wij "prefered supplier" zijn enz. Hier heb ik nog het meest een hekel aan, want bijna elke school die dit zegt staat gewoon glashard te liegen.
Zelfs ondanks onze (tot voor kort) verbintenis met de AUA geeft geen garantie. De AUA en ÖLS zijn immers losgekoppeld onder druk van de Lufthansa Groep, en ze mogen studenten van ons nemen, maar ze zijn het niet meer verplicht.

Nogmaals, het is niet als reclame bedoeld ondanks dat het wellicht zo lijkt, maar de intentie is even een inzicht van mijn idee te geven. Graag zou ik van jullie horen wat de scholen in jullie opzicht hier nog aan toe kunnen voegen om deze "verzieking" van de markt een halt toe te roepen. (en nee, de school sluiten is natuurlijk geen optie)
En ik hoop dat met onze nieuwe trend, we in NL in ieder geval de prijzen naar beneden kunnen trekken.
 
Nou PH-WIL, dan wil ik voorstellen dat je even een lijstje met initialen van ÖLS studenten online zet, die de afgelopen 3 jaar hun opleiding afgerond hebben, en waar ze nu vliegen.
 
Nou PH-WIL, dan wil ik voorstellen dat je even een lijstje met initialen van ÖLS studenten online zet, die de afgelopen 3 jaar hun opleiding afgerond hebben, en waar ze nu vliegen.

Ja, en een lijst met initialen van mensen die nog niet ergens aan de bak zijn gekomen.
 
Ha KL en Hector, dat vind ik een hele goede en zou ik graag doen. Wat ik in bovenstaande reply niet gezegd heb, maar in het AeronautX topic wel, is dat we de ÖLS begin dit jaar overgenomen hebben van de AUA en Flughafen Graz. Dus ÖLS is nu 100% onderdeel van ANX.
Van wat ik van de HT en CFI begrijp vliegen bijna alle leerlingen, en daarvan weer bijna allemaal bij de AUA en een enkeling bij de Bundesheer/Luchtmacht. Dit vanwege het sponsorship dat er toen was.
Eerlijkheidshalve moet ik jullie zeggen dat ik toen nog niet betrokken was bij de ÖLS, en ook de gevraagde initialen dus niet zo paraat heb liggen. We zijn nu druk bezig met de herstart (in september willen we weer een klas van start laten gaan), dus heb ook even de tijd hier niet voor.
Jullie houden het natuurlijk wel te goed, en medio september ga ik graag even graven voor jullie.

Ik haat dit soort uitspraken, maar nu wordt er dus wel naar gevraagd, dus vandaar:
Van ANX weet ik dat we vorig jaar 28 studenten het diploma uitgereikt hebben, en inmiddels alle 28 aan het werk zijn. Het grootste gedeelte van die groep is begonnen bij Fly Niki, TJS, Cityline en nog een paar kleinere.
Als ik in Linz ben zal ik ook hun initialen opzoeken en ook even navragen welke bedrijven bij de kleinere behoren.
In ieder geval is er geen één student afgeschept met een onzinnig programma in Turkije of Indonesië. Dat is in onze opinie geen baan, maar gewoon een 737 huren en rondvliegen. Daar doen we dus ook niet aan mee!
 
@PH-WIL
Het blijft een wazig verhaal terwijl je aangeeft voor open en eerlijke communicatie te gaan; Koning Lucht vraagt naar leerlingen van ÖLS welke de afgelopen 3 jaar van de opleiding zijn afgekomen en jij komt na wat gedraai met getallen van ANX.
Van ANX weten we intussen dat het verkocht werd als integrated opleiding maar dat bleek het toch niet te zijn. (zie ook je eerdere posts in een ander topic). ÖLS is een andere tak van de school.
Daarnaast moet ÖLS zich eerst nog opnieuw bewijzen, zelfs herstart worden, het sponsorship is er ook niet meer en daarmee verdwijnen de mooie resultaten v.w.b het plaatsen in de markt.

