Duitse AIP

Jeroen994

Member
Het Nederlandse AIP staat gepubliceerd op internet, weet iemand of dit ook het geval is met het Duitse AIP, en zo ja, waar kan ik deze vinden?
 
Ik was er toevallig vorige week ook naar op zoek. Ik ben zelf op zoek naar wat aerodrome charts, maar enige wat ik eerst kon vinden was de Militaire AIP (http://www.mil-aip.de/) maar daar hebben ze dus alleen militaire velden in staan, niet echt handig.

Na enig zoeken op internet en met hulp van de Eurocontrol website kwam ik erachter dat je de 'DFS Deutsche Flugsicherung GmbH' moet hebben --> http://www.dfs-ais.de/

Volgens mij moet je je dan eerst even aanmelden en kan je daarna de AIS bekijken, als het goed is... want heb het zelf nog niet gedaan.

Succes & greetz, Sven
 
Om even een oude topic nieuw leven in te blazen:

Weet iemand of er inmiddels wel een digitale gratis versie van de Duitse AIP ergens online te vinden is?

Ben specifiek op zoek naar wat SID's voor Hamburg.
 
Moet je even googlen op ead eurocontrol. Daar kun je een gratis account aanmaken en vrijwel alle AIP's van Europa inzien.
 
@ Thermal; ik heb HAM LIDO SID charts voor je mocht je interesse hebben. Niet de beste kwaliteit overigens.

GruBe,
EG
 
Moet je even googlen op ead eurocontrol. Daar kun je een gratis account aanmaken en vrijwel alle AIP's van Europa inzien.

Maar de Duitse kan ik via Eurocontrol niet vinden, tenzij ik iets fout doe. Iemand anders wel ? ben er ook al een tijdje naar op zoek. vrijwel de rest van Europa is gewoon in te zien.
 
Voor de Duitse AIP moet je helaas betalen, is nergens gratis te krijgen.
I.p.v. de Duitse AIP kun je m.i. beter een Jeppview abonnement nemen, Als het om VFR gaat wil dat zeggen, IFR Jeppview is erg duur.
 
Maar de Duitse kan ik via Eurocontrol niet vinden, tenzij ik iets fout doe. Iemand anders wel ? ben er ook al een tijdje naar op zoek. vrijwel de rest van Europa is gewoon in te zien.

Als ik inlog, <enter applications> kies, PAMS light [AIP] kies, bij "Authority (Code)" Germany (AD) invul en eventueel andere criteria toevoeg (bijvoorbeeld AIP type charts, en bij "Part" ENR) dan kan ik toch wel het Duitse AIP raadplegen bij eurocontrol.

Kweenie of deze link naar de ENR6 voor jullie werkt, maar voor mij (ingelogd) werkt -ie wèl, als voorbeeldje:
http://www.ead.eurocontrol.int/eadbasic/pamslight-0F6EC3EDDC369989DF58EB1D35A746B9/OODUMTUY4LXFU/EN/Charts/ENR/NON_AIRAC/ED_ENR_6_en_2011-04-07.pdf

@Thermal: check PM
 
Laatst bewerkt:
Interessant, de link werkt bij mij ook, maar ik weet niet beter dan dat je voor de Duitse AIP altijd moest betalen. Kun je eens proberen de VFR approach kaarten van b.v. EDLS te downloaden ? Zou me niets verbazen als er alleen IFR materiaal op staat en misschien VFR approach kaarten van de grotere velden.
Als het echter wel er op staat, zou dat heel mooi zijn, maar ik twijfel, in ieder geval moet ik toegeven dat er meer op staat dan ik dacht.
 
Ik zou dat kunnen, maar ik weet niet zeker of ik dat eigenlijk wel mag. In ieder geval kun je zelf hier:
http://www.ead.eurocontrol.int/publicuser/public/pu/login.jsp een account aanmaken (gratis), instemmen met een lang stuk legal tekst, en dan via het eerder aangegeven paadje zelf op zoek gaan.


IMPORTANT LEGAL NOTICE

The information on this web site is subject to a disclaimer, which you can access by clicking on the corresponding link on the main page and a copyright notice.

2003 EUROCONTROL © All rights reserved

Copying of the materials in RAM or other temporary storage device necessary for the browsing of the EAD web site, is authorised. Reproduction is authorised for personal use only. All other uses are strictly prohibited.
Access to and use of the EAD web site constitute acceptance of this copyright notice, and the disclaimer which you are required to consult by clicking the appropriate above mentioned link.
Wat heet nog eigen gebruik, hè?


Omdat het in het algemeen belang is dat iedereen op de hoogte is of op zijn minst kan zijn van de laatste stand van zaken, qua kaarten, regeltjes en uitzonderingen, is eurocontrol gratis :)
EDLS kom ik daar overigens niet tegen. In één van de documenten kwam ik wèl tegen dat er verwezen werd naar AIP VFR, dus misschien met nog een beetje extra effort... Die ga ik er alleen nu niet meer in steken, want over een kleine 5 uur gaat mijn wekker weer . :snore:
 
Thanks voor de links die je stuurde StickNrudder (nog bedankt voor je PM).

Zou toch raar zijn dat zo'n beetje alle AIP's online te verkrijgen zijn behlave die van Duitsland. Heb de SID's nodig voor mijn voorbereiding op mijn simscreening bij CLH. En de enige plates die ik kon vinden waren al ruim 6 jaar oud.

Zover ik wist moest je bij EAD ook betalen. Zal eens een accountje gaan aanmaken.

Dank voor al jullie input.
 
Ik heb de EAD eurocontrol site ook helemaal binnenstebuiten gekeerd. Ik kan daar de AIP VFR van Duitsland NIET vinden.

Ik sluit me aan bij LHU, zover ik weet is de Duitse VFR AIP NIET gratis te raadplegen op Internet.

En ja, ik heb hard gezocht. Met een Duits brevet is het namelijk best handig om zo nu en dan eens het AIP door te nemen als je een trip aan het plannen bent.
 
Ik heb de EAD eurocontrol site ook helemaal binnenstebuiten gekeerd. Ik kan daar de AIP VFR van Duitsland NIET vinden.

Ik sluit me aan bij LHU, zover ik weet is de Duitse VFR AIP NIET gratis te raadplegen op Internet.

En ja, ik heb hard gezocht. Met een Duits brevet is het namelijk best handig om zo nu en dan eens het AIP door te nemen als je een trip aan het plannen bent.

Om het helemaal precies te zeggen: De delen ENR, GEN zijn compleet (ook VFR) en in deel AD is de tekst compleet (ook VFR) maar de kaartjes (niet onbelangrijk natuurlijk) ontbreken.....
 
In AD heb ik ook Stadtlohn opgezocht (EDLS) maar de laatste keer dat ik keek, stond die er NIET tussen.
Hmm, wellicht nog een keer kijken, maar eh...
 
In AD heb ik ook Stadtlohn opgezocht (EDLS) maar de laatste keer dat ik keek, stond die er NIET tussen.
Hmm, wellicht nog een keer kijken, maar eh...

Sorry, je hebt gelijkt. Als het veld alleen VFR is staat er in AD inderdaad niets van in ...
 
Mwwuuuhhh,

dat verklaart wel waarom ik 'm ook niet kon vinden (heb ng een keer gezocht, net als FotoJunkie en QED), maar niet waarom die Duitse VFR AIP niet gewoon ook beschikbaar gesteld wordt via eurocontrol. Vind ik raar. Ik heb van de site van eurocontrol namelijk wel recentelijk een NL VFR pakket voor mezelf samengesteld en dat was gewoon netjes compleet.

Die opmerking van mij over dat het algemeen belang (lees: veiligheid) er meer gediend is als iedereen op zijn minst aan de benodigde informatie kan komen, die heb ik niet zelf verzonnen, maar volgens mij op de site van IVW gelezen, met een verwijzing naar de eurocontrol site. Zo ben ik er indertijd aan gekomen. Als dat dan de filosofie is die achter het aanbieden van het europese verzamelde AIP via de eurocontrol site zit, dan zou daar ook de Duitse VFR AIP te vinden moeten zijn.
Ik heb ze daar eens naar gevraagd. Mocht ik antwoord krijgen, dan plak ik dat aan dit draadje.
 
Eurocontrol reply:
VFR information is in principle available for all countries, except for those countries where the CAA/ANSP is still producing their proper VFR manuals. In such case the CAA/ANSP decided not to make this information available through the EAD. We therefore recommend you to directly contact the concerned CAA/ANSP. In general there are no short terms plans to integrate the VFR manuals of these countries into the EAD.

http://www.eurocontrol.int/aim/public/standard_page/web_eur.html

Dus: doorverwijzing naar DFE
 
Ik bedacht me gisteren trouwens nog een "snag".

Als je VFR in duitsland wilt vliegen, moet je (uiteraard) een weerbriefing hebben gedaan. Eigenlijk behoor je die te doen op basis van GAFOR. Ook die informatie is niet publiekelijk beschikbaar. Nu ja, wel beschikbaar in de zin van via de telefoon en ook op het internet wel te vinden, maar altijd achter betaalmuren.

Duitse piloten hebben dus vaak gewoon een printje van de kaart van duitsland mee, met allemaal ingekleurde vakjes (de verschillende gafor gebieden). En daarmee "bewijzen" ze dus dat ze een goede weerbriefing hebben gedaan.
En ja, dat is voldoende, ondanks het feit dat GAFOR vooral zicht/wolken/neerslag gebaseerd is.

Ook de duitse GAFOR informatie ben ik nog nergens tegen gekomen....


Beide zijn een geldkwestie. Ik weet dat een bepaalde website bezig is geweest om de GAFOR gratis ter beschikking te stellen (uiteraard wel betalende voor de broninformatie, maar zeg maar op de wijze van: Ik betaal 100 keer een standaard licentie en mag de informatie dan gratis beschikbaar stellen. Maar ook dat mocht niet.)
Iets dergelijks geld ook voor de VFR AIP informatie. Die wil de DFS ook niet gratis ter beschikking stellen. Als ik me goed herinner, heb ik wel eens gehoord dat daar ook beleid van de overheid achter zit. Maar de reden van de overheid om dergelijke informatie niet gratis ter beschikking te stellen????

Vliegvelden hebben vervolgens normaal wel de complete AIP liggen, zodat je je daar alsnog wel gewoon "gratis" kan voorbereiden... Dus de logica ontgaat mij volledig.
 
Terug
Bovenaan