fftopic: FotoJunky pakt zijn D300 met 70-200 VR f2.8 en dreigt daarmee B767 aan de kant te meppen.

In de hoek jij irritant Canon mannetje

fftopic:
Canon heeft dacht ik ook een 1000D? (B767 dat moet jij weten toch?) Dat is ongeveer de echte instapper van Canon op dit moment. Dat lijkt mij de logische camera om mee te gaan vergelijken. Eigenlijk zou je de D60 en D90 moeten vergelijken met een 500D van Canon.
(De typenummering van Nikon is echt bagger, want mij D300 is min of meer te vergelijken met een 50D van Canon.)
Maar goed, echt vergelijken is eigenlijk heel erg moeilijk. Als ik kijk naar functies en zo dan is de volgorde ongeveer zo:
Amateur
Nikon D#### serie
Canon ###D serie
Nikon D## serie
Canon ##D serie
Nikon D### serie
Canon #D serie / Nikon D# serie
Profesional
Er zitten verschillen tussen de camera's en dat maakt het toch altijd een beetje een appels en peren verhaal. Het meest opvallend is dat wellicht bij de ##D's van Canon tegenover de D###'s van Nikon. Wat wordt gezien als een typische consumer optie (scene modes) zitten nog wel op de canon, maar niet op de Nikon. Daartegen over wordt ook door Canonians aangegeven dat een paar pro dingen wel op de Nikon zitten, die niet op de Canon zitten.
Goed, appels en peren dus.
De discussie over lenzen, zoals de 70-200 f2.8 VR of 70-200 f2.8 IS USM lijkt me niet relevant. Als je nu nadenkt over een camera van 500 euro (weet ik veel wat dat ding kost, maar de richting zal wel kloppen) is de discussie over een lens van 1500 euro een beetje "out-there". Of simpel gezegd: Niet relevant.
Wat voor Altitu is volgens mij wel van belang en dat is van Nikon weer een stuk beter dan van Canon. Ik ben een keer op stap geweest met mijn Nikon D80 en een Canon 450D. Beide met de standaard 18-50 lens en op de Nikon heb ik ook de 18-70 standaard lens gehad.
De colorcasts van de Canon 18-50 vond ik toch wel erg opvallend. Onder wat moeilijkere lichtomstandigheden lukte het gewoon niet om alle bomen de juiste kleur groen te krijgen. Voor de eigenaar van de Canon dan ook de reden om serieus te overwegen om over te stappen naar Nikon. Uiteindelijk heeft hij er voor gekozen om een andere lens te kopen, namelijk de overbekende Tamron 17-50 f2.8. Voor hem de goedkoopste oplossing.
Kortom er zitten nogal wat kanten aan dergelijke verhalen. Als je gaat voor "de beste camera for the job", dan zul je overigens wel even heel goed moeten weten wat "the job" nu precies inhoud.
Het verhaal van B767 mbt sportvelden is overigens niet accuraat. De reden waarom je daar vooral Canon ziet, is historisch gegroeid. Nikon dacht dat AF niet interessant was. Een hele domme fout, want toen de eerste Canon AF tele lens uit kwam, wisten alle sport verslaggevers niet hoe snel ze om moesten schakelen. Tja, een hele dure fout van Nikon....
n.b. De 500D van Canon heeft geen motor in de body, zoals de oude Nikon toestellen. Canon lenzen hebben allemaal een motor in de lens. Daar bestaan twee versies van. Zeg maar de gewone en zogenaamde USM motoren. Die laatste zijn de pro motoren, die sneller en stiller zijn.
[edit] En ik was toch echt van plan om het kort te houden [/edit]