Bij de beesten af...

echodelta

Member
Rechtszaak Oostvaardersplassen verloren, hoger beroep volgt

Op 3 november 2009 vond in Lelystad de behandeling plaats van twee strafzaken tegen twee piloten van een eenmotorig sportvliegtuig. Hen werd ten laste gelegd dat zij tijdens een vlucht over het natuurgebied de Oostvaardersplassen zodanig hadden gevlogen waardoor het ter plaatse aanwezige wild werd verstoord. Dit is een strafbaar feit ingevolge de Flora- en Faunawet. Tot grote teleurstelling van het afdelingsbestuur zijn de twee vliegers die volledig conform de luchtvaartwetgeving boven de Oostvaardersplassen hadden gevlogen schuldig bevonden door de rechter. KNVvL vicevoorzitter Frits Paymans heeft in deze zaak opgetreden als getuige-deskundige.

De twee vliegers vlogen op de maximale hoogte ter plaatse, net onder de 1500 voet (450 m) - dat is 500 voet boven de aanbevolen hoogte van 1000 voet (300 m). Deze aanbeveling staat in de luchtvaartregelgeving (AIP) van de Inspectie Verkeer en Waterstaat afdeling Luchtvaart. Ook volgens de officiële luchtvaartkaart is het de piloten toegestaan daar op die hoogte te vliegen.

De economische politierechter achtte bij beide piloten bewezen dat zij inderdaad het wild hadden verstoord. De politierechter kwam tot die bewezenverklaring op basis van de ambtsedige verklaring van twee boswachters. Ter zitting stelden de piloten dat hen niets te verwijten viel. Zij hadden zich aan alle voorschriften van de luchtvaartwetgeving gehouden. Ondanks het feit dat de rechter bevestigend vaststelde dat zij hun vlucht conform de Luchtvaartwet hadden uitgevoerd, achtte hij hen schuldig aan het verstoren van de natuur volgens de Flora- en Faunawet en werden zij toch beboet voor deze overtreding, die als misdrijf wordt afgestempeld en nota bene een strafblad tot gevolg heeft!

De natuurbeschermingswetten zijn in de ogen van zowel de KNVvL als AOPA onvolledig doordat zij uitsluitend in tweedimensionale zin zijn opgesteld met begrenzingen op het aardoppervlak en geen hoogte limiet kennen. Bovendien staan veel van die gebieden (bijv. de 163 Natura2000 gebieden die ons kleine landje rijk is) niet op de verplichte en officiële vliegkaart. Voor vliegers (en zeker voor buitenlandse vliegers) is het onmogelijk om al die natuurbeschermingsgebieden te ontwijken behalve door op voldoende hoogte te vliegen, wat door de luchtruimstructuur soms weer niet is toegestaan. En wat is voldoende? Klaarblijkelijk is dat ter beoordeling van de boswachter.

De politierechter wilde dit alles wel aannemen en was het ook met de piloten eens dat de er sprake van conflicterende wetgeving. Wat echter door de luchtvaartwetgeving is toegestaan - vliegen boven het natuurgebied Oostvaardersplassen - is in strijd met de Flora- en Faunawet, die verstoren van wild verbiedt, zo stelde hij. De politierechter begreep de onduidelijke situatie voor piloten en deed een dringend beroep op overheidsinstanties om de luchtvaartwetgeving en natuur- en milieuwetgeving met elkaar in overeenstemming te brengen. De politierechter passeerde echter het betoog van de piloten dat bij dergelijke conflicterende wetten er geen sprake kan zijn van een strafbaar feit. Hij veroordeelde de – zich van geen kwaad bewuste – piloten, ieder tot een geldboete van Eur. 250,=.

De uitspraak van de politierechter is van groot principieel belang voor gehele luchtvaart, niet alleen de kleine luchtvaart, maar ook de grote. Immers ook verkeersvliegtuigen passeren de Oostvaardersplassen. Indien zij daarbij wild verstoren gaan de piloten op de bon – ongeacht de hoogte die zij vlogen. De werking van de Flora- en Faunawet is immers qua hoogte niet beperkt. Dezerechtsonzekerheid moet snel door de ministers van Verkeer en Waterstaat (Luchtvaart) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (Natuurbescherming) worden gerepareerd. In hoger beroep zal moeten worden bevestigd dat een vlieger die te goeder trouw zijn vlucht uitvoert niet het slachtoffer mag worden van strijdige wetgeving en daardoor als misdadiger met een strafblad wordt opgezadeld.

KNVvL en AOPA maken zich grote zorgen over het voortbestaan van de recreatieve luchtvaart in Nederland. De uitspraak brengt met zich mee (gelet op de vele beschermde gebieden in Nederland) dat iedere vlieger voortdurend het risico loopt op dezelfde gronden beboet te worden. Ook door de beperking van de luchtruimte, sluiting van vliegvelden en gewijzigd overheidsbeleid dreigt de kleine luchtvaart snel uit Nederland verbannen te worden. Daarmee wordt volledig voorbij gegaan aan de gedragscode die de privévliegers zichzelf opleggen en andere kostbare maatregelen die door de piloten getroffen worden om mogelijke hinder zoveel mogelijk te voorkomen.

De uitspraak zal vanwege het principiële karakter zeker in hoger beroep worden bestreden.

Bron: AOPA
 
Ben bang dat e.e.a. weinig uit zal halen totdat het grote publiek er last van gaat krijgen.
Ik vraag me af hoe defensie en de hulpdiensten hiermee om zullen gaan.
Stel je voor, een boswachter krijgt binnen een Natura2000 gebied een ongeval en zijn collega gaat de piloot van de ambulance heli op de bon slingeren.
En hoe gaan ze de Veluwe blussen als er een stuk in de fik staat?

-Kees.
 
idd sneu dit ... maar dat de AOPA bij elk wissewasje altijd maar weer het ‘einde van de recreatieve luchtvaart’ aankondigt is ook niet echt geloofwaardig..
 
Noem 163 aangewezen natuurgebieden maar een wissewasje!!

Dit is bijzonder ernstig en kan grote schade berokkenen aan de GA in Nederland.

Nederland is sowieso weer het braafste jongetje van de klas, ik heb vernomen dat er in heel Frankrijk "slechts" 15 gebieden zijn aangewezen voor natura 2000.

Zoals ook in de andere thread al gemeld heb ik mijn lidmaatschap van natuurmonumenten opgezegd en mij aangemeld bij AOPA, dit alles als gevolg van deze overtrokken regelgeving.
Het wordt hoog tijd voor een "tegennatuurlijk" geluid.
 
Laatst bewerkt:
Ja, 163, maar wel hele kleine gebiedjes... Als je het met andere landen wilt vergelijken kan je kijken naar hectare i.p.v. aantal.

Frankrijk : 46000 km2 / 7,8 % (Ps. dit zijn 371 gebieden)
NL : 10000 km2 / 12,6%

Beste 'jongetje van de klas' : Slowakije met 25% of spanje met 100.000 km2 is maar hoe je er naar kijkt..

alles te vinden op:

http://ec.europa.eu/environment/nature/natura2000/barometer/docs/spa.pdf


maar ja, ik ben zelf ook geen voorstander van natuur in Nederland; daar is NL te klein voor, dus van mij mogen al die gebieden zo weer van de kaart. Waar het omgaat is dat wij altijd meteen het "einde aankondingen van de GA"; dat was zo bij de brandstofprijzen, bij SRZ schiphol etc. etc.. dat lijkt mij dus wat overdreven.. voor dat je het weet ben je zo'n Jehova die nooit meer serieus wordt genomen.
 
Laatst bewerkt:
maar ja, ik ben zelf ook geen voorstander van natuur in Nederland; daar is NL te klein voor, dus van mij mogen al die gebieden zo weer van de kaart.

Persoonlijk ben ik absoluut wèl voorstander van natuur in Nederland, en dat moeten we ook vooral willen hebben imo. Ik vind het erg prettig om wandelingen te kunnen maken in een voor mij rustgevende omgeving.

Maar daarnaast ben ik wèl tegenstander van te ver doorgetrokken regelgeving en de overspannen rechtlijnige manier waarmee vaak met natuurgebieden om wordt gegaan. Aan die overspannenheid, dáár zouden we wat aan moeten doen in dit land. En op heel wat meer gebieden dan alleen de natuur.
 
Wat is dan precies die rechtlijnige manier en doorgetrokken regelgeving?

Natura 2000 wordt vooral bepaald door de richtlijnen van de EU en de UN (dus niet zozeer door Nederland). Het gaat om m.n. broedplaatsen van (wilde) vogels (daar ben je dus blijkbaar voor). Nederland doet gewoon mee in het gemiddelde (dus niet de slechtste en niet de beste: zie cijfers). Tevens zijn natuurgebieden in Nederland zeer toegankelijk voor het publiek, dus niets overspannends aan, toch?
 
ahaa... LPE - daar ben ik het met je eens... maar bij Natura 2000 echt niet - daar doen we als Nederland echt niet extreem ons best.
 
In het kader van deze regelgeving heb ik nog meer ideeen om de natuur een handje te helpen :

1) Op zondag voor je plezier een stukje auto of motorrijden mag slechts 1x per twee weken.
2) Geen auto- of motorraces meer. Al helemaal geen cross!
3) Veldrijden (fietsen) verbieden. Het maakt de konijnen aan het schrikken.
enz enz.

En wat al helemaal fijn is aan Natura 2000 is dat je moet bewijzen dat je er NIET hebt gevlogen. Omgekeerde bewijslast dus.

Ik vind het volledig doorgeslagen, maar ik denk dat wij vliegers in het algemeen de minority opinion hebben. Te gek voor woorden dat de overheid clubs subsidieert die voor dit soort zaken lobbyen.

Elke keer als je in dit land denkt dat het niet gekker kan dan kom je bedrogen uit! Ik ben daarom lid van AOPA en hoop dat die enige tegenkracht kunnen bieden in de hoop dat mijn hobby kan blijven uitoefenen.
 
De discussie over de uitspraak begrijp ik wel.

De discussie over Natura 2000 begrijp ik niet.

Ik wil als vlieger liever niet in botsing komen met vogels. Of je het er nu mee eens ben of niet: die vogels zitten in grote concentraties in de gebieden die nu zijn aangewezen in Natura 2000. Het is dus juist handig dat ‘iemand’ deze gebiedjes eens goed op een kaartje heeft gezet voor ons vliegers. Nu weet je waar je deze concentraties vogels kan verwachten en kan je de gebieden mijden - niet om de wet, maar omdat je leven je lief is. Vogelzwermen komen (gemiddeld) tot zo’n max 3000 ft (ben ik niet helemaal zeker van; als iemand een beter onderbouwd getal heeft, prima).

Het echte einde van je hobby is wanneer je met je C… of PA..tje in een zwermvogels terechtkomt.
 
Hoe zit het met de militaire luchtvaart? Hebben zij deze gebieden wel op een kaartje staan? En de politie? Hoe weten zij deze gebieden te vermijden? Of kennen zij ze by-heart. Of hebben zij de vrijheid om in het kader van de missie deze gebieden wel te doorkruisen?

Ik vind het nogal appart dat als een rechter erkent dat deze twee vliegers zich aan de luchtvaartwet hebben gehouden ze toch veroordeeld kunnen worden.
 
Vogel gebieden staan in principe al op de kaart en voor die gebieden staat ook gedragscode.

In het oostvaardersplassen gebied staat bijvoorbeeld het stuk tegen lelystad aangeduid als zo'n gebied, en het stuk tegen almere niet. En dat klopt ook wel qua vogelbedreiging.

Het hele punt van Natura 2000 is gebieden volledig en radicaal te beschermen en niet om vliegers te waarschuwen voor vogels. De aard van ieder gebied is ook anders en heeft dus ook niks te maken met alleen vogels.

Het gaat er om dat je volgens de luchtvaartwet door zo'n gebied op 500ft mag vliegen en dat een boswachter kan bepalen op subjectieve gronden of jij wel of niet schuldig bent aan een misdaad zonder dit te hoeven bewijzen. Als jij op 500ft over een stad heen vliegt mag de KLPD niet eens iets doen zonder geijkte hoogtemeter !

Een voorbeeld hiervan is de uitspraak van de boswachter dat er continue gecirkeld werd. Uit de radar trace van Amsterdam Info blijkt dat dit dus niet het geval was.

Het markermeer is ook zo'n gebied, ooit gezien hoe idioot veel bootjes zich daar bevinden? En dan vlieg jij er overheen en krijg je een strafblad. Klinkt idioot? Paar maanden na het incident boven de oostvaardersplassen was er in voor ons aangegeven vogelgebied een groots opgezette schaatstocht!

Maar dit was allemaal prima omdat het in overleg was gegaan met de boswachters.
 
Hoe zit het met de militaire luchtvaart? Hebben zij deze gebieden wel op een kaartje staan? En de politie? Hoe weten zij deze gebieden te vermijden? Of kennen zij ze by-heart. Of hebben zij de vrijheid om in het kader van de missie deze gebieden wel te doorkruisen?

Ik vind het nogal appart dat als een rechter erkent dat deze twee vliegers zich aan de luchtvaartwet hebben gehouden ze toch veroordeeld kunnen worden.

Militairen zijn al een stukje verder dan de GA. Die krijgen een volledige ontheffing oid ... misschien kan iemand anders mij aanvullen?
 
Het gaat er om dat je volgens de luchtvaartwet door zo'n gebied op 500ft mag vliegen en dat een boswachter kan bepalen op subjectieve gronden of jij wel of niet schuldig bent aan een misdaad zonder dit te hoeven bewijzen. Als jij op 500ft over een stad heen vliegt mag de KLPD niet eens iets doen zonder geijkte hoogtemeter !

Er heeft ook geen veroordeling plaatsgevonden opgrond van de luchtvaartwet, maar opgrond van de de flora en faunawet. (overigens geen misdaad, maar als overtreding).

En dat is niet raar dat twee rechtsgebieden elkaar overlappen of raken. Dat gebeurt dagelijks. Je moet je nu eenmaal aan alle wetten houden.

Wat betreft: Wie spreekt de waarheid. Dat is dus aan de rechter om af te wegen. Dat noemen we een rechtstaat.
 
Vogelzwermen komen (gemiddeld) tot zo’n max 3000 ft (ben ik niet helemaal zeker van; als iemand een beter onderbouwd getal heeft, prima).

Het merendeel van birdstrikes vindt onder de 500 voet plaats, ruim de helft zelfs onder 50 voet. Boven de 500 voet vindt nog 10 tot 20 procent plaats. Zie plaatje en tekst, page 2: http://www.skybrary.aero/bookshelf/books/181.pdf

De 1000 voet uit het AIP lijkt wat dat betreft vrij realistisch. Daar staat overigens nog een stuk meer info in over vogel migratie en concentraties van vogels:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/091008-091119/eAIP/html/eAIP/EH-ENR-5.6-en-GB.html#ENR-5.6
en kaartje:
http://www.ais-netherlands.nl/aim/091008-091119/eAIP/html/graphics/eAIP/ENR-6-5-3-A3m.pdf

2 CONCENTRATIONS
Bird sanctuaries with high bird concentrations are depicted on page ENR 6-5.3. Flying over these bird sanctuaries may constitute a risk for aircraft and may cause disturbance among the birds. [...] Flying over these areas at altitudes below 1000 ft may constitute a high risk to aircraft because of birds flying between their feeding and roosting places. Pilots are therefore strongly advised not to cross these areas below 1000 ft AMSL. refuse dumps, although not depicted on the chart, may also cause a great bird strike risk to aircraft because of considerable flocks of gulls moving above and around these sites.


29* Y Zuid Flevoland (Noord) HT waders, ducks, geese, swans, breeding colonies. Y = present during the whole year. HT = hundred thousand or more
 
Er heeft ook geen veroordeling plaatsgevonden opgrond van de luchtvaartwet, maar opgrond van de de flora en faunawet. (overigens geen misdaad, maar als overtreding).

En dat is niet raar dat twee rechtsgebieden elkaar overlappen of raken. Dat gebeurt dagelijks. Je moet je nu eenmaal aan alle wetten houden.

Wat betreft: Wie spreekt de waarheid. Dat is dus aan de rechter om af te wegen. Dat noemen we een rechtstaat.

Je mist totaal m'n punt. Je mag in dat gebied gewoon vliegen, het is geen verboden terrein, niet voor de luchtvaartwet en ook niet volgens de flora en fauna wet