De toekomst voor de luchtvaart

Dag allemaal,


Ik ben benieuwd hoe jullie denken over de toekomst van de luchtvaart. Er zijn zoveel veranderingen en trends tegelijk aan de gang, dat het moeilijk is te voorspellen waar het allemaal naartoe gaat. Blijft de luchtvaart groeien zoals voorspeld, of staan we op een kantelpunt?

Blijft vliegen toenemen?​

Volgens voorspellingen zal de vraag naar piloten wereldwijd de komende jaren sterk stijgen. Boeing en Airbus spreken over honderdduizenden nieuwe piloten tegen 2040. Maar is die groei wel zo vanzelfsprekend? Met strengere klimaatmaatregelen, hogere belastingen op kerosine en toenemende publieke druk, lijken vooral korteafstandsvluchten steeds meer onder vuur te liggen. Wordt vliegen in Europa straks duurder en dus (weer) exclusiever?

Treinen als alternatief voor korteafstandsvluchten?​

Binnen Europa zie je dat het internationale treinverkeer aan een opmars bezig is. Denk aan nachttreinen zoals Brussel–Berlijn of snelle routes zoals Amsterdam–Parijs. In sommige landen worden korte vluchten zelfs al verboden als er een goed treintraject bestaat. Wordt de trein hét alternatief voor vluchten onder de 1000 km? En wat betekent dat voor regionale luchthavens en luchtvaartmaatschappijen die nu vooral op dat soort routes draaien?

Nieuwe vliegtuigontwerpen en duurzame technologieën​

Er wordt ook hard gewerkt aan nieuwe, duurzame vliegtuigen. Bijvoorbeeld het “JetZero” project waaraan United Airlines meewerkt. Daarnaast wordt er veel geïnvesteerd in vliegtuigen die op biobrandstof, waterstof of elektriciteit vliegen. De techniek staat nog in zijn kinderschoenen, maar de ambitie is duidelijk: minder CO2-uitstoot en minder geluidsoverlast. Zal deze nieuwe generatie vliegtuigen het klimaatprobleem van de luchtvaart oplossen? En hoe snel zullen ze grootschalig ingezet worden?

AI en automatisering in de cockpit​

AI wordt steeds belangrijker, ook in de luchtvaart. Nu al speelt het een rol in onderhoud, planning en zelfs in het beoordelen van piloten. Maar hoe ver zal dat gaan? Wordt de piloot in de toekomst meer een toezichthouder dan een actieve bestuurder? En als AI steeds meer overneemt, blijft de piloot dan nog wel een essentieel onderdeel van het vliegsysteem?

Single Pilot Operations​

Een thema dat hierop aansluit is SPO, commerciële vluchten met slechts één piloot in de cockpit. Grote spelers zoals Airbus werken actief aan technologie om dit mogelijk te maken. Maar dat roept ook veel vragen op: Hoe veilig is dat? Accepteert de passagier het idee van één piloot? En wat zijn de gevolgen voor de werkgelegenheid binnen de sector?

Ik ben zelf van plan piloot te worden, dus ik volg al deze ontwikkelingen met veel interesse. Soms stemt het hoopvol, soms ook wat onzeker. Ik weet vooral niet hoe ik mij moet voelen over de single pilot operations. Hoe kijken jullie hiertegenaan?

Laat zeker van je horen, ik kijk uit naar jullie inzichten!
 
Dat zijn wel heel veel vragen in één keer...

Lijkt een beetje alsof je een journalist op zoek naar materiaal bent eigenlijk, in plaats van aspirant...
 
Dag Berggeit,
Ik ben gewoon super geïnteresseerd in de sector en omdat er zoveel tegelijk verandert (klimaat, technologie, beleid, etc.), wilde ik eens peilen hoe anderen daar tegenaan kijken. Zelf ben ik volop bezig met m’n toekomst als piloot, dus al die thema’s spoken geregeld door m’n hoofd. Geen journalist dus, maar wel iemand die graag leert van mensen met meer ervaring!
 
Voor een aantal van je vragen hebben we al draadjes:


Wat betreft de trein is het een simpel rekensommetje:

  • Reistijd naar Schiphol
  • 1.5-2 uur voor vertrek
  • Vliegtijd
  • 1.5-2 uur naar eindbestemming
Alles wat meer dan 4.5-5 uur met de trein neemt kan je beter vliegen.
 
Er is een groot verschil tussen Europa (pro milieu, verzadigd luchtruim, goede trein infrastructuur) en de rest van de wereld.
In Europa zie ik luchtvaart wat stabiliseren. Er buiten kan er nog veel groeien.
 
