€ 65 euro voor transavia

Status
Niet open voor verdere reacties.
@ alte post

Ik denk niet dat de VNV zich druk maakt over mensen die bij trans solliciteren en €65,- moeten betalen?
De kans is zeer groot dat dit mensen zijn, die net in deze wereld komen kijken en GEEN lid zijn van de VNV.
Geen lid van VNV = geen actie van VNV!!!

Uiteraard enige actie van vakbond kant is wenselijk maar onwaarschijnlijk.
Ik kan me niet herinneren dat ierse en engelse bonden ook maar enige actie tot nu toe tegen deze Ryanair praktijken hebben ondernomen.
 
Ja, dat bedoel ik dus GJK, bedankt voor je fanatieke woorden die totaal nergens op slaan. Je loopt zo lekker te drammen over "oooh, schande, schande, straks moet je nog meer gaan betalen" terwijl je zelf je 737 type rating hebt gekocht. Is dat hypocriet of frustratie?

Het is niet alleen bij de VNV aangekaart, ook bij vliegdienst intern. We gaan zien hoe lang het duurt voordat het weer gefixt is.
 
Vraagje...

Per wanneer is dit ingevoerd (het betalen van die €65,=). Ik heb namelijk recentelijk mijn selectie gedaan en heb daar niets voor hoeven te betalen.
Ik weet dat collegas die 2 weken geleden moesten komen voor het gesprek ook niets hebben betaald.

Greets PD
 
wat ook l*llig is, begin oktober netjes update ingestuurd.

Deze praktijken doen vermoeden dat alle updates van oktober netjes in de versnipperaar zijn gegooid.

We zijn dan ook altijd op zoek naar leuke nieuwe collega’s die ons hierbij kunnen helpen.

Ik weet niet of dit dè manier is om leuke nieuwe collega's te vinden. Ze hadden toch in ieder geval de moeite kunnen nemen even de mensen aan te schrijven die nietsvermoedend begin oktober hun update hebben gestuurd.

Maar ach, uiteindelijk wordt het geld ook over onze rug heen verdiend....
 
Beste IZ,

1. Het was helaas bittere noodzaak om zelf voor die rating zonder enige baangarantie te betalen (gezien m'n leeftijd had ik niet de tijd om te wachten op betere tijden). Ik had dat liever ook niet gedaan maar heb er geen spijt van, want ik had vrijwel onmiddelijk een baan en een goed salaris.

2. Ik heb voor alle duidelijkheid geen probleem met de mensen die voor trans vliegen, iedereen maakt tenslotte eigen keuzes.

Ik constateer alleen dat trans zich niet alleen richt op de lowcost wereld, maar ook de praktijken a la Ryanair en Jet2 aan het kopieren is.
Op dit moment probeert trans geld te genereren bij mensen die op zoek zijn naar een baan (acceptatie CV a €65,- Ryanair principe).

Het zou mij dus niets verbazen als, de volgende stap is om mensen die in dienst treden ("current on type") het 1e jaar te bonden a €5000,- voor overbodige "recurrent training".
Wellicht (nog) niet in Nederland maar de markt trekt aan en zo langzamerhand zijn veel bedrijven (buiten nederland) wanhopig op zoek naar piloten. Men denkt met deze bond mensen te weerhouden bij de 1e gelegeheid over te stappen naar een maatschappij met betere voorwaarden (Jet2 principe)

Gezien de huidige "begin"salarissen bij trans kan ik me dus goed voorstellen dat bovenstaande maatregel binnenkort ook bij jullie ingevoerd zal worden. Een aantal collega's van je die net in dienst zijn getreden, hebben wel betaald voor een Type Rating a ca. €25000,- (bij BFS) Tenzij deze mensen voor altijd vanuit Nederland willen blijven vliegen is het dus niet ondenkbaar dat zij uiteindelijk kiezen voor een maatschappij met een, in mijn ogen, enigszins normaal salaris. De tijd zal het leren.

Nogmaals ik heb geen problemen met mensen die werken bij trans, ik ken hun situatie niet en iedereen maakt tenslotte z'n eigen keuzes.
De enige irritatie die het handelen van trans bij mij opwekt is dat ze zo belabberd betalen (een fooi) ook al heb je een Type rating ben je current en heb je voldoende ervaring.

"But perhaps we should agree to disagree?"


GJK
 
Je kan het ook anders bekijken. Als er gezegd wordt : bij trans zul je nooit voor je rating hoeven te betalen. Deze stelling zou kunnen kloppen.

Hoe de constructie eigenlijk in elkaar steekt, is als volgt. Je doet een type rating bij CAE, betaald daar ook, en doet de type rating met Transavia SOP's. Vervolgens zegt Trans : type rating gehaald, welkom. En je bent binnen.

De vraag is, wat kan het VNV daar aan doen ? Dat gaat op papier compleet buiten trans om, die nemen slecht type rated mensen aan van CAE.

Athans, zo gebeurt het met Ryanair. En geloof het of niet, ook zij krijgen niet het geld van de type rating, maar wel gratis opgeleide vliegers.....
 
kortom belachelijk....

ik vind nog steeds dat de maatschappij de rating moet betalen. Dat er dan in dat geval een bond aan vast zit vind ik prima maar om je piloten te verplichten om te betalen .... dat vind ik nog steeds zielig....

Zelfde als betalen voor je cv op te mogen sturen, Fuck off!!
Dan maar niet hoor, zijn genoeg andere maatschappijen waar je kan vliegen! Laat ze maar lekker in de .... zakken. :mad:
 
Oorspronkelijk gepost door Bounty 53


Athans, zo gebeurt het met Ryanair. En geloof het of niet, ook zij krijgen niet het geld van de type rating, maar wel gratis opgeleide vliegers.....

Zelfs daar weet RYR nog geld mee te verdienen. Volgens CAE krijgt RYR een bepaald percentage per TQ. Daarom kunnen NLSers ook hun voucher niet gebruiken..
 
Bounty, mwoah, de vakbond heeft wel degelijk een handje in wat voor mensen worden aangenomen.

GJK, die mensen van Flugschule Berlin zijn NIET in vaste dienst gekomen (heb ik ook al een paar keer gezegd) en een niet onbelangrijke reden was dat bij sommigen het vliegen downright scary was. Dat aannemen van vliegers met een kale rating zonder lijntraining was dus een exersitie waar HV zelf ook niet al te happy van is geworden. Let wel, er is nog nooit beknibbeld op training bij HV. Toen een collega van me samen met mij de 757 training inging, hij bij HLN, ik bij HV, kreeg hij ongeveer 12 simsessies en ik 22 volgens de standaard syllabus (niet omdat ik de kist steeds inverted landde). In exact dezelfde simulator nogwel. Ook de 737 rating later was zeer ruim bemeten. Dus om de kosten gaat het bij HV niet. Liever een goede, solide training dan het bare minimum om aan de type rating te kunnen voldoen!

De training gebeurt dus weer in-house (of iemand met operationele 737 ervaring) en zal NIET tegen betaling plaatsvinden. Overigens moet je even vertellen waarom je het overbodig vindt om een nieuwe employee even een paar simsessies te geven. Er zit behoorlijk verschil tussen de SOPs van verschillende maatschappijen. Het is zelfs behoorlijk lastig om bepaalde dingetjes af te leren, zeker als je op dezelfde kist blijft vliegen.
 
Oorspronkelijk gepost door Viper1983
Dan maar niet hoor, zijn genoeg andere maatschappijen waar je kan vliegen! Laat ze maar lekker in de .... zakken. :mad:

Mag jij vertellen waar je met 500 uur vrije markt aan de bak komt zonder te betalen voor je type? Nergens, triest maar waar!
 
Mag jij vertellen waar je met 500 uur vrije markt aan de bak komt zonder te betalen voor je type? Nergens, triest maar waar!


Kijk ik vind het prima om ergens een bond te tekenen. Je betaald een deel van de typerating, MAAR deze krijg je in een x aantal jaar terug. Prima regeling!

Maar om piloten te laten betalen en dan zeggen bedankt. Dat vind ik belachelijk.

Er zijn echt nog wel banen waar je zonder te betalen kan vliegen of ergens waar je een bond tekent, zodat je uiteindelijk niet hoeft te betalen. En deze banen zijn ook echt wel bereikbaar met 500 uur.
 
Het is jammer dat een snelle accountant (kan me niet voorstellen dat een vlieger dit andere vliegers aandoet) een beetje rondgesurfd heeft en dit idee opgepikt heeft. Nog vervelender is dat het in praktijk is gebracht.

Pax hebben nog enigszins een keus en moeten sowieso betalen voor welke vlucht dan ook met welke mij. Werkzoekenden hebben al zo weinig keus, en dan nog moeten gaan betalen om op te vallen.


Misschien is het wel een ideetje om interviews per opbod te verkopen op e-bay.

Jammer.
 
Iz

Tot nu toe heb ik bij 3 maatschappijen altijd nog een profcheck (2dagen) in de sim gehad en vervolgens omdat je nieuw bent bij de maatschappij weer linetraining. Niet omdat je niet kunt vliegen maar simpelweg om de te leren werken met SOP's van het bedrijf. Bovenstaande is volgens mij redelijk standaard bij iedere maatschappij. Helemaal niets mis mee.
De sop's leer je dus tijdens "revenue flights" en kosten dus verder niets. Wat Jet2 dus doet is om elke nieuwe ervaren collega voor 5000,- pond een jaar lang te bonden omdat ze zoals ze zelf zeggen "extra recurrent training" hebben gehad en de maatschappij extra kosten heeft gemaakt. Wat dus volledige bullshit is. Jet2 beoogd hiermee de drempel voor de werknemers te verhogen om voortijdig weg te gaan. En bij een steeds krapper wordende arbeidsmarkt is het dus zeker niet ondenkbaar dat andere "lowcost"maatschapppijen dit ook zullen gaan hanteren en trans hoeft hier dus geen uitzondering te zijn.

gjk
 
GJK, zo'n bond van 5000 euro slaat ook nergens op, maar nu is Jet2 ook niet een airline die bulkt van de cash volgens mij.
Maar ik vind het wel een beetje zwartgallig om na die 65 euro dan ook maar te concluderen dat er nog meer slechte eigenschappen van andere LCC's overgenomen zullen worden, niet? Het is inderdaad het begin van het einde..

Viper1983, ik vind je erg hypocriet bezig. Een airline die € 65 voor de sollicitatie vraagt (bij aanname gratis) mag voor jou in de ... zakken terwijl je (volgens PPJN) bij je eigen airline € 360 euro moet betalen voor de selectie en dan ook nog kans maakt om je eigen rating te financieren. Excuse me? Dat je nog met een rechtschapen gevoel voor die club durft te werken :)
 
@IZ

Ja dat klopt... maar ik heb dat niet hoeven te betalen want ik zat er toen al. :D
Ik vind het ook van mijn mij een hele SLECHTE zaak.
Je krijgt btw wel tickets om naar INN te vliegen maar betalen voor de selectie vind ik echt BELACHELIJK!!!
Hypocriet of niet... als gewoon iedereen er eens mee op houd om overal maar voor te betalen hebben ze op den duur geen keus meer... een aantal jaar geleden hebben we zelf ons eigen graf gegraven om toch maar te gaan betalen...
:rolleyes:
 
Er zit meer dan genoeg geld achter...
Jet 2 is onderdeel van de Dartgroup een van de grotere aan de beurs genoteerde ondernemingen. Alle kisten zijn in eigendom en geen geleasde kisten. Tot heden in het bestaan van channel express altijd winst gemaakt. Door de grote expansie van jet2 is het echter moeilijk voldoende piloten te vinden, met alle gevolgen van dien. Men wil simpelweg voorkomen dat men voortijdig weg gaat.

Je kunt het zwartgallig / cynisch van me vinden, maar kan ook gewoon realitieitszin zijn........


heel simpel "let's just agree to disagree"

GJK
 
'Zijn er toevallig nog mensen met twee rechterhanden? Ik zoek er nog een paar voor m'n timmerbedrijf. Kandidaten moeten wel in bezit zijn van een eigen werkplaats, gereedschap en materiaal.

Indien hier niet aan voldaan word, hoeft men niet te solliciteren.
Bij gebleken geschiktheid, kan na een jaar een vast dienstverband verkregen worden.'

De wereld op z'n kop. Het moet nu maar eens afgelopen zijn met dat soort praktijken. Vraag me sowieso af of dit wel legaal is....
Zouden mensen voor OPS ook moeten betalen voor een sollicitatie...?

Vliegers hebben al genoeg geinvesteerd in hun opleiding (die in 9 v/d 10 gevallen niet door de overheid ondersteunt word) Is het dan misschien niet teveel gevraagd om een normale vliegjob met training (en bond) te krijgen. Vlieg al aardig wat jaren, maar bij de meeste sollicitaties krijg je te horen dat je voor je sollicitatie dan wel rating moet betalen, alsof je een kleuter bent.

Kom redelijk vaak in het KLM crewcenter, de meeste co-co's daar kijken uit hun ogen alsof ze water zien branden. (sorry voor jullie hoor, ik zou hetzelfde gedaan hebben als ik de mogelijk had).

Volgens mij is opgedane ervaring nog steeds belangrijk, net zoals voor ieder andere job en niet het feit of je al dan niet je sollicitatie of rating kunt betalen. Een goede vlieger is er een met ervaring en niet een met een dikke portomonnee.

Trans vraagt een kleine vergoeding (€65), is nog steeds zo'n 145 gulden. Tegen de tijd dat ik dat als een 'kleine vergoeding' zie, ga ik stilleven.

Waar zijn ze in vredesnaam mee bezig.....


GF
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan