De keus om te gaan vliegen

Mooi vak

Mooi vak

Luchtvaart is een mooi vak en alleen daarom kiezen mensen hiervoor, of het nou cockpit, cabin of groundcrews betreft.
Betaling ligt over het algemeen gemiddeld hoger dan in andere bedrijfstakken (lees treinmachininst, steward op een ferry of automonteur).

In het algemeen kies je een beroep omdat je het leuk vindt en het beroep je aan staat. Betaling staat daar in eerste instantie los van. Een kennis van mij is recent overgestapt van de KMAR naar de Politie. Wat blijkt? Als agent van Politie zit hij 1 salaris schaal lager dan Reinigingsmedewerker B (lees: vuilnisman) in de gemeente waar hij dienst doet. Zuur maar de realiteit. Politieacademie hoeft nauwelijks te werven, aanmeldingen zat. Vacatures voor Reinigingsmedewerkers B zijn er nog plenty in elke grote stad.

Het heeft dus wel degelijk te maken met een roeping of gedrevenheid. Alleen dan kun en zal je de dromen waar kunnen maken. Scheldend door het leven gaan heeft geen zin, daar is niemand mee gebaat, zeker je collega's niet.

Currahee!
 
Ik ben hier nog niemand tegengekomen die zegt dat vlieger zijn een kwalitatief-uitermate-teleurstellend-vak is. Echter mag een ieder die denkt dat het een luizenleventje is best wel even correct geïnformeerd worden.
 
Vliegen is een mooi beroep. En dat er af en to hard gewerkt moet worden daar is helemaal niets mis mee. Wat ik wel zie is dat een aantal mensen denken dat iedere vlieger met een salaris van en -400 vlieger naar huis gaan met het bijbehorende schema. De realiteit is denk ik anders. Klagen heb ik ook een hekel aan en ik ben het ermee eens dat je zelf de consequenties van bepaalde keuzes moet aanvaarden. Maar als je richting de 800 a 900 per jaar vliegt dan ben je best een druk baasje denk ik. In combinatie met een ton schuld en de huidige salarissen is dat dan geen vetpot of ideale situatie.

Ik wordt er niet overspannen van maar denk wel dat het beroep door een aantal mensen wat mooier wordt gezien dan de werkelijkheid.
 
PHE,

Met alles respect buddy, maar je lult echt uit je nekt. Ja ik heb een paar dagen vrij af en toe per week en dat allemaal achterelkaar (met geluk) .. Daar tegenover staat dat ik een zondag, maandang en dinsdag om 0500 moet beginnen en een 9 hour duty day heb.. Vervolgens op dag 4, 5 en 6 laat me baas me vliegen van 22:00 tot 0600 (daar gaat je lichaams ritme, maargoed zul je wel niet veel van weten. Laat me je verzekeren dat je je dan goed klote gaat voelen)

Vervolgens heb je "rust" voor 5 uur in een crewroom omdat je baas te gierig is om een hotel te dokken, en vervolgens nadat je je pax naar hun bestemming heb gebracht krijg je een belletje van dispatch dat je de kist ff leeg moet repo naar een andere bestemming.. Dit allemaal onder een andere set regels (91) zodat het "legaal" blijft.. En ja, daarna heb je 3 dagen achter elkaar vrij..

Ik heb vandaag 1 dag vrij gehad nadat ik 7 dagen (3 werken, 1 vrij, 4 werken) ongeveer onderweg ben geweest. Morgen vroeg weer weg, en vlieg dan 6 dagen vanuit een andere bestemming een paar rons. Niet echt ideaal als je een gezinnetje zou willen hebben.

En op bovenstaande manier vlieg je weliswaar niet veel meer als rond de 600 uur per jaar, maar je bent een hoop weg..

En als je een "zware" vlucht hebt gehad (ja die dingen bestaan) heb je ook niet echt veel plezier meer aan je "vakantie bestemming" maar loop je recht je bed in, omdat je over 9 uur weer een "wheels up" time hebt voor 06:00 local.

Er komen vaak ook nog andere dingen bij kijken, die het leven niet veel makkelijker maken.. Om je een voorbeeld te geven. Eergister kwamen we om 21:00 aan in Las Vegas na een dag van 9.5 uur werken (vlieg uren, geen block!). de laatste 2 vluchten van die dag waren behoorlijk zwaar aangezien meerdere dingen besloten de geest te geven in de cockpit. Vervolgens sta je aan de grond in LAS, en moet je 1 uur !! (no kidding) wachten op het busje om je te brengen naar het hotel.. Inmiddels is het 22:15 en heb je dus nog een uurtje of 5 om te pitten.. Niet dat je gelijk in slaap valt, omdat het ook nog een tijdje duurt om alles een plekkje te geven in je hoofd, voordat je aan je slaap kunt beginnen..

Ik kan je verzekeren dat het enige waarvan ik in Vegas heb kunnen genieten mn 4 uur slaap was ipv lekker feesten downstairs in het Luxor.

Goed, ik ga slapen heb over 7 uur mn showtime. Waarom ik dan nog niet onder de veren lig vraagd u zich allicht af? omdat mn lichaam nog klaar wakker is als gevolg van de bizarre roosters van de afgelopen weken.

Maargoed, omdat jij het "in het midden" laat of je zelf vliegt snap ik dat jij het beter weet als de rest :1855:

FD
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad FD, dat soort schema's zijn killing.

En als je dat niet meegemaakt hebt, begrijp je daar geen snars van.

Je kunt rustig aan je normale baan beginnen om half negen, met je koffie's en lunch. Overwerken tot negen uur (met natuurlijk een paar broodjes als diner erbij) en dan naar huis gaan, ff relaxen biertje erbij en dan gaan pitten.

Anders is als je om half twee 's nachts opgehaald wordt bij je hotel teneinde om half vier in take-off te gaan. (je hebt dan geprobeerd te slapen van negen uur 's avonds tot half een, wat natuurlijk niet lukt omdat je een "normale dag"had).
Dan maak je een vlucht tot negen uur in de morgen (dit zonder eten en drinken omdat je baas daar gewoon niets voor uit trekt)

Dan snel naar je hotel toe, ontbijten teneinde om half elf in de morgen in je bed liggen te stuiteren. Je moet toch wat zien te slapen want je word weer opgehaald om half zeven. (daarvoor moet je nog even wakker worden, douchen en wat voedsel zien te krijgen.)

Weer terug vliegen en in je bed kruipen om half twee (moet je ook maar weer zien te slapen).

Volgende dag vrij. Niet dat ik klaag, maar mag ik dan ook lekker genieten aan het zwembad in de zon na zo een schema!

Dit soort dingen zijn een regelrechte aanslag op je lichaam en je hebt derhalve dus ook tijd nodig om jezelf weer op orde te krijgen.

GF.
 
Ja jongens, het is allemaal zo erg. Als op kantoor van 9 tot 5 zo lekker is ga je dat toch lekker doen. Ik wordt even niet goed van dat eeuwige gejank. bevalt het je niet... lekker wat anders gaan doen.... ...
Vreemd genoeg zie ik jullie niet op de andere threads om mensen te waarschuwen voor dit 'onrecht' en deze 'misstanden'
 
Het feit dat vliegers vliegen en dat doen omdat ze er voor gekozen hebben betekent niet dat het alleen maar lang leve de lol is.
Er zitten leuke kanten aan die heel leuk zijn, maar de minder leuke kanten zijn dan ook echt zwaar kl... naar.

Als blijkt dat niet vliegers (overduidelijk zoals jij) denken dat het wel allemaal een sprookje is en vervolgens daarover gaan "klagen", (ik zie het alleen als de waarheid vertellen) dan hebben de vliegers alle recht om die persoon even te corrigeren en duidelijk te maken dat het niet allemaal rozegeur en wodka-lime is.

Des te meer omdat sommigen zelfs een ietwat gedesillusioneerd kunnen zijn geraakt maar vast zitten aan die carriere, iets waar jij met je kantoor baan geen last van hebt, jij kan zo vuilnisman worden als je wilt (je houding is er al naar).
 
@vliegzerk. Je kan er niet meer naast zitten.
We zijn bij wet beschermd. Iedereen. De een is wat meer beschermd via een CAO maar over het algemeen goed beschermd. Dus niet iedereen de schuld geven dat het allemaal zo oneerlijk is. Je bent er zelf bij en dus kan je ervan weglopen. Ja, de een heeft het zwaarder dan de ander. Jammer. Denk er maar weer over als je op CUR zit bij te komen van die hele 11 uurtjes. (of nu even wat langer in Recife!)

Ik word ook doodziek van al dat gezwam over je bioritme en jetlag en over hoe "killing" je rooster is. Je bent vlieger geworden om te vliegen en dan heb je meer dan 50% kans dat je dit doe je dat op andere dan 9-5 job tijden.

Happy landings!
 
Beste "dr don't know"

Ja jongens, het is allemaal zo erg. Als op kantoor van 9 tot 5 zo lekker is ga je dat toch lekker doen.
Nee, dat laten we wel aan andere gasten over die dan ook nog eens beter denken te weten hoe het er soms bij ons aan toe kan gaan.


Ik wordt even niet goed van dat eeuwige gejank.
Wie is er hier begonnen met janken? toch wel zeker die gasten die denken dat het er bij ons aaaaaaltijd lekker relaxt en rustig aan toe gaat?

Vreemd genoeg zie ik jullie niet op de andere threads om mensen te waarschuwen voor dit 'onrecht' en deze 'misstanden'
Tja, misschien zijn we dan toch niet van die zielige jankers als je net stelde, maar gewoon mensen die "de minder leuke dingen" op de koop toe nemen...maar als er dan iemand, die door een of andere reden NIET deze baan heeft ons gaat vertellen dat het allemaal altijd maar kleuterschool is, logisch dat daar een reaktie op komt.

Cheers!
 
@slambam - de post van PHEHEH heeft e.e.a. in perspectief gezet en meteen springt iedereen erop alsof hij heeft gezegd dat alle vliegfers lui zijn. Nee, hij heeft met getallen uitgelegd dat het best mee KAN vallen. Er zit geen ondertoontje in z'n mail met verwijtende laster.

Alle mensen die zich aangesproken voelen springen er meteen bovenop. En die mensen die van janken een vak maken ook. (zoals jij blijkbaar). Relax man.

P.s. Dr "don't" Know = heel sterk gevonden.
 
Je hebt mij nooit horen klagen over dit beroep en dat doe ik ook nu niet. Ik klaag wel over gasten die bepaalde dingen suggereren waardoor de onwetende lezer hier een bepaald oordeel krijgt en waardoor de indruk gaat ontstaan dat we het meest relaxte luizenleventje hebben dat er is en ik vind dat ik het recht heb om me daar tegen te verdedigen. Jij noemt het janken, ik noem het discusseren.

Cheers!
 
PHE & DR. (don't) Know,

Je zult mij of mijn collega's hierboven nooit horen zeggen wat een hekel we aan ons beroep hebben. Echter hebben we wel voor een hoop shit moeten staan voordat we een baan hadden, en nu met baan krijgen we nogsteeds een hoop shit over ons heen. En dat mag de buitenwereld best weten..

Dr Know;

" janken " over lichaams ritme...

Buddy, ik ga er niet eens op in.. Blijkbaar weet jij er geen bal vanaf, good for you, en daar laat ik het dan ook maar bij.

succes met fs2004
 
Collega FD - I rest my case na zo'n JANK reply.

Jij mag zeuren en janken over van alles en nog wat en ik mag er geen mening over hebben?
 
Net zoals een ieder hier zijn 'mening' gaf over HXL?

Ga lekker doktertje spelen ofzo, laat de grote mensen hier met rust.
 
DR,

Je mening is van harte welkom hier. Ik wilde enkel (al dan niet met een wat sarcastische ondertoon) enigzins wat nuance aan brengen aan je " ideale luizenleven" beeld over piloten.

Echter, verbaasd me deze houding niet van je als ik o.a. je (vak) technische opmerkingen lees in het " motor uitgevallen" topic in dit zelefde forum..

Je weet wat ze zeggen over de beste stuurlui he? klopt in deze blijkbaar wel heel letterlijk.

FD
 
Dit thread hoort tegen woordig in een ander plekie, denk je niet?

Heeft niets meer met HE mee te maken.
 
Een objectieve/open discussie over dit onderwerp is niet mogelijk. Als ik wat stellingen poneer, dan is het hek van de dam. Voel je niet meteen aangevallen! Meteen wordt gedacht dat ik piloten als een stel zakkenvullers beschouw die maximaal willen verdienen binnen minimale tijd.

Krijg meteen van enige deelnemers een niet met voldoende feiten (=getallen), maar puur emotioneel onderbouwd verhaal hoe zwaar het wel niet is. En dat terwijl dat ik het daar helemaal niet over heb. Goed, mijn verhaal is verre van volledig, maar de kerngedachte leek me wel duidelijk.

Flying Dutchman gaat ons vertellen hoe hard hij wel niet in de USA afgelopen week heeft gewerkt. Mooi, van hard werken gaat niemand dood, en als je hobby je werk is, dan moet je toch een gelukkig mens zijn. Kom, vertel mij nou eens hoeveel uur (vlieg, blok en duty uren) je in die week maakt met aan en afmeldtijden (local times) etc.. Ik heb begrepen altijd dat de FAA strenge regels heeft in de tewerkstelling van piloten in de USA. Daar voldoe je toch aan (hoop ik maar)
De wet en de vakbondsafspraken zijn zo gemaakt dat het altijd veilig is om te vliegen (of ben ik verkeerd daarin?). Tja, dat je je levensstijl daarop moet aanpassen, is triviaal.

Ik ben dan wel geen beroepspiloot, maar in mijn kennissenkring ken ik een aantal beroepspiloten waarvan ik alle pro's en con's te horen krijg. Een ding is zeker, het is geen rozengeur en manenschijn, maar uiteindelijk wil er geen enkele hun baan als piloot opgeven voor wat anders. En andersom? Ja zeker, ik wil mijn baan wel opgeven om eens een tijd jullie leventje te leiden. Ik weet zeker, wat zal ik genieten van die vrije tijd op de meest vreemde maar mooie momenten. Je moet er gewoon zelf wat van maken.

Dr Know laat vaak op duidelijke wijze zijn mening weten. Laat er geen gras over groeien. Maar vaak heeft hij gelijk, zie alle andere topics inzake HXL EAG en DBR, vaak bij het rechte eind. Mij is duidelijk dat deze deelnemer voldoende luchtvaartkennis en vakkennis heeft. Iets wat van een aantal deelnemers niet gezegd kan worden.
 
Ik ben dan wel geen beroepspiloot, maar in mijn kennissenkring ken ik een aantal beroepspiloten waarvan ik alle pro's en con's te horen krijg.
Ah, dat houdt voor jou dus in dat jij er dan alles van weet.
Natuurlijk zijn die paar vliegers die jij kent 100% representatief voor alle piloten van alle bedrijven.

Een ding is zeker, het is geen rozengeur en manenschijn, maar uiteindelijk wil er geen enkele hun baan als piloot opgeven voor wat anders.
Je schijnt te vergeten dat al zou men het willen, men KAN niet vanwege de hoge schuldenlast en dat men verder geen andere skill of ervaring heeft die genoeg opbrengt. Laat staan dat men te oud is om te switchen naar een alternatieve carriere.

Ja zeker, ik wil mijn baan wel opgeven om eens een tijd jullie leventje te leiden.
Dat is altijd zo, gras van de buren...

Ik weet zeker, wat zal ik genieten van die vrije tijd op de meest vreemde maar mooie momenten.
We all did, en nog steeds, maar na een tijdje is het toch gewoon werk met al zijn ups en downs.
Zijn we dan verwend omdat wij het niet zo erg apprecieren als een ander? Misschien, maar op die manier zijn gewone kantoor pikkies ook verwend als ze over hun werk klagen tegen een werkeloze.

Maar vaak heeft hij gelijk
Het feit dat jij het met hem eens bent betekent niet dat hij gelijk heeft.

Mij is duidelijk dat deze deelnemer voldoende luchtvaartkennis en vakkennis heeft. Iets wat van een aantal deelnemers niet gezegd kan worden.
En dit baseer jij natuurlijk op jouw jaren lange ervaring in de luchtvaart... oh wacht, je zei dat je GEEN piloot was... color me NOT impressed.
 
PHEHEH,

In een quote van jou, heb je het over je eigen "vermoedens". Over vermoedens valt te discusseren....maar niet als een reply hierop door je grote voorbeeld dr know als "janken" beschreven wordt....DAT soort reply's maakt discusseren namelijk onmogelijk.
Even los gezien van de discussie om de discussie kan het goed zijn dat een verkeersvlieger bij een maatschappij 35 uur in de week maakt...maar effe voor de duidelijkheid....35 uur europa doorcrossen in uiteenlopende omstandigheden is gewoon niet te vergelijken met een kantoorbaan van 35 uur van 9 tot 5. En dit is voor vliegers niet zielig en we hoeven met niemand medelijden te hebben, maar maar tis gewoon appelen met peren vergelijken, that's it!

Cheers!
 
PHEHEH zei:
Een objectieve/open discussie over dit onderwerp is niet mogelijk. Als ik wat stellingen poneer, dan is het hek van de dam. Voel je niet meteen aangevallen! Meteen wordt gedacht dat ik piloten als een stel zakkenvullers beschouw die maximaal willen verdienen binnen minimale tijd.

Beste PHE (niet sarcastisch) ,

Een objectieve discussie moet absoluut mogelijk zijn. Maar de ondertoon die je voert in deze discussie doet denken dat je lichtelijk jaloers cq gefrustreerd bent op een paar van ons.

Originally posted by PHEHEH Krijg meteen van enige deelnemers een niet met voldoende feiten (=getallen), maar puur emotioneel onderbouwd verhaal hoe zwaar het wel niet is. En dat terwijl dat ik het daar helemaal niet over heb. Goed, mijn verhaal is verre van volledig, maar de kerngedachte leek me wel duidelijk. [/B]

Je kerngedachte is me nogsteeds niet helemaal duidelijk nee.

Originally posted by PHEHEH Flying Dutchman gaat ons vertellen hoe hard hij wel niet in de USA afgelopen week heeft gewerkt. Mooi, van hard werken gaat niemand dood, en als je hobby je werk is, dan moet je toch een gelukkig mens zijn. Kom, vertel mij nou eens hoeveel uur (vlieg, blok en duty uren) je in die week maakt met aan en afmeldtijden (local times) etc.. Ik heb begrepen altijd dat de FAA strenge regels heeft in de tewerkstelling van piloten in de USA. Daar voldoe je toch aan (hoop ik maar)
De wet en de vakbondsafspraken zijn zo gemaakt dat het altijd veilig is om te vliegen (of ben ik verkeerd daarin?). Tja, dat je je levensstijl daarop moet aanpassen, is triviaal.[/B]

Kijk nu haal je een paar goeie discussie punten naar voren. Ik zal proberen er op in te gaan, feel free to follow up op mijn antwoorden.

1) Van te hard werken kunnen mensen wel dood gaan, daarom moeten (piloten) af en toe nee kunnen verkopen aan hun baas, om dergelijke dingen te voorkomen. Dat zijn de dagen waar je voor betaald krijgt. Goed, dit was lichtelijk sarcastisch (edoch, toch enigzins gebaseerd op de waarheid) maar you got my drift. (I hope?)

Maak je geen zorgen, van de mouwtjes opstropen ben ik totaal niet vies. (en mn meeste collega's niet)

2) Ik ben gezond en heb een fantastische baan, dus ik ben een gelukkig mens ja. Ik heb idd van mn hobby mn beroep kunnen maken, dat hou wel in dat mijn hobby dus nu mn beroep is, en dat ik het dus ook als een beroep zie.

3) Hier heb je een goed punt gepakt. Ik stel voor dat je de FAR/AIM 2005 via bol.com besteld. Vervolgens ga je FAR part 91, 135 (charter/cargo ops) en 121 (airline) lezen. Je zult zien dat er idd behoorlijk wat duty limits bestaan, edoch zijn er een hoop grijze gebieden te vinden in bovenstaande regelgevingen.

Werkgevers (met name voor ons 135 slaven) zijn creatief genoeg om bepaalde dingenen weg te cijferen onder een andere set regels (91) waardoor je wel vaak over je duty limit heengaat, maar het toch " legaal" is..

Ik mag van mijn werkgever geen roosters op het i-net zetten, dus laat ik dit ook weg. Ik kan je verzekeren dat een aantal vluchten/dagen/roosters een behoorlijke aanslag kunnen zijn op je lichaam (vraag maar aan je piloten vrienden, ik neem aan dat je dit van mij niet wilt aannemen)

En om het een beetje bij HE te houden. Ik kan je verzekeren, dat piloten van HE ook vaak aardig tot op het randje zijn gegaan qua legale werktijden. Maar verder ga ik hier niet op in. En het lijkt me sterk dat iemand van HE daar wel op in wil gaan op het internet..

Wij zijn overigens geen ALPA, we hebben onze eigen groep die het om de zoveel maanden " opneemt" tegen mgmt. Er zijn overigens in de VS ook niet veel chartermaatschappijen die wel ALPA zijn.


Originally posted by PHEHEH Ik ben dan wel geen beroepspiloot, maar in mijn kennissenkring ken ik een aantal beroepspiloten waarvan ik alle pro's en con's te horen krijg. Een ding is zeker, het is geen rozengeur en manenschijn, maar uiteindelijk wil er geen enkele hun baan als piloot opgeven voor wat anders. En andersom? Ja zeker, ik wil mijn baan wel opgeven om eens een tijd jullie leventje te leiden. Ik weet zeker, wat zal ik genieten van die vrije tijd op de meest vreemde maar mooie momenten. Je moet er gewoon zelf wat van maken. [/B]

Ik wens je alle succes met de zware weg naar een baan in de cockpit. Je zult er achter koment dat het behoorlijk wat van je vraagd (en dan heb ik het niet eens over het financiele plaatje).

Nee, ik zou mijn baan ook niet opgeven voor een buroo baan, maar als ik zie wat ik heb moeten geven (en geef) samen met mijn collega piloten vergeleken bij mn vrienden die een " normale" desk job hebben, vind ik idd dat daar wat tegenover mag staan. Zeker als je weet wat er van ons verwacht wordt.

Ik bedoel dit totaal niet verkeerd of lullig. Maar je kunt vanaf je buroo (met als bron de verhalen van je vrienden) NIET, NIET oordelen over ons leven. Het spijt me. Ja 5 uur vliegen is weinig. Maar geloof me, er kan een hoop shit gebeuren rondom die 5 uur waardoor het gaat voelen als 10. Maargoed nogmaals, zul je wel niet met mee eens zijn. Dit kun je ook niet met me eens zijn, omdat je het nooit ervaren hebt.

Originally posted by PHEHEH Dr Know laat vaak op duidelijke wijze zijn mening weten. Laat er geen gras over groeien. Maar vaak heeft hij gelijk, zie alle andere topics inzake HXL EAG en DBR, vaak bij het rechte eind. Mij is duidelijk dat deze deelnemer voldoende luchtvaartkennis en vakkennis heeft. Iets wat van een aantal deelnemers niet gezegd kan worden. [/B]

Eens, eens en eens. Hoef ik het echter nog niet met 'm eens te zijn.

You have a great day. (het is opgehouden met regenen buiten in FL, dus ik ga op college girls jacht hier. Nog een paar dagen springbreak left... Vandaag is het idd een van die " betere " dagen rooster technisch gezien ;))

@ cheng:

Big deal. Het is een i-net forum. Zodra ik de deur van mn kamer uitloop, kan ik er niet van wakkker liggen dat we off topic zijn gedwaald ergens op een internet forum, en dat iemand allicht ergens anders een onderwerp moest beginnen hierover. Ik lig er meer wakker van wat ik straks ga eten, en het vreet ook aan me dat ik naar de supermarkt moet rijden voor mn heineken aangezien deze op is.

take care now.

FD
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan