de piloot op zijn bestemming

M-Wave

New member
Ik maak een werkstuk/scriptie over het leven van een piloot, en aangezien hier verreweg de meeste echte piloten rondlopen/surfen leek dit me een geschikte plek om mijn vragen te stellen:

1. Als je eenmaal aangenomen bent bij een airline, vlieg je dan steeds op de zelfde bestemming, of wissel je steeds van bestemming?

2. Als je op je bestemming bent aangekomen, wat volgt er dan? Ga je direct weer terug, blijf je op het vliegveld wachten, of ga je een hotel in?

3. Komt het ook wel eens voor dat je van je 'thuis'vliegveld, naar een bestemming vliegt en vervolgens vanuit die plek nog naar een andere bestemming?

4. Heb je zelf ook enige inbreng in waar je naartoe vliegt?

Als jullie me zouden kunnen helpen zou ik dit erg op prijs stellen.
Alvast bedankt,
Marc
 
Hoi Marc,

de antwoorden op je vragen verschillen heel erg van de operatie waarin je vliegt. De een vliegt bij een major op de passagier vloot, de ander vliegt alleen vracht en weer een ander doet private air charter.
Allemaal verschillende antwoorden op je vragen.

Maar ik zal je een beetje op weg helpen.

1. Als je eenmaal vliegt op de lijn vlieg je in princiepe alle vliegvelden die jouw vloot aan doet. Waar ik vlieg moeten we voor elk nieuw veld een "airport familirarisation form" invullen (voor elk nieuw veld waar we nog niet zijn geweest) om ons bekend te maken met de procedures ect van het aan te vliegen vliegveld.

2. Meestal ga je vrij snel (30mins later) weer terug naar je vliegveld van vetrek of je vliegt door naar een volgend vliegveld.
Echter zijn er natuurlijk ook over nights, waar je aan komt en pas de volgende dag weer verder vliegt.
Dit betekend niet dat het vliegtuig ook altijd blijft staan. Je hebt ook vaak een crew change, waarbij dus een andere crew met het vliegtuig verder vliegt en jij gewoon lekker het hotel in kan.

3. Ja dat komt voor. Er zijn genoeg "driehoeks" routes.
Dit hangt dus ook weer af van wat je vliegt. De vracht vliegers onder ons zullen wel vaker van de home base naar vliegveld, naar vliegveld, en dan ooit een keer weer terug naar home base vliegen.

4. In princiepe heb je geen eigen inbreng. Je kan bij veel maatschappijen wel gewoon requests maken voor bijv. diensten/vliegvelden die je graag wilt vliegen. Maar het blijft een zaak van de planning waar jij komende maand weer heen mag vliegen.

Hopelijk heb je zo wat informatie.

Groeten!
 
1. I fly to 11 different destinations. I fly to some more than others. My schedule is a random combination of flights.

2. Mostly 1 hour turn-arounds. In this case I don't even get off the aircraft. Sometimes a 24 - 48 hour layover then we go to the hotel.

3. Yes. Colombo - Mumbai - Karachi - Mumbai then a 24 hour layover.

4. I don't request flights although I understand it is possible to do so.
 
Hallo M-Wave,

Leuk project!

Zoals Viper1983 al zei, het verschilt heel erg per luchtvaartmaatschappij. Het hangt b.v. ook af van de grootte van het vliegtuig, of het charter of lijndiensten betreft en b.v. ook of het longhaul (Amerika, Azië, Australië) of shorthaul is. (Europa, Middellandse Zeegebied)

1) Vlieg naar alle shorthaul bestemmingen. De ene bestemming wordt vaker aangevlogen dan de ander, dus vind je ook vaker op je rooster. Verder vlieg je met willekeurige collega's.

2) Meestal binnen 1 uur weer terug. Dit hangt van veel factoren af. De catering, het boarden van passagiers of je een vertrektijd van de verkeersleiding hebt gekregen (slot), het inladen van de bagage en zelfs van de temperatuur van de remmen! Als je namelijk net geland bent, gebruik je heel veel remenergie. Het kan zijn dat de remmen zo warm worden, dat je niet meteen weer weg kunt gaan. Je moet er altijd rekening houden dat je maximaal zou moeten kunnen remmen, als er iets mis gaat tijdens de start.

