Beste IZ,
1. Het was helaas bittere noodzaak om zelf voor die rating zonder enige baangarantie te betalen (gezien m'n leeftijd had ik niet de tijd om te wachten op betere tijden). Ik had dat liever ook niet gedaan maar heb er geen spijt van, want ik had vrijwel onmiddelijk een baan en een goed salaris.
2. Ik heb voor alle duidelijkheid geen probleem met de mensen die voor trans vliegen, iedereen maakt tenslotte eigen keuzes.
Ik constateer alleen dat trans zich niet alleen richt op de lowcost wereld, maar ook de praktijken a la Ryanair en Jet2 aan het kopieren is.
Op dit moment probeert trans geld te genereren bij mensen die op zoek zijn naar een baan (acceptatie CV a €65,- Ryanair principe).
Het zou mij dus niets verbazen als, de volgende stap is om mensen die in dienst treden ("current on type") het 1e jaar te bonden a €5000,- voor overbodige "recurrent training".
Wellicht (nog) niet in Nederland maar de markt trekt aan en zo langzamerhand zijn veel bedrijven (buiten nederland) wanhopig op zoek naar piloten. Men denkt met deze bond mensen te weerhouden bij de 1e gelegeheid over te stappen naar een maatschappij met betere voorwaarden (Jet2 principe)
Gezien de huidige "begin"salarissen bij trans kan ik me dus goed voorstellen dat bovenstaande maatregel binnenkort ook bij jullie ingevoerd zal worden. Een aantal collega's van je die net in dienst zijn getreden, hebben wel betaald voor een Type Rating a ca. €25000,- (bij BFS) Tenzij deze mensen voor altijd vanuit Nederland willen blijven vliegen is het dus niet ondenkbaar dat zij uiteindelijk kiezen voor een maatschappij met een, in mijn ogen, enigszins normaal salaris. De tijd zal het leren.
Nogmaals ik heb geen problemen met mensen die werken bij trans, ik ken hun situatie niet en iedereen maakt tenslotte z'n eigen keuzes.
De enige irritatie die het handelen van trans bij mij opwekt is dat ze zo belabberd betalen (een fooi) ook al heb je een Type rating ben je current en heb je voldoende ervaring.
"But perhaps we should agree to disagree?"
GJK