Hawker 800 midair met glider

Marcoinho zei:
Hahahah

FD @ USA... 3 woorden: wat let je!
(ps. om de jouwe te sturen....)


Niet FD bellen hoor, krijg je alleen maar ellende mee :grijns: Mij mag je wel bellen, net aan me vrouw gevraagd. Ze vindt het prima zolang je de plas maar niet over komt :rolleyes:

FD- Kreeg gewoon hoofdpijn van dat Kansloze stukje. Niet meer doen, want dat kan arme FH niet aan, veels te ingewikkeld.

ONTOPIC:

Ik begrijp nog niet dat iedereen dit overleeft. Sterke bak die Hawker. Lang leve de "right-seat" guy!
 
Meen mij ook nog te herinneren dat ergens in de jaren 90 in Afrika een Hawker is geland met 1 motor. Andere was er afgeschoten met een gnd-air raketje.:bwah:

Sterk spul die hawkers!
 
Krijg nou tie.. euh, ik bedoel, krijg nou discussies. Piloot was een vrouw. (Co piloot ontbrak blijkbaar) Het laatste stukje vind ik wel lachwekkend uit de link van Okki.

"I would characterize the pilot as someone who did her job. That's the highest praise I can give."


Gewoon je baan doen waarvoor je (weinig) betaald wordt en verder niet zeuren.
 
capt. Kebab zei:
Krijg nou tie.. euh, ik bedoel, krijg nou discussies. Piloot was een vrouw. (Co piloot ontbrak blijkbaar) Het laatste stukje vind ik wel lachwekkend uit de link van Okki.

"I would characterize the pilot as someone who did her job. That's the highest praise I can give."


Gewoon je baan doen waarvoor je (weinig) betaald wordt en verder niet zeuren.

Dat was toch hetzelfde als met die Koreaanse vliegers die door die hagelbui gevlogen waren?

Die hebben ook een onderscheiding gekregen omdat ze hun werk gewoon deden! :)
 
Koning Lucht zei:
Iemand die iets weet van de zwever?!
Ik vond al het akelig lang duren voordat iemand daarnaar vroeg.:eek!:
Vreemd dat er ook geen fotos zijn van de restanten van de zwever (de stukken in de hawker daargelaten dan).

@tomtom: een x-ponder in een zwever is eigenlijk erg on praktisch. Hij gebruikt aanzienlijk veel stroom en bij gebrek aan een motor moet je dan een grote accu meeslepen. Zeker bij een langere vlucht zit er niet op te wachten dat je ineens helemaal niets meer hebt. De vlieger gaf blijkbaar de voorkeur aan het behouden van z'n radio/finalglide comp/elec. vario en boette daardoor in op het gebied van safety....wellicht had hij achteraf toch spijt.

't gebruik van een transponder in zwevers staat al jaren ter discussie. Het idee is goed, de praktische haalbaarheid minder.
 
gliderpilot zei:
't gebruik van een transponder in zwevers staat al jaren ter discussie. Het idee is goed, de praktische haalbaarheid minder.

Ik vraag me af in hoeverre ik me nu op glas ijs begeef...

Maar we hebben het hier over een VLIEGSPORT. Vliegen puur om het plezier.
Is er in zo'n geval iets als praktisch haalbaar?

Ik bedoel, als de veiligheid er significant beter van wordt, wat zal mij het dan boeien dat die wedstrijdzwevers een iets zwaarder zijn. Ze delen het luchtruim met vliegtuigen waar meer dan 100 man in zitten. Desnoods blijven ze gewoon op de grond! We hebben het over hobbyisme!
En dan vind ik dat er niet eens gesproken kan worden over praktische haalbaarheid van een transponder ja of nee.

Wat dat betreft ben ik ook een voorstander van verplichte Transponders in zweefvliegtuigen als dat de veiligheid ook daadwerkelijk echt verbeterd!
 
Okki zei:
Wat dat betreft ben ik ook een voorstander van verplichte Transponders in zweefvliegtuigen als dat de veiligheid ook daadwerkelijk echt verbeterd!

Daar heb je geen twijfel over laten bestaan idd :cool:

Ik deel deze mening trouwens, heb laatst ook een drietal zwevers erg dichtbij voorbij zien flitsen en dat is geen pretje, ik schrok me kapot.

Met de huidige technologische capaciteiten zou je toch haast zeggen dat er een kleine, lichte transponder-unit (of zoiets) ontworpen zou moeten kunnen worden? Waar een wil is...
 
Er zijn zeker al transponders op de markt voor zweefvliegtuigen. Probleem zijn echter de kosten. Als een beetje grote club voor de gehele vloot transponders aan moet schaffen, dan betekend dat een enorme uitgavenpost(je kan er ook een vliegtuig van kopen). Aangezien de zweefvliegerij de goedkoopste en grootste hobbymatige luchtsport is gaat het in dit geval om miljoenen. Dat is een van de redenen dat de verplichting uit is gesteld. Een hoop clubs kunnen er gewoon niet aan voldoen.
 
Tja maar dan kan jeje natuurlijk afvragen wat zwaarder weegt...
De veiligheid van de 'grote' luchtvaart of het wel&wee van de lokale vliegclub?

Ik zeg niet dat meteen alle zwevers maar uit de lucht moeten, maar zoiets simpels als een verplichte mode-C transponder moet toch heeeel gemakkelijk te realiseren zijn? Ondanks de kosten.

Overigens heb ik ook eens argumenten gehoord van zwevers die menen dat 'die grote jongens' zelf ook ogen hebben en aangezien ze niet altijd in class-a luchtruim vliegen zelf verantwoordelijk zijn voor de seperatie van zweefkisten ('want wij hebben voorrang op motorvliegers').

Ook niet echt lekker realistisch en opbouwend.
 
Alien zei:
Er zijn zeker al transponders op de markt voor zweefvliegtuigen. Probleem zijn echter de kosten. Als een beetje grote club voor de gehele vloot transponders aan moet schaffen, dan betekend dat een enorme uitgavenpost

Daar heb je imho deels gelijk in want je geeft aan dat dat eigenlijk niet te betalen is voor een zweefclub.

Maarrrrrrr, als ik zou gaan zweefvliegen zou ik zo'n transponder aan boord hebben, in mijn ogen zetten die piloten die dat niet doen ten eerste hun eigen leven op het spel en nog veel erger: mijn veiligheid komt in het geding.

Wellicht is er een optie om de zwevers een deel van het luchtruim te geven voor een bepaalde tijd, waar dan ook geen commercieel verkeer mag komen. Zeg maar zoiets als de militairen ook hebben. Maar dat betekent dan wel dat de zwevers wat vrijheid op moeten geven voor ieders veiligheid.

Dit zal wel een gevoelige snaar raken bij sommigen, om wat bewegingsvrijheid in te moeten leveren, maar er moet iets gedaan worden. Dat is mijn mening
 
PH-JPC zei:
Ik zeg niet dat meteen alle zwevers maar uit de lucht moeten, maar zoiets simpels als een verplichte mode-C transponder moet toch heeeel gemakkelijk te realiseren zijn? Ondanks de kosten.

Mode-C nog wel... Ik vind het al heel wat als er een mode A transponder in zou kunnen. Weet iemand iets van de technische kant van de transponder? zit hier een eigen altimeter in die altijd de hoogte ten opzichte van 1013? De transponder koppelen aan de hoogtemeter wat een zwever lijkt me erg gecompliceerd aangezien er met meters wordt gewerkt ipv feet. Bovendien wordt de hoogtemeter meestal op het veld van vertrek op 0 gezet (QFE).

Ik zou het overigens niet onterecht vinden om in sommige gebieden de transponder te verplichten. In het oosten van het land is echter erg weinig IFR verkeer onder de 6000' en daar wegen de kosten eigenlijk niet op tegen het stukje die je er safetywise mee zou winnen. Een stukje risicoanalyse hoort natuurlijk bij een eventuele transponderverplichting....
 
J.R. zei:
Zelfs de Russen kunnen het!;)

Dat dacht ik ook toen ik het las ;)

Maar juist een Mode C transponder! Want als je met 250kts vliegt en je ziet een stipje op je TCAS op 12 uur met 5mijl zonder hoogte informatie maakt je dat er ook niet veel geruster op eigenlijk.
 
Zweefvliegen kost tov gemotoriseerde luchtvaart bijna niets, dan mag er door de piloten zelf wel eens een keer een (flinke) bijdrage in de kosten voor de transponder bijgedragen worden.
Wat kost een parachute? Erg veel, die draag je toch ook?

Safety first.

My 2 cents
 
gliderpilot zei:
Mode-C nog wel... Ik vind het al heel wat als er een mode A transponder in zou kunnen. Weet iemand iets van de technische kant van de transponder? zit hier een eigen altimeter in die altijd de hoogte ten opzichte van 1013? De transponder koppelen aan de hoogtemeter wat een zwever lijkt me erg gecompliceerd aangezien er met meters wordt gewerkt ipv feet. Bovendien wordt de hoogtemeter meestal op het veld van vertrek op 0 gezet (QFE).

Ik ga geen merk noemen hier, maar er is een z.g. LAST Transponder (Mode A/C en S) op de markt voor iets meer dan 2000 Eurtjes die heel lang toe kan met de inhoud van een 7 A/H accu, lang genoeg voor nagenoeg alle voorkomende zweefvliegactiviteiten. Zelf maak ik er al gebruik van in vliegtuigen van onze historische vloot, ook in vliegtuigen die geen generator aan boord hebben, zoals de Ryan STM, Tiger Moth en de Auster. http://www.skhv.nl
De kosten zijn idd stevig, maar de veiligheid wordt er mee gediend.
De transponder heeft een geïntegreerde altitude encoder (ref: 1013 HPa), dus geen gedoe met een aparte encoding altimeter.
 
Terug
Bovenaan