3) Dit komt voor, dit zijn zogenaamde 3-hoeksvluchten of split-load flights. Houdt in dat je b.v. naar 2 Griekse eilanden vliegt en per eiland de helft van de passagiers achter laat. Ook vliegen er piloten binnen ons bedrijf longhaul, die verblijven dan b.v. in Dubai en vliegen een aantal dagen daarna door naar b.v. Australië.

4) Het is mogelijk om een bepaalde bestemming aan te vragen.

Groet Koning

@ 19 of 77, nice to see you writing some posts again!
 
1. Je vliegt op alle bestemmingen die je met jouw type doet, bestemmingen wisselen weleens per zomer/winterseizoen van/naar ander vliegtuigtype.

2. Bij voorkeur: :biertje: :yeehaa: op long haul minimaal een 24 uurs-stop, maar als je geluk hebt zit je ook weleens 6 dagen te chillen op bestemming.

3. Kan zeker, KLM doet dit op de routes via bonaire, naar lima en quito quayaquil, en via bkk naar tpe, en met de cargo.

4. Bij ons kun je een bepaald aantal keren per jaar een vlucht aanvragen.
 
Ik wil de thread niet kapen, maar Viper, wat staat er op zo'n "airport familirarisation form"? Ik vind dat wel een goed idee namelijk. Waar gaat dat form na afloop heen en wat wordt er mee gedaan?
 
Ik vlieg voor een vrachtbedrijf en aan het begin van onze 18 daagse werkperiode krijgen we een ticket naar waar we moeten beginnen. Altijd eerst een hotel voor de vereiste rust.

Sommige vluchten zijn out-and-back, sommige met 1 bestemming, soms 2 en zelfs 3 totdat we weer terug zijn waar we begonnen. Voor internationale vluchten hebben we een 16 uur duty-day. Bij lange vluchten gaan we aan het eind een hotel in en gaan soms na de vereiste rust met hetzelfde toestel weer verder. Maar meestal is er een andere crew die het toestel verder vliegt en soms komen die weer terug waarna wij het toestel overnemen. Ook komt het veel voor dat we ergens anders heen gestuurd worden om hetzelfde toestel verder te vliegen of een ander toestel op een andere route verder te vliegen.
Het grootste deel van onze DC10 vluchten zijn on-demand, ook al is het voor een 'dedicated customer'. Sommige vluchten gaan via een vast schema.
Wi vliegen wereldwijd en de lijst met 'bestemmingen' is dus zeer lang, zeker door het on-demand karakter van onze vluchten. Voor sommige moeilijke bestemmingen (speciale procedures) krijgen we een soort van e-mail briefing of er gaat een crew member heen die er ooit al eens is geweest, andere vinden we wel uit wat het is als we er komen

Wij geven onze voorkeurslijst een keer per maand en afhankelijk van welk schema je toegewezen (gaat op senioriteit) krijgt heb je dus een vaste lijn of een zogenaamde reserve lijn, waar ze je dus heen sturen waar ze je nodig hebben
 
