DISCUSSIE!!! SSTR

hallo allemaal

68000 euri is inderdaad veel te veel. 23k voor een typerating is wel heel weinig! incl. circuitjes zit je tussen de 30 en 35k euri.
veel mensen kunnen inderdaad die rating niet betalen. tenzij ze een goedkopere opleiding hadden gekozen. wat ik al zei, het is een kwestie van plannen.
ik ben het niet eens met deze treurige gang van zaken maar zoals vele malen eerder gezegd, het is de realiteit. als je straks met je papieren thuis zit, telt r maar 1 ding en dat is zo snel mogelijk aan een baan raken. ik meen dat de discussie hierover gaat.

@s tail,
como estas?

S

ook hallo RTO! :)
 
Oorspronkelijk gepost door kermit
Zit er ergens oud zeer of een slechte ervaring gehad met een poging om in de luchtvaart terecht te komen? Of misschien heb je nooit piloot willen worden, dat kan ook.

Kermit,

Soms zijn dingen niet zoals ze lijken. Ik zit lekker warm en droog, heb een stoel met schapenwol, kan ook knoppen drukken, krijg goed betaald voor mijn baan, zie ook nog eens wat van de vliegtuigen en van de wereld en bij mijn werk zijn ook nog eens genoeg mooie vrouwen.


Vliegen was en is nog steeds mijn droom. Ik heb geen oud zeer. Ik probeer alleen mensen de realiteit te vertellen. Veel jonge lui zullen tijdens/na de opleiding nog denken: "Er zat toch wel een vorm van waarheid in dat gelul van ijsboer". Een gewaarschuwd mens telt voor 2 zal ik maar zeggen.

Ik ben blij als de nieuwe gasten kunnen zeggen: "Die ijsboer die heeft toch ook maar wat lopen lullen. Die opleiding heeft mij niks gekost. Pensioengolf is gekomen. Ik heb gelijk werk en ik krijg ook nog eens een mooi salaris!"

Laten we het hopen!

Veel succes met ieder zijn/haar eigen keuze.
 
23000 euro voor een B738 is zeker haalbaar (FSB) . Inclusief circuitjes en 100 uur linetraining (Germania, Air Berlin en tegenwoordig Transavia). Kan je daarna zonder problemen kostenloos bij RYR beginnen via een contractor. Startsalaris van een SO =50euro per blokuur. Stel dat je anders 400 uur voor nop zou moeten vliegen. Scheelt je dus 20000 euro aan inkomsten !!!
 
mja, wie gaat dat doen?

mja, wie gaat dat doen?

Hoi Sandertje,

ik snap niet dat mensen zo n heisa kunnen maken om wat ik gedaan heb. als je zo tegen uitbuiting bent: zet je eens in voor het feit dat we zelf onze basisopleiding hebben moeten betalen. daar ligt de wortel!

Als ik wist hoe ik dit moest doen, zou het de organisatie er morgen staan!

Hoe ga je al de wannabee's in dit land/europa tegenhouden om voor hun opleiding te betalen teneinde maatschappijen te dwingen om te betalen voor de mensen die ze nodig hebben??

Als je ECHT wilt vliegen, dan ga je diep (in Euro's)

Climb350
 
En voor de mensen die nu begin 20 zijn snap ik niet helemaal waarop jullie willen wachten. Nu meteen een A-320 rating voor weinig kopen, want als je tot je 35e wacht heb je toch veel minder jaren tot je pensioen om die grote schuld terug te betalen???!!! Op je 40e met een hongerloontje van 2000E in de maand is toch ook niet echt een feestje???

CLimb350
 
Een paar stellingen:

1 Tegenwoordig is eigen type rating betalen VEREIST

2 Uren betalen is normaalste zaak van de wereld

3 No TR = NO JOB

4 Mensen die SSTR (Self Sponsored Type Rating) gedaan hebben hebben geen spijt van hun keuze.

5 Behalen CPL/IR was first requirement ... behalen MCC the second requirement ... TR = 3e en last but not least ... Line training and 500 hrs on type the fourth rquirement... anders kom je er niet...

_____________________________________________

6 SCHANDE mensen die het gedaan hebben helpen mee met de marktverzieking

7 Volhouden .. niet opgeven ... markt gaaat aantrekken in de toekomst SSTR niet meer nodig

8 JE BENT ULTRA STUPID ALS JE HET DOET
 
Mijn mening

1. TR is NIET vereist in mijn ogen... Ken genoeg mensen die het NIET gedaan hebben en toch een baan hebben.

2. NEE IS NIET NORMAAL maar verhoogt natuurlijk wel je kansen. Ik zou ipv uren nu TR halen ... dat verhoogt meer je kansen.

3. Zie 1

4. Ik hoop dat wanneer ik die keuze heb gemaakt tot die groep behoor!!! MENSEN DIE HIER ABSLOUUT NIET MEE EENS ZIJN REAGEREN SVP!!!!

5. Dit begint er meer en meer op te lijken... maar verder zie 1

6. Niet mee eens

7. Dit hoor ik al jaren!!!!

8. Of je zit financieel wat sterker (Als je geen geld / geen backup ) en je heb al een schuld van 150000 dan wel ULTRA STUPID


TO b CONTINUED
 
GridMora,

Even persoonlijk: Hoe zou jij de wereld voor beginnende piloten dan willen zien met betrekking tot TR's SSTR zelfbetaalde uren?

(ik doel een beetje op m'n vorige posts. Ik vind dit ook een krankzinnige ontwikkeling, maar ik ben uiteindelijk ook gezwicht voor het zelf betalen van een TR, omdat ik steeds weer dezelfde antwoorden van de maatschappijen kreeg!)

trouwens iedereen mag/moet antwoorden om een idee te opperen hoe dit proces omgekeerd kan worden

Climb350
 
Oorspronkelijk gepost door climb350
GridMora,

Even persoonlijk: Hoe zou jij de wereld voor beginnende piloten dan willen zien met betrekking tot TR's SSTR zelfbetaalde uren?

...

trouwens iedereen mag/moet antwoorden om een idee te opperen hoe dit proces omgekeerd kan worden

Climb350

Hoe we dit omkeren? Dat lijkt me een duidelijke zaak. Bel VNV, en vraag of ze willen meehelpen aan een VNAV (Vereniging van Nederlandse Aspirant Verkeersvliegers) die dan niet begrenst is op KLS/NLS.

Samen staan we sterk, denk ik dan. Het probleem is dat iedereen tegenwoordig roept "als ik 't niet doe, dan de buurman wel" en hopla, die airlines lachen zit rot.

Natuurlijk is dat mooi meegenomen (voor de airline) als iedereen zelf z'n opleiding betaald, en zelfs z'n eerste 100/200/500 uur ervaring (zelfs, ehmmmmmmmmmmm, min of meer "gerenomeerde" nederlandse airline(s)) :1855: (ik bedoel, A.H./Exel was natuurlijk zoiezo 'n lachertje, maar Trans???)
Dit is natuurlijk geen serieuse manier van zaken doen.

Het voordeel voor VNV: Ten eerste een bredere basis, i.p.v. alleen KLM-groep, + (niet geheel onbelangrijk) de mogelijkheid om het tij van dalende salarisen te keren. Ik bedoel, die airlines zijn ook niet dom. Als ik iemand zo gek krijg om naast z'n opleiding, ook z'n TR en zelfs een kwartaal aan manuren te betalen, dan trapt ie er ook wel in als ik zeg "20% minder salaris, en anders trap ik je eruit, en neem de volgende aan, die ja zegt"

Zolang het bedrijf het met 100 personen te doen heeft, vinden ze er altijd wel 20 die 't accepteren. En dat zijn jullie...
 
Laatst bewerkt:
Variatie, ten eerste, bij Transavia heeft niemand ooit een type rating gekocht, alleen is vorig jaar door een tekort laat voor de piek en het gebrek aan sim slots een groep met 737 rating aangenomen. Daarbij zaten ook mensen die net een rating hadden gekocht in Berlijn, maar die zijn op een tijdelijk contract aangenomen (met mogelijkheid om daarna voor vast te solliciteren). Overigens is dit "experiment" niet bijzonder goed bevallen (kwaliteit van sommige low-times viel tegen) en deze winter worden er tientallen (yes you read that right) nieuwe F/O's aangenomen die allemaal een typerating op kosten van Trans krijgen!

Je kunt je natuurlijk verenigen als Nederlandse aspiranten maar de meeste SSTR schemes zijn in het buitenland. In NL hebben we alleen ArkeFly over, en zoals dat er naar uitziet zullen daar de komende tijd ook zeker niet meer dan een handjevol vliegers worden aangenomen (if at all!). En om daar nu een vereniging voor op te richten, en vervolgens te zien dat ze een paar buitenlanders of jongens die niet aangesloten zijn aannemen, dan is dat verspilde moeite.

Er is maar één mogelijkheid om dit om te keren en dat is om in Europa een wetgeving te realiseren die dit verbiedt. En dan nog houd je mensen niet tegen om op eigen houtje in Berlijn een TR te kopen en vervolgens geheel los daarvan bij een maatschappij aan te kloppen.

PS. Oh ja, en de gasten van Solid AiR natuurlijk.
 
Okay, dan biedt ik mijn verontschuldigingen aan richting Trans. Ik had vanuit andere posts hierboven een andere indruk gekregen. (180B.T.)

Maar goed, " en vervolgens te zien dat ze een paar buitenlanders of jongens die niet aangesloten zijn aannemen, dan is dat verspilde moeite." is nu net het probleem. Je hebt wel gelijk natuurlijk, VNV is misschien te beperkt, maar probeer dan IALPA ofzo. Of het nu de buurman, of het buurland is, zolang we allemaal alleen tegen elkaar vechten, blijft de Airline de winnaar.

De politiek is hiervoor helaas niet verantwoordelijk (mijn mening). We leven in een vrije markteconomie, en elke ingreep vanuit de Staat, zei het landelijk of continentaal, doet afbraak aan deze vrije economie, en verstoort de balans.

Kijk alleen maar naar uit de hand gelopen (lopen? rennen... Sprinten!) situaties als het agrarische-subsidie-beleid op Europees niveau. Elke ingreep vanuit de staat trekt zo'n situatie verder uit balans.
 
Oorspronkelijk gepost door Iz
Overigens is dit "experiment" niet bijzonder goed bevallen (kwaliteit van sommige low-times viel tegen) en deze winter worden er tientallen (yes you read that right) nieuwe F/O's aangenomen die allemaal een typerating op kosten van Trans krijgen!


Ik heb vernomen van iemand binnen Transavia dat de kwaliteit van de vliegers die uit Berlijn kwamen prima was. Het feit is wel dat de vakbond het er niet helemaal mee eens was??
 
Nee, de kwaliteit van een aantal was niet prima. En ja natuurlijk klopt het dat de vakbond helemaal niet aan tijdelijke contracten willen, liever vast! En daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
 
Hallo,

Persoonlijk denk ik dat het de vakbond aan zijn r%$£ zal roesten of er jongens en meisjes rondlopen die zich in "moeten" kopen bij een maatschappij en vervolgens met een grote schuld rondlopen. Ik heb echt nog NOOIT ook maar de indruk gehad dat de VNV hier iets aan zou willen doen.

Dit is overigens wel iets dat ik ten zeerste afkeur. Immers als de VNV er iets aan zou doen, zouden ze er wel een aantal hondstrouwe leden aan overhouden. En zou er weer wat meer macht bij de vliegers terecht komen.

Hoe moet het dan? Dat lijkt mij zeer moeilijk te realiseren, maar je zou kunnen denken aan een regel in de CAO van iedere nederlandse maatschappij: Het is verboden vliegers aan te nemen die hun eigen TR betaald hebben.

Dit is natuurlijk niet realistisch, omdat je ook je eigen "typerating" voor je single engine betaald hebt.

Groet Koning
 
Oorspronkelijk gepost door Iz
en deze winter worden er tientallen (yes you read that right) nieuwe F/O's aangenomen die allemaal een typerating op kosten van Trans krijgen!

Waar gaat transavia deze mensen vandaan halen? Zitten er misschien ook ab initio's tussen?
Ben erg benieuwd.
 
@LHU

Achteraf gezien mag je er dolblij mee zijn denk ik. Terwijl de vliegmarkt steeds slechter wordt qua betaling en arbeidsvoorwaarden ga jij een rustige stabiele toekomst tegemoet en als je gaat vliegen doe je het tenminste voor je plezier. Beter nog, als je gaat werken doe je dat waarschijnlijk ook nog met plezier.
Bij veel luchtvaartmaatschappijen die nu in de markt opereren wil je nog niet dood gevonden worden, laat staan een carriere volhouden.

@Gridmora

Betalen voor een opleiding en aansluitend nog een rating en uren? In wat voor baan verwacht je eigenlijk te eindigen met welke schuld?
Er vanuit gaande dat je niet iemand bent die al een nat onderbroekje krijgt bij het horen van het woord 'vliegtuig' en je een 'carriere' voorsteld als een werkplek waar je met voldoende inkomen ca. 40 jaar aanwezig gaat zijn hoop ik dat je goede inschatting maakt van je eigen verwachtingen en de vliegbanen zoals ze nu zijn en gaan worden in de toekomst.
 
Terug
Bovenaan