Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Even wat info over de op dit moment geldende voorwaarden en rentepercentages...
NB percentages zijn geldig t/m 1 maart bij borgstelling via het KLS garantiefonds.
ABN
5,80% (3 jaar vast)
5,95% (5 jaar vast)
6,40% (10 jaar vast)
Je leent alles, inc. levensonderhoud, in één keer tegen een van de bovenstaande percentages. Vervolgens wordt al het geld op een spaarrekening gestort met een rentepercentage van (op dit moment) 3,70%. Vanuit deze spaarrekening worden vervolgens alle betalingen gedaan. Netto betaal je dus tenminste 2,10% over nog niet gebruikte deel...
In eerste instantie lagen de ABN percentages trouwens hoger (6.10% voor de 3 jarige looptijd als ik me het goed herinner), toen ze lucht kregen van de FB offerte hebben ze snel de hele klas een nieuw aanbod gedaan .
Friesland Bank
De FB hanteert op dit moment een rentepercentage van 5,50% welke vast staat tot aan de herfinanciering. Dit rentepercentage geldt voor het opleidingskrediet. Voor het levensonderhoudkrediet betaal je op dit moment 8,75% (= variabel + 3,50%). De FB gebruikt voor beide leningen een rekeningcourant systeem, je leent dus pas geld wanneer je het nodig hebt. Max.6 maanden na het afronden van de opleiding worden beide leningen samengevoegd en heb je de keuze uit een aantal rentepercentages. Op dit moment zijn de rentepercentages voor de herfinanciering als volgt:
5,50% (5 jaar vast)
5,70% (10 jaar vast)
Beide banken vragen een overlijdensrisicoverzekering en een opleidingskostenverzekering (voor het levensonderhoudkrediet). Mocht je deze verzekeringen niet via hun afsluiten, dan gelden de genoemde rentepercentages niet...
Het lijkt er op dat weinig mensen uit mijn klas voor de ABN gaan. Maargoed, als KLSer heb je tenminste een keuze, dacht dat ze bij Stella alleen een contract hadden met de ABN?
Ja ik:
Vermeld in ieder geval:
- De bank/geldverstrekker
Friesland Bank
- Het totaalbedrag wat je leent
€117.500,-- Looptijd van de lening
Niet vastgesteld
- De rentevasteperiode + rente
"Schooltijd" 6.85 % effectief: 7.06%
Daarna ligt aan de looptijd + de rentestand van dat moment
- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
Levensverzekering a €135.000 a € 259 per jaar
- Borgstelling (ouders? huis?)
Garantiefonds kls
- Aflossingsverplichting (vanaf wanneer en hoeveel?)
Na drie maanden halen brevet hoogte niet vastgesteld
- Afsluitprovisie en andere afsluitkosten
Geen andere kosten.
€117.500,-
Las zojuist de offerte van een bekende van mij die het goed vond om hier te posten.
ABN Amro
- Het totaalbedrag wat je leent'
176,000e (inc. 12 maanden rente + 250 p/m zakgeld na afstuderen op basis van 10 jaar rentevast tegen 6,5%)
- Looptijd van de lening
25 jaar
- De rentevasteperiode
3 jr / 5 jr / 10 jr
- De rente (als percentage)
5,95% / 6,2% / 6,5%
ORV en TREX
- Borgstelling
Garantiefonds KLS
+- 3 jr, maar indien geen baan na deze periode kan de aflossingsverplichting worden uitgesteld.
Geen
Poeh, das geen habbekrats...
PS: Mogelijkheid om na rentevaste periode de lening, via het VNV arrangement, vast te zetten tegen een hypothecair rentepercentage. En via ditzelfde arrangement aardige kortingen op leningen, verzekeringen en overige aanvullende pakketten in de toekomst.
Ja ik:
Vermeld in ieder geval:
Friesland Bank
- Het totaalbedrag wat je leent
€117.500,-- Looptijd van de lening
Niet vastgesteld
- De rentevasteperiode + rente
"Schooltijd" 6.85 % effectief: 7.06%
Daarna ligt aan de looptijd + de rentestand van dat moment
Levensverzekering a €135.000 a € 259 per jaar
- Borgstelling (ouders? huis?)
Garantiefonds kls
Na drie maanden halen brevet hoogte niet vastgesteld
Geen andere kosten.
Je kunt maximaal 990 euro per kwartaal als ouder dan van de belasting aftrekken, dus dat is ook weer een voordeel.