Wat doe je op bestemming?
Mmmmmmm

1) Je ontmoet dat deel van je crew bij de koffers welke je toch al niet wou ontmoeten
2) Dan zuiverd de rest zich vanzelf door bij voorbaat te gaan zeiken over t Hotel.
Te vies; er is ooit eens een kakkerlak gesignaleerd door ea muts die daarna dit als een te gaaf nieuwtje aan al haar collegatjes moest vertellen.Dit bij gebrek aan enige inhoud en dito gesprekstof.
3) Dan wordt er door 2 van de 5 nog overgeblevenen nog ff zuur jaloers gekeken naar de kamers van de cockpit. " Ohja de cpt heeft weer betere kamers hoor".
4) Je spreekt af met je crew om op 19hr te gaan borrelen behalve met die 3 leuke daar spreek mee af om 18hr.
5) Vervolgens ga je naar een te duur restaurant en smijt je al je daggeld in een nacht stuk aan taxi's drank en entree van pooier disco's.
6) Die lekkere purser met haar fotoboekje over haar perfecte man, huis ,hond ,kinderen en auto, bijt inmiddels in je oor.
7)Die 2 andere van 23, zeggen; " ja in de cursus waarschuwden ze ons al voor je".Intussen legt die ene met dat vooruitstekende karakter haar hand op je binnenbeen.
8)Gelukkig heeft maar een van de 3 een kamer op dezelfde etage, dus bij de lift neem je afscheid van die 2 en met de 3e ga je nog ff een colatje drinken op je kamer.
9) De telefoon rinkelt en die geile purser aan de andere kant van de lijn wil je ook nog wat foto's laten zien die niet in haar fotoboekje staan.
10) Je draait je om en nr 1 ligt inmiddels in haar Victorias Secret oufit (Gekocht in de mall in de US) met haar colatje je aanmoedigend aan te staren.
11) Je denkt; ok ik ben ook niet van steen ik laat er alle hoeken va nde kamer zien, maar dat blijkt dan andersom te zijn.
12)Gesloopt na 1 hr slaap ben je toch aan t ontbijt.Niet omdat je honger hebt maar om die valse slangen te laten zien dat jij lekker om 23hr in je mandje lag.

Kortom mocht je je afvragen waarom je reisverlof hebt........

:D :D :D
 
Ik wil de thread niet kapen, maar Viper, wat staat er op zo'n "airport familirarisation form"? Ik vind dat wel een goed idee namelijk. Waar gaat dat form na afloop heen en wat wordt er mee gedaan?

Het is iets van onze maatschappij, vind het niet altijd noodzakelijk maar ja...
Wat staat er op:
- veel te veel :D
Je moet veel invullen denk aan alternates (+ min req), arrival voor de luchthaven, speed limit points, lost comm procedures en algemene emg. procedures (mochten deze afwijken van icao std), minnima voor de verschillende appr, en voor cat B en C luchthavens je performance. enz.

Vind het soms wel een beetje overdreven....
En 1 van de belangrijke dingen op grote luchthavens wordt niet bekeken, namelijk de grond procedures en taxi procedures/routes.
Op een grote luchthaven ligt min 3 km asfalt en tenminste een cat 1 appr. dus tja.. vind het dan niet zo boeiend om die dingen allemaal op te schrijven. Maar ja... comp regulations....

Het gaat na der hand naar de vloot capt en die geeft het later door aan de mensen die het in je flie stoppen. Het moet in princiepe altijd voor de vlucht ingevult zijn en in geleverd. Maar ja... soms kan je het ook nog snel ff in de cockpit maken als het nodig is :P
 
Birdmare zei:
Wat doe je op bestemming?
Mmmmmmm

1) Je ontmoet dat deel van je crew bij de koffers welke je toch al niet wou ontmoeten
2) Dan zuiverd de rest zich vanzelf door bij voorbaat te gaan zeiken over t Hotel.
Te vies; er is ooit eens een kakkerlak gesignaleerd door ea muts die daarna dit als een te gaaf nieuwtje aan al haar collegatjes moest vertellen.Dit bij gebrek aan enige inhoud en dito gesprekstof.
3) Dan wordt er door 2 van de 5 nog overgeblevenen nog ff zuur jaloers gekeken naar de kamers van de cockpit. " Ohja de cpt heeft weer betere kamers hoor".
4) Je spreekt af met je crew om op 19hr te gaan borrelen behalve met die 3 leuke daar spreek mee af om 18hr.
5) Vervolgens ga je naar een te duur restaurant en smijt je al je daggeld in een nacht stuk aan taxi's drank en entree van pooier disco's.
6) Die lekkere purser met haar fotoboekje over haar perfecte man, huis ,hond ,kinderen en auto, bijt inmiddels in je oor.
7)Die 2 andere van 23, zeggen; " ja in de cursus waarschuwden ze ons al voor je".Intussen legt die ene met dat vooruitstekende karakter haar hand op je binnenbeen.
8)Gelukkig heeft maar een van de 3 een kamer op dezelfde etage, dus bij de lift neem je afscheid van die 2 en met de 3e ga je nog ff een colatje drinken op je kamer.
9) De telefoon rinkelt en die geile purser aan de andere kant van de lijn wil je ook nog wat foto's laten zien die niet in haar fotoboekje staan.
10) Je draait je om en nr 1 ligt inmiddels in haar Victorias Secret oufit (Gekocht in de mall in de US) met haar colatje je aanmoedigend aan te staren.
11) Je denkt; ok ik ben ook niet van steen ik laat er alle hoeken va nde kamer zien, maar dat blijkt dan andersom te zijn.
12)Gesloopt na 1 hr slaap ben je toch aan t ontbijt.Niet omdat je honger hebt maar om die valse slangen te laten zien dat jij lekker om 23hr in je mandje lag.

