Duitse AIP

Ik bedacht me gisteren trouwens nog een "snag".

Als je VFR in duitsland wilt vliegen, moet je (uiteraard) een weerbriefing hebben gedaan. Eigenlijk behoor je die te doen op basis van GAFOR. Ook die informatie is niet publiekelijk beschikbaar. Nu ja, wel beschikbaar in de zin van via de telefoon en ook op het internet wel te vinden, maar altijd achter betaalmuren.

Duitse piloten hebben dus vaak gewoon een printje van de kaart van duitsland mee, met allemaal ingekleurde vakjes (de verschillende gafor gebieden). En daarmee "bewijzen" ze dus dat ze een goede weerbriefing hebben gedaan.
En ja, dat is voldoende, ondanks het feit dat GAFOR vooral zicht/wolken/neerslag gebaseerd is.

Ook de duitse GAFOR informatie ben ik nog nergens tegen gekomen....

Vliegvelden hebben vervolgens normaal wel de complete AIP liggen, zodat je je daar alsnog wel gewoon "gratis" kan voorbereiden... Dus de logica ontgaat mij volledig.

Ik begrijp even niet wat je met dat printje bedoeld. Want de GAFOR bestaat in principe juist uit die kleurtjes, dus als ze die bij zich hebben (ik neem aan dat ze wel een aktuele bij zich hebben) hebben ze inderdaad de GAFOR geraadpleegd? En voor VFR-vliegen is dat inderdaad voldoende, als je kunt laten zien dat langs de route die je wilt vliegen, overal het weer boven VFR-minima is? Al zou ik zelf nog even het extra weerbeeld met hoogtewinden uitdraaien, maakt navigatie weer makkelijker.

Dat is eigenlijk net als in Nederland bij militaire vliegvelden (Teletext 707, bijv. de Kooy) de kleurcodes: Die staan voor bepaalde zicht- en wolken-waarden, maar je zou ze ook grafisch kunnen weergeven.

Verder kun je ondertussen wel gratis het algemene luchtvaartweerbeeld voor Duitsland krijgen, maar de officieele GAFOR inderdaad niet. Die krijg je weliswaar op de meeste vliegvelden gratis, maar voor een thuis-briefing moet je betalen. Dus, als je het gekleurde plaatje laat zien, móet je bijna wel een officieele briefing hebben gehad, want er is niets anders aantekomen?

En het beleid van Duitsland? :) Omdat ze dus niet zulke belachelijke prijzen vragen zoals bij het IVW, is Duitsland nog faillieter dan Nederland. Tja...

En we zijn ondertussen behoorlijk off-topic gekomen, maar:

Mag je nu eigenlijk de EAD-Online-AIP gebruiken voor je vluchtdoorvoering? Als ik van Nederland bijv. de kaartjes van Hilversum uitprint, mag ik die voor starts en landingen gebruiken, of moet ik eigenlijk een officieele AIP kopen, incl. Updates? (ik heb al de Jeps, dus het is voor mij meer van algemeen interesse.)
 
Goedemiddag,

Ik ben een trip naar Stadtlohn (EDLS) aan het voorbereiden. Inmiddels ben ik erachter dat de VFR velden niet op Eurocontrol zichtbaar zijn, zodat je bij de AIS Portal van Duitsland uitkomt (http://www.dfs-ais.de). Het is mij niet gelukt op deze site de AIP van de verschillende velden te raadplegen. Uiteraard heb ik een login. In het startscherm staat vermeld dat ik de info over aerodromes kan achterhalen bij de NOTAM-sectie. Wat ik daar ook doe, ik krijg alleen de NOTAMs, niet de AIP van het veld. Kan iemand mij in het zadel helpen?

XF
 
Voor stadtlohn zou ik trouwens gewoon even op de site van het veld kijken. Alle belangrijke informatie is daar gewoon te vinden. Dat geld trouwens voor veel duitse velden, maar niet voor allemaal.
 
Bedankt voor de reacties. Als Stadtlohn een IFR veld was geweest had ik de informatie ook al kunnen vinden. Maar juist omdat het een VFR veld is, is de informatie niet digitaal gemaakt. Helaas was ik aangewezen op de VFR manual van de vliegschool.
 
In Duitsland gebruik ik altijd airports.de in combinatie met eddh.de voor planning. Stadtlohn:

http://www.airports.de/component/option,com_mtree/task,viewlink/link_id,412/lang,en/
http://eddh.de/info/landeinfo-ergebnisb.php?ueicao=EDLS

Kijk bij de laatste link ook naar de 12 Pireps die onderin gelinkt zijn ( http://eddh.de/info/lande_pireps.php?pi_icao=EDLS ), zo heeft elk veld meestal wel bepaalde tips. Zo lees je bij Idar Oberstein ook wat het menu is dat je vanuit de lucht op V min 20 kan bestellen zodat het klaar staat na landing.

Voor de daadwerkelijke kaartjes gebruik ik jeppview op de club, maar een preview van kaartjes, circuit, openingstijden, fuel etc vind je dus op airports.de .
 
In Duitsland gebruik ik altijd airports.de in combinatie met eddh.de voor planning. Stadtlohn:

http://www.airports.de/component/option,com_mtree/task,viewlink/link_id,412/lang,en/
http://eddh.de/info/landeinfo-ergebnisb.php?ueicao=EDLS

Kijk bij de laatste link ook naar de 12 Pireps die onderin gelinkt zijn ( http://eddh.de/info/lande_pireps.php?pi_icao=EDLS ), zo heeft elk veld meestal wel bepaalde tips. Zo lees je bij Idar Oberstein ook wat het menu is dat je vanuit de lucht op V min 20 kan bestellen zodat het klaar staat na landing.

Voor de daadwerkelijke kaartjes gebruik ik jeppview op de club, maar een preview van kaartjes, circuit, openingstijden, fuel etc vind je dus op airports.de .

Thanks No significant change. Zo kom je zonder het officiele materiaal inderdaad een heel eind.

En een tip zoals die van de heer Oberstein vind je natuurlijk niet terug in de VFR manual :-)
 
Thanks No significant change. Zo kom je zonder het officiele materiaal inderdaad een heel eind.

En een tip zoals die van de heer Oberstein vind je natuurlijk niet terug in de VFR manual :-)

Niet de heer Oberstein, het veld heet Idar Oberstein:
http://eddh.de/info/landeinfo-ergebnisb.php?ueicao=EDRG

EDRG.jpg


DSC00732-M.jpg


Hier de havenmeester bezig met onze steaks (notice de radio op het kastje, in het laatje zit het landingsgeld):

MG3061-M.jpg


Hier het menu dat je vanuit de lucht al kan bestellen:
idarmenu-M.jpg


Het resultaat was echt vreselijk lekker, voor meerdere herhalingen vatbaar:
DSC00738-M.jpg


Ik zie bij Stadtlohn in the pireps ook een paar tips van onze eigen Airwork- André :).
 
**off topic**
Herkenbare foto's Nosig! :)
Inderdaad heerlijk vlees gegrild door de havenmeester on duty, echt geweldig! Aanrader voor eenieder, leuke ligging van het veld. Wel enkel Duits RT, maar niets om je zorgen over te maken.
**back on topic**

Met de info die Nosig hierboven geeft heb ik ook altijd prima uit de voeten gekunnen voor alle trips naar Duitsland. Bovendien doen ze daar niet zo moeilijk op zowel de kleine als ook de grote velden. Op tijd oproepen en advies vragen als je niet zeker bent, of nog beter, vooraf even bellen en dan komt alles goed.

Viel Spaß!
 
Verder kun je ondertussen wel gratis het algemene luchtvaartweerbeeld voor Duitsland krijgen, maar de officieele GAFOR inderdaad niet. Die krijg je weliswaar op de meeste vliegvelden gratis, maar voor een thuis-briefing moet je betalen. Dus, als je het gekleurde plaatje laat zien, móet je bijna wel een officieele briefing hebben gehad, want er is niets anders aantekomen?

De gepubliceerde GAFOR is voor zover ik weet gewoon gratis op te vragen via www.luchtvaartmeteo.nl
OPMET>Region>Product ' GAFOR'>Germany

Daarnaast kun je op www.dwd.de onder
Special users>Aviation>Flugwette-uebersichte
de low level forecasts vinden. Deze worden alleen in het Duits gepubliceerd overigens, dus even overschakelen naar de duitse taal.
 
Alleen zijn daar geen VFR kaarten te vinden (tenminste, twee weken geleden niet)

Van sommige velden wel, van andere niet. Deze site verzamelt alleen informatie die door de havendiensten zelf wordt aangeleverd. Info uit heel Europa, maar nooit compleet. Wil je de complete AIP van Duitsland, dan moet je die bestellen bij de DFS (denk ik) en dat kost geld.
 
Ik dacht dat alle velden met een instrument approach erin stonden?

Dat zou ik niet weten, maar ik kijk net even naar EDDG en daar staan keurig alle instrument approaches in, maar geen visual approach chart. Bij EHAM heb je die bijvoorbeeld wel.

Vandaar mijn voorkeur voor de Jeppesen VFR gids, daar heb je alles wat je nodig hebt compleet bij de hand voor een vast jaarbedrag.
 
Terug
Bovenaan