Hoe doen die low-cost-carriers het toch?

Easyjet overboekt overigens wel op sommige vluchten. Het komt regelmatig voor dat via internet ingecheckte mensen niet op komen dagen. 'Easy money' ;)
 
Nee, het niet overboeken lijkt me duidelijk, je bent je geld gewoon kwijt, ook al vlieg je niet mee, dit is bij de goedkoopste tickets van flagcarriers ook zo. Maar interessant dat op sommige routes niet alle plekken in de verkoop gaan, heeft dit te maken met het feit dat het ticket zo gemiddeld duurder is en alle tickets die ze extra verkopen meer aan fuel etc. kosten dan dat ze opleveren? Ik neem aan dat als RYR zn geld niet verdient met vliegen ze er ook niet al te veel op in willen leveren.
 
Exact! Dat en dat ze niet met zichzelf willen concureren. In onze operatie is het soms gunstiger twee vluchten met 100 man uit te voeren dan een met 200 man. Dat heeft weer te maken met afspraken met vliegvelden en hotels etc. Spreiding van gasten voor hotels en taxi centrales, aantal vluchten dat gegarandeerd is in afspraken met vliegvelden, locale makelaars of de locale overheid, ATC fees afhankelijk van het gewicht etc etc etc. Het is heel erg complex.
 
Exact! Dat en dat ze niet met zichzelf willen concureren. In onze operatie is het soms gunstiger twee vluchten met 100 man uit te voeren dan een met 200 man. Dat heeft weer te maken met afspraken met vliegvelden en hotels etc. Spreiding van gasten voor hotels en taxi centrales, aantal vluchten dat gegarandeerd is in afspraken met vliegvelden, locale makelaars of de locale overheid, ATC fees afhankelijk van het gewicht etc etc etc. Het is heel erg complex.

Hoi, ik heb nog steeds geen boeken over Ryan Air gelezen ... wacht op Sinterklaas. Maar om bij dat soort mythologische figuren te blijven ... het klinkt erg geheimzinnig en doet me ook heel erg sterk denken aan de dotcom-hype van eind jaren 90 en begin van dit millennium ... toen kon je rijk worden door miljarden verlies te draaien. Ook toen zat het allemaal heel geniaal in elkaar ...
 
Verschil me de dotcom hype is dat er toen geen geld werd verdient en puur werd gerekend op geweldige resultaten in de toekomst. Hier zijn de resultaten er al.
 
Voor zover mij bekend hebben wij alleen in de beginfase van het bedrijf (zoals middels de welbekende soapserie, die ondertussen alleen nog herhaald wordt, bekendis) overboekt. Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan. Mede door de slechte publiciteit en risico's die daaraan kleven. In het ons zeer ver doorontwikkelde yieldsysteem (doorontikkeling van vraag-aanbod marktwerking), dat de basis vormt voor de goede omzet en winst van het bedrijf en wellicht tot de beste ter wereld behoort, kan zonder overboeking zelfs als een 2-tal internet check-ins niet komt opdagen, winst worden gemaakt...
Ik ben benieuwd wat ze morgen gaan onthullen (40-50% meer winst dan vorig jaar)!!!
 
M.a.w. niet gehinderd door enige vorm van kennis...
Why bother posting?

Got me! Maar niet helemaal ... Ik heb nog geen boekenkennis van RYR, maar voor de uiteenspatting van de bel wel succesverhalen van dotcom bedrijven gelezen ... en op advies van andere boekenlezers ook belegd :huilt:
Kom er t.z.t. wel op terug als ik ook RYR boeken heb gelezen.
 
Een PDF met een mooie uitleg over het (niet) overbooken van ryanair en de reden/mechaniek erachter.

Ik kwam met google op hetzelfde uit maar ik geef toe, ik snap er geen hol van :(

P(S ≤ N) ⋅ R − P(S > N) ⋅C = P ⋅ R − (1− P) ⋅C > 0.

Juist... :passed:
 
Ik kwam met google op hetzelfde uit maar ik geef toe, ik snap er geen hol van :(

P(S ≤ N) ⋅ R − P(S > N) ⋅C = P ⋅ R − (1− P) ⋅C > 0.

Juist... :passed:
Zo moeilijk is het toch niet? ;)

P is de kans op open plekken, C de kosten voor overboeken, R de opbrengst van de bezette plekken, S is het aantal aanwezige passagiers en N is het aantal beschikbare stoelen.

Dus de kans (P) dat het aantal aan de gate aangekomen passagiers kleiner of gelijk is aan de capaciteit (S ≤ N) maal de opbrengst van de bezette stoelen (R) min de kans dat het aantal aanwezige passagiers groter is dan de capaciteit maal de kosten van het overboeken (S > N).
Daaruit volgt dat de kans (P) maal de opbrengst van de bezette plekken (R) min (1 min die kans) maal de kosten voor overboeken groter moet zijn dan 0, wil je winst maken op je overboekingen.

Voor mij is dat helemaal duidelijk hoor, plus het staat gewoon in je ATPL theorie hoor...

:kiss:
 
Even doorgaan met vereenvoudigen, zodat een verhouding van vluchtopbrengsten versus overboekingskosten ontstaat:
P ⋅ R − (1− P) ⋅C > 0

P ⋅ R − C + P ⋅C > 0

P ⋅ R + P ⋅C > C

P ⋅ R / C + P > 1

Gaan we nu waarden voor kansen P (kans aantal pax kleiner gelijk capaciteit) invullen:

0,5 ⋅ R / C + 0,5 > 1 ------> 50% kans, dan moet opbrengst R groter zijn dan C

1,0 ⋅ R / C + 1,0 > 1 ---------> 100% kans (nooit overboeking) dan mag de opbrengst naderen naar nul en C moet groter dan nul (dit kan dus niet, want er zijn geen overboekingen en dus geen kosten) ----> per definitie opbrengsten

0 ⋅ R / C + 0 > 1 ------------> 0% kans (dus altijd overboeking) er kan geen winst worden gemaakt

Als je de formule P ⋅ R − (1− P) ⋅C > 0 interpreteert als kans op gevulde stoelen * opbrengsten - kans op lege stoelen (= 1- P) maal kosten voor een lege stoel neemt, dan werkt ie ook en ga je streven naar gevulde stoelen .... met een kans op overboeking. M.a.w. het geheim van RYR zit hem niet in de formule ...
 
Ryanair heeft gewoon lage kosten: Ze draaien een poot uit en/of halen maximaal uit iedereen wie ze zaken mee doen. Werknemers. Vliegvelden. Brandstof. etc. Hierdoor kunnen ze opereren voor ongeveer 30 euro per stoel per uur. Grote airlines kosten ongeveer 80 euro per uur per stoel. Daarbij komt dat Ryanair veel verdient aan andere inkomsten: betalen voor eten , drinken , bagage, auto huur, subsidie van taxis en openbaar vervoer van en naar afgelegen luchthavens, Reclame in het toestel. Reclame op de website enz enz. Overboekings analisten en software zijn schreeuwend duur en dat voor maar 5 stoelen of zo. Met het motto : NO frills <>Keep it simple. past overigens geen ingewikkeld overboeking systeem. Het belang van Ryanair in overboeken is veel te klein en da kleine voordeel laten ze liggen om wille van de besloten bedrijfscultuur /strategie.

Ik werk overigens niet voor FR maar heb wel het een en ander uitgezocht voor een sollicitatie, vandaar. En trouwens dat ATPL theorie-basis-statistiek in het pdf vond ik reuze leerzaam.
 
Voor zover mij bekend hebben wij alleen in de beginfase van het bedrijf (zoals middels de welbekende soapserie, die ondertussen alleen nog herhaald wordt, bekendis) overboekt. Tegenwoordig wordt dit niet meer gedaan. Mede door de slechte publiciteit en risico's die daaraan kleven. In het ons zeer ver doorontwikkelde yieldsysteem (doorontikkeling van vraag-aanbod marktwerking), dat de basis vormt voor de goede omzet en winst van het bedrijf en wellicht tot de beste ter wereld behoort, kan zonder overboeking zelfs als een 2-tal internet check-ins niet komt opdagen, winst worden gemaakt...
Ik ben benieuwd wat ze morgen gaan onthullen (40-50% meer winst dan vorig jaar)!!!

Je bedoelt toch EZY?

Er wordt, op bepaalde routes, wel overboekt. Het is heel voorzichtig, een handjevol stoelen. Vanuit Parijs zie ik dit echter wel regelmatig. Ik heb het de afhandeling gevraagd; het komt niet door infants. We hebben een aantal zakenroutes vanuit Parijs (TLS bijvoorbeeld) en daar komen relatief veel mensen niet opdagen. Blijkbaar wordt daar toch een beetje gebruik van gemaakt.
In LTN hebben ze me verteld dat het yield systeem dit automatisch doet, na over een zeer lange periode statistieken te hebben verzameld. Voor zover ik in de praktijk heb gezien, hebben we het hier over 3-4 stoelen max.

Van 2000 tot 2003 (toch de begintijd, in ieder geval de 'Airline-show' tijd) werd er volgens mij juist niet overboekt, dat werd toen altijd gezegd en heb het toen ook nooit gezien.
 
Exact! Dat en dat ze niet met zichzelf willen concureren. In onze operatie is het soms gunstiger twee vluchten met 100 man uit te voeren dan een met 200 man. Dat heeft weer te maken met afspraken met vliegvelden en hotels etc. Spreiding van gasten voor hotels en taxi centrales, aantal vluchten dat gegarandeerd is in afspraken met vliegvelden, locale makelaars of de locale overheid, ATC fees afhankelijk van het gewicht etc etc etc. Het is heel erg complex.

Dit is een systeem wat erg goed werkt en veel oplevert op het moment. Maar ik vraag me af hoe dit zal lopen als er meer 'groene druk' komt. Ecotax per toestel of Carbon trading. Hierdoor zal in de toekomst wellicht een half vol toestel flink duurder worden dan een vol toestel.
Persoonlijk ben ik daar overigens niet op tegen; het mag dan geld opleveren maar het expres vliegen met een half vol toestel is niet erg efficient met de fuel.
 
Dit is een systeem wat erg goed werkt en veel oplevert op het moment. Maar ik vraag me af hoe dit zal lopen als er meer 'groene druk' komt. Ecotax per toestel of Carbon trading. Hierdoor zal in de toekomst wellicht een half vol toestel flink duurder worden dan een vol toestel.
Persoonlijk ben ik daar overigens niet op tegen; het mag dan geld opleveren maar het expres vliegen met een half vol toestel is niet erg efficient met de fuel.

Het zal je dan erg tegenvallen hoeveel lege toestellen er rondvliegen!
 
Nou ja, dit debat is erg recent! De nieuwe plannen van Allistair Darling voor de nieuwe (UK)-regering straks zijn dat de TOESTELLEN ge-tax-ed worden en niet de pagassiers...hoe hoger de loadfactor, hoe beter het dus wordt....bagger voor de feeders dus...
 
Nog een feitje: Na ruim 6 jaar in Ryanair, 20 vluchten per week, heb ik nog NOOIT een overboeking gezien in dit bedrijf. Overload zei het al: RYANAIR OVERBOEKT NIET.
 
Terug
Bovenaan