Hoe ziek is de markt tegenwoordig?

@hoppa

Meen je dit nou? Óf je bent ex-stella leerling of je snapt zelf niet zo goed wat je nou zegt. Zou bijna denken dat jij vorige week één van de makke lammetjes was die op spl met mooie strepen op bij een standje stella stond te promoten...

Nou, ik doel er met name op dat Stella hier constant de zwarte piet krijgt toegespeeld.
Met name door mensen die in andere topics andere scholen promoten. Dit terwijl andere scholen ook gewoon door gaan met opleiden tegen absurde prijzen en hun leerlingen bij iedere maatschappij die maar wil wegstoppen.

Ben het er 100 % mee eens dat het de spuigaten uitloopt met opleidingen en dubieuze arbeidsvoorwaarden. Maar ik ben van mening dat ALLE partijen daar aan meedoen in plaats van alleen de club uit Teuge.
(Sponsorships met goede voorwaarden hierbij uitgesloten)

Aangezien ik zelf inderdaad student van Stella ben geweest kan ik me niet vinden in de dingen die hier over deze school gezegd worden. In meerdere topics staan posts waarin maar de halve waarheid of zelfs geen enkele waarheid staat.
Wat betreft de marketing van Stella .... tsja .... ik zou er ook niet voor kiezen om in een kraampje op Schiphol te gaan staan. Aan de andere kant is het een uitstekende mogelijkheid om kritische vragen te stellen.

Kijk toch eens met z'n allen verder dan naar alleen Stella. Het probleem is vele male groter dan Stella alleen. Stella draagt er uiteraard wel aan bij net als andere grote spelers zoals NLS / EPST etc.
 
Ex stella dus?....je kunt je niet vinden in wat hier gezegd wordt? Heb je niets meegekregen van het gedraai, gelieg en het ontwijken van lastige vragen door jouw school? En je hebt nog geen baan? Verrassend...

Vind je zo'n standje op spl een mooie kans om vragen te stellen?? Weet je wat er gebeurt als er een kritische vlieger die richting het bmc loopt, op dat standje af stapt om vragen te stellen? Dan staat hun huisfotograaf klaar om kiekjes te maken en deze plaatjes te voorzien van teksten als "ex Stella leerling in uniform komt toekomstige leerlingvliegers duidelijk maken hoe groot de vraag is"

Wellicht heb je deels gelijk en ben ik bevooroordeeld maar ik ken welgeteld 1 ex Stella leerling en 1 ex Stella instructeur (ervaren vlieger en instructeur, gezagvoerder airbus).

De ex leerling is failliet en er staat een te koop bord in de tuin.. Vrouw overspannen.(Baangarantie?rot toch op)
De instructeur deed gradings maar nadat hij te horen kreeg dat hij niet zoveel mensen moest afwijzen heeft hij daar de deur maar dichtgegooid...
 
Laatst bewerkt:
De ex leerling is failliet en er staat een te koop bord in de tuin.. Vrouw overspannen.(Baangarantie?rot toch op)
De instructeur deed gradings maar nadat hij te horen kreeg dat hij niet zoveel mensen moest afwijzen heeft hij daar de deur maar dichtgegooid...

Ik begrijp die instructeur volkomen.
Zou precies hetzelfde doen. Ze kijken niet of je geschikt ben om de opleiding in normale condities te halen , maar of je zo een kneus ben, dat je het vliegen echt niet leert, zodat je uren extra moet vliegen. MEEER CASH dus. Werd ook al aangegeven in een ander Topic.
Ik weet hoe het is om les te geven, maar dan in een heel andere branche. Ik heb ook kneuzen gehad. Als bleek dat het er niet inzat, dan zei ik dat eerlijk. Dan is het aan de leerling de keus om verder te gaan en mijn portemonnee te spekken, of ophouden en geld overhouden, want ik was geen goedkope docent.
Dus deze FI maakt een goede keuze. Jammer voor de school, want als ik het goed begrijp was het een ervaren man.
Maja, he. Er staan genoeg afgestudeerde werkeloze eigen studenten te trappelen om FI cursus te doen en daar les te geven.
Dus met alle respect, maar de kwaliteit van de opleiding komt dat niet ten goede, en de markt ook niet. 250 Studenten minimaal per jaar.
Met dat slap geouwehoer over ja in Indonesië en Turkije groeit de markt enorm blablablabla :o .

