Orange
Expert
Dat snap ik. Ik ken de wet in deze ook.
De discussie is dan ook of een verplichte pensionering voor de wettelijke pensioenleeftijd wordt gezien als een prnsionering of een verplichting tot ontslag.
Ik neem aan dat de VNV dat in een eerder stadium al heeft uitgezocht en de deur vwb transitievergoeding op dat gebied potdicht heeft gegooid.
Het reguleren van een transitievergoeding is geen taak van KLM en/of de VNV, daar is de wetgevende macht voor en die heeft dat dan ook gedaan
In artikel 673 lid 7 boek 7 staat dit:

Bij een beëindiging van het contract op een pensioengerechtigde leeftijd is een transitievergoeding niet van toepassing, los daarvan normaal eindigt een contract voor onbepaalde tijd op een datum dat je bijvoorbeeld 65 wordt of einde van die maand. Dat staat in je arbeidscontract normaliter en niet standaard in een CAO.
Ik mag niet hopen dat de advocaat van deze meneer hier een maas in de wet gevonden heeft want dan volgen er hierna nog velen en niet alleen in deze sector.
Overigens is de transitievergoeding volgens mij gemaximeerd op 75.000?
Nee die is gemaximaliseerd op één jaarsalaris, in zijn geval toch +/- 240.000 bruto schat ik:
Zie artikel 673 lid 2 boek 7