Je geeft aan dat de opleiding 75.000 euro kost, hoe is de financiering nu geregeld? Staan de ouders zelf borg? Is er een degelijk borg/garantiefonds waarop de leerlingen terug kunnen vallen?

Daarnaast een mooi stukje over jullie "zeker niet eenvoudige" selectieprocedure waarbij je afgeeft op sommige andere scholen die "iedereen maar aannemen", volgens mij loopt er nu bij ÖLS zeker 1 persoon rond die blijkbaar toch door de selectie gekomen is maar waarvan ik mij afvraag of die er bij de selectie van bijvoorbeeld een KLS ook door gekomen zou zijn.

Daarnaast is het zo belangrijk gevonden nazorg traject is nog niet gereed, dat er mogelijk sollicitatietraning gegeven kan worden is mooi maar het verhaal dat de school actief in contact wil blijven met de maatschappijen is iets dat iedere vliegschool zal verkondigen en ook zal moeten doen.

Wat betreft je uitspraak m.b.t de beweringen over "baangarantie" en "preferred supplier" heb je m.i. volledig gelijk.

Je vroeg om kritiek, bij deze, het is in ieder geval opbouwend bedoeld.
 
Het grootste gedeelte van die groep is begonnen bij Fly Niki, TJS, Cityline en nog een paar kleinere.

En nu de hamvraag..wat hebben ze moeten betalen, en wat verdienen ze, en hebben ze een contract voor onbepaalde tijd?
 
@Joep, hartelijk dank ik ben blij met je kritiek. Ik hoopte er al op, want het werkt voor ons zeer constructief.

Eerst wil ik nog even verduidelijken wat de opzet is. We zouden aanvankelijk als AeronautX trainen, tot we de ÖLS overgenomen hebben in januari. De ÖLS heeft een integrated en modulaire training. Daarbij hebben we gekozen om voortaan alle reguliere ATP opleidingen via ÖLS te laten gaan als integrated, en ANX zal zich volledige richten op het Fly Niki MPL, TQ's, CRM, ESE training, enz.
Modulair blijft een optie naar keuze, Oostenrijkers hebben namelijk nog steeds meer de voorkeur om te werken tijdens het studeren i.p.v. 16 maanden er volledig voor gaan.
Vanwege deze verschuiving is het overgekomen alsof we wat draaierig waren
Het is niet zo dat we geheel opnieuw starten, alleen zijn bij de overname geen leerlingen meegekomen. Hierdoor hadden we dus mooi de gelegenheid de school even te sluiten, alles te herzien (ze waren niet voor niets failliet) en nu de deuren weer te openen met een erg mooi en vernieuwd product. Zie het als een grote schoonmaak.

De getallen van ANX wilde ik even vermelden omdat ik die van ÖLS momenteel niet heb, en deze nu dus onder de ANX paraplu zit, maar inderdaad hadden jullie deze cijfers al. (behalve dat de laatste 2 nu ook naar CLH zijn, vorige keer waren ze nog in selectie)
Van de ÖLS moet ik dan toch de uitspraak doen dat alle leerlingen naar de AUA gegaan zijn, vanwege het sponsorship, de opleiding is dus voor ze betaald en ze verdienen gewoon volgens het schema van de AUA.
Ik wilde dit alleen eerst nog even zwart-op-wit terug vinden, en dat kost even wat tijd.
Het sponsorship komt in ieder geval niet meer terug, en dat wil ik ook heel duidelijk naar buiten communiceren. Er is een mogelijkheid dat je via ons bij de AUA terecht komt, maar wij zijn niet meer exclusief. De AUA hoort bij de Lufthansa groep, en mag daarom geen "prefered supplier" meer hebben. Tuurlijk houden ze wel de "eigen" school in gedachte maar ze zijn het niet verplicht. Voor mij dus reden genoeg om het in eerste instantie niet te noemen, want zoals ik zei bestaan baangaranties niet.

