De keus om te gaan vliegen

Kijk, ik vind het een mooi beroep, weinig stress en je neemt (als 't goed is) je werk niet mee naar huis. Klinkt als alleen maar voordelen. Wat ik een groot nadeel vind is dat ik 5/6 dagen van huis weg ben en dan maar 2/3 dagen thuis ben. Om bijv. de was/administratie ed te doen. Is een nadeel.

HEY THAT'S LIFE!!!!!

Hou toch op met janken, soms zit 't mee, soms zit 't tegen.

Mashol


succes is een keuze!
 
Hoe lang doet men er gemiddeld over om de schuld af te betalen?

5, 10, 15, 20 jaar?

Just curious :)

Groeten,
Steven
 
Oorspronkelijk gepost door RayvanderHeij
Ik wil niet de zielepiet uithangen, ik wordt alleen wat verdrietig van een ieder die roept dat alle piloten verwend zijn en te veel verdienen en dubbel zo als dat je eigen baas is terwijl je je uit de naad werkt voor hem en zijn bedrijf.

Het begon geloof ik hier mee. Ray zegt niet dat ie de zielepiet uit wilt hangen. Terecht, want buiten heel veel zaken blijft het over het algemeen best een relaxed beroep. Bij mij zakt de moed al in de schoenen als ik er alleen al aan moet denken om elke dag 2 uur lang in een file te staan. Ik zou dus niet willen ruilen nee.

Maar dan komen we bij waar ik mij aan erger. Ik had voor het geld dat ik in mijn opleiding heb gestoken een MBA kunnen doen. En uiteindelijk als succesvol zakenman veel en veel meer KUNNEN verdienen dan ik nu doe. Wil ik niet, want ik wil niet 80 uur per week werken. Alsjeblieft zeg. Ik ga over wat jaartjes lekker minder werken, en genieten van mijn gezin. Ik krijg er uiteindelijk wel wat voor terug dat ik een aantal jaren geleden geld in een opleiding heb gestoken. Maar niet het riante salaris wat ik zou kunnen krijgen als ik dat geld dus in iets anders had gestoken.

En toch, overal waar ik kom, verjaardagfeestjes, vage verre familie en weet ik veel meer, krijg ik te horen dat ik wel zo verschrikkelijk goed verdien! De mensen die dat zeggen rijden ondertussen grote gezinsbak, met grote twee-onder-een-kap, en gaan ook rustig gewoon 2 of 3 keer per jaar op vakantie.

En ik? Ik vlieg bij de grote blauwe, alweer een aantal jaar. Maar ik zit ondertussen in een appartementje met een auto model klein japans van 10 jaar oud voor de deur. Niet dat dat erg is, absoluut niet! Behalve dat ik wat vaker thuis zou willen zijn om mijn vrouw wat vaker te kunnen zien, kunnen we goed rondkomen ja. En mijn prioriteit ligt niet bij geld verdienen. Als ik dat had gewild had ik inderdaad wel beter mijn hersens gebruikt om een echt goed verdienende baan te bemachtigen.

Ik heb geen spijt dat ik ben gaan vliegen, en ik kan heel erg oud worden op deze relaxte manier. Maar ik doe dat niet in een porsche, terwijl ik ergens in het Gooi een villa heb. Dat gaat er ook nooit van komen. En toch denken mensen dat ik dat heb, en dat mijn bedje gespreid is en ik niet hoef na te denken over hoe ik mijn geld uitgeef. En DAAR erger ik mij aan.

En dan vlieg ik nog wel bij de grote blauwe, waar het bedje binnen Nederland voor vliegers toch het het mooiste gespreid is naar mijn mening.....
 
Ik kan me erg goed vinden in het bovenstaande stukje van JBravo.

Hoewel ik zelf bij de 2de airline van Spanje vlieg, getrouwd ben met een lieve vrouw en een zoontje heb en 2de kind op komst ben ik erg tevreden met wat ik heb.

Mijn vrouw werkt nu nog fulltime maar onze schema's zijn zo dat er altijd iemand thuis is en als een keer niet zo is mag ie naar opa en oma en dat vind het manneke fantastisch.
Als ons 2de kindje er is zal ze stoppen met het werk als purser maar ze kan een part-time kantoorbaan krijgen en vanaf huis werken dus dat is op zich ideaal en gaan we er niet al teveel op achteruit

(want kinderen kosten ook geld, je moest eens weten wat er aan luiers doorgaat in de week)
Zoals de situatie er nu voor staan heb ik mijn opleiding over 2 jaar afgelost en dan staat alleen de hypotheek nog open maar dan is een langlopend geval dus alle tijd :grijns:

Toch dank ik god op de blote knieen dat ik verkeersvlieger ben en niet iedere week met krantje en broodtrommeltje onder de arm in de regen op de bus staat te wachten om naar mijn 9tot5 kantoorbaan te gaan.
 
Heb wel hetzelfde als Speedair, op mijn wijze dan (geen kids en vrouw.....nouja, niet vast )


-"Gerenommeerde" vliegschool gedaan in het zuiden des lands, en dat was allemaal niet gratis (en de inwoners aldaar verstond je niet)

-eigenlijk net quitte draaiende veel rondvluchten gedaan bij een asfaltbaan omgeven door evenzo onverstaanbare koeien (leuk om daar te vliegen/werken, maar ook daar werd je net als de koeien lichtelijk uitegemolken)

-voor veel geld bij een maatschappij begonnen waarvan heel nederland minus 80% v/d airworkers nog nooit gehoord heeft...en guess what: dat was allesbehalve gratis

...en dan zit je daar met je kopje koffie op 6 km hoogte naar alle schaapjes en heuveltjes beneden te kijken, terwijl de net opkomende zon de in de mist hangende dalen een oranje tint geeft en de Capitano nog even een goeie boer door de intercom brult...

...en dan ben je eigenlijk best wel happy. Dan vergeet IK althans even dat de situatie niet eerlijk is blablablablablablablabla hard werken etc etc etc geen reet verdienen noem maar op, maar ik zou niet willen ruilen met iets wat niet eens dicht in de buurt komt qua werk.

Dus misschien is het OVERALL gezien niet eens zo slecht. Om eerlijk te zijn had ik ook niet verwacht extraordinary veel geld neer te leggen voor je baan (leg dat maar eens uit aan een buitenlandse buitenstaander, die weet ook niet wat hij/zij hoort) en dat valt me allemaal vies tegen. Bovendien moet je ook nog lang wachten tot je eindelijk geld 'mag' neerleggen voor je baan (.....) maar ik vind het tot nog toe het allemaal zeker waard.

GR,

E
 
Ray, ik begrijp je situatie zeer goed. Mijn is precies hetzelfde.
Ik zit in mijn late dertigers, en heb nog geen cent van mijn lening kunnen afbetalen. Ik verdien de helft van wat mijn vrienden krijgen die bij grote electronica bedrijven werken van 9-5. Zij hebben geen lening van over de ton. Mijn vriendin en ik willen ooit een keer gaan trouwen en een kind krijgen. Met mijn huidige salaris kan dat er nog niet eens af, misschien volgend jaar. Er zal dan nog steeds geen geld zijn voor de lening.
Vliegen is een mooi beroep. Na de nodige ontslagen en stappen achteruit om uiteindelijk weer vooruit te komen gaat het glanzende randje van dit beroep er toch echt vanaf.

Voor diegenen die nog wat van schema's willen weten: 18 dagen aan / 12 dagen vrij. Geen limiet op het aantal diensturen per dag met internationaal vliegen. Het resultaat is dat je op een dag overdag vliegt, vereiste rust en dan een nachtvlucht, rust gevolgd door een dagvlucht en na rust weer een nachtvlucht. Je bent nu 5 dagen verder en doodmoe omdat je lichaam niet kan wennen aan dit schema.
Ons bedrijf heeft iniedergeval nog 12 harde vrije dagen. Ik sprak kort geleden iemand die een 747 vliegt die de hele maand niet was thuisgeweest. Hun vrije dagen per maand zijn die dagen waarop ze ergens in de wereld in een hotel zitten te wachten op de volgende vlucht. Wij hebben al veel echtscheidingen, ik vraag me af wat dat bij dit 747 bedrijf zal zijn
 
Nee, dit was Tradewinds, maar Air Atlanta doet hetzelfde en er zijn nog een paar scumbacks die de crews op die manier behandelen
 
Captain van me was ex captain bij Polar op de 742 en 744. Ze wisten hem af en toe 2.5 maand on the road te houden (...) hij werd er zo ziek van, dat ie op een goeie dag besloot gewoon de telefoon niet meer op te nemen (einde career at Polar dus ;))

FD
 
@DrKnow

Het feit dat je grootmoeder nog minder overhoudt als jij, is pas triest! Die heeft een leven lang hard gewerkt en krijgt niet wat ze zou verdienen!

Dat alle grootmoeders AOW krijgen, die ik mag betalen, terwijl ze er nooit voor gewerkt hebben (geen premie betaald o.i.d.) dat is pas huilen.

:mad:

Overigens, waar heb jij je proefschrift over geschreven Dr ??

S.
 
Zou er iemand aan kunnen geven hoe lag men gemiddeld doet over het afbetalen van de schuld?

Groeten,
Steven
 
@SR20FlyEye

Dat alle grootmoeders AOW krijgen, die ik mag betalen, terwijl ze er nooit voor gewerkt hebben (geen premie betaald o.i.d.) dat is pas huilen.
Dan zal je je hier niet beter van gaan voelen, want ik denk niet dat er over 25 jaar nog zoiets als AOW is in Nederland (terwijl je er nu wel voor betaald). Mensen krijgen dan misschien een uitkering/aanvulling tot een bepaald minimum (bijstands niveau) door de vergrijzing. Zelf zorgen voor een goed pensioen dus!
 
Oorspronkelijk gepost door Steven
Zou er iemand aan kunnen geven hoe lag men gemiddeld doet over het afbetalen van de schuld?

Groeten,
Steven

Ga er vanuit dat bij het gros de schuld gekoppeld is aan een levensverzekering die over maximaal 30 jaar gesloten is. Dat wil dus zeggen dat je 30 jaar premie en rente betaald waarna het opgebouwde bedrag in 1x je schuld aflost.
Diegenen die dat niet hebben gedaan en wel een baan vonden betalen denk ik toch minimaal een jaar of 15 tot maximaal ook 30 jaar aan hun schuld.
Diegenen die geen baan vonden betalen totdat ze er bij neer vallen.
 
En degene die:
- de lotto hebben gewonnen,
- een oprotpremie hebben gekregen,
- hun huis hebben verkocht,
- een rijke vrouw/man trouwen,
- eerst een beetje sparen, enz. enz.,
zijn in een keer van hun schuld af.
Ergo: probeer je toekomst (ook financieel) een beetje te plannen voor zover je daar invloed op hebt, hoort ook bij het volwassen worden. En niet achteraf gaan klagen.
 
Even off topic

@ SR20FlyEye

Heb U dan geen grootmoeder gehad die Uw moeder opgevoed heeft die vervolgens U heeft opgevoed?
Gaat U straks tegen Uw Oma en later tegen Uw moeder vertellen, sorry Oma, Ma, U hebt er nooit voor gewerkt en geen premies afgedragen dus, met alle respect, ik moet er van huilen dat Ik nu voor U moet betalen. U bekijkt het maar.

U houd er merkwaardige concepten op na. (tenzij er natuurlijk zodanig famlie kapitaal aanwezig is dat een en ander niet op U van toepassing is en U alleen niet aan andere grootmoeders wil mee betalen, dan heb ik niets gezegd.)

Weer On topic,

Collega Iz heeft een heel verhelderend speadsheet geproduceerd
m.b.t. schuld, salaris en aflossing. Via search te raadplegen.

Cheers
Art
 
Oorspronkelijk gepost door Speedair
Hoewel ik zelf bij de 2de airline van Spanje vlieg, getrouwd ben met een lieve vrouw en een zoontje heb en 2de kind op komst ben ik erg tevreden met wat ik heb.

Sorry Speedair, ik kon het niet laten :) Je bedoelt het ongetwijfeld goed, maar ik denk niet dat je vrouw en kind zo'n uitspraak in dank zouden afnemen! Hehe..
 
Terug
Bovenaan