DreamOnFinal
Rookie
Dag allemaal,
Ik ben benieuwd hoe jullie denken over de toekomst van de luchtvaart. Er zijn zoveel veranderingen en trends tegelijk aan de gang, dat het moeilijk is te voorspellen waar het allemaal naartoe gaat. Blijft de luchtvaart groeien zoals voorspeld, of staan we op een kantelpunt?
Ik ben zelf van plan piloot te worden, dus ik volg al deze ontwikkelingen met veel interesse. Soms stemt het hoopvol, soms ook wat onzeker. Ik weet vooral niet hoe ik mij moet voelen over de single pilot operations. Hoe kijken jullie hiertegenaan?
Laat zeker van je horen, ik kijk uit naar jullie inzichten!
Ik ben benieuwd hoe jullie denken over de toekomst van de luchtvaart. Er zijn zoveel veranderingen en trends tegelijk aan de gang, dat het moeilijk is te voorspellen waar het allemaal naartoe gaat. Blijft de luchtvaart groeien zoals voorspeld, of staan we op een kantelpunt?
Blijft vliegen toenemen?
Volgens voorspellingen zal de vraag naar piloten wereldwijd de komende jaren sterk stijgen. Boeing en Airbus spreken over honderdduizenden nieuwe piloten tegen 2040. Maar is die groei wel zo vanzelfsprekend? Met strengere klimaatmaatregelen, hogere belastingen op kerosine en toenemende publieke druk, lijken vooral korteafstandsvluchten steeds meer onder vuur te liggen. Wordt vliegen in Europa straks duurder en dus (weer) exclusiever?Treinen als alternatief voor korteafstandsvluchten?
Binnen Europa zie je dat het internationale treinverkeer aan een opmars bezig is. Denk aan nachttreinen zoals Brussel–Berlijn of snelle routes zoals Amsterdam–Parijs. In sommige landen worden korte vluchten zelfs al verboden als er een goed treintraject bestaat. Wordt de trein hét alternatief voor vluchten onder de 1000 km? En wat betekent dat voor regionale luchthavens en luchtvaartmaatschappijen die nu vooral op dat soort routes draaien?Nieuwe vliegtuigontwerpen en duurzame technologieën
Er wordt ook hard gewerkt aan nieuwe, duurzame vliegtuigen. Bijvoorbeeld het “JetZero” project waaraan United Airlines meewerkt. Daarnaast wordt er veel geïnvesteerd in vliegtuigen die op biobrandstof, waterstof of elektriciteit vliegen. De techniek staat nog in zijn kinderschoenen, maar de ambitie is duidelijk: minder CO2-uitstoot en minder geluidsoverlast. Zal deze nieuwe generatie vliegtuigen het klimaatprobleem van de luchtvaart oplossen? En hoe snel zullen ze grootschalig ingezet worden?AI en automatisering in de cockpit
AI wordt steeds belangrijker, ook in de luchtvaart. Nu al speelt het een rol in onderhoud, planning en zelfs in het beoordelen van piloten. Maar hoe ver zal dat gaan? Wordt de piloot in de toekomst meer een toezichthouder dan een actieve bestuurder? En als AI steeds meer overneemt, blijft de piloot dan nog wel een essentieel onderdeel van het vliegsysteem?Single Pilot Operations
Een thema dat hierop aansluit is SPO, commerciële vluchten met slechts één piloot in de cockpit. Grote spelers zoals Airbus werken actief aan technologie om dit mogelijk te maken. Maar dat roept ook veel vragen op: Hoe veilig is dat? Accepteert de passagier het idee van één piloot? En wat zijn de gevolgen voor de werkgelegenheid binnen de sector?Ik ben zelf van plan piloot te worden, dus ik volg al deze ontwikkelingen met veel interesse. Soms stemt het hoopvol, soms ook wat onzeker. Ik weet vooral niet hoe ik mij moet voelen over de single pilot operations. Hoe kijken jullie hiertegenaan?
Laat zeker van je horen, ik kijk uit naar jullie inzichten!