Ik bedacht me gisteren trouwens nog een "snag".
Als je VFR in duitsland wilt vliegen, moet je (uiteraard) een weerbriefing hebben gedaan. Eigenlijk behoor je die te doen op basis van GAFOR. Ook die informatie is niet publiekelijk beschikbaar. Nu ja, wel beschikbaar in de zin van via de telefoon en ook op het internet wel te vinden, maar altijd achter betaalmuren.
Duitse piloten hebben dus vaak gewoon een printje van de kaart van duitsland mee, met allemaal ingekleurde vakjes (de verschillende gafor gebieden). En daarmee "bewijzen" ze dus dat ze een goede weerbriefing hebben gedaan.
En ja, dat is voldoende, ondanks het feit dat GAFOR vooral zicht/wolken/neerslag gebaseerd is.
Ook de duitse GAFOR informatie ben ik nog nergens tegen gekomen....
Vliegvelden hebben vervolgens normaal wel de complete AIP liggen, zodat je je daar alsnog wel gewoon "gratis" kan voorbereiden... Dus de logica ontgaat mij volledig.
Ik begrijp even niet wat je met dat printje bedoeld. Want de GAFOR bestaat in principe juist uit die kleurtjes, dus als ze die bij zich hebben (ik neem aan dat ze wel een aktuele bij zich hebben) hebben ze inderdaad de GAFOR geraadpleegd? En voor VFR-vliegen is dat inderdaad voldoende, als je kunt laten zien dat langs de route die je wilt vliegen, overal het weer boven VFR-minima is? Al zou ik zelf nog even het extra weerbeeld met hoogtewinden uitdraaien, maakt navigatie weer makkelijker.
Dat is eigenlijk net als in Nederland bij militaire vliegvelden (Teletext 707, bijv. de Kooy) de kleurcodes: Die staan voor bepaalde zicht- en wolken-waarden, maar je zou ze ook grafisch kunnen weergeven.
Verder kun je ondertussen wel gratis het algemene luchtvaartweerbeeld voor Duitsland krijgen, maar de officieele GAFOR inderdaad niet. Die krijg je weliswaar op de meeste vliegvelden gratis, maar voor een thuis-briefing moet je betalen. Dus, als je het gekleurde plaatje laat zien, móet je bijna wel een officieele briefing hebben gehad, want er is niets anders aantekomen?
En het beleid van Duitsland? Omdat ze dus niet zulke belachelijke prijzen vragen zoals bij het IVW, is Duitsland nog faillieter dan Nederland. Tja...
En we zijn ondertussen behoorlijk off-topic gekomen, maar:
Mag je nu eigenlijk de EAD-Online-AIP gebruiken voor je vluchtdoorvoering? Als ik van Nederland bijv. de kaartjes van Hilversum uitprint, mag ik die voor starts en landingen gebruiken, of moet ik eigenlijk een officieele AIP kopen, incl. Updates? (ik heb al de Jeps, dus het is voor mij meer van algemeen interesse.)