Kortom mocht je je afvragen waarom je reisverlof hebt........

:D :D :D


Hahaha so true!!! je weet hoelaat het is als een stess nog zonder zich voorgesteld te hebben je gelijk laat weten dat ze een "boyfriend" heeft... Paar uur laten is het indd punt 6 en 7.

Was afgelopen April aan het inchecken in een hotel vlak bij Memphis omdat ik de volgende morgen op het hoofdkantoor van Pinnacle -- Northwest airlink (www.nwairlink.com) moest zijn. Ik zie een leuk wijfie van een jaar of 38 staan (heheheh) en begin een beetje met haar te flirten "hey beautiful, how are u doing today" (komt er in mn Joey van friends + extra zware accent uit), het werkt, maar wat blijkt deze dame is het hoofd training voor de NW airlink stewardessen, die in het zelefde hotel vandaag afstuderen!! Shit ! denk ik bij mezelf... Zal ik morgen wel van de CP te horen krijgen dat ik met het verkeerde wijfie aan de haal ging. Mevrouw X (zo noemen we haar maar even) had echter een goed voorstel voor me. Ze zou niet melden wat a "euro pimp" ik was, als ik er mee instemde om voor die new-hire stewardessen klas te gaan staan in mn eentje als symbool waar de meiden voor moesten oppassen zodra ze op de line vliegen. Fair enough dacht ik. Zo gezegd, zo gedaan stond ik een paar minuten later in mn uppie voor een klas met 15 meiden tussen de 21 en 31, 5 meiden waarvan ik de leeftijd niet wil weten en 3 homo's.

Weer, met extra zwaar accent, leg ik de meiden uit dat ik het stereotype ben waar ze voor moeten opletten zodra ze op de line vliegen. Na 5 minuten bullshit zeg ik tegen de klas; "luister, ik geef het gewoon toe, reden dat ik hier sta is omdat ik jullie leraar probeerde te versieren maar het lukte niet echt en voor straf sta ik hier. Beats reporting to the chief pilot. Aan alle mooie meiden hier tussen de 21 en 29, mijn kammer nummer is 422 kom maar langs als jullie verder nog het een en ander of het bedrijf willen weten....

21:30 die avond......

*klop klop klop*

3 meisjes, waarvan 1 uit memphis zelf (heerlijk southern accentje) staan in hun mini rokjes voor mn deur vragen of ik zin heb om met ze uit te gaan.

Rest van de avond kan ik helaas niet op ingaan, aangezien ik vermoed dat mn vriendin bezig is met een cursus nederlands inmiddels.

FD

Ook zin om voor een gezond NW bedrijf te komen vliegen? ( :grijns: )

http://www.nwairlink.com/pilot_listing.htm
http://www.nwairlink.com/people.htm

have fun.
 
Laatst bewerkt:
Hahahahahahahaha, wat is het mannelijk ego toch een prachtig fenomeen. De luchtvaart zou een stuk saaier zijn zonder jullie.:kiss: :kiss: :kiss:
 
1 -Bij ons mag je qualificatie hebben op 1 vliegtuigtype. Dat type wordt ingezet op een aantal bestemmingen en dat zijn dan de bestemmingen waar je op vliegt.
2-Als een bestemming redelijk dichtbij ligt vlieg je meteen terug. Het kan ook voorkomen dat je een nachtstopje moet maken om de volgende dag teug te vliegen voor een dagrand verbinding of i.d.
Als je bestemming verder ligt, 11 uur vliegen, tel daarbij de voorbereidingstijd en tijd na de landing (pax eruit, etc) dan zit je al snel op 12-13 uur. Dan duik je toch het hotel in.
3-Vanuit thuis naar bestemming en dan een staartstuk komt vrij vaak voor.
Of een tussenstop voor een fuelstop, wat Dutchbird vrij veel deed omdat de bestemming te ver lag voor de 757 of omdat er voor een bepaalde bestemming niet genoeg pax te vinden zijn, of cabotage, waar je nieuwe pax oppikt en doorvliegt. Of....etc.
4-bij ons heb je een aantal verzoekmogelijkheden per jaar. Op die manier kun je naar je favoriete bestemming, of vrij regelen voor verjaardag, mits de aanvragen worden gehonoreerd.

Eenmaal op je bestemming worden veelal leuke dingen gedaan. Het ligt natuurlijk aan de tijd die je hebt aldaar. Vaak tot de volgende vlucht weer langskomt (als het geen long-haul vlucht is-dan heb je nl. minimaal 2 lokale nachten) Bij frequentie 7x per week sta je 24 uur ergens. Heb je 3x per week, dan sta je al een stuk langer en kun je leuke excursies doen. (Note:Een tripje naar een andere slaapkamer valt daar niet echt onder.)
Ook wordt er veel gesport (zelfde note)-fittness, tennis, squash, etc.
Al met al....it beats working for a living ;)
 
@Charlie2,

so you like 2 watch he?

"mannelijk ego"?
Wat dacht je van " vrouwelijke manupilatie en kutnijd?".

Fd en ik willen louter en alleen maar aangeven in wat voor een jungle wij ons werk op een proffesionele manier trachten te bewerkstelligen.:D

Weer een verhaal uit de realiteit.

Die geile purser van net, van dat lieve fotoboekje, en die twee hele jonge onschuldige verse 23 jarigen, proberen op karakteristieke wijze zoveel mogelijk info los te krijgen over je priveleven.Let wel info waar ze wat mee kunnen!Dit gaat geppaard met, niet toevallig in de luchtvaart, een checklist.

1) Ben je eigenlijk verliefd, verloofd, getrouwd?
Antwoord; mmmwaa ik heb een vriendin ja.
2) Ohja? En woon je samen?
Antwoord; eigenlijk wel ja
3) Hoelang kennen jullie elkaar al?
Antwoord; eeeeh ff denken mwaaa 5 jaar.
4) Oh enne gaat dat goed?
Antwoord; eeeh ja hoor, ach je hebt allemaal wel es up or down.
5) Jaja tuurlijk, enneh werkt ze bij ons?
Ant; nee hoor
6) Ok maar wel in luchtvaart?
Nee iets totaal anders
7) Oh en hoe vind ze t dan dat je vliegt?
Ant; ja wel prima
8) En vind ze t dan niet erg dat je veel en lang weg bent van huis/
Ant; eeeeeeeeh goed pop ik moet ff radio beantwoorden.

Pffffffffffffffffffffffffffff net een kruisverhoor!Op zoek naar de zwakke links in je relatie en je karakter.
Maar denk dan niet dat je er vanaf bent, al deze info wordt op die harde schijf daar opgeslagen, dat krijg je later allemaal terug.
Het mooie is dat al deze dames thuis rijkelijk worden voorzien van aandacht ed, maar op de route is dat allemaal vergeten en moet er aandacht gescoord worden.
Het gaat er vaak helemaal niet om dat ze jouw nou zo'n geile boy vinden maar ze gunnen t die andere niet dat die meer aandacht krijgen.
Kijk en om de rust dan te bewaren in je crew moet je dan als vlieger heel handig weten te manouvreren.
Niks mannelijk ego Charlie maar keiharde reality!!


:D :D :D
 
Terug
Bovenaan