juliett.delta.bravo
New member
Dag allemaal,
Ik studeer op dit moment WO rechten. Interessante studie maar mijn grote droom is om helikopterpiloot te worden, overigens ga ik deze studie wel gewoon afmaken. Ik zie vaak de traumahelikopter overvliegen en het lijkt mij fantastisch om (ooit) een dergelijke baan te kunnen bemachtigen. Helemaal als dit bijvoorbeeld kan in een bergachtig gebied wat het werk nog nét wat interessanter maakt. Ik heb gelezen dat een topic met dezelfde vraag als eens is gestart op dit forum maar dat is al vrij snel doodgebloed dus vandaar dit nieuwe topic.
Met deze droom in het achterhoofd ben ik al een tijdje bezig om een plan te maken hoe ik in ieder geval de opleiding het beste kan aanpakken.
Een opleiding via defensie is natuurlijk een mogelijkheid maar dit is maar voor een enkeling weggelegd.
De andere mogelijkheid is dan een civiele opleiding. Hier is al veel over geschreven maar deze informatie is al wat jaren oud dus misschien niet helemaal actueel meer.
De eerste vraag is: ‘’waar kan ik het beste een vliegopleiding doen?’’ Veel mensen hebben hun opleiding gedaan in de VS of Canada vanwege de lagere opleidingskosten en, met name in de VS, de carrièremogelijkheden voor beginnende piloten. Daar moet je echter wel concurreren met veel meer beginnende piloten. Valt daarmee het voordeel van carrièremogelijkheden voor beginnende piloten dan niet weg of is de vraag wel groot genoeg? Ik heb op andere forums gelezen dat de carrièremogelijkheden voor beginnende piloten in Canada ook nogal schaars zijn dus een opleiding in Canada lijkt me dan ook niet erg veel voordelen bieden.
Het krijgen van een werkvergunning is überhaupt een dingetje. Er zijn enkele vliegscholen (Hillsboro en Mauna Loa Helicopters) die een F-1 visum aanbieden waarmee je tot 23.5 maanden in de VS mag wonen en werken, verbeter me overigens vooral als ik dit verkeerd heb begrepen. Het F-1 visum is een interessante optie omdat dit de mogelijkheid biedt om in die 23.5 maanden aan de slag te gaan als bijvoorbeeld CFI. Alleen moet je na die 23.5 maanden wel weg. Ik heb begrepen dat een green card krijgen een vrijwel onmogelijke opgave is dus dan zul je naar een ander land moeten. Wat zijn dan je opties? Ben je met ervaring als CFI in een positie waarmee je kunt concurreren met andere piloten in Europa of is daar bijvoorbeeld multi-engine ervaring voor nodig? Ik las verder dat het krijgen van een werkvergunning voor één jaar in Canada niet zo ingewikkeld is om te krijgen maar dat een permanente werkvergunning al een stuk moeilijker is. Je kunt binnen dat jaar natuurlijk seizoenswerk doen maar ik kan me zo voorstellen dat het voor een werkgever aantrekkelijker is om hiervoor piloten aan te nemen die langer dan een jaar in Canada mogen blijven werken.
Zou het dan niet beter zijn om de opleiding in Europa te doen. Je hebt dan in ieder geval geen gedoe met werkvergunningen. In Europa heb je tal van vliegscholen. Ik heb een aantal opties bekeken en ik zag dat een aantal vliegscholen in Europa samen een netwerk vormen; Leading Helicopter Academies. Doordat zij samenwerken, zou je dus van een Europees netwerk kunnen profiteren tijdens en na de opleiding (althans dat stellen zij op hun website). Hoe kijken jullie tegen deze optie aan? Het is natuurlijk geen baangarantie maar denken jullie je via deze organisatie inderdaad wat eenvoudiger een baan na je opleiding kunt krijgen? Zijn er in Europa ook vliegscholen die instructeurs aannemen rechtstreeks van de opleiding? Op vacaturesites zie ik namelijk steeds dat instructeurs al ervaring moeten hebben als instructeur.
Even terugkomend op het F-1 visum. Met een F-1 visum mag je tot 23.5 maanden in de VS blijven wonen en werken. Een behoorlijk deel van deze tijd zal worden gebruikt voor de opleiding. Op de site van Hillsboro Aviation Academy heb ik gelezen dat wanneer je je EASA-brevetten omzet in FAA-brevetten en je aanvullende training volgt die minstens 6.5 maanden duurt en 25% van hun Pro Pilot Course beslaat, je ook voor een F-1 visum kunt aanvragen. Die aanvullende training bestaat dan vaak, volgens Hillsboro, uit FAA IR en FAA CFI training. Dan zou ik dus eerst een PPL en CPL in Europa kunnen doen en dan vervolgens in de VS een FAA CPL conversie, IR en CFI/CFII training kunnen doen. Dan zou ik van die 23.5 maanden minder tijd kwijt zijn aan de opleiding en dan zou ik dus binnen die 23.5 maanden meer kunnen werken en daarmee meer ervaring kunnen opbouwen. Hoe kijken jullie tegen deze optie aan of heb ik bepaalde dingen verkeerd geïnterpreteerd? Stel dat je een paar honderd uur extra op deze manier kan vliegen, maakt dat een verschil bij het vinden van een volgende baan? Je hebt bij deze optie in ieder geval de mogelijkheid tot zowel een netwerk opbouwen in Europa en werkervaring opbouwen in de VS.
Als laatste item in deze post zou ik jullie advies willen vragen bij welke vliegschool ik het beste een opleiding zou kunnen doen. Het lijkt mij waanzinnig om in de (verre) toekomst in de bergen helikopterpiloot te zijn. Zou het dan het beste zijn om ook in een bergachtig land een opleiding te doen. Mountainflyers, Swiss Helicopter en Air Zermatt in Zwitserland zijn goed aangeschreven vliegscholen en ook Heli Austria in Oostenrijk staat op internet goed aangeschreven. Hebben jullie toevallig ervaring bij een van deze vliegscholen en/of zijn er andere vliegscholen de jullie kunnen aanraden?
Er zullen nog tal van vragen komen maar ik laat het voor nu even bij deze vragen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Ik studeer op dit moment WO rechten. Interessante studie maar mijn grote droom is om helikopterpiloot te worden, overigens ga ik deze studie wel gewoon afmaken. Ik zie vaak de traumahelikopter overvliegen en het lijkt mij fantastisch om (ooit) een dergelijke baan te kunnen bemachtigen. Helemaal als dit bijvoorbeeld kan in een bergachtig gebied wat het werk nog nét wat interessanter maakt. Ik heb gelezen dat een topic met dezelfde vraag als eens is gestart op dit forum maar dat is al vrij snel doodgebloed dus vandaar dit nieuwe topic.
Met deze droom in het achterhoofd ben ik al een tijdje bezig om een plan te maken hoe ik in ieder geval de opleiding het beste kan aanpakken.
Een opleiding via defensie is natuurlijk een mogelijkheid maar dit is maar voor een enkeling weggelegd.
De andere mogelijkheid is dan een civiele opleiding. Hier is al veel over geschreven maar deze informatie is al wat jaren oud dus misschien niet helemaal actueel meer.
De eerste vraag is: ‘’waar kan ik het beste een vliegopleiding doen?’’ Veel mensen hebben hun opleiding gedaan in de VS of Canada vanwege de lagere opleidingskosten en, met name in de VS, de carrièremogelijkheden voor beginnende piloten. Daar moet je echter wel concurreren met veel meer beginnende piloten. Valt daarmee het voordeel van carrièremogelijkheden voor beginnende piloten dan niet weg of is de vraag wel groot genoeg? Ik heb op andere forums gelezen dat de carrièremogelijkheden voor beginnende piloten in Canada ook nogal schaars zijn dus een opleiding in Canada lijkt me dan ook niet erg veel voordelen bieden.
Het krijgen van een werkvergunning is überhaupt een dingetje. Er zijn enkele vliegscholen (Hillsboro en Mauna Loa Helicopters) die een F-1 visum aanbieden waarmee je tot 23.5 maanden in de VS mag wonen en werken, verbeter me overigens vooral als ik dit verkeerd heb begrepen. Het F-1 visum is een interessante optie omdat dit de mogelijkheid biedt om in die 23.5 maanden aan de slag te gaan als bijvoorbeeld CFI. Alleen moet je na die 23.5 maanden wel weg. Ik heb begrepen dat een green card krijgen een vrijwel onmogelijke opgave is dus dan zul je naar een ander land moeten. Wat zijn dan je opties? Ben je met ervaring als CFI in een positie waarmee je kunt concurreren met andere piloten in Europa of is daar bijvoorbeeld multi-engine ervaring voor nodig? Ik las verder dat het krijgen van een werkvergunning voor één jaar in Canada niet zo ingewikkeld is om te krijgen maar dat een permanente werkvergunning al een stuk moeilijker is. Je kunt binnen dat jaar natuurlijk seizoenswerk doen maar ik kan me zo voorstellen dat het voor een werkgever aantrekkelijker is om hiervoor piloten aan te nemen die langer dan een jaar in Canada mogen blijven werken.
Zou het dan niet beter zijn om de opleiding in Europa te doen. Je hebt dan in ieder geval geen gedoe met werkvergunningen. In Europa heb je tal van vliegscholen. Ik heb een aantal opties bekeken en ik zag dat een aantal vliegscholen in Europa samen een netwerk vormen; Leading Helicopter Academies. Doordat zij samenwerken, zou je dus van een Europees netwerk kunnen profiteren tijdens en na de opleiding (althans dat stellen zij op hun website). Hoe kijken jullie tegen deze optie aan? Het is natuurlijk geen baangarantie maar denken jullie je via deze organisatie inderdaad wat eenvoudiger een baan na je opleiding kunt krijgen? Zijn er in Europa ook vliegscholen die instructeurs aannemen rechtstreeks van de opleiding? Op vacaturesites zie ik namelijk steeds dat instructeurs al ervaring moeten hebben als instructeur.
Even terugkomend op het F-1 visum. Met een F-1 visum mag je tot 23.5 maanden in de VS blijven wonen en werken. Een behoorlijk deel van deze tijd zal worden gebruikt voor de opleiding. Op de site van Hillsboro Aviation Academy heb ik gelezen dat wanneer je je EASA-brevetten omzet in FAA-brevetten en je aanvullende training volgt die minstens 6.5 maanden duurt en 25% van hun Pro Pilot Course beslaat, je ook voor een F-1 visum kunt aanvragen. Die aanvullende training bestaat dan vaak, volgens Hillsboro, uit FAA IR en FAA CFI training. Dan zou ik dus eerst een PPL en CPL in Europa kunnen doen en dan vervolgens in de VS een FAA CPL conversie, IR en CFI/CFII training kunnen doen. Dan zou ik van die 23.5 maanden minder tijd kwijt zijn aan de opleiding en dan zou ik dus binnen die 23.5 maanden meer kunnen werken en daarmee meer ervaring kunnen opbouwen. Hoe kijken jullie tegen deze optie aan of heb ik bepaalde dingen verkeerd geïnterpreteerd? Stel dat je een paar honderd uur extra op deze manier kan vliegen, maakt dat een verschil bij het vinden van een volgende baan? Je hebt bij deze optie in ieder geval de mogelijkheid tot zowel een netwerk opbouwen in Europa en werkervaring opbouwen in de VS.
Als laatste item in deze post zou ik jullie advies willen vragen bij welke vliegschool ik het beste een opleiding zou kunnen doen. Het lijkt mij waanzinnig om in de (verre) toekomst in de bergen helikopterpiloot te zijn. Zou het dan het beste zijn om ook in een bergachtig land een opleiding te doen. Mountainflyers, Swiss Helicopter en Air Zermatt in Zwitserland zijn goed aangeschreven vliegscholen en ook Heli Austria in Oostenrijk staat op internet goed aangeschreven. Hebben jullie toevallig ervaring bij een van deze vliegscholen en/of zijn er andere vliegscholen de jullie kunnen aanraden?
Er zullen nog tal van vragen komen maar ik laat het voor nu even bij deze vragen.
Alvast bedankt voor jullie reacties!