Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Nou daar komt ie dan. Overigens zie ik dat ik juni en juli door elkaar heb gehaald. Kniesoor die daarop let... ik dus.

Volgende raadplaat:
gwdas462.jpg



1. Welkt type vliegtuig zien we hier?
2. Waar is de foto genomen?
3. Op welke datum?
4. Wat is er met het toestel gebeurd en wat was de reden?
 
Laatst bewerkt:
HIHIHI

Rob ik google niet meer!, ik zag de het plaatje en herkende de kist, niet de omstandigheden.

ciao
 
1. Welkt type vliegtuig zien we hier?
2. Waar is de foto genomen?
3. Op welke datum?
4. Wat is er met het toestel gebeurd en wat was de reden?

1) Fokker G-1 "Wasp" Reg.nr. 360
2) Haagweg te Schiphol
3) Ergens in mei 1940, dacht iig na de 14e
4) In de brand gestoken door eigen mensen, waarschijnlijk om niet in de handen te vallen van de Duitsers
 
Hebben die kip!

1. Heinkel He-111 P2
2. 10 mei 1940, 04.15 uur
3. Piloot J.J. Buwalda en boordschutter J. Wagener in hun Fokker G-1
4. Het is met hen niet afgelopen! Met hen gaat het vanuit de sloot waarin ze zich verschanst hebben richting Bijerland: de gewonde Erich Stölzel en Franz Lewandowski komen in een ziekenhuisje terecht; Hans-Werner Paas en Walter Hufnagel belanden in de cel.

Zie: http://www.piershil.com/index.php/oorlog/430-1940-1945-vliegtuigcrashes-nabij-piershil
 
Ik mag weer aan de bak en... kom met het volgende wrak:

p02039001.jpg


De vragen:

1. Ook dit was dus ooit een vliegtuig: welk?
2. Wanneer is deze kist verloren gegaan?
3. Wie vloog er vooral op en met welk doel?

Succes en... met een groet van de Paashaas!

paashaas.png
 
1. Ook dit was dus ooit een vliegtuig: welk?
2. Wanneer is deze kist verloren gegaan?
3. Wie vloog er vooral op en met welk doel?
1. Lockheed Lodestar LT-9-18
lt918.jpg

2. 3 maart 1942 bij een bombardement door Japanners op Broome
3. Willem Frederik August 'Gus' Winckel. Transport van voedsel en materieel; evacuatie van militairen uit Nederlands-Indië
 
Laatst bewerkt:
Opnieuw helemaal goed, RW :yeehaa:
De vloer is weer aan jou :biertje:

Klopt het dat je de antwoorden gevonden hebt op:
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=98&t=16036

Een citaat uit het Maandblad Moesson, maart 2006, auteur Marianne van Velzen:

Op de ochtend van 3 maart 1942 liggen Nederlandse, Britse en Amerikaanse vliegboten met vele evacués in de baai van Broome.
Met zijn Lockheed Lodestar en een groep vluchtelingen arriveert Winckel dezelfde ochtend op het kleine vliegveld van de stad.
'In Broome werd er getankt,'herinnert hij zich. We waren op weg naar Perth.
Ik had bij het aanvliegen onze Catalina's en Dorniers in de baai zien liggen. Ik stond mij wat uit te rekken toen ik negen stippen aan de horizon zag.
Ik dacht aanvankelijk dat het RAAF vliegtuigen waren van de Australische luchtmacht, dus ik vroeg nog aan iemand op het vliegveld: "Is the RAAF flying today?" De man antwoordde ontkennend.
Ik zei: "Sound the alarm. The Japs are coming." Tja, toen brak de hel los.'
De Nederlandse Catalina's en Dorniers in de baai liggen als ratten in de val. De Japanse Zero's schieten hun mitrailleurs leeg op de vliegboten die al snel in de brand vliegen of zinken.
Ondertussen is Winckel op het vliegveld bezig zijn passagiers in veiligheid te brengen. 'Er lagen grote betonnen buizen naast de landingsbaan.
Ik heb ze daar maar ingestopt. Er was niets anders,' zegt hij schouderophalend.
De Lodestar was bij de achterramen voorzien van een mitrailleur en Bill Maks, Winckel's telegrafïst, haalde deze intussen uit het vliegtuig. 'Ik nam de mitrailleur van Maks over en met een trommel van tweehonderd rounds aan munitie ben ik een eindje van mijn vliegtuig gaan staan."Smeer'em", zei ik nog tegen Maks.'
Tijdens de eerste aanval wordt de Lodestar van Winckel onherstelbaar beschadigd, maar zelf wordt hij niet geraakt. Tijdens de tweede aanval komt één van de Zero's laag langs. Het is het vliegtuig van de Japanse luitenant Kudo.
'Hij vloog vlak langs,'aldus Winckel, 'ik zag hem zelfs lachen... maar niet lang natuurlijk. 'Winckel schiet zijn mitrailleur leeg op het toestel dat even daarna in zee stort. Zijn hand raakt ernstig verbrand door de gloeiende loop van zijn wapen, maar het heldhaftige optreden gaat niet onopgemerkt voorbij. Later vertellen diverse Amerikaanse vliegers over een wild schietende Nederlander en het levert hem de bijnaam 'Wild Bill Winckel' op.
Als na een kwartier de aanval voorbij is, beseft Winckel dat hij iets moet doen. Zodra Paul Kranenburg op het stukgeschoten vliegveld met zijn Lockheed landt, neemt Winckel het toestel over en begint met het regelen van de evacuatie van de gestrande vluchtelingen en gewonden.

Over de Lodestar op de site voor modelvliegtuigbouw:

De prestaties van de Depotvliegtuigafdeling en de Lodestar in het bijzonder zijn naar mijn mening altijd wat onderbelicht gebleven.
De Lodestar bewees zich in korte tijd, ondanks de sores met de tweedehands motoren.
Natuurlijk is het heen en weer vliegen met vrachtvliegtuigen niet zo spectaculair als het uitvoeren van luchtgevechten en bombardementsvluchten maar toch is dit van cruciaal belang gebleken voor een snelle opbouw van Nederlandse eenheden in Australië met het geëvacueerde personeel.
Daarnaast was er in het gehele verre oosten nauwelijks transportcapaciteit waardoor de ML-Lodestars van grote waarde waren voor de geallieerden.
Kortom de Lodestar leverde een substantiële bijdrage aan de hervatting van de strijd tegen Japan.

Tot slot nog een linkje naar de Mitsubishi A6M Zero en uiteraard ook nog eentje naar Gus Winckel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_A6M_Zero
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gus_Winckel
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan