De toekomst voor de luchtvaart

Dag allemaal,

Ik ben benieuwd hoe jullie denken over de toekomst van de luchtvaart. Er zijn zoveel veranderingen en trends tegelijk aan de gang, dat het moeilijk is te voorspellen waar het allemaal naartoe gaat. Blijft de luchtvaart groeien zoals voorspeld, of staan we op een kantelpunt?

Blijft vliegen toenemen?​

Volgens voorspellingen zal de vraag naar piloten wereldwijd de komende jaren sterk stijgen. Boeing en Airbus spreken over honderdduizenden nieuwe piloten tegen 2040. Maar is die groei wel zo vanzelfsprekend? Met strengere klimaatmaatregelen, hogere belastingen op kerosine en toenemende publieke druk, lijken vooral korteafstandsvluchten steeds meer onder vuur te liggen. Wordt vliegen in Europa straks duurder en dus (weer) exclusiever?

Treinen als alternatief voor korteafstandsvluchten?​

Binnen Europa zie je dat het internationale treinverkeer aan een opmars bezig is. Denk aan nachttreinen zoals Brussel–Berlijn of snelle routes zoals Amsterdam–Parijs. In sommige landen worden korte vluchten zelfs al verboden als er een goed treintraject bestaat. Wordt de trein hét alternatief voor vluchten onder de 1000 km? En wat betekent dat voor regionale luchthavens en luchtvaartmaatschappijen die nu vooral op dat soort routes draaien?

Nieuwe vliegtuigontwerpen en duurzame technologieën​

Er wordt ook hard gewerkt aan nieuwe, duurzame vliegtuigen. Bijvoorbeeld het “JetZero” project waaraan United Airlines meewerkt. Daarnaast wordt er veel geïnvesteerd in vliegtuigen die op biobrandstof, waterstof of elektriciteit vliegen. De techniek staat nog in zijn kinderschoenen, maar de ambitie is duidelijk: minder CO2-uitstoot en minder geluidsoverlast. Zal deze nieuwe generatie vliegtuigen het klimaatprobleem van de luchtvaart oplossen? En hoe snel zullen ze grootschalig ingezet worden?

AI en automatisering in de cockpit​

AI wordt steeds belangrijker, ook in de luchtvaart. Nu al speelt het een rol in onderhoud, planning en zelfs in het beoordelen van piloten. Maar hoe ver zal dat gaan? Wordt de piloot in de toekomst meer een toezichthouder dan een actieve bestuurder? En als AI steeds meer overneemt, blijft de piloot dan nog wel een essentieel onderdeel van het vliegsysteem?

Single Pilot Operations​

Een thema dat hierop aansluit is SPO, commerciële vluchten met slechts één piloot in de cockpit. Grote spelers zoals Airbus werken actief aan technologie om dit mogelijk te maken. Maar dat roept ook veel vragen op: Hoe veilig is dat? Accepteert de passagier het idee van één piloot? En wat zijn de gevolgen voor de werkgelegenheid binnen de sector?

Ik ben zelf van plan piloot te worden, dus ik volg al deze ontwikkelingen met veel interesse. Soms stemt het hoopvol, soms ook wat onzeker. Ik weet vooral niet hoe ik mij moet voelen over de single pilot operations. Hoe kijken jullie hiertegenaan?

Laat zeker van je horen, ik kijk uit naar jullie inzichten!

Dat zijn wel heel veel vragen in één keer...

Lijkt een beetje alsof je een journalist op zoek naar materiaal bent eigenlijk, in plaats van aspirant...

Dag Berggeit,
Ik ben gewoon super geïnteresseerd in de sector en omdat er zoveel tegelijk verandert (klimaat, technologie, beleid, etc.), wilde ik eens peilen hoe anderen daar tegenaan kijken. Zelf ben ik volop bezig met m’n toekomst als piloot, dus al die thema’s spoken geregeld door m’n hoofd. Geen journalist dus, maar wel iemand die graag leert van mensen met meer ervaring!

Voor een aantal van je vragen hebben we al draadjes:

Wat betreft de trein is het een simpel rekensommetje:

• Reistijd naar Schiphol
  • 1.5-2 uur voor vertrek
  • Vliegtijd
  • 1.5-2 uur naar eindbestemming
Alles wat meer dan 4.5-5 uur met de trein neemt kan je beter vliegen.

Er is een groot verschil tussen Europa (pro milieu, verzadigd luchtruim, goede trein infrastructuur) en de rest van de wereld.
In Europa zie ik luchtvaart wat stabiliseren. Er buiten kan er nog veel groeien.

De trein, daar heb ik laatst een heel artikel over gelezen. Waarom internationaal treinreizen maar niet lekker loopt.

Dat las ik naar aanleiding van een reisje naar Brussel met de trein, wat een drama was dat. Na het lezen van het artikel bleek dat het topje van de ijsberg en snapte ik waarom.

Kan hem zo 1-2-3 niet vinden maar er zijn hele mooie video’s van journalisten op YouTube te vinden die het in Jip en Janneke taal uitleggen.

In ieder geval is de trein geen alternatief voor vliegen, zodra de reis een grens over gaat.

Volgens voorspellingen zal de vraag naar piloten wereldwijd de komende jaren sterk stijgen. Boeing en Airbus spreken over honderdduizenden nieuwe piloten tegen 2040. Maar is die groei wel zo vanzelfsprekend? Met strengere klimaatmaatregelen, hogere belastingen op kerosine en toenemende publieke druk, lijken vooral korteafstandsvluchten steeds meer onder vuur te liggen. Wordt vliegen in Europa straks duurder en dus (weer) exclusiever?
Welkom op het forum.

Letterlijk álle vragen die je stelt zijn zó enorm onderhevig aan speculatie, en 1 simpele aanpassing van het stikstofbeleid of een ander "waanidee" van de overheid en er is niets meer over t zeggen en alle prognoses zijn aan gort.
Wil wel uit eigen ervaring toevoegen dat het punt wat je hierboven noemt "Volgens voorspellingen zal de vraag naar piloten wereldwijd de komende jaren sterk stijgen", die hoor ik al sinds het begin van mijn vliegcarriere (2010).Treinen als alternatief voor korteafstandsvluchten?
Binnen Europa zie je dat het internationale treinverkeer aan een opmars bezig is. Denk aan nachttreinen zoals Brussel–Berlijn of snelle routes zoals Amsterdam–Parijs. In sommige landen worden korte vluchten zelfs al verboden als er een goed treintraject bestaat. Wordt de trein hét alternatief voor vluchten onder de 1000 km? En wat betekent dat voor regionale luchthavens en luchtvaartmaatschappijen die nu vooral op dat soort routes draaien?
Gelukkig voor ons piloten zal het nooit zo lopen dat ik op station Nijmegen opstap, en aan de voet van de Pyreneeën uitstap. Dat kost me zo'n 22 uur en 17 overstap-momenten.
De gevestigde routes Amsterdam - Parijs zullen goedkoper en toegankelijker worden, maar het zal nooit voor jouw-bedachte-routes gaan gelden, dan zal er eerst een nieuwe manier van korte-afstand transport moeten worden bedacht.

AI en automatisering in de cockpit​

AI wordt steeds belangrijker, ook in de luchtvaart. Nu al speelt het een rol in onderhoud, planning en zelfs in het beoordelen van piloten. Maar hoe ver zal dat gaan? Wordt de piloot in de toekomst meer een toezichthouder dan een actieve bestuurder? En als AI steeds meer overneemt, blijft de piloot dan nog wel een essentieel onderdeel van het vliegsysteem?

Single Pilot Operations​

Ik weet vooral niet hoe ik mij moet voelen over de single pilot operations. Hoe kijken jullie hiertegenaan?
Ik kan deze beide opties niet serieus nemen, sorry. Ik denk dat SPO nooit zal worden hoe het nu geschetst word, en ik denk
dat je -als we het over commercieel vliegen hebben- je niet een goed idee hebt wat de piloot nú al (niet) doet.
Ik vraag me echt af of je je goed voorbereid, of dat je misschien enorm jong bent.

Wat ik denk, is dat vliegen op de Ibiza-vluchten altijd voor RyanAir, Wizzair en dat soort carriers zullen zijn. Die concurreren elkaar kapot, er ontstaan nieuwe, die kunnen ook geen 1,5x de prijs vragen, dus dat is een self-sustaining tak in de vliegerij, zal mijns inziens niet veranderen.
De carriers die grote-afstanden doen (de wat hogere klasse carriers) blijven denk ik opereren op de manier dat ze dat nu doen. Die 2 takken bijten elkaar niet.
Dus de city-naar city hop vluchten doen de grote carriers die cityhoppers hebben, dan komen we bij de B737 en A319 carriers die van Eindhoven en Rotterdam naar Malta en Ibiza vliegen en dan de grote die de bestemmingen doen zoals nu.

Er zullen er een aantal zijn die het totaal belachelijk vinden wat ik zeg, maar ik vraag vriendelijk dat voor u te houden.
Dit is hoe ik erover denk, ik doe een tijdje mee, ik ga niet in discussie.

Blijft vliegen toenemen?​

Ik zou de verhalen over enorme pilotentekorten en massale groei van de luchtvaart met een grote vrachtwagen zout nemen.

Ik hoor zelf de verhalen over een pilotentekort al vanaf 1995... Betekent dit dan dat er helemaal geen groei is? Nee, absoluut niet. Er zal over de komende decennia wel degelijk zeer grote groei van de luchtvaart zijn. De vraag is echter waar die groei zal plaatshebben. Ik verwacht dat die groei vooral in Azië en het Midden Oosten plaats zal vinden. Als maar 1% van de Indiërs van de onderklasse naar de middenklasse beweegt, heb je het over ~15.000.000 extra mensen in de middenklasse die mogelijk kunnen gaan vliegen.

Europa is collectief zijn verstand verloren en is bezig met een raar soort zelfmoord. Ik verwacht nauwelijks groei van de luchtvaartsector in Europa. (Een combinatie van "milieu"maatregelen, het balkaniseren d.m.v. massamigratie en hoge belastingen om voor dit alles te betalen)

Treinen als alternatief voor korteafstandsvluchten?​

Dit is geen toekomstmuziek, dit is actief beleid van de Europese Unie. Heb zelf vreselijke ervaring met internationaal treinreizen in het algemeen en met de NS in het bijzonder. Een paar voorbeelden. Ik wil met de trein van Brussel Airport naar Rotterdam. Simpel genoeg? Gelukkig blijkt alles goed te gaan met het 'boeken'. (Naast de gebruikelijke ergernissen, zoals het MOETEN hebben van een telefoon met data, het moeten hebben van een App, het MOETEN hebben van een account, het MOETEN hebben van een email-adres en telefoonnummer, het MOETEN invoeren van deze gegevens) Uiteindelijk kun je op twee manieren betalen met iDeal (wtf is dat?) en godzijdank creditcard. Het blijkt dat de NS app niet met de app van de bank wil praten. De tickets kunnen NIET betaald worden. Natuurlijk geen foutmelding, of suggesties hoe dit op te lossen. Uiteindelijk de tickets via de Belgische spoorwegen gekocht (NMBS) en wel gewoon kunnen betalen.

Een meer recent voorbeeld... Aangekomen op Schiphol wil ik de intercity naar Leiden Centraal nemen. Er rijdt daar een zogenaamde "intercity direct", waarvoor een toeslag geldt. Als je geen Nederlandse bankrekening hebt, KUN je de toeslag niet betalen. Totaal waanzinnig.

Waarom is dit relevant? Dit laat zien hoe inept het treinvervoer is. Luchtvaartmaatschappijen werken in een èchte markt en kunnen zich dit soort dingen niet veroorloven.

Nieuwe vliegtuigontwerpen en duurzame technologieën

Er wordt ook hard gewerkt aan nieuwe, duurzame vliegtuigen. Bijvoorbeeld het “JetZero” project waaraan United Airlines meewerkt. Daarnaast wordt er veel geïnvesteerd in vliegtuigen die op biobrandstof, waterstof of elektriciteit vliegen. De techniek staat nog in zijn kinderschoenen, maar de ambitie is duidelijk: minder CO2-uitstoot en minder geluidsoverlast. Zal deze nieuwe generatie vliegtuigen het klimaatprobleem van de luchtvaart oplossen? En hoe snel zullen ze grootschalig ingezet worden?

Ideeën over vliegtuigen die op waterstof of "elektriciteit" vliegen zijn niet serieus te nemen door iemand met ook maar een ons verstand heeft van techniek. Biobrandstof misschien, maar HOEVEEL algen moet je laten groeien voor één vlucht van Amsterdam naar Antalya?

AI en automatisering in de cockpit

Ik vlieg vliegtuigen van de meest geavanceerde civiele vliegtuigbouwer, namelijk Airbus. Vlieg momenteel op de A320, maar heb ook de A330 gevlogen (en daarnaast ook nog het "B"-product, namelijk de 757 en 767).

Een paar constateringen:

De interne navigatie database van de A320 is 2,5 MEGAbyte. Een foto met je smartphone bevat méér data. En zelfs in zulke betrekkelijk kleine hoeveelheden data zitten glitches. De A320 is in 1988 geïntroduceerd door Air France. We vliegen er dus al 40 jaar mee. NOG STEEDS heb ik een lijst (die per registratie verschilt(!)) van "temporary abnormal behaviours". Deze lijst bevat gemiddeld minstens 10 items. En dit zijn de dingen die bekend zijn...

Airbus heeft vrij recent een nieuwe "box" geïntroduceerd voor de bediening van de radios. Het zogenaamde DRAIMS panel. In zijn oneindige wijsheid heeft Airbus besloten 1 box "...to rule them all." te maken. Dus... je VHF radio, je HF radio, je transponder, je ACARS, de identificatie van je navigation aids, je SAT phone. Toen de box net geïntroduceerd werd, moest je iedere keer dat je de CVR wilde testen, je headset unpluggen en vervolgens direct in de CVR box pluggen, anders kon je de test niet doen. Dat probleem is verholpen, maar nu heeft Airbus een zogenaamde OEB moeten uitvaardigen omdat er gevallen geweest zijn dat de box de geest geeft, waarbij je dus niet alleen alle communicatie verliest, maar ook de controle over je transponder kwijt raakt...

Ik moet gemiddeld minstens 1 keer per trip (2-4 dagen) een computer reset op een systeem uit (laten) voeren, omdat de kist een (valse) foutwaarschuwing genereert.

De software van de NEO motoren is recent aangepast. Sindsdien krijgen we bij ongeveer 10% van de motorstarts een valse waarschuwing die tot 6(!) keer gereset mag worden om hem te laten verdwijnen.

De Airbus performance tool heeft een bug. Hoewel de database heel veel vliegvelden en dus landingsbanen bevat, blijkt dat de baanrichting verkeerd door het systeem geïnterpreteerd wordt, waardoor je crosswind en head/tailwind component verkeerd uitgerekend worden.

Ik ben heel blij met al deze bugs, want het garandeert dat ik m'n pensioen nog wel ga halen. Autonoom vliegen? Uiteindelijk misschien, maar niet gedurende mijn carrière...

Single Pilot Operations

Een thema dat hierop aansluit is SPO, commerciële vluchten met slechts één piloot in de cockpit. Grote spelers zoals Airbus werken actief aan technologie om dit mogelijk te maken. Maar dat roept ook veel vragen op: Hoe veilig is dat? Accepteert de passagier het idee van één piloot? En wat zijn de gevolgen voor de werkgelegenheid binnen de sector?
Zie hierboven...

Laatst bewerkt:

De opvolger van de A320 family zal gewoon multi-pilot gevlogen worden, en die vliegt nog wel tot 2080. Geen SiPO voorlopig denk ik…
eMCO zie ik nog wel gebeuren (Single Pilot in de cruise)
Jobs zijn veilig…
De wereld wordt steeds meer grillig, onzeker, complex en onduidelijk vanwege de geo-politieke context. Neem als voorbeeld nieuwe threats zoals GNSS interference, waar zeker in het begin maar beperkte guidance voor was. We weten niet wat er nog komen gaat…. enkel een resilient crew kan hiermee omgaan. Technologie is nog lang niet zo resilient als een competente en confidente crew.
Cockpit technologie gaat zich zeker verder ontwikkelen, maar dit is meer om de vliegers te kunnen ondersteunen in een wereld zoals beschreven hierboven en tegelijkertijd om de safety marges te kunnen garanderen met een groei vd luchtvaart en nieuwe onbekende externe verstoringen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan