De kwaliteit van Dutch mill vs ATC in het buitenland

Klopt en dat leveren ze ook netjes aan iedereen.

mee eens

ik geloof je wel en snap je punt ook (en denk dat het idd politiek niet haalbaar is om meer geld naar DM te krijgen). Ik geef alleen aan het niets te maken heeft met sportvliegen of beroepsvliegen (hoewel ik ook snap dat vooral sportvliegers VFR vliegen en dan alleen FIS gebruiken als ze ongecontroleerd zijn)
 
Zeker niet onbeschoft, maar wel onhandig.

Dit gaat niet tot betere service leiden maar tot verdere financiele ontmoediging van de GA.

Wij denken: Te weinig service.
Overheid denkt: Te veel vliegtuigjes.

Die denkwijze gaat voor mij in het straatje: schaf de vrijheid van meningsuiting maar af want je kan er wel eens mensen mee beledigen en dan gebeuren er nare dingen.
Klopt en dat leveren ze ook netjes aan iedereen.

Echter DM geeft 0,0 prio aan sportvliegers (en ja IFR sportvliegen bestaat ook) en heeft dit VFR verkeer ook liever niet op de freq's. Dit uiteraard niet omdat ze sportvliegers niet mogen maar puur door de beperkte mogelijkheden van DM.
De kans dat er meer geld naar DM of een soort gelijke instantie zal gaan om het niveau van service voor de GAT te verhogen lijkt me ook zeer klein.

Dat is een van de gevolgen van de continue bezuiniging op defensie (al is deze taak misschien uberhaupt niet meer op zijn plek bij defensie).

Je hoeft me niet geloven maar dit is wel zoals het staat.

Maar dat ze liever geen VFR sportvliegers hebben heeft dus absoluut niks met hun toegewezen taak te doen, maar alles met capaciteit.
Ik acht de kans ook klein dat men er meer geld in gaat investeren, maar zoals anderen in dit topic al correct hebben geobserveerd zijn er landen om ons heen die het wél goed geregeld hebben.
Waarom zou het bij ons dan niet kunnen?
 
Gisteren een heerlijk vluchtje naar EHLE en ten noorden van Volkel.....ja hoor daar hadden we weer een koekenbakker op de radio: DM de PH-XXX van budel naar budel clear of the peel controle zone, nog wat over pob en verder niets bijzonders. 15 minuten later DM tegen de betreffende piloot in het Nederlands de vraag, u zou toch clear blijven van de Peel? En zo ontwikkelde zich een conversatie waar je met het schaamrood op je wangen naar luistert.

Heerlijk op fl060 tufte ik door en bedacht me dat wij piloten ook maar eens afgerekend moeten worden op de kwaliteit van onze communcatie en voor de criticasten onder ons, ik ben niet heilig, ik maak ook fouten en leer graag.

Wij doen iedere 2 jaar een check, een paar stijle bochten, approch to stall, engine failure en dat is het. Ik wil voorstellen om die check verplicht uit te bereiden met een RT-check. Heb je RT dan verplicht naar een veld als Eindhoven, Maastricht of Groningen om te laten zien dat je de drill beheerst. Je hoeft er niet te landen, maar laat maar zien dat je de communicatie beheerst in een gecontroleerd gebied. Laten we beginnen met een verplichting zonder consequenties, maar als de situatie niet verbeterd, geen RT tot je hebt aangetoond dat je het minimum niveau weer beheerst.

Als de overheid dan de kwaliteit van DM op niveau brengt....dan pakken we allemaal onze verantwoordelijkheid.
 
Laatst bewerkt:
@Dutchexperiment: Volledig met je eens, we moeten ook oog hebben voor onze eigen tekortkomingen, was dat niet een deel van goed vliegerschap?. Kwaliteit van de RT van de gemiddelde vrijetijdsvlieger is matig, kan op zijn minst verbetering gebruiken. En ja, natuurlijk zijn er ook velen bij wie het wel strak, professioneel en correct verloopt. Maar dit is ook een kwestie van routine opbouwen. Wat ben ik blij dat ik op een gecontroleerd veld heb leren vliegen. Helpt toch een stuk.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht gaat de kwaliteit van flight information ook wel vooruit bij het realiseren van de plannen uit de Luchtruimvisie, met de herindeling van het luchtruim. Daarbij wordt al het luchtruim dat nu onder DM valt onderdeel van TMA Holland een gezamenlijk civiel-militair luchtruim. Dat zal ook vast wel een herverdeling van ATC geven incl. Flight information.

(waarom moet overigens heel Nederland een TMA zijn, maar da's een heel andere discussie).
 
Volledig met je eens, ee moeten ook oog hebben voor onze eigen tekortkomingen, was dat niet een deel van goed vliegerschap?. Kwaliteit van de RT van de gemiddelde vrijetijdsvlieger is matig, kan op zijn minst verbetering gebruiken.

Ik vraag me ook wel eens af hoe dat zit bij sommige opleidingen. Ik heb al meermalen gehoord dat iemand die een navigatieopdracht moest uitvoeren aan Lelystad of Dutchmil zijn hele navigatieplan ging zitten voorlezen. Reactie van Lelystad laatst: "En gaat u ook in IJsselstein landen?".
 
dutch mill

dutch mill

ik merk wel een groot verschil bij Dutch Mill als je laag of hoog zit.

als ik bijvoorbeeld vfr of fl55 zit krijg ik wel degelijk verkeersinfo terwijl als je laag zit je niets krijgt.

...

1 van de eerste posts vergeleek met Duitsland en noemde het voorbeeld van Bremen met 1 controller.

Mijn ervaringen met Langen info zijn zeer goed. Mijn ervaringen met Bremen zeer matig. Van de zomer vfr naar Denemarken gevlogen. Het lukte gewoon niet om Bremen te bereiken of een normale reactie te krijgen. Er was continu communicatie.. En als je opriep reageerde hij niet. Pas toen ik bijna bij Denemarken
was kreeg ik een reactie.

toegegeven .. het was zondag en een hele mooie dag.

Terug ben ik maar IFR gegaan boven de FL100, dat is een andere controller en daar kreeg je wel goede begeleiding..

Frankrijk en Oostenrijk vind ik altijd heel plezierig. Oostenrijk heeft ook wel eens het weer onderweg bij andere kisten opgevraagd voor mij. (had een route ehrd-kpt-breno-ldpl) en wilde boven de bergen niet in de rotzooi belanden... Deden ze geheel uit eigen initiatief. Bleek dat het weer meer richting Venetie zat en dat ik direct door kon.. Toch mooi om 20:30 savonds .. (was met het laatste beetje daglicht de alpen gecrosst).

Belgie is ook prima.
 
Ik kan me wel voorstellen dat DM meer aandacht besteedt aan verkeer op FL's. Die komen het dichtst in de buurt van IFR verkeer (commercieel of recreatief), en dat moeten ze separeren.

Wat betreft RT, ik erger me af en toe ook dood aan de kwaliteit ervan. Niet dat alle vliegers die vanaf gecontroleerde velden het nu even goed doen, maar die hebben misschien wat minder microfoon angst. Zelf vlieg ik graag door TMA's heen, waar een approach controller actief is. Die hebben een specifieke taak en minder groot werkgebied.

Over DM kun je zeggen wat je wilt, maar ik hoor ze ook regelmatig oproepen met "PH-ABC, are you on this frequency?" Blijkbaar hebben ze je nodig of willen je waarschuwen, maar vaak komt er dan geen antwoord...
 
Als ik Dutchmil een vliegtuig hoor roepen is het vaak omdat deze danwel in een CTR danwel in een verboden gebied aan het rondfladderen is, zonder toestemming uiteraard :biertje:

Trouwens; 1x meegemaakt dat ik alert werd gemaakt voor F-16 traffic welke onder mij door vloog.

Ik kan me wel voorstellen dat DM meer aandacht besteedt aan verkeer op FL's. Die komen het dichtst in de buurt van IFR verkeer (commercieel of recreatief), en dat moeten ze separeren.

Wat betreft RT, ik erger me af en toe ook dood aan de kwaliteit ervan. Niet dat alle vliegers die vanaf gecontroleerde velden het nu even goed doen, maar die hebben misschien wat minder microfoon angst. Zelf vlieg ik graag door TMA's heen, waar een approach controller actief is. Die hebben een specifieke taak en minder groot werkgebied.

Over DM kun je zeggen wat je wilt, maar ik hoor ze ook regelmatig oproepen met "PH-ABC, are you on this frequency?" Blijkbaar hebben ze je nodig of willen je waarschuwen, maar vaak komt er dan geen antwoord...
 
Terug
Bovenaan