En over EPST > EPST leidt hooguit 60 studenten op.
NLS ongeveer 120 - 180 > maar nu dus blijkbaar ook niet meer > dus dan maar wanhoopsdaad met kortingen.
KLS > 60 studenten

Dit is hoe Generation Y erover denkt. Ze doen maar:
 

Bijlagen

  • GenY1.jpg
    GenY1.jpg
    6 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Ex stella dus?....je kunt je niet vinden in wat hier gezegd wordt? Heb je niets meegekregen van het gedraai, gelieg en het ontwijken van lastige vragen door jouw school? En je hebt nog geen baan? Verrassend...

Vind je zo'n standje op spl een mooie kans om vragen te stellen?? Weet je wat er gebeurt als er een kritische vlieger die richting het bmc loopt, op dat standje af stapt om vragen te stellen? Dan staat hun huisfotograaf klaar om kiekjes te maken en deze plaatjes te voorzien van teksten als "ex Stella leerling in uniform komt toekomstige leerlingvliegers duidelijk maken hoe groot de vraag is"

Wellicht heb je deels gelijk en ben ik bevooroordeeld maar ik ken welgeteld 1 ex Stella leerling en 1 ex Stella instructeur (ervaren vlieger en instructeur, gezagvoerder airbus).

De ex leerling is failliet en er staat een te koop bord in de tuin.. Vrouw overspannen.(Baangarantie?rot toch op)
De instructeur deed gradings maar nadat hij te horen kreeg dat hij niet zoveel mensen moest afwijzen heeft hij daar de deur maar dichtgegooid...

Je kent mij nu ook. :biertje: Heb wel werk maar niet dankzij die boeren daar, alhoewel ze dolgraag in de nieuwsbrief schrijven over hoe ze mij aan mijn baan geholpen hebben. Ben blij dat bij mijn sollicitatie destijds ze niet naar Teuge gebeld hebben, want dan hadden ze me nooit aangenomen. Ze weten allemaal zo goed in teuge hoe het er aan toe gaat bij de airlines, zeker die directeur die zelf nog niet eens een uurtje les gehad heeft, laat staan een brevet bezit. Die zit de hele dag de centen te tellen en mooie praatjes te verkopen.

Snap je nu waarom ik op stella inhak?
De andere scholen zou ik ook wel willen maar:
1) ik heb er zelf geen opleiding gedaan dus laat dit aan een ander over
2) Ze zijn niet half zo extreem als stella.
3) ze zijn wel zo netjes de prijzen en aantallen aan de markt aan te passen. Daarnaast geen onzin bijverkoop zoals te dure TQ's in rare programmas, refreshers voor flink geld of een "baangarantie" (tot de deur)

Het is niet mijn doel om ze af te katten maar zeg gewoon graag de waarheid. Ik kan me voorstellen dat Hoppa hier tegeningaat, en laten we dat allen respecteren.
Aan zijn ratings en locatie te zien immers zie ik dat hij nog laaang geen baan heeft en dus nog bang is om iets negatiefs te zeggen. Je moet de schepen immers nooit achter je verbranden en hij hoopt nog op een belletje van Henk dat hij naar VW Bora airlines of LA Indonesia mag.
Zijn ervaringen delen gaat dit in ieder geval in de weg zitten.

Betreft de oostenrijkse school want daar doelt Hoppa op, ik heb er geen enkel belang bij deze te promoten. Zit honderden kilometers bij ze uit de buurt en ken enkel de initiatiefnemer nog uit mijn eigen opleiding. Heb zo nu en dan nog wel eens contact.
Wat me wel heel erg aanspreekt is dat er tenminste iemand is de nl-markt wil betreden om er eindelijk eens verandering in te brengen.
De helft van het geld is een groot woord, maar ik vind 75k euro ofzo voor een opleiding welke aan Austrian Airlines verbonden si helemaal niet zo gek, zelfs een top initiatief en eindelijk staan ze nu ook voor ons open!:biertje:
Ik mag toch hopen dat ik mijn entousiasme over hoe nu de markt aangepakt wordt niet onder stoelen of banken hoef te schuiven.
 
Ik ga ook een eigen airline beginnen! (misschien samen met ph-fly?)

We nemen 10 piloten aan die elk 150.000 euro betalen. Hiermee kunnen we een oude 737 kopen welke prima aan de eis van "jet" voldoet.
Vervolgens bieden we ze 1300 uur aan zodat we ook captains kunnen creëren. Uiteraard vliegen ze onbetaalt, de captains ook.

