Ik ben zelf Gold bij EK en je krijgt geen upgrade vanuit economy naar business tenzij ze je stoel nodig hebben. Ook al is bc helemaal leeg en economy bijna vol, er zal geen upgrade plaatsvinden (nog niet zo heel lang geleden meegemaakt). Wat ik wel mee heb gemaakt is dat lege rijen stoelen verdeeld worden in milage rangorde. Het enige waar Gold goed voor is is dat ik in mag checken bij de business class balie, mijn tas krijgt een business class label en komt als een van de eerste van boord en staat lang op mij te wachten terwijl ik als een van de laatsten van boord kom. Ik mag van de lounge gebruik maken en heb e-gate toegang -de magnetische strip van de frequent flyer card kan gebruikt worden om in Dubai via een poortje door immigratie te gaan, je hoeft dus niet een uur in de rij te staan.
Ik zou heeeeeel graag zien dat ze me zouden upgraden, een paar uur slapen in iets dat op een bed lijkt op een 14 uur durende vlucht zou helemaal niet verkeerd zijn.....
Gisteren ben ik met Delta gevlogen en hier zijn de verschillen, B777:
DL 3-3-3 , EK 3-4-3 stoel configuratie (stoelen en gangpad zijn smaller bij EK dat betekent dat je schouders vechten met je buurman, en iedereen tegen je aan loopt als je een gangpad stoel hebt.
EK klein tasje met sokken, blinddoek, earplugs. DL niet.
Ek iets grotere maaltijd, kwaliteit hetzelfde. EK heeft mandje met fruit en chocolade, DL mandje met pinda's en pretzels. DL had een mid-flight sandwich, EK iets dat ze pizza noemen en gewoon niet te vreten is.
EK heeft gratis 'harde' alcohol, DL alleen gratis wijn en bier.
IFE was gelijkwaardig. DL heft veel betere geluidkwaliteit in de muziek afdeling. Met een goede headset is de geluidskwaliteit bij EK zo belabberd dat ik niet eens naar hun muziekaanbod luister: zeer veel ruis.
EK vol met Indiase families (veel huilende babies), DL vol met Amerikanen (zeer weinig babies).
DL heeft een paar rijen 'economy plus' stoelen ( iets meer beenruimte voor weinig extra geld), EK niet. Normale economy seat pitch is hetzelfde.
EK f/a's onder de 30, DL f/a's over de 55 (en een no-nonsense approach).
Vluchtduur: 14 uur
Prijs: hetzelfde.
Ik heb EK business vanuit FRA gevlogen en KLM business naar AMS, die ervaring was zeer vergelijkbaar. De huisjes van KLM zijn een leuke extra. Economy van KLM kan ik (nog) niet vergelijken. Wel weet ik dat het tasje met sokken en blinddoek niet op de europese EK vluchten wordt uitgedeeld.
Van de 150.000 mijl die ik afgeopen jaar als passagier heb gevlogen waren er 80.000 bij EK.