Hawker 800 midair met glider

de meeste transponders werken met 1013 / 2992". De ATC radarcomputer rekent dit om naar actuele hoogte. Je hebt dus geen speciale apparatuur nodig die aan de hoogtemeter gekoppeld is. 2000 euro vind ik niet zo heel veel om een kist van transponder te voorzien. Moet je hem wel aanzetten natuurlijk....

@JC: Wat kost een parachute? Erg veel, die draag je toch ook?

Toen ik aan zweefvliegen deed droegen we die dingen niet, behalve in de high performance kisten omdat de stoel zo gevormd was en zonder chute het zeer oncomfortabel zitten was
 
taildragger zei:
De transponder heeft een geïntegreerde altitude encoder (ref: 1013 HPa), dus geen gedoe met een aparte encoding altimeter.

Zoiets dacht ik me ook te herinneren. Wel zo logisch ook. Als ik ieders reactie zo lees lijkt het toch relatief eenvoudig door te voeren. Waarom het dan nog niet gebeurd is snap ik dan ook niet.
Het zou wel een feest voor ATC zijn in elk geval. Zeker bij wedstrijden; 10 kisten die in 1 bel cirkelen levert een mooi stipjesfestijn op lijkt me zo :D

@Pjotr Orno: ik doelde stiekem op Malden (mijn thuisbasis voor 't zweeflvliegen)... het dichtsbijzijnde veld voor IFR verkeer is Niederrhein en das niet bepaald een drukbevlogen veld...
 
JC zei:
Zweefvliegen kost tov gemotoriseerde luchtvaart bijna niets, dan mag er door de piloten zelf wel eens een keer een (flinke) bijdrage in de kosten voor de transponder bijgedragen worden.
Wat kost een parachute? Erg veel, die draag je toch ook?

Safety first.

My 2 cents

Safety absoluut eerst, maar er is ook een factor "risico afweging".
Er zijn relatief heel weinig near-misses mbt zwevers(ja, ik ken de uitspraak van het kalf en de put). Dus kun je naar mijn mening ook gaan kijken naar de kosten van zo'n apparaat. En die "Flinke" bijdrage is voor veel mensen helemaal niet op te brengen(dat zweefvliegen zo goedkoop is, is de enige reden dat zu uberhaubt kunnen vliegen). Dussss, er zijn overigens velden als Eindhoven waar het vwb transponder gebruik veel strakker gereguleert is(en terecht natuurlijk). Maargoed, dit alles te overweging.

grt
Alien
 
PH-JPC zei:
Ook niet echt lekker realistisch en opbouwend.
Maar ze hebben wel gelijk. Kijk maar in het wetboek.
Wij IF vliegers denken dat het luchtruim geschapen is voor ons maar wij zijn net als zweefvliegers, zeilvliegers, SE motorvliegtuigen etc. etc. etc. maar medegebruikeers van het luchtruim.
Vanwege de veiligheid zijn er zone's geschapen waar je alleen maar met een transponder mag komen maar in de rest van het luchtruim ben je altijd nog zelf verantwoordelijk voor de separatie of het nou een B747 of een zweefvliegtuig is jij als bestuurder bent en blijft verandwoordelijk.
Zelfs als je op een IF plan vliegt in airspace waar alleen maar IF verkeer mag komen. Als het VMC is ben jij verantwoordelijk en niet zoals veel mensen denken ATC. Zoals ze het in Amerika zeggen: the buck stops with you in VMC:eek!:
 
Ja ik zeg toch ook niet dat het luchtruim alleen voor IF vliegers is of dat ik geen verantwoordelijkheid wil nemen?
En ik weet ook wel dat volgens het wetboek zwevers voorrang hebben op gemotoriseerd verkeer.

Ik zeg alleen dat het niet zo realistisch is dat je als IF verkeer zon slank zweefvliegtuig optijd moet spotten, inschatten en vervolgens moet beslissen of er gevaar is. VMC of niet.
Want die zwever heeft ook voorrang als jij net door een wolk aan het zakken bent en hij daar net in de thermiek zit te draaien.


Kortom; het zou handiger etc zijn als zwevers een transponder aan boord zouden hebben zodat je er iig makkelijker rekening mee kan houden.
 
Zweefvliegtuigen, voornamelijk diegene die overland gaan en dus langere vluchten maken, hebben veelal water ballast mee. Het duurt iets langer voordat je omhoog gecirceld bent in je thermiek belletje, maar met dank aan het hogere gewicht, is je snelheid voor het best glijgetal ook gestegen. Waardoor je sneller van belletje naar belletje kan gaan.

Dus een grotere accu mee, om een transponder te kunnen voorzien van stroom lijkt me niet een groot probleem. De kosten van een transponder lijken me een grotere drempel.

Iemand ooit het filmpje gezien van een ballon die een recordpoging wil doen terwijl de concorde komt langsgevlogen? Ben vergeten waar het stond.
 
wall fly zei:
Zweefvliegtuigen, voornamelijk diegene die overland gaan en dus langere vluchten maken, hebben veelal water ballast mee.
Voordeel van al dat water is dat je het er legaal weer kunt uitgooien als je toch iets te zwaar bent voor die dag.:duh:
Kun je met die accu's niet doen.:duh:
 
Zou inderdaad de optie zijn. Ware het niet dat het meestal NiCd accus zijn.
Die moet je eerst losschroeven en dan naar buiten gooien.
1596.gif
 
Terug
Bovenaan