De trein, daar heb ik laatst een heel artikel over gelezen. Waarom internationaal treinreizen maar niet lekker loopt.

Dat las ik naar aanleiding van een reisje naar Brussel met de trein, wat een drama was dat. Na het lezen van het artikel bleek dat het topje van de ijsberg en snapte ik waarom.

Kan hem zo 1-2-3 niet vinden maar er zijn hele mooie video’s van journalisten op YouTube te vinden die het in Jip en Janneke taal uitleggen.

In ieder geval is de trein geen alternatief voor vliegen, zodra de reis een grens over gaat.
 
Volgens voorspellingen zal de vraag naar piloten wereldwijd de komende jaren sterk stijgen. Boeing en Airbus spreken over honderdduizenden nieuwe piloten tegen 2040. Maar is die groei wel zo vanzelfsprekend? Met strengere klimaatmaatregelen, hogere belastingen op kerosine en toenemende publieke druk, lijken vooral korteafstandsvluchten steeds meer onder vuur te liggen. Wordt vliegen in Europa straks duurder en dus (weer) exclusiever?
Welkom op het forum.

Letterlijk álle vragen die je stelt zijn zó enorm onderhevig aan speculatie, en 1 simpele aanpassing van het stikstofbeleid of een ander "waanidee" van de overheid en er is niets meer over t zeggen en alle prognoses zijn aan gort.
Wil wel uit eigen ervaring toevoegen dat het punt wat je hierboven noemt "Volgens voorspellingen zal de vraag naar piloten wereldwijd de komende jaren sterk stijgen", die hoor ik al sinds het begin van mijn vliegcarriere (2010).Treinen als alternatief voor korteafstandsvluchten?
Binnen Europa zie je dat het internationale treinverkeer aan een opmars bezig is. Denk aan nachttreinen zoals Brussel–Berlijn of snelle routes zoals Amsterdam–Parijs. In sommige landen worden korte vluchten zelfs al verboden als er een goed treintraject bestaat. Wordt de trein hét alternatief voor vluchten onder de 1000 km? En wat betekent dat voor regionale luchthavens en luchtvaartmaatschappijen die nu vooral op dat soort routes draaien?
Gelukkig voor ons piloten zal het nooit zo lopen dat ik op station Nijmegen opstap, en aan de voet van de Pyreneeën uitstap. Dat kost me zo'n 22 uur en 17 overstap-momenten.
De gevestigde routes Amsterdam - Parijs zullen goedkoper en toegankelijker worden, maar het zal nooit voor jouw-bedachte-routes gaan gelden, dan zal er eerst een nieuwe manier van korte-afstand transport moeten worden bedacht.

AI en automatisering in de cockpit​

AI wordt steeds belangrijker, ook in de luchtvaart. Nu al speelt het een rol in onderhoud, planning en zelfs in het beoordelen van piloten. Maar hoe ver zal dat gaan? Wordt de piloot in de toekomst meer een toezichthouder dan een actieve bestuurder? En als AI steeds meer overneemt, blijft de piloot dan nog wel een essentieel onderdeel van het vliegsysteem?

Single Pilot Operations​

Ik weet vooral niet hoe ik mij moet voelen over de single pilot operations. Hoe kijken jullie hiertegenaan?
Ik kan deze beide opties niet serieus nemen, sorry. Ik denk dat SPO nooit zal worden hoe het nu geschetst word, en ik denk
dat je -als we het over commercieel vliegen hebben- je niet een goed idee hebt wat de piloot nú al (niet) doet.
Ik vraag me echt af of je je goed voorbereid, of dat je misschien enorm jong bent.

Wat ik denk, is dat vliegen op de Ibiza-vluchten altijd voor RyanAir, Wizzair en dat soort carriers zullen zijn. Die concurreren elkaar kapot, er ontstaan nieuwe, die kunnen ook geen 1,5x de prijs vragen, dus dat is een self-sustaining tak in de vliegerij, zal mijns inziens niet veranderen.
De carriers die grote-afstanden doen (de wat hogere klasse carriers) blijven denk ik opereren op de manier dat ze dat nu doen. Die 2 takken bijten elkaar niet.
Dus de city-naar city hop vluchten doen de grote carriers die cityhoppers hebben, dan komen we bij de B737 en A319 carriers die van Eindhoven en Rotterdam naar Malta en Ibiza vliegen en dan de grote die de bestemmingen doen zoals nu.

Er zullen er een aantal zijn die het totaal belachelijk vinden wat ik zeg, maar ik vraag vriendelijk dat voor u te houden.
Dit is hoe ik erover denk, ik doe een tijdje mee, ik ga niet in discussie.
 
Terug
Bovenaan