Sorry hoor, maar dat verwacht je toch als je voor het vak van vlieger kiest? Dan zorg je toch dat je huis is waar je gaat vliegen?
Quote je me wel even volledig: "Best lullig als je maar 2 of 1 dag vrij hebt en je omgeving ook nog verwacht dat je lekker leuk en sociaal doet!"
Nou was ik redelijk naïef toen ik een vliegschool ging kiezen, maar ik stond echt open (en heb gepoogd) om in Italie, Oostenrijk, Duitsland en UK aan de bak te komen. Juist het reizen en niet in NL zijn is wat me aan het vliegen trekt, anders had ik niet voor dit vak gekozen. Slaap ook 5 dagen van de week niet in mijn eigen bed, in tegenstelling tot Ryanair vliegers. Ik kan me voorstellen dat je een mogelijk logistiek probleem hebt als je een partner hebt die geen werk / studie kan vinden in de buurt van waar jij werk vindt, maar dat is een potentieel probleem voor elk vak natuurlijk.
Overigens wonen er zeer veel KLMers in het buitenland, tot in Suid Afrika aan toe (vrijwillig dan). Bij een aantal bestemmingen (Oslo, Bordeaux, Nice, Marseille) heb ik altijd wel een jumpseater mee. Wellicht ga ik dat zelf ook doen over een tijdje, richting München als vriendin door selectie komt. Hoort bij het vak, al zorg ik dan waarschijnlijk dat huis in die buurt is (lijkt me stukken lekkerder wonen) en ik moet commuten naar NL, ironisch genoeg.
Tuurlijk NOSIG gooi het lekker over de naiviteit boeg! Je hebt geen idee waar je het over hebt!
Het is allemaal te doen hoor op een vast roosterpatroon, maar als je baas opeens besluit dat de afspraken daarover genegeerd mogen worden (zonder overleg) en je opeens vroeg moet beginnen in je late week en laat eindigt in je vroege week ben je de pineut! Oh en regel zelf maar een ticket om weer in NL te komen! Niet zo makkelijk voor een normale prijs als op het laatste moment je rooster weer omgegooid word!
Leuk hoor om tijdens je vrije dagen constant op zoek te moeten naar tickets omdat je rooster is veranderd!
Als er uberhaupt te weinig vakantie gereleased word voor alle vliegers en je zomervakantie helemaal op je buik kan schrijven voor het derde jaar op rij! Je dus maar wat losse dagen moet boeken (die bestraft worden door hun waarde met 10 te vermenigvuldigen), meedaagse blokken zijn niet beschikbaar, waardoor je vervolgens weer een te hoog puntenaantal hebt om het jaar daarna een goeie kans op leave te maken! Leuk voor vrouw en kinderen!
Nou dan maar geen vakantie boeken, krijg je minder punten! Helaas toegewezen vakantie word net zo hard bestraft als losse leave days!
Je de godganse tijd eten voorgeschoteld krijgt, waarbij door dieetisten aangetoond is dat het schadelijk is voor je gezondheid.
Al die mooie KLM vliegers, die een speciale categorie IPB hebben en dus altijd voorrang hebben op andere IPBers? Hoeveel daarvan werken fulltime?
Zelfs als je bij ons 50% parttime wil krijg je het niet... 75% parttime is prima maar slechts in je portomonnee, verwacht namelijk niet dat je 25% meer thuis bent want single days off en je dagen veel langer!
En dat in een company met een vakbond!
Jullie hebben geen idee waar je het over hebt! Hoeft ook niet, maar ga effe niet je collega's bij andere mijen afzeiken dat ze aan het zeuren zijn!
Probeer het eerst zelf eens vijf jaar, en overtuig je familie maar dat ze verkassen naar god weet waar (waarna je basis gesloten word en je weer kan verkassen)!
Oh en vergeet vooral niet dat al je opgebouwde pensioenjaren in je vorige basis niet meer meetellen voor het staatspensioen in je nieuwe basis!
Verwachtte jij bovenstaande? Of loop je maar wat te blaten over hoe leuk commuten wel niet is en hoe wij het allemaal verkeerd doen?
Is het bij andere mijen slechter, vast wel! Maar dat maakt bovenstaande nog niet acceptabel of gezeur!
En mark my words, KLM is niet immuun voor deze verrotting van T&C's!