@dutchfly: als er een topic geopend wordt met daarin een aantal waarnemingen waarop een stelling gebouwd is, dan is het wel heel naïef om niet te verwachten c.q wenselijk te vinden, dat er over die stellling en de bij behorende onderbouwing wordt gediscussieerd. Dat is namelijk de basis waarop een forum opereert.
Maar laten we het omdraaien; welke services verwacht jij van DM, die je nu niet krijgt?
Hallo Max Rate,
Natuurlijk is het goed als er gediscussieerd wordt nav een stelling. Wat me opviel was dat er niet meer over de stelling gediscussieerd werd en er allerlei dingen bijgehaald worden terwijl er op de stelling niet of nauwelijks gereageerd wordt.
Ik zal aangeven wat ik verwacht van DM en Amsterdam info in vergelijking met wat je in andere landen wel als Flight Information Service krijgt.
Uiteraard zijn er verschillen in de diverse Europese landen daarom richt ik mijn vergelijk het sterkst op een land dat kwa luchtvaart verkeersdichtheid vergelijkbaar is met NL.
Wat krijgen we hier niet en in buitenland meestal wel:
Essential traffic information, andere vluchten in jouw directe omgeving als informatie en als waarschuwing op momenten dat deze erg dichtbij komen. Zowel voor de FIS verkeersleider bekend verkeer maar ook vaak van onbekend verkeer die wel een transponder heeft aanstaan.
Essential weerinformatie die de vlucht kunnen beïnvloeden wordt vaak ongevraagd al verstrekt uitgaande van de route uit het vliegplan.
Overzetten naar andere FIR waarbij op de achtergrond alle vluchtinformatie al is doorgegeven aan de volgende FIS verkeersleider.
Waarschuwingen voor mogelijke airspace infringements, vooraf en advies hoe een route verlegd kan worden om vrij te blijven.
aangepaste dienstverlening op maat op momenten dat je een technische storing hebt en niet in staat bent om een normale voortgang te doen.
Openen en sluiten en of aanpassen van vliegplannen terwijl je airborne bent.
Last but zeker not least, je bent welkom om op te roepen en niet zoals DM die verzoekt om maar liever niet op te roepen.
Deze bloemlezing is zeker niet volledig en zoals gezegd kan per land verschillen. Bij onze oosterburen kom ik de meeste van deze service tegen.
Tot slot ook bij onze oosterburen is FIS gratis.
Groet, Hans.