H-pier Schiphol

Maar hoe moet ik dit dan zien. Wil trans lagere tarieven betalen maar toch geparkeerd blijven staan op de dure C en D pier, met alles erop en eraan, slurf, pax comfort etc. etc.? Ze gaan immers nooit passen op de H-pier. Of wil ze er slechts een kistje of twee parkeren?

Hoe kun je de tarieven eisen van een low cost terminal als je van alle faciliteiten gebruik maakt?

Je draait het om. Trans wil best van minder services gebruik maken maar krijgt de gelegenheid niet. En serieus, welke services gaat het om, een aangesloten gate? Alles inclusief het aansluiten van de gate wordt door Trans bij KLM Ground Services ingekocht en betaald. Daarnaast heeft Trans afgelopen zomer geëxperimenteerd met het instappen via trappen (voor en achter tegelijk = kortere omdraai) ook al sta je op een gate positie of zelfs op een bufferpositie dus die gate is helemaal niet heilig.

De vluchten worden over het algemeen door 1 KLM-HV gate agent afgehandeld, heel veel luxe is daar dus ook niet, je hebt altijd minimaal 1 gate agent nodig.

En als je op D57 geparkeerd staat, dan heb je nou ook niet echt een "prime location", net als de H-pier die een stuk lopen is.

Schiphol maakt een nieuwe pier, en nodigt buitenlandse carriers uit om daar gebruik van te maken tegen lagere fees. Waardoor ze een concurrentievoordeel hebben op Trans. Vervolgens mag Trans niet gebruik maken van die lagere fees maar moet meer betalen. Omdat de H-pier te klein is? Dat is natuurlijk een kul-argument, de optie wordt gewoon niet geboden door Schiphol. En dat kan natuurlijk niet.

Maar waar houdt het dan op IZ? Als je zo redeneert dan kan elke maatschappij die Schiphol aandoet een low cost behandeling eisen terwijl ze nog wel gebruik maken van alle faciliteiten. Straks wil KLM om precies dezelfde reden lagere kosten betalen. Laten we eerlijk zijn, easyJet is momenteel geen grote concurrent voor Trans, maar des te meer voor de KLM.

Maar mij best. Kom maar met Trans naar de H-pier, dan verhuizen wij wel tegen hetzelfde tarief naar jullie vrijgekomen D-gates! Deal?

Maar waar houdt het dan op IZ? Als je zo redeneert dan kan elke maatschappij die Schiphol aandoet een low cost behandeling eisen terwijl ze nog wel gebruik maken van alle faciliteiten. Straks wil KLM om precies dezelfde reden lagere kosten betalen. Laten we eerlijk zijn, easyJet is momenteel geen grote concurrent voor Trans, maar des te meer voor de KLM.

Maar mij best. Kom maar met Trans naar de H-pier, dan verhuizen wij wel tegen hetzelfde tarief naar jullie vrijgekomen D-gates! Deal?

haha, toch weer een voordeel voor Easyjet nodig he... Het gaat erom dat er gelijke tarieven moeten zijn. Als er geen plaats meer is, dan gelijke tarieven. Laat Schiphol dit nu maar oplossen.

Raptor, de kans op gelijke tarieven is dankzij Eurlings vervlogen. Maar kom maar op met die gelijke tarieven! En dan ook voor de transfer pax.

Maar hoe zie je het eigenlijk voor je? Als Trans nu ook low cost tarieven gaat betalen, terwijl ze wel gebruik blijft maken van de normale C en D pier, dan kunnen easyJet, Norwegian en Flybe weer hun plekje opeisen in de main terminal. Immers, waarom zouden ze gebruik blijven maken van die derderangs pier voor hetzelfde geld als Trans aan de C en D pier? Ook dát valt dan onder eerlijke concurrentie. Hoe los je dat op raptor/IZ?

Toch logisch dat HV goedkope pieren opeist waardoor Easyjet duurder uit is? Wat is daar nu moeilijk aan. Wel moeilijk voor Schipholdirectie om HV dit recht te ontzeggen. Gewoon NMA op zetten.

Schiphol moet van kartelwaakhond ACM "opnieuw zijn huiswerk doen". De luchthaven weigert al jaren om vliegmaatschappij Transavia te laten afmeren aan de H-pier.

ACM, voorheen de Nederlandse Mededingingsautoriteit, vindt dat de luchthaven de weigering van Transavia onvoldoende heeft onderbouwd.

De H-pier is in 2005 speciaal voor prijsvechters gebouwd. Vliegtuigen die hier afmeren hebben minder dan 30 minuten 'omdraaitijd', de tijd die het kost om passagiers in- en uit te laten stappen en weer te vertrekken. Volgens een woordvoerder van Schiphol kon Transavia aan deze eis niet voldoen. Transavia zegt in een reactie dat het wel binnen 30 minuten kan vertrekken.

Criteria
Schiphol moet nu van de ACM duidelijke criteria formuleren voor het gebruik van de H-pier. Transavia en andere maatschappijen die van de pier gebruik willen maken, weten dan aan welke criteria zij moeten voldoen en kunnen een nieuwe aanvraag indienen.

De kosten voor het gebruik van de H-pier zijn lager dan die van andere pieren op Schiphol. Transavia zegt jaarlijks miljoenen euro's duurder uit te zijn doordat het de H-pier niet mag gebruiken. De maatschappij vindt dat concurrenten daardoor bevoordeeld worden.
c150, de NMA is er op gezet, ze heten nu alleen ACM :)
En ze kwamen tot een slap besluit: Schiphol moet de criteria duidelijker maken.
Er is dus nog een lange strijd te gaan.

Even een vraagje. Heeft Trans nu al een 30 minute turn around?

Aan de reguliere gates zijn de omdraaitijden 1h0m voor 737-7 en 1h05m voor de 737-8.
Let wel dit is het verschil tussen de aankomsttijd en vertrektijd. (dit zijn de tijden die in de dienstregeling in de planning staan)

Huh? Ik snap je niet helemaal 49. Zoals B767-300ER ook al zegt, dacht ik altijd dat een low cost club juist van korte turn around tijden hield d.w.z. uit/instappen via twee trappen en niet via een trage(re) gate.

Wat is er nou zo moeilijk aan de reply van Iz? Trans wil juist graag naar de goedkopere H-pier met de daar geldende tarieven, en als dat niet mogelijk is vanwege plaatsgebrek en/of een slechte planning van AMS, dan wil Trans een korting op de huidige D-gates zodat ze eerlijk kunnen concurreren met andere low cost clubs. Toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Als EZY perse zou willen dan kunnen ze toch naar een premium gate verkassen, of lekker ruilen met Trans? Maar dan moeten ze natuurlijk wel het verschil bijlappen en met langere turn around tijden genoegen nemen, net zoals Trans nu gedwongen wordt...

Toen ik pas bij EZY begon (2004) stonden we in AMS altijd aan een gate en meen me nog te kunnen herinneren dat EZY er perse weg wou, juist vanwege de bovenstaande redenen; turn around tijden en kosten Ik denk dan ook dat jullie network management erg *delighted* zal zijn als ze erachter komen dat een eenvoudig pilootje effe "deals" loopt te maken op het internet! :biertje:

c150, de NMA is er op gezet, ze heten nu alleen ACM :)
En ze kwamen tot een slap besluit: Schiphol moet de criteria duidelijker maken.
Er is dus nog een lange strijd te gaan.

Even een vraagje. Heeft Trans nu al een 30 minute turn around?

Wij hebben 35 minuten turn arounds met een E190,dat vind ik al scherp (remmen erop, trap eraan, poppetjes eruit, schoonmaak en catering erin, poppetjes erin, trap eraf en remmen eraf)

30 minuten is wel heel krap of niet?

Wij doen een 738 in 25 min, alleen niet met italiaanse pax. Aan een gate lukt het ook niet, dan 35 minuten.
Met echt volle in- en outbound lukt het niet altijd, soms wel.
Free seating helpt veel, zie ook mythbusters.

Ja ik denk inderdaad dat met freeseating veel tijd kan worden gewonnen. Dat past niet bij ons product dus bij ons is 35 wel het minimum.
Schoonmaak kost ook zeker 10 minuten. By RYR gebeurd dit tijdens de vlucht toch?

Trans wordt overigens steeds meer betrokken bij het KLM netwerk dus krijgen ze ook meer te maken met connectie pax. Voor die vluchten is de C of D pier wel nodig. Dat zijn dan ook net weer iets andere pax dan de "normale pax", zij besteden namelijk meer bij seebuyfly.
Is voor ons natuurlijk heel lastig om te zeggen wat de kosten en baten zijn (kwalitatief en kwantitatief) voor HV en Schiphol, maar ook voor Easy. Er zullen heel wat afspraakjes zijn gemaakt, waar wij geen weet van hebben.

easyJet draait een A319 in 25 minuten om op Schiphol. En dat is mét allocated seating, 156 pax. Met gemak. Maar we doen dan ook geen nieuwe catering en er komen ook geen schoonmakers aan boord op elke turnaround.

Ik heb het document van de NMA/ACM gelezen en de conclusie is dat Schiphol niet duidelijk genoeg is geweest in de motivatie om Transavia te weigeren van de H-pier. Volgens de NMA/ACM heeft Schiphol echter alle recht om criteria op te stellen om te beoalen wie wel en wie niet in aanmerking komen voor de H-pier en is de klacht van Transavia met betrekking tot discriminatie ongegrond.

Jack Daniels, je hebt de strekking van mijn vraag aan IZ verkeerd begrepen.

Maar waar houdt het dan op IZ? Als je zo redeneert dan kan elke maatschappij die Schiphol aandoet een low cost behandeling eisen terwijl ze nog wel gebruik maken van alle faciliteiten.

In een eerdere post heb ik je al verteld dat HV juist NIET van "alle faciliteiten" gebruik wil maken.

Dat is onderdeel van de hele discussie IZ:

Uit de correspondentie tussen Schiphol en Transavia blijkt dat Schiphol het verzoek van Transavia niet mede heeft opgevat als een verzoek om andere vormen van disconnected afhandeling dan aan de H-pier.67 Schiphol heeft het verzoek alleen getoetst aan enkele criteria voor toelating tot de H-pier. Dit neemt niet weg dat Schiphol het verzoek van Transavia breder had moeten opvatten. Kern van het verzoek van Transavia was dat zij haar vluchten disconnected afgehandeld wilde zien, dan wel dat zij in aanmerking wilde komen voor de het lagere tarief voor disconnected afhandeling.

Dus Trans wil én deels of geheel aan de H-pier én een groot deel van haar vluchten vanaf de C en D pier disconnected afhandelen om zo 20% korting te krijgen op de landingsgelden. Maar disconnected vanaf de C en D pier is nog steeds anders dan een operatie vanaf 'een bouwkeet aan het verre uiteinde van Schiphol zonder fatsoenlijke faciliteiten'. Ik snap dat Schiphol niet happig is.

Het is een interessant steekspel, na te lezen op:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j...Nb1F07Ry0JpRnvIuZOoZ5vQ&bvm=bv.45512109,d.ZWU

Voor de geïnteresseerden, het wordt pas interessant na punt 38.

Ik moet wel lachen om sommige argumenten van Trans:
-ja maar zij halen de 30 minuten ook niet altijd (uhhh...jawel)
-wij moeten onze kisten nou eenmaal schoonmaken op Schiphol (easyJet's grote schoonmaak gebeurt 's nachts)
-onze 55-60 minuten omdraaitijd is gebaseerd op een connected afhandeling (so? easyJet draait connected in 35 minuten om)

Laatst bewerkt:
Dat is onderdeel van de hele discussie IZ:

Dus Trans wil én deels of geheel aan de H-pier én een groot deel van haar vluchten vanaf de C en D pier disconnected afhandelen om zo 20% korting te krijgen op de landingsgelden.
Wil Trans 20% korting op al haar vluchten of alleen op de Hpier vluchten?

Ik moet wel lachen om sommige argumenten van Trans:
-ja maar zij halen de 30 minuten ook niet altijd (uhhh...jawel)
m)
Nu heb ik even de aankomst en vertrektijden bekeken van alle easyjet vluchten van gisteren. Geen 1 van de vluchten van easyjet was binnen de 30 minuten weer weg.
Dit zal vast ook mede veroorzaakt zijn doordat er behoorlijk wat vluchten voor schematijd waren aangekomen, maar ook vlichten die op of na schematijd aankwamen haalden gisteren de 30 minuten allemaal niet .....

Wil Trans 20% korting op al haar vluchten of alleen op de Hpier vluchten?

Punt 48 van het rapport:In haar initiële verzoek aan Schiphol, gedateerd 4 september 2012,53 vraagt Transavia om “[...] gebruik te kunnen maken van de op Schiphol beschikbare afhandelingsvorm met de snelste omdraaitijd en tegen de laagste kosten (zoals thans disconnected afhandeling op de H-pier)”(...)

Punt 51:Daarnaast wijst Transavia er op dat haar een nadeel in haar concurrentiepositie wordt berokkend doordat haar de korting van 20%, die is verbonden aan het disconnected afhandelen van vluchten wordt onthouden(...)

Onder andere hieruit concludeer ik dat ze de korting wil op alle disconnected afgehandelde vluchten, of ze nou op de H-pier plaats vinden of niet. Een begrijpelijk standpunt.

Maar je kunt je afvragen of dát dan wel weer eerlijk is naar de maatschappijen toe die 'verbannen' zijn naar de H en M gates. Ben je daar wel eens geweest? Het heet niet voor niets de low cost pier. Vandaar dat ik eerder gekscherend aan IZ vroeg of hij wilde ruilen met easyJet. Als Trans 20% korting krijgt vanaf de C en de D pier, dan kan ik me inbeelden dat mijn baas zegt: hallo?!

Nu heb ik even de aankomst en vertrektijden bekeken van alle easyjet vluchten van gisteren. Geen 1 van de vluchten van easyjet was binnen de 30 minuten weer weg.
Dit zal vast ook mede veroorzaakt zijn doordat er behoorlijk wat vluchten voor schematijd waren aangekomen, maar ook vlichten die op of na schematijd aankwamen haalden gisteren de 30 minuten allemaal niet .....
Dat is dus niet helemaal waar, ik heb even intern gecheckt.
Uit eigen ervaring: de omdraaitijd van 30 minuten wordt meestal ruim gehaald, maar op het moment dat je om start up vraagt aan ATC op 121.8 is het: standby for start, call you back in 5 or 10 minutes. Dat heeft niets meer met omdraaitijd te maken.

De afhandeling op Schiphol is fantastisch. Schiphol is het enige veld waar ik nog zit te briefen terwijl de deuren al gesloten zijn omdat het de afhandelaar keer op keer lukt om een vliegtuig sneller dan snel om te draaien. Maar kom op, wil je echt beweren dat wij geen vliegtuig in 25 minuten om kunnen draaien, laat staan 30? ;)

Mijn vraag of Trans dat echt kan is nog onbeantwoord!

Terug
Bovenaan