Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

520w.jpg

De vragen luiden:
1. Waar is dit?
2. Welke drie militaire bestemmingen heeft dit gebied gehad?
3. Wat is er gevonden? (drie dingen)

Succes! :radar:

1. Zeeburgereiland
2. oefenterrein voor het garnizoen Amsterdam, Marinevliegkamp met hangar en hellingbaan voor watervliegtuigen, Fliegerhorst Schellingwoude van de Luftwaffe
3. een Rolls Roycemotor van een Lancaster, een Duitse zeemijn en een Duitse brisantbom. Meer is er niet gevonden, afgezien van wat rookgranaten, een markeringsbom en stukken van een watervliegtuig.

Meer info hier: http://www.debrugkrant.nl/?page_id=1155&newsitem=520

Lastige plaat maar met wat zoekwerk op Google maps een leuke opdracht. Sfeervolle foto ook.

Als Boeing747 eens de locatie van de foto op Google maps kan aangeven? Ik ben erg benieuwd waar die bunkers nog staan.

herstel: de gebouwtjes op de foto zijn geen bunkers maar voormalige slibvijzelgemaalen.

Laatst bewerkt:
Knap werk, Ojjo:
1.jpg

En jou inschattend komt hier nu ook het bericht:

ik weet dat Boeing747 het niet leuk vindt, maar de vloer gaat toch open.
:yeehaa:

Afwachten dus maar wie hier weer een nieuwe plaat neerzet :biertje:

Wat de locatie betreft Ojjo, er stond een artikeltje op de voorpagina van 'De Brug', genaamd 'Luftwaffe op Zeeburgereiland'. Zo kwam ik op het idee en bij dezelfde site terecht als jij :radar:

Als ik zo vrij mag zijn:

Plaats: Oudehorne
Wat: RAF Lancaster crashde in weiland achter het monument. Neergeschoten op weg naar Bremen door Duitse nachtjager. Crew van 7 man kwamen allen om.
Waneer: Nacht van 13-14 sept 1942

Ik hou vanavond even 2 minuten mijn mondje dicht voor onder andere die 7 jongens.

Dank u. Het feit dat ik er wel eens ben geweest hielp wel moet ik zeggen. En de Lancaster en '1942' verraden ook al het een en ander.

Floor is yours.

Voel me vereerd. Ok daar gaan we dan:

5687216060_1f301d4632_z.jpg

Wanneer?
Waar?
Wat?

Ik denk wel dat we een hintje kunnen gebruiken.
Ik ken niet alle vliegtuig wrakken uit mijn hoofd.
Volgens mij is het een burgerkist.............

Ik denk wel dat we een hintje kunnen gebruiken.

Ja sorry ik was idd een beetje te enthousiast. Lijkt me iets té. Maar je had gelijk, het was een burgerkist. Iets meer vintage dan een 707 of DC8
Laten we even een andere doen:

Wat
Waar
Wanneer

5687987835_dffaafeb14.jpg

26 januari 1947: Een KLM Douglas Dakota, PH-TCR, start met een vastzittend hoogteroer, raakt overtrokken en crasht. Alle 22 inzittenden komen om, inclusief Prins Gustaaf Adolf van Zweden en operazangeres Grace Moore.[10] Zie ook: KLM-vlucht PH-TCR

Uit de tijd dat de vliegtuigen nog van hout waren, en de mannen van staal.

2i9imub.jpg

1. Wie is dit?
2. Hij heeft een aantal 'firsts' op zijn naam. Noem er 2.
3. Hoe wordt hij vandaag nog geëerd?

Terug
Bovenaan