DISCUSSIE!!! SSTR

Dat ik dan met elke keuze dan verder in de shit kom ... die keuzes heb ik zorgvuldig afgewogen en gekeken of ik die shit kan overleven. Zo niet dan is de keuze duidelijk NIET doen.
 
Ik kan hier precies gaan vertellen wat verkeerde keuzes zijn, maar de realiteit is dat niemand dat wil zien. Mensen willen domgehouden worden. Geef ze brood en spelen en men is tevreden.

Niet persoonlijk voor jou GridMora, maar als ik tegen iedereen zeg dat de gridmora 12000 is en iedereen gaat er gewoon met 8000 overheen, dan maak je verkeerde keuzes. Achteraf dan niet zeuren als je naar de klote gaat.
 
Ik heb wel weer genoeg gezeken. Ach ja jemoet toch iets te doen hebben op je reserve dag. Kunt de deur toch niet uit. Ik hoop van harte dat iedereen een leuke vliegbaan krijgt, maar men maakt misbruik van de situatie.
 
Tja...

Daar ken ik nog zo'n verhaaltje. Als je een kikker in een pan met kokend water gooid, dan springt ie er (natuurlijk) meteen weer uit.
Als je diezelfde kikker (of een andere, dat maakt niet zoveel uit) in een pan met koud water gooid, dan blijft ie zitten, want dat komt 'm wel aardig uit.
Vervolgens verhoog je langzaam de temperatuur van dit water, tot 't kookt. En zie daar... De kikker blijft lekker zitten, en vindt dat wat warmere water zelfs wel lekker, en is al lang dood voordat 't water in de buurt van de 100°C komt. En dat, terwijl hij de hele tijd de keuze had uit het hete water te springen. (as in: De kikker denkt na "Wordt mij dit te heet? Wordt de shit te diep???) en denkt "Nee, beetje warmer gaat nog wel")

Wat ik hiermee wil zeggen, is dat het hier op het PBB steeds meer op de 2e pan met water begint te lijken.

2 jaar geleden werd iemand als GridMora nog voor vanalles uitgemaakt, als ie het in z'n hoofd haalde 50 pond voor een sollicitatie bij Ryanair te betalen. Tegenwoordig betaald hij al een Typerating, praat hier over auto's die ie daarvoor had kunnen kopen (en dat klopt ook), en de meeste reactie zijn "Ja, rot man... maar zou ik ook doen"

Lees de posts op de rest van dit forum!!!

Ja, het is echt DE job!
MAAR al lang niet meer wat het was. Dat salaris van vroeger zullen velen van ons nooit meer krijgen. En daarmee worden leningen voor opleidingen/TR's en andere cursussen alleen maar belachelijker. Vooral de hoogte is onzinnig, en staat niet meer in relatie tot het geinvesteerde bedrag!!!

Als vliegen je passie is, en daarmee is ook helemaal niets mis, ga dan je PPL halen, en huur elke weekend een mooie Cessna of Katana. Ga kunstvliegen. Haal (net an) je CPL en geef rondvluchten (mooiste dat er is! Voor mij persoonlijk nog leuker als lijnvliegen!).
Zweefvliegen!

Maar denk er 200 keer over na, voordat je jezelf zo een vermogen als molensteen om de hals legt!

Ik ben blij dat ik m'n job heb. Maar ik heb na m'n opleiding wél gezegd, dat ik nooit voor een TR betaal, en al helemaal niet als daar ook nog 's geen baan aanvast zit.

Ik had geluk, en heb een mooi bedrijf gevonden, dat bereid was om in mij te investeren. Zo niet, dan had ik nu waarschijnlijk niet gevlogen (behalve die rondvluchten) en had doordeweeks bij KLM als monteur gewerkt (Ook machtig mooi werk, EN DE BAAS BETAALD!!!)

----------------------------
En het ergste is... 8 jaar geleden werd mij dit ook verteld. Ik heb niet geluisterd, en ben toch begonnen. Ik had geluk, en vond een baan. 50% van mijn opleiding niet. Was mijn opleiding/school slecht? Nee, ik heb daar een, over het algemeen, degelijke opleiding gehad. Waren die anderen zo slecht? Nee, vrijwel iedereen heeft zonder moeite z'n brevet gekregen.
Was de markt slecht? Nouja... Zie forum....

Bij elke keuze die je/jullie maakt/maken: Succes!
 
En telkens zie ik weer jonge jongens/meisjes op het "hoe word ik piloot"onderwerp berichten plaatsen als:

"He begin jij ook in die klas, leuk!!! Ik ga piloot worden bij de KLM. Ga 200.000 euro verdienen. Elke vlucht een ander stessje. Laat die oudjes maar lullen. Ik weet het wel beter dan die oude rotten. Die moet je gewoon in een verpleeghuis zetten joh."

Die oudjes hebben alleen meestal het wiel al uitgevonden. Als die jonge gasten een vierkant wiel beter denken te vinden dan een rond wiel, mogen ze het van mij vierkant maken! Mijn kinderen zal ik alleen nooit op vierkante wielen laten fietsen.
 
Wat een ge*eik allemaal....

De markt is helaas verandert en je kunt 2 dingen doen, of er aan meespelen en een (goede) baan krijgen of gaan zitten huilen dat je geen baan krijgt en lekker in de supermarkt blijven staan. The choise is yours!

Er zit een trend in het aannamebeleid;

In de jaren 70 kregen de destijds RLS studenten hun opleiding gefinancierd en kwamen daarna meteen terecht bij de KLM. Toen begon het fenomeen dat je je eigen opleiding betaalde. Toen aan het einde van de jaren 90 onstond de trend zelf de typerating te betalen bij een maatschapij. Nu zie je steeds meer dat mensen eerst een rating op een bepaald vliegtuig doen, en pas dan bij een maatschapij worden aangenomen. Ik zeg niet dat het me bevalt maar een andere keus heb je niet, en als je er eenmaal inzit heb je geen moment spijt van je keuze!

Ik heb een gecalculeerd risico genomen doordat ik geen garantie had. Na dat ik bij deze maatschapij terecht ben gekomen is mij gevraagd of er nog meer mensen aan een typerating bezig waren omdat ze ad hoc mensen nodig hadden. Ik heb meteen iedereen in mijn omgeving aangespoord dat dit DE kans was, met minimaal risico. En hoeveel hebben die kans aangegrepen? NUL!

Tja dan moeten we nog even 2 maanden overleven met een F/O tekort omdat er nu net weer 10 Ab initio's van hun eigen school met de typeratinggbegonnen zijn:rolleyes: . En uiteindelijk heb ik een stuk minder betaald dan hen.

Ik had er in het begin ook moeite mee en het gevoel dat ik me ingekocht had, maar dat verdwijnt snel als je 300 uur vliegt in 3 maanden en het ontzettend lekker gaat.

Verder had Trans mij 6 maanden geleden ook nog eens afgewezen omdat ''ze niemand zochten''. En ondertussen bellen ze wel de Flugschule Berlin op met de vraag of ze toevallig mensen hebben die bijna klaar zijn met een self sponsored 737 TQ. Dat noemen ze low cost!


De groeten
 
Laatst bewerkt:
Whats next:

Groot militair brevet met type F16 2.000.000 euro met baangarantie

Ga dus geen risico's aan die niet te overzien zijn. (ik doe zeker geen uitspraken over wel of niet betalen voor je type, moet jezelf weten)
Ik ken er zat met 125.000 euro schuld, havo, 22 jaar en nog niet eens in staat zijn onder moeders vleugels vandaan te komen, laat staan gegeven de situatie een fatsoenlijke baan hebben om de rente en aflossing te betalen.
Je ziet ze wel eens lopen pa 70 jaar ma ook ver in de 60 en jantje van 42 woont nog bij pa en ma.

"Spotters" kunnen ook verstandige mensen zijn toch IJsboer....

Zie vliegen als een hobby het is geen foltering en zeker geen "act of god"

Per Ardua Ad Astra
 
Spotters zijn zeker verstandig!

Wij spotters zien de gezichten dagelijks van de vliegers en het wordt er niet vrolijker op. Konden ze maar weer eens lachen naar het vogeltje, maar met zulke zorgen snappen wij dat dat er hedendaags niet meer vanaf kan. Ik zie vaak zat vliegers bij ons op een stoeltje komen uithuilen wat wij toch een prachtig leventje hebben zo zonder enige zorgen.

Vaak zat komt er ook wel eens een piloot slapen in mijn tentje bij taxiway VM, omdat hij zijn huis heeft moeten verkopen! Ik geef hem dan ook maar altijd wat te eten. Het is triest maar waar.
 
tsja ik ben ook (nog) niet aan het warmlopen om mijn eigen TR te betalen..Ik ben dan ook wat korter aan het solliciteren dan sommige andere mensen, ongeveer een maand of 8 nu. Ik maak me voorlopig nog niet al te grote zorgen, ik bedoel ik ben 22 jaar en heb dus nog wel een paar jaar te gaan.

Maar mocht er binnen nu en een tijdje geen verbetering aankomen, dan zou ik ook gaan denken aan een zelf gekochte TR. Ook al duw ik mezelf daarmee nog verder de schulden in, als ik dan de mogelijkheid heb om mezelf daarmee op een baan te trakteren zal ik wel moeten.

Verder kan ik jou denk ik geen nuttige info geven, omdat ik gewoon niemand ken die het heeft gedaan. Succes met je keuze in ieder geval dude!
 
N1 stable, fuel and ignition no itt voorbeeld van hung start?
je hebt tot aan je 35ste nog de tijd rustig aan doen hoor vooral geen zorgen maken en bij taxiway VM is altijd plaats voor een onderonsje, gaat het niet over vliegen, dan wel over hoe mooi de wereld door de lens van de fotograaf is

Per Ardua Ad Astra
 
Yo ijsboer, wat is jouw verhaal precies? Uit je profile blijkt dat je spotter bent. Heb je daarnaast nog een vliegbaan? Ik vind het opmerkelijk namelijk dat een niet vlieger zo'n uitgesproken mening heeft over het betalen voor een type. Ik bedoel dit niet rottig verder, begrijp me niet verkeerd. Zit er ergens oud zeer of een slechte ervaring gehad met een poging om in de luchtvaart terecht te komen? Of misschien heb je nooit piloot willen worden, dat kan ook. Als dat laatste het geval is dan is jouw input in deze discussie verder overbodig want dan kun je niet weten wat de drive van sommigen is om te bereiken wat ze willen.
Heb zelf ook 100000 Etjes betaald voor mijn opleiding. Ik was 25 met een afgeronde HEAO opleiding maar wilde toch een poging wagen om de jeugddroom te verwezelijken. Heb er echt NOOIT spijt van gehad. Heb nu een goede baan en ik kom helaas niet meer op schiphol maar anders zou je in ieder geval een grijnzende piloot zien. Heb ik geluk gehad? Misschien. Geluk kun je ook afdwingen. Heb de gok genomen om naar EPST te gaan terwijl er toen nog helemaal geen resultaten van EPST bekend waren. Had er een goed gevoel bij en het feit dat CTC erbij betrokken was heeft me over de streep getrokken. Ik moet nu ook een aantal opofferingen doen. Mijn vriendin en zoontje wonen in NL en ik werk vanuit duitsland. Niet altijd makkelijk kan ik je vertellen en al helemaal niet voor het thuisfront maar voor mij is het altijd beter dan een 9-5 kantoorbaan. Daar zou ik echt niet gelukkiger van worden.

Waar ik heen wil is dat als Gridmora het financieel kan bolwerken, en het thuisfront staat achter hem hij het absoluut moet doen. Jezelf voor je kop slaan dat je deze kans niet genomen hebt als je straks 50 bent lijkt me niet tof. Probeer je je droom nu te verwezenlijken dan kan je jezelf altijd in de spiegel aan blijven kijken. Met 500 uur A319 moet je zeker gesprekken kunnen krijgen straks bij Wizz, Easy, AirBerlin of noem ze maar op.
 
TR A320 +500hr

TR A320 +500hr

Kan iemand mij vertellen welke "bedrijven"/scholen dit soort deals aanbieden? Heb er al wel vaak van gehoord maar nog niet gezien op internet.
 
Jetlink:

The price of our F.O. program is set at € 68.800 and includes the following;
- JAR-FCL 1A initial type rating on the A-320 aircraft
- base training & check on the actual aircraft, 6 take off's & landings
- line training & check, a minimum of 80 sectors of line training
- a total of 500 hours as a First Officer on the A-320
- housing for the entire duration of the program

Overigens wel de duurste die ik ben tegengekomen ;)
 
Zit er ergens oud zeer of een slechte ervaring gehad met een poging om in de luchtvaart terecht te komen?

Denk het wel, Het kwijl zal wel uit zijn mond lopen iedere keer dat er zo'n mooi stuk techiek langs komt denderen. Met daarin natuurlijk iemand die wel zijn ambities heeft kunnen bereiken!
 
Oorspronkelijk gepost door Variatie

Als vliegen je passie is, en daarmee is ook helemaal niets mis, ga dan je PPL halen, en huur elke weekend een mooie Cessna of Katana. Ga kunstvliegen. Haal (net an) je CPL en geef rondvluchten (mooiste dat er is! Voor mij persoonlijk nog leuker als lijnvliegen!).
Zweefvliegen!
Maar denk er 200 keer over na, voordat je jezelf zo een vermogen als molensteen om de hals legt!

Helemaal mee eens, ik meng mij eigenlijk nooit in dit soort discussie's omdat ik geen verstand heb van "de markt" en maar een eenvoudig hobby vlieger ben.
Ik begrijp echter alles van het perse willen waarmaken van je droom. Ook ik ben reeds sinds jonge leeftijd bezeten van vliegen.
Op mijn 16e begonnen met zweefvliegen, helaas mijn droom niet kunnen waarmaken vanwege mijn refractie afwijking (zou volgens huidige normen wel klasse 1 halen maar destijds was mijn brilletje te sterk). Ik vond het vreselijk, maar ja, niets aan te doen.
Ben toen geneeskunde gaan studeren en ben inmiddels 35, medisch specialist en verdien ongeveer het salaris van een senior 747 capt. (maak wel meer uren :D ) en vlieg in mijn vrije tijd SEP met m'n PPL. Ik ben gelukkig met zowel mijn baan als mijn hobby. Als ik vlieg, is het pure fun en ik maak zelf uit waar naar toe (alleen niet wanneer, met het nederlandse weer en geen IR :grijns: ).
Wat ik wil zeggen is, denk aljeblieft na voor je nu aan een vliegopleiding begint. Iets anders gaan doen betekent niet nooit (meer) vliegen. Jullie hebben vrijwel allemaal een vooropleiding waar je heel veel kanten mee uit kunt. Bekijk het als hobby (blijven) vliegen als serieus alternatief.
Natuurlijk, hobby vliegen is dure aangelegenheid, maar voor wat je na een ATPL + type maandelijks aan aflossing en rente kwijt bent kun je heel wat uurtjes boren. Bedenk ook dat de rente momenteel een historisch dieptepunt heeft bereikt. De rentestand kan makkelijk verdubbelen, neem dit ook mee in je afweging.
Beetje offtopic maar wilde het toch een keer gezegd hebben.

@gridmora heel veel succes bij het maken van je keuze !

Leon.
 
wat een moraalridders toch hier.
de discussie gaat niet over het feit of het hoort dat je betaalt voor je typerating. mijn inziens zou je niet eens moeten betalen voor je basisopleiding. maar het is gewoon de harde realiteit. of deze realiteit gecreerd is door het feit dat wij bereid zijn zo ver te gaan, dat laat ik in het midden.
de discussie is of het slim is als je nu klaar bent met je opleiding om een SSTR te gaan doen. ik zeg ja, mits daar uren aan vast zitten. een losse TR is een groot risico, maar zelfs daarmee kan je ver komen (zie posts van RTO).
ik heb zelf 40k betaald voor een A320 rating met 500u. hoezo slavenarbeid. 10 jaar geleden gingen mensen ook in bosjes naar de states om 500 uur twin turbo te scoren om daarna een baan in NL er aan over te houden. tijden veranderen heren en met de tijd meegaan is inderdaad een keuze. als ik nou zeg dat ik 75k heb betaald voor mn opleiding en dus al met al net zoveel schuld heb als een gemiddeld iemand van NLS, KLS etc. is het dan wel gerechtvaardigd? ik ben 22 jaar, heb nu een schuld van ongeveer 130k euro, incl rente en vlieg een A320 voor een goed salaris. ik denk dat je niet kan zeggen dat ik de foute keuzes heb gemaakt.
het is tijd voor veel mensen om die roze bril af te zetten en te beseffen dat deze hele business fucked up is. je bent als een zelfstandig ondernemer geworden en om je doel te bereiken moet je goede en gecalculeerde investeringen doen. (begint al bij de keuze voor een basisopleiding) zoals ik al eerder zei: met gegarandeerd 500 uur A320 speel je op zeker. en daarvoor een wat goedkopere opleiding om later de TR te kunnen betalen.

ik snap niet dat mensen zo n heisa kunnen maken om wat ik gedaan heb. als je zo tegen uitbuiting bent: zet je eens in voor het feit dat we zelf onze basisopleiding hebben moeten betalen. daar ligt de wortel!
 
68000 euro voor een ervaringsprogramma vind ik gewoon ronduit ziek. Iedereen beseft wel dat maatschappijen in moeilijke tijden moeten bezuinigen en daarom type rated aannemen.
Alleen een TQ kost A320/B738 kost +/-23000. Afgezien van 'zakgeld' ben je niet alleen gratis aan het vliegen, nee..je werkt direct mee aan het liquiditeit van het bedrijf. Air Exel nam dit wel heel letterlijk vorig jaar:mad:

Lets face it: de markt is volledig verziekt. Laten we hopen dat een natuurlijk proces van de arbeidsmarkt of ingrijpen van overheden een einde wordt gemaakt aan deze praktijken. Afgezien van F1, is er geen enkele bedrijfstak waar je je stoeltje en salaris zelf moet betalen.

PS. Hoeveel mensen kunnen gewoonweg niet betalen voor een TQ. Die kunnen het wel shaken in deze markt.
 
Ik sluit me gedeeltelijk aan bij sandertje

Hoeveel keer komt die discussie niet naar boven over het betalen van een type rating. Nooit staat er hier een discussie waarom de KLS of NLS nu 120 000 euro moet kosten.
 
Terug
Bovenaan