De leerling in kwestie dat begrijp ik, maar daar kan ik niet te ver op in gaan. Hij heeft de selectie met goed resultaat afgerond, en je kan helaas niet alles voorzien. Daarbij moet ik het wel voor hem opnemen, want ik zie een duidelijke positieve verandering de afgelopen maanden. Ik hoop dat jullie dat ook zo zien, mocht er wat zijn stuur me dan een PB hierover.

Het stukje nazorg heb je wel gelijk in. De sollicitatietraining is geen mogelijkheid, maar een zekerheid dat deze er zal zijn. Ik wil namelijk mijn studenten niet zo "het veld" insturen, maar ze de grootst mogelijke kans bieden ook aangenomen te worden als ze uitgenodigd worden.
De rest is nog in ontwikkeling, want ik wil juist iets "unieks" gaan doen ten opzichte van de andere scholen, dus in ieder geval niet iets wat de student met een 35k euro extra kost. Hiervoor ben ik helaas even afhankelijk van groen licht van anderen.
Recurrency spreekt natuurlijk voor zich, maar alleen daarmee red je het niet.
Aangezien onze "eerste" klas mid-september zal starten, heb ik dus nog een heel klein beetje tijd om het bij te stellen.
Ik wil in ieder geval geen uitspraken doen, voordat het vast staat. Dit zie ik al te vaak bij de anderen.

Nogmaals hartelijk dank. Jullie meedenken en opbouwende kritiek is zeker belangrijk voor ons.
Uiteindelijk blijft mijn doel wat te veranderen op de (NL) markt, al is het maar dat men een minder hoge schuld/rente heeft na de opleiding, maar daar houdt het zeker niet bij op.
 
En nu de hamvraag..wat hebben ze moeten betalen, en wat verdienen ze, en hebben ze een contract voor onbepaalde tijd?

Even voor de transparantie hier apart antwoord op. Dit hangt van de maatschappij af natuurlijk.

Fly Niki: TQ A320 (ongeveer 22k euro), 1800 euro brutto x 14 + flight allowance, totaal zo rond de 3000 tot 3600 per maand. (dit vanwege belastingvoordeel in AT, FA is belastingvrij) Vast contract.

TJS: Rating Citation, (ongeveer 10k euro), salaris 2200 euro x 14, Vast contract.

CLH: TQ op hun kosten, salaris volgens schema. Vast contract.

De Oostenrijkse maatschappijen hebben het salaris x 14, dit is namelijk volgens Oostenrijks arbeidsrecht. We hebben hier geen vakantiegeld, maar in juni en december ontvang je dubbel salaris.
Flight Allowance is belastingvrij.
Bij TJS vlieg je corporate, dus ook een lager salaris helaas. Staat wel tegenover dat een groot deel dus als FA aangemerkt wordt, dus je houdt netto wel redelijk wat er van over. De mensen die hierheen gegaan zijn, zijn overigens Oostenrijkers.
Zij hebben door hun modulaire traject geen hoge schuld maar alles zelf betaald, zijn alleen op hogere leeftijd ingstapt, wat voor doorstroom beperkender kan zijn.
Hier hebben ze dus de voorkeur voor werken en de lessen contant te betalen, met de voor- en nadelen daarbij.
 
@PH-WIL
Je geeft aan dat de opleiding 75.000 euro kost, hoe is de financiering nu geregeld? Staan de ouders zelf borg? Is er een degelijk borg/garantiefonds waarop de leerlingen terug kunnen vallen?

@PH-WIL,

Dit stukje was je nog even vergeten? Lijkt mij niet geheel onbelangrijk, wat is de status op dit moment?
 
@PH-WIL,

Dit stukje was je nog even vergeten? Lijkt mij niet geheel onbelangrijk, wat is de status op dit moment?

Sorry, was niet moedwillig.

Eerst het volgende.
Momenteel is het met alle banken zo dat er een borg moet zijn in de vorm van een huis of een "potje" van de vliegschool.
Nu heb ik de bestaande constructies bekeken en loop ik tegen het volgende probleem aan: (en input is hier ook erg welkom op)
Het blijkt dus dat al deze "garantiefondsen" ten eerste verkapte leningen (soms in een wirwar van clausules en contracten verstopt) zijn, en de student gewoon 11.000 euro kosten. Heb je 50+ studenten dan kan je dit potjes dus flink vullen, met het risico dat je er wellicht eentje moet uitbetalen omdat hij de opleiding niet kan voltooien door een "selectiëfout". Uiteindelijk blijkt in de praktijk dat de scholen het daarbij meestal op "eigen inzet" gooien, waarbij de student geen poot heeft om op te staan, en de school het geld kan houden. Dus het is een "potje" waar de school rente over trekt en vervolgens nooit hoeft aan te spreken.
Deze constructie wens ik dus zeker niet!
Wat ik wel wens is toch een garantiefonds op te stellen, maar dan zonder bovengenoemde nadelen.

Nu zijn we nog steeds in gesprek met een Nederlandse bank en tevens met een bank hier in Oostenrijk welke er voor open staat om mee te werken. Hierover volgt meer nieuws als het ook concreet is.

Het is dus momenteel nog zo dat de student zelf borg moet stellen, meestal met een huis.
Let wel dat ik dit niet de juiste oplossing vind, en we daarom er hard aan werken dit z.s.m. te veranderen. Dit kost alleen helaas heel wat tijd en vele gesprekken met de bank.
 
Het blijkt dus dat al deze "garantiefondsen" ten eerste verkapte leningen zijn, en de student gewoon 11.000 euro kosten. Heb je 50+ studenten dan kan je dit potjes dus flink vullen, met het risico dat je er wellicht eentje moet uitbetalen omdat hij de opleiding niet kan voltooien door een "selectiëfout".

Het is dus momenteel nog zo dat de student zelf borg moet stellen, meestal met een huis.

De meeste garantie/borgfondsen zijn geen verkapte leningen maar een borgstelling om een lening te kunnen verkrijgen zonder dat de ouders/leerling zelf met bv. hun huis borg te hoeven staan. Daarnaast keren een aantal daarvan de rente over de lening uit als er binnen een bepaalde tijd nog geen betaalde baan gevonden is.
Verder vraag ik mij af hoe je er bij komt dat het de student 11.000 euro kost.
Er zijn zeker vliegscholen die daar veel minder voor rekenen, het is dus zeker niet een algemeen bedrag. (helaas zijn er ook enkelen die er de hoofdprijs voor vragen)

Wat nu als er een leerling van ÖLS een lening is aangegaan en uiteindelijk de opleiding niet geheel af kan/mag maken? Dan heeft niet alleen deze leerling een groot probleem maar ook zijn/haar ouders, die staan immers meestal garant met hun huis en mogen dat gaan verkopen.
ÖLS heeft geen "potje" beschikbaar en zal het al gauw op "eigen inzet" gooien, ziedaar de niet gewenste situatie.

Als je iets in de vorm van een garantiefonds wilt opzetten zul je voor de bank eerst een bepaalde mate van zekerheid moeten kunnen bieden, hetzij in baar geld, hetzij in de vorm van baangarantie maar dat laatste zit er nou net niet meer in bij ÖLS.
Dat jullie school geen 50+ leerlingen heeft doet niet veel terzake, de banken willen een zekere dekkingsgraad: veel leerlingen betekend een grote pot met geld als borg, bij weinig leerlingen volstaat een kleiner potje.
Als je niet in staat bent om zelfs maar een klein potje appart te zetten blijven banken terughoudend.

Zolang er helemaal geen enkele vorm van borg/garantstelling is lopen de studenten en hun ouders aanzienlijke risico's, zelfs met de lagere opleidingskosten.
 
De meeste garantie/borgfondsen zijn geen verkapte leningen maar een borgstelling om een lening te kunnen verkrijgen zonder dat de ouders/leerling zelf met bv. hun huis borg te hoeven staan. Daarnaast keren een aantal daarvan de rente over de lening uit als er binnen een bepaalde tijd nog geen betaalde baan gevonden is.
Verder vraag ik mij af hoe je er bij komt dat het de student 11.000 euro kost.
Er zijn zeker vliegscholen die daar veel minder voor rekenen, het is dus zeker niet een algemeen bedrag. (helaas zijn er ook enkelen die er de hoofdprijs voor vragen)

Wat nu als er een leerling van ÖLS een lening is aangegaan en uiteindelijk de opleiding niet geheel af kan/mag maken? Dan heeft niet alleen deze leerling een groot probleem maar ook zijn/haar ouders, die staan immers meestal garant met hun huis en mogen dat gaan verkopen.
ÖLS heeft geen "potje" beschikbaar en zal het al gauw op "eigen inzet" gooien, ziedaar de niet gewenste situatie.

Als je iets in de vorm van een garantiefonds wilt opzetten zul je voor de bank eerst een bepaalde mate van zekerheid moeten kunnen bieden, hetzij in baar geld, hetzij in de vorm van baangarantie maar dat laatste zit er nou net niet meer in bij ÖLS.
Dat jullie school geen 50+ leerlingen heeft doet niet veel terzake, de banken willen een zekere dekkingsgraad: veel leerlingen betekend een grote pot met geld als borg, bij weinig leerlingen volstaat een kleiner potje.
Als je niet in staat bent om zelfs maar een klein potje appart te zetten blijven banken terughoudend.

Zolang er helemaal geen enkele vorm van borg/garantstelling is lopen de studenten en hun ouders aanzienlijke risico's, zelfs met de lagere opleidingskosten.

Bijna helemaal correct. Laten we vooropstellen dat we dus druk bezig zijn om een gulden middenweg te vinden. Hier kom ik later op terug.

Betreft het garantiefonds ben ik uitgegaan van de twee grootste opleiders in NL, en deze zitten allebei rond de 11.000 euro per student. Gebeurd er niets dan is dit voor in het "potje" of extra winst.
Dan de rentedekking. Ze dekken dus je rente als je niet direct een baan vind. Dit bedrag lijkt zo in de context een gift, maar is het niet. Je moet alles terug betalen tot de laatste cent. (en ze hebben wel degelijk de indruk gewekt dat het niet zo was)
Zo kregen ik zelf en oud-klasgenoten van de niet nader te noemen school onlangs vrolijk een factuur, of je het even voor 30 juni wilt terug betalen, en om je te helpen was er met de bank alvast een afspraak gemaakt dat je het daar kon financieren. Kortom voor de student zeker niet gunstig.

Aangezien we er dus nog hard mee bezig zijn, ga ik nu nog geen uitspraken er over doen, maar het is duidelijk dat dit gewoon piekfijn in orde moet zijn. Als het zover is hoor ik graag de op-/aanmerkingen.
Klinkt misschien geheimzinnig, maar zolang er niets concreet is kan ik geen beloftes doen.


Ik wil tevens ook niet onder stoelen of banken steken dat nu inderdaad de student het risico zelf draagt. Voor degene die dit niet wenst (en ik raad het zelfs af omdat ik hier zelf tegenstander van ben) bestaat er een mogelijkheid om later te beginnen, als ons plan dus ook concreet is.
 
PH-WIL;247743 Vanwege deze verschuiving is het overgekomen alsof we wat draaierig waren Het is niet zo dat we geheel opnieuw starten zei:
@PH-WIL
Hoe kan de eerste klas pas mid-september gaan starten terwijl er al leerlingen maanden geleden begonnen zijn? (en dat hebben ze luidruchtig laten weten) Deze zijn niet bij de overname meegekomen en hebben zelfs al een overstap gemaakt van ANX naar ÖLS omdat ANX achteraf toch geen geïntegreerde opleiding bleek te zijn. (dat zijn toch jullie leerlingen?)

Daarnaast nog een uitspraak van jou uit je laatste post die vraagtekens oproept:
"Ik wil tevens ook niet onder stoelen of banken steken dat nu inderdaad de student het risico zelf draagt. Voor degene die dit niet wenst (en ik raad het zelfs af omdat ik hier zelf tegenstander van ben) bestaat er een mogelijkheid om later te beginnen, als ons plan dus ook concreet is. "

Vreemd, je bent er op tegen dat studenten het risico van een lening helemaal zelf dragen, je wilt het ze zelfs afraden en toch laat je ze onder deze condities aan jullie opleiding beginnen? :1855:
 
De opleiding nieuwe stijl begint in september! Daarop wil hij ze laten wachten.
In tegenstelling tot Stella Online probeert PH-WIL hier gewoon duidelijk en eerlijk antwoord te geven. Gun hem op zijn minst het voordeel van de twijfel, er zitten namelijk best een paar goede dingen tussen.":biertje:
 
Het is niet mijn intentie om reclame te maken, wel om wat bij te voegen aan de discussie en kritiek in ontvangst te mogen nemen.

@B767-300ER
Ik geef PH-WIL slechts aan waar zijn verhaal niet voor iedereen helemaal duidelijk is, daar kan hij zijn voordeel mee doen en dat weet hij ook te waarderen.

Natuurlijk moet zijn school de kans krijgen om zich te bewijzen, elke verbetering is welkom, daarom vraagt hij ook om kritiek.

Het is gewoon erg moeilijk om je eigen bedrijfje bekendheid te geven en toch objectief te blijven.
Ook vliegschoolhouders hebben soms een roze bril op en de verleiding is dan enorm om sommige zaken net iets mooier voor te stellen dan dat ze eigenlijk zijn, je wilt immers graag je eigen zaak promoten.
Als het dan je doelstelling is om open en eerlijk te communiceren als vliegopleider dan krijg je soms kritiek en PH-WIL heeft al aangegeven dat hij tegen een stootje kan, prima toch? :biertje:
 
Prima, helemaal mee eens
Ik zie echter nergens complimenten staan, enkelt kritiek. Vandaar mijn opmerking mbt voordeel van de twijfel.
 
Hey joep,

Even wat input van buitenaf, er is maar 1 iemand die bij ANX begonnen is en zoals iedereen wel weet is dat v1rotate.

Ik heb heel vaak en uitgebreid gemailed met PH-WIL en hij is daarin altijd eerlijk geweest over alles en mede door onze gesprekken heb ik ook dus achteraf besloten om op dit moment het avontuur nog niet aan te gaan. Aangezien ik toendertijd nog volop in de race was voor de school van LH en hij heeft mij ook aangeraden mij daar volledig op te storten. Helaas mocht het niet zo zijn dat ik deze heb gehaald en heb ook nu besloten eerst een HBO studie te doen en dan mijn CPL te halen, stukje zekerheid van inkomen. Mocht ik mijn CPL in het buitenland gaan halen dan staat de OLS zeker hoog op het lijstje. Ik wacht wel liever af todat PH-WIL de constructie met de bank rond heeft en dat begrijpt hij en ik denk dat iedereen dat wel begrijpt en ik wens hem daar veel succes bij!

Q10
 
Om aan alle twijfels een einde te maken bij deze:
succes met de school PH-WIL, dat het maar een succes mag worden.
 
Jongens, heel erg bedankt!

Het is inderdaad zoals Q10 aangeeft, we hebben enkel V1 laten beginnen, de rest zal direct bij de ÖLS van start gaan. (voor V1 hebben we een overgangsregeling van ANX naar ÖLS, en daardoor heeft hij er verder alleen maar voordeel van).

Betreft de lening klopt het inderdaad Joep. Ik ben er tegenstander van dat ouders een huis als borg stellen, er zijn immers verhalen genoeg waar dit heel erg vervelende gevolgend heeft. Als de student er op staat moeten ze het doen, maar aangezien we al erg ver zijn met een ander systeem, raad ik ze aan even geduld te hebben en hierop te wachten. Ik zou zelfs liever de volgende klas uitstellen als het om een paar weken gaat, in voordeel van de student.

Nogmaals jongens, ik ben erg blij met de kritiek en complimenten. Hoe meer we kunnen verbeteren op de markt, des te beter!
 
Terug
Bovenaan