Dutchbird-757
Member
Tot niet al te lang geleden kon ik er bij ons wel een aantal uitpikken die standaard 600 tot 1000kg extra meenamen. Ongeacht het weer etc. Reden: fuck economics, ga niet met min fuel weg en riskeren dat ik bijna zonder peut op een ander veld sta na x aantal go-arounds op LCY. Standaard wordt er dan gezegt; "ik krijg geen schouderklopje als ik aankom met ongeveer min fuel maar wel gezeik als ik met te weinig aankom. Dus nemen we gewoon meer mee. Just in case..."
Vantevoren weet je al wie wel, en vooral wie niet, accepteerd om met toelaatbare condities met min fuel weg te gaan. Standaard denk ik dat wij aankomen met zo'n 2400kg. (1.6 reserves en 2.1 incl cont.)
Om bij onze kist maar niet te spreken over FMC's en optimum flightlevels. Dat zijn kreten uit andere tijdperken. Ben rtouwens nog niemand tegengekomen die niet wil afwijken van de route of level, indien mogelijk om zo fuel/tijdswinst te halen. Prioriteit in de planning ligt op fuel en tijdens de vlucht op tijd/schema denk ik zo.
Dit alles gebaseerd op short haul inboud LCY.
Moet ik zeggen dat de predicted fuel burn en tijd per sector op de Cirrus flightplans soms tot op de 10 kilo en op de minuut goed getimed zijn. Toch regelmatig precies op de predicted burn binnen en zelfs tot binnen 7 seconden precies getimed. Techniek staat voor niks.
Vantevoren weet je al wie wel, en vooral wie niet, accepteerd om met toelaatbare condities met min fuel weg te gaan. Standaard denk ik dat wij aankomen met zo'n 2400kg. (1.6 reserves en 2.1 incl cont.)
Om bij onze kist maar niet te spreken over FMC's en optimum flightlevels. Dat zijn kreten uit andere tijdperken. Ben rtouwens nog niemand tegengekomen die niet wil afwijken van de route of level, indien mogelijk om zo fuel/tijdswinst te halen. Prioriteit in de planning ligt op fuel en tijdens de vlucht op tijd/schema denk ik zo.
Dit alles gebaseerd op short haul inboud LCY.
Moet ik zeggen dat de predicted fuel burn en tijd per sector op de Cirrus flightplans soms tot op de 10 kilo en op de minuut goed getimed zijn. Toch regelmatig precies op de predicted burn binnen en zelfs tot binnen 7 seconden precies getimed. Techniek staat voor niks.