- De bank / geldverstrekker
ABN Amro
- Het totaalbedrag dat je leent
60K voor vliegopleiding + 40K voor bachelor Psychology in de states. Totaal dus 100K (in euro's wel te verstaan)
- Looptijd van de lening
20 jaar
-De rentevastperiode
5 jaar
- De rente als percentage
Op het moment van de lening 5%, rentevastperiode is verlopen, nu rente van 6,8%
- Verplichte verzekeringen en kosten daarvan
LOL en levensverzekering. Totaal iets van 600 euro per jaar
-Borgstelling
Overwaarde huis ouders als onderpand + ouders vangen maandlasten op als ik het niet meer kan betalen
-Aflossingsverplichting
Een jaar na de opleiding en ik betaal voor aflossing per maand iets van 575 euro.
- Afsluitprovisie en andere kosten
Dacht iets van 1000 euro voor notariskosten, weet ik niet meer.
Vind het een zeer interessant topic. Soms kijken mensen je echt zo aan van, wtf heb je een lening afgesloten van 100K. Hier in Amerika valt het nog wel mee daar veel college grads hebben een studieschuld hebben van $100K+. Maargoed een beginnende dokter verdient hier iets van $150K per jaar, dus dat valt dan ook wel weer mee...
Overigens, ook wel belangrijk om te vermelden, is dat mijn ouders tijdelijk de aflossing van 575 euro per maand betalen. Kan het zelf niet betalen en betaal uitsluitend de rente. Na tig brieven verstuurd te hebben door Europa, Azië en Afrika, ben ik maar in Amerika gebleven en ben daar getrouwd. Werk nu als instructeur bij een kleine FBO. Schrik niet maar de pay is $18 dollar per uur. Ik vlieg ongeveer 100 uur in een maand, dus $1800 per maand
.
Maar er is nog hoop! Ik sta in de hiring pool van Mesaba en hoop dat ze eerdaags wat class dates kunnen geven. Salaris is daar iets beter, namelijk $24 per uur, maar je vliegt minder, dus zo'n verbetering zal het niet worden. Laten we hopen dat ik zo snel mogelijk mag beginnen en me kan richten op het tweede jaar, das $30 per uur.
Redelijk teleurstellend allemaal dus...