Helikopterpiloot worden

Niet om de pret te drukken maar stof tot nadenken:

Inderdaad weer een tragisch ongeval. Het blijft een (wat) risicovolle(re) operatie ook al heb ik wel gelezen dat het aantal ongelukken is afgenomen de laatste jaren. Is al bekend in wat voor omstandigheden dit ongeval heeft plaatsgevonden?

Dan even wat anders.

@rotorusa , wat vond je van de opleiding? Vond je de vliegopleiding moeilijk of makkelijk? Wat waren jouw valkuilen tijdens de opleiding (als je die tenminste had)? Heb je tips voor tijdens de opleiding?

Mochten anderen hier trouwens ook wat over kwijt willen, doe dat vooral!

Ik kan me niet een enkel iets herinneren dat me meer of minder moeite kostte tijdens de opleiding.

Mijn persoonlijke ervaring is dat vliegen geen speciaal talent vereist. Vrijwel iedereen kan leren om een vliegtuig of helikopter te besturen, net zoals de meeste mensen een auto kunnen rijden en in meer of mindere mate veilig kunnen deelnemen aan het verkeer.

Belangrijker is dat je het juiste temperament hebt. Terughoudend, behoedzaam, opmerkzaam. Beschikkend over zelfkennis. In staat om snel informatie te verwerken en een beslissing te nemen, maar ook om die beslissing te heroverwegen als zich nieuwe informatie aandoet. Dat soort dingen. Ook deze eigenschappen zijn voor een deel aan te leren overigens.

De allerbelangrijkste eigenschap voor de opleiding zelf is doorzettingsvermogen. Het is een lange weg van honderden uren leren en jaren ervaring opdoen om van de eerste vliegles naar je droombaan te komen. Al die tijd moet je doorbijten en doorgaan.

Laatst bewerkt:
Vrij universeel;
Macro, bereidt je opleiding voor.
Micro, bereidt je lessen voor.
Als instructeur is het vrij vermoeiend om iedere keer weer te horen ‘wat gaan we doen vandaag?’

Sommige archetypes hebben de houding van “ik betaal hier $30K voor het is nu aan jou om de daar doorheen te slepen”.
Jongere leerlingen zijn nogal eens te lui om te leren en met internationale leerlingen zijn er nog wel eens verwachtingsverschilen.
Als chef vlieginstructeur moet je dit altijd scherp in de gaten houden omdat het leidt tot frustratie bij de instructeur die toch de les gaat vliegen die vervolgens gedupliceerd moet worden en dan ga je al snel ‘down the rabbit hole’.
Die keten moet rap gebroken worden.
Amerikaanse instructeurs hebben nog wel eens een broertje dood aan grond instructie omdat ze vlieguren willen maken.
De eerste school waar ik voor werkte betaalde niet eens voor grond tijd, alleen vlieg tijd.

Nu gaan we even wat dieper in Human Factors, een ander archetype is de “I always wanted to fly”. Bij ieder foutje of minder leuke les krijgt de instructeur de schuld.
‘Aan mij ligt het niet want ik wil het zo graag’.
Als de instructeur op eierschalen gaat lopen omdat ze het gedrag niet herkennen is ook het einde zoek.

De Hazardous Attitudes die je leert is alleen maar even aan de oppervlakte krabbelen.
Ik zeg al jaaaaaren dat je na 4 jaar instructie geven een degree in Psychologie moet krijgen.
En een bonus cheque voor het volhouden.

Laatst bewerkt:
Een vrij late reactie maar,

Amerikaanse instructeurs hebben nog wel eens een broertje dood aan grond instructie omdat ze vlieguren willen maken.
De eerste school waar ik voor werkte betaalde niet eens voor grond tijd, alleen vlieg tijd.
Wat betekent dit uiteindelijk voor de kwaliteit van de lessen in de lucht? Zonder goede grond instructie lijkt me dat de kwaliteit van de les in de lucht ook achteruit gaat. Het lijkt me dat je met een goede voorbereiding voor jezelf misschien wat kunt compenseren maar toch...

Bij de vliegschool waar ik werkte was de verhouding ongeveer 1:1
Ik legde dat meestal zo uit aan (toekomstige) leerlingen:
Ik kan je 4.4 uur grond instructie geven voor ieder lesuur vliegen.
Als ik je met 2 uur extra grond instructie een vlieguur kan besparen is dat money in the pocket - voor jou. Niet voor ons.
Leren is multifaceted :

• lezen
• visualiseren met foto’s, video of tekeningen
• uitgelegd krijgen en discussiëren
• voorgedaan in het vliegtuig
• zelf oefenen in het vliegtuig

Als je begrijpt hoe een steile bocht aerodynamisch in elkaar steekt en hoe het vliegtuig reageert en hoe je dat kan anticiperen gaan stap 4-5 veel sneller.
Zoiets als een stall of zelfs maar slow flight in het vliegtuig voorgedaan krijgen is het al gauw een puinhoop omdat je niet begrijpt wat er gebeurt totdat je 3-4 vlieglessen verder bent.

Terug
Bovenaan