Om voldoende pax te krijgen verkopen we de tickets voor een tientje per stuk one-way, ongeacht waarheen.

Uiteraard moet het vliegtuig ook vliegen, dus laten we de FO en de Capt samen de brandstofkosten en atckosten enz delen.
De cabinattendants dragen ook bij door op weg na de luchthaven even langs de supermakt te rijden voor eten en drinken, uiteraard op eigen kosten.
De winst van de verkoop hiervan mag de crew de parkeerkosten voor de auto vanaf trekken en de rest verdelen we want eerlijk is eerlijk.

Ik denk dat dit een goed concept is en weet zeker dat stella mij de mensen wel gaat leveren. En de abn-amro staat volledig open om dit te financieren.

Mensen waar gaat dit heen?


Goed plan! Ik doe mee!!! Kan ik tenminste aan mijn uren komen... ;)

Het is inderdaad te gek voor woorden en ik vind het ook een zeer slechte ontwikkeling. Ik vind het ook erg zuur voor de personen die op dit moment al een baan in de cockpit hebben. Het haalt hun arbeidsvoorwaarden in rap tempo omlaag. Toch geldt dit voor elke tak van sport, niet alleen de luchtvaart. Als het aanbod erg groot is, dan zal een bedrijf geniegd zijn minder te betalen. Een piloot kunnen we dan ook niet echt een specialist meer noemen. Dat het wel een bekwaam persoon met een grote "capacitybucket" moet zijn staat uiteraard buiten kijf!

Voor mij persoonlijk is het nooit een jongensdroom geweest om te vliegen. Ik ben pas op latere leeftijd door het vliegvirus gegrepen en na het bewust modulair behalen van mijn PPL papiertje op een gecontroleerd veld wist ik zeker dat dit is wat ik wil. Door de ervaringen in de opleidingsfasen na de PPL werd dat gevoel alleen maar bevestigd. Dat ik op dit moment eigenlijk nauwelijks zelf in de hand heb of het ook daadwerkelijk gaat lukken is erg frustrerend. Zoals ik in de originele post al aangegeven heb weiger ik ook constructies waarbij je voor niets gaat werken, maar ik zal wel instemmen met een investering in een typerating (wanneer er sprake is van een baangarantie!) om mijn ambities te verwezenlijken. Zelfs al zou ik hiervoor een financiering af moeten sluiten bij de ABN-AMRO. :biertje:

Uiteraard gaat mijn voorkeur uit naar een maatschappij die de TR voor mij financiert, maar die zijn er helaas niet zoveel. Althans, niet voor de low timed f-ATPL'ers. Ik had het ook graag anders gezien...

Wat betreft het commentaar van de professionals, wat zouden jullie doen als je nog geen baan had en net klaar bent met je opleiding?! Of het nu je droon of je ambitie is, ik denk dat het goed is wanneer je je doelen nastreeft. In die zin heeft het ook geen zin om te blijven roepen om geen vliegopleiding te volgen en in plaats daarvan een HBO studie te volgen. Dit heb ik gedaan en heb ruim werkervaring op dat niveau. Ik heb nu toch een bewuste keuze gemaakt om een toekomst in de luchtvaart op te bouwen. Althans, een poging daartoe te ondernemen. Voordeel dat ik natuurlijk wel heb is dat ik terug kan vallen op mijn opleiding en werkervaring wanneer het niet wil lukken in de luchtvaart. In die zin ben ik het zeker met jullie eens dat het verstandig is voor jonge wannabe's om eerst een fatsoenlijke opleiding af te ronden alvorens met een vliegopleiding te beginnen.

Maar back on topic, ik denk dat er een vorm van regulering moet komen. Zowel wat betreft de aantallen op te leiden piloten als ook de wijze van vliegoperatie voor luchtvaartmaatschappijen. Dit wordt een lastige zaak, dus ik ben bang dat we er allemaal (zij het ieder op zijn of haar eigen manier) last van zullen blijven houden helaas.

Groet,
PH-FLY
 
Wij hebben circa 2500 vliegers, zover ik het weet is er 1 ex leerling bij van de vliegschool op Tuege. Echter we hebben er talrijke van Oxford/EPST.
 
Het betalen van een typerating is al meer regel dan uitzondering dus dat is al een gepasseerd station. Ik ben het hier ook niet mee eens maar ik zou dit persoonlijk nog wel kunnen zien als een soort van cursus om je marktwaarde te verhogen. Dat is niet compleet abnormaal in andere vakgebieden ook.... Hier kan ik persoonlijk nog wel mee leven.

Laten we niet vergeten dat het topic gestart is met een beschrijving van betalen voor je typerating, line training, uren en een jaartje gratis vliegen. Daarna sta je op straat en staat de volgende groep te wachten. Dat vind ik praktijken waar niemand aan mee zou moeten werken. Dan lost dat probleem zich vanzelf op.

Iemand die hier wel aan mee werkt kan van mijn kant op weinig sympathie rekenen. Je verziekt de markt, de arbeidsvoorwaarden van je collega's en in de toekomst die van jezelf. Een stukje regulering vanuit de overheid zou wellicht een oplossing kunnen bieden. Ik weet echter niet of dat überhaupt mogelijk is juridisch gezien. Daarnaast weten we allemaal dat de betreffende bedrijven uitwijken naar een land waar niet zo veel regelgeving is, dus dat lost het probleem niet op.

Regulering door beroepsvliegers al dan niet via bonden is al aangedragen als mogelijke oplossing maar ik zie niet hoe dit in de praktijk uit te voeren is.

De enige werkelijk oplossing is dit soort praktijken niet te accepteren en newbies te waarschuwen voor deze situatie. Vele beroepsvliegers doen dit door op het aspiranten forum te reageren op diverse berichten. Helaas schreeuwen vliegscholen harder en worden sommige goed bedoelde adviezen heel vaak niet gehoord.

Resultaat: zie hier ......
 
Ik weet echter niet of dat überhaupt mogelijk is juridisch gezien. Daarnaast weten we allemaal dat de betreffende bedrijven uitwijken naar een land waar niet zo veel regelgeving is, dus dat lost het probleem niet op.

Regulering door beroepsvliegers al dan niet via bonden is al aangedragen als mogelijke oplossing maar ik zie niet hoe dit in de praktijk uit te voeren is.

De deal waar PH-FLY mee begon, vind helaas al plaats in een land-hier-ietwat-ver-vandaan, dus dat met die regels opstellen is al een tik lastig...

Regulering door beroepsvliegers is ook niet makkelijk. De bedrijven die slecht betalen, hebben vaak nog meer slechte aspecten, zoals het meestal niet verhandelen met vakbonden of andere groepen.

Daarnaast is het toch ook zo dat bedrijven die het financieel goed gaat, over het algemeen hun personeel (ook in de luchtvaart) nog redelijk betalen. Dus daar heb je nu het dilemma: Diegene die nog goed betaald krijgen, zien niet de reden (niet iedere piloot leest op Airwork mee) (en hebben daarnaast ook niet de directe mogelijkheid) om te gaan staken. Ik kan moeilijk bij Lufthansa gaan staken, omdat ik het er niet mee eens ben dat in Turkije een airline dit aanbied. Daar heeft Lufthansa geen begrip voor, ik help er niemand mee, en de Airline in Turkije lacht zich kapot.
De airline die het financieel slecht gaat, probeert zo zijn kosten wat te drukken/winst wat te verhogen.

Er is eigenlijk echt maar 1 optie, en dat is weigeren. Iedereen kent het wel: Vote with your feet (komt van 19 of 77, als ik het mij goed herinner). Together we stand, divided we fall. En nog een paar slachtspreuken.

Uiteindelijk zijn het vaak de bedrijven die dit soort constructies aanbieden, die het eerst failliet gaan. En als dat net gebeurt als jij je TR af hebt, maar nog geen uur hebt gevlogen, ben je dubbel gepakt...
 
Het echte probleem begint volgens mij met het feit dat jongens die hun opleiding afgerond hebben (en dan bedoel ik ook de mensen die gestart zijn met hun opleiding in een goede tijd) nu zonder baan zitten en een negatief saldo van 100 tot 150k bij de bank hebben staan...

De druk is hierdoor zo hoog dat elke kans om ook maar te kunnen vliegen met beide handen wordt aangepakt... zelfst als er flink betaald moet worden zonder uberhaupt salaris te krijgen...

Er is al vaak discussie geweest over het feit dat iemand die een opleiding heeft gevolgd met een vergelijkbaar start/eind salaris maar elk ander beroep uitvoert dan piloot maar een fractie van dit bedrag (of in sommige gevallen helemaal niks) aan schulden hebben gemaakt bij een abn-amro of dergelijken...

Ik denk dat het langzaam tijd is om vanuit de overheid eens goed toezicht te gaan houden bij de bekende vliegopleidingen want het aantal mensen die hopeloos thuis zitten en geen kant op kunnen begint aardig uit de hand te lopen...
 
Wat ik mij dan toch echt wel afvraag: stelt men zichzelf écht geen vragen wanneer men z'n handtekening zet, ik bedoel maar, het is niet eventjes een contract voor een zomerstudentenjob dat je ondertekent.

De eerste verantwoordelijkheid ligt nog altijd bij de student zelf, als deze écht niet beter weet (met fora zoals airwork zou dit niet meer mogen bestaan) is men gewoon dom of niet geinformeerd. Daar ligt veel eerder het probleem denk ik. Mij moet je niet vertellen dat de gemiddelde 18-jarige niet weet hoeveel geld 150 ton wel is. De gemiddelde student heeft dan toch wel al z'n eerst zuur verdiende centjes bijeen gespaard?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het langzaam tijd is om vanuit de overheid eens goed toezicht te gaan houden bij de bekende vliegopleidingen want het aantal mensen die hopeloos thuis zitten en geen kant op kunnen begint aardig uit de hand te lopen...

Het begint inderdaad uit de hand te lopen. Vraag is alleen, hoe gaan we dit reguleren?
 
Het begint inderdaad uit de hand te lopen. Vraag is alleen, hoe gaan we dit reguleren?

Wat misschien een goed idee is vanuit de overheid voor iedereen die nu geen werk heeft, is misschien het mogelijk maken het geld bij de IB groep te lenen in plaats van bij de ABN. Dan heb je evengoed een schuld, maar is de rente last een heel stuk minder.

Dus dan kan je met iedere normale baan de rente betalen en misschien nog een beetje aflossen.

Tevens wordt het tijd voor een loting systeem of zo om te voorkomen dat er weer zo`n situatie als nu ontstaat.
 
Goede vraag, alleen nu het antwoord nog. Probleem is bovendien dat dit een kwestie betreft die de grenzen van NL overstijgt.

Klopt, maar in NL is het wel erg makkelijk om een lening te krijgen voor een opleiding.

Ik ken een aantal landen waar je zonder huis als pand echt niet kan lenen voor dit soort opleidingen.
De scholen en de banken spelen gewoon commercieel ziek spel, waar uiteindelijk de wannebe voor op draait.
 
Klopt, maar in NL is het wel erg makkelijk om een lening te krijgen voor een opleiding.

Ik ken een aantal landen waar je zonder huis als pand echt niet kan lenen voor dit soort opleidingen.
De scholen en de banken spelen gewoon commercieel ziek spel, waar uiteindelijk de wannebe voor op draait.

Maar over dat onderwerp hebben we gelukkig een ander topic.
 
En toch vind ik dat de overheid hier heel regulerend kan optreden. Als men nu eens jaarlijks vooropstelt dat er x aantal atpl examens worden uitgeschreven. Ok fto's zullen dit niet graag horen maar dat is hun probleem. Ben er zeker van dat het overaanbod op deze manier drastisch wordt beperkt, op vw natuurlijk dat alle europese instanties meedoen.
 
En toch vind ik dat de overheid hier heel regulerend kan optreden. Als men nu eens jaarlijks vooropstelt dat er x aantal atpl examens worden uitgeschreven. Ok fto's zullen dit niet graag horen maar dat is hun probleem. Ben er zeker van dat het overaanbod op deze manier drastisch wordt beperkt, op vw natuurlijk dat alle europese instanties meedoen.

Who cares? Er is hier toch helemaal geen maatschappelijk belang in het geding? Waarom zou de overheid optreden?

Voor de consument is het ook beter zo. Wij willen goedkoop kunnen vliegen naar onze vakantie bestemming en dan is niemand gebaat bij een piloten te kort op de arbeidsmarkt. (eigenlijk is het van maatschappelijke belang dat de overheid niet ingrijpt). Dus keep on dreaming. De overheid gaat hier niets aan doen.
 
Who cares? Er is hier toch helemaal geen maatschappelijk belang in het geding? Waarom zou de overheid optreden?

Mwah. Je bent 18, wilt maar al te graag piloot worden. Veel vliegscholen willen je maar al te graag hebben, ook al is het in sommige gevallen meer dan duidelijk dat je toch niet echt "the right stuff" hebt.

Bank doet niet moeilijk over een gigantische lening, en vliegscholen stellen zowel student als ouders gerust met mooie verhalen over garantiefondsen en statistieken over hoe goed het wel niet gaat in de luchtvaart.

Ben persoonlijk wel benieuwd of er inzicht is in hoeveel mensen op dit moment met een frozen-ATPL en torenhoge schuld thuis op de bank zitten zonder (noemenswaardig) werk.
 
Bank doet niet moeilijk over een gigantische lening, en vliegscholen stellen zowel student als ouders gerust met mooie verhalen over garantiefondsen en statistieken over hoe goed het wel niet gaat in de luchtvaart.

Begrijp me niet verkeerd: Ik vind dit ook heel erg, maar dat is wat anders dan een belang waarbij de overheid moet ingrijpen.

Maar ook nu al is misleiding verboden. Best is dat de gedupeerde hun krachten bundelen en een goede advocaat zoeken en een zaak beginnen (net als bij de 'foute' beleggingsconstructies is gebeurd).
 
Om maar even advocaat van de duivel te spelen is het ook maar de vraag in hoeverre je ECHT misleid wordt. Niet wat scholen of banken impliceren, maar wat er zwart op wit staat (dan wel gezegd wordt). Scholen ( en zeker banken) zijn commerciele instellingen die ook niet zomaar roepen. Ze weten ook wel dat daar consequenties aan kunnen zitten. Daarom komen scholen ook altijd met cijfers van Boeing of Airbus, met orderportefuilles en met externe onderzoeken. Dus kunnen ze de verantwoordelijkheid ook doorschuiven. Is dat misleiding? Misschien wel, maar het blijft een toekomstverwachting. Dat kan je goed of fout hebben. En als je de opleiding doet en alleen bij een dubieuze verre oosten maatschappij aan de bak kan ben je dan misleid? Misschien gevoelsmatig wel omdat je droomde van een "Catch me if you can" leven met een paar ton per jaar. Maar misschien heb je alleen jezelf misleid. Heb je alleen gehoord wat je wilde horen. Liefde maakt blind, of de befaamde roze bril waar over gesproken is.
Maar ho, zullen enkel nu zeggen. Wat als je helemaal geen baan vindt. Wel een schuld en f*cked voor het leven. Misleiding en onverantwoord risico van de bank! Dus moet de overheid ingrijpen? Lastig. Zoals eerder aangekaart is er niet direct maatschappelijk belang. De overheid en bank zullen het niet bijster veel boeien of je de lening terugbetaald met vliegen of burgers flippen. Realiseer je ook dat je geen recht hebt op een vliegende baan omdat je het papiertje hebt. Genoeg juristen zonder baan in de advocatuur, artsen die geen opleidingsplek krijgen, ingenieurs die in de kroeg werken en noem maar op. Niets bijzonders dus. het wordt dus pas wezelijk interessant als mensen in de schuldsanering komen omdat ze hun financiele lasten echt niet meer kunnen dragen. Ik denk dat dit voorlopig zo weinig gebeurt dat het nog niet belangrijk genoeg is.

Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat het voor individuele een dramatische zaak is. Droom vervlogen en financieel aan de grond. Als we het eens zijn dat er te veel mensen worden opgeleid in Nederland komt de volgende vraag. Hoe kunnen we dit verminderen? Bijna niet te doen. We leven in een vrije markteconomie daarbuiten heb ik niet zo'n hoge pet op van overheidsbemoeienis. Dan blijft er de vraag over: hoe kunnen we zorgen dat iemand die begint echt weet wat de gevolgen zijn. Hier zou de overheid mijns inziens het enige kunnen doen. Voorlichten dmv een verplichte financiele bijsluiter (risico's van dit product zijn juist zeer hoog!) Misschien dat het helpt, maar ik vrees dat de meeste van dit soort acties enkel tot gevolg zullen hebben dat piloot weer een beroep wordt voor de mensen met geld die het risici kunnen dragen.

Als laatste nog een overweging. Volgens mij is de luchtvaartwereld behoorlijk veranderd de laatste 20 jaar. De komst van low cost airlines heeft de markt behoorlijk door elkaar gehusseld. Misschien dat hiermee een klimaat is ontstaan waarin het uitbuiten van beginnende vliegers mogelijk is. (maar eigenlijk is dit allemaal niet meer heel erg on topic)

Disclaimer: het risico dat ik met dit stuk iemand heb beledigd, laten afknappen, boos gemaakt, geirriteerd dan wel teleurgesteld acht ik vrij groot. Excuses hiervoor! ;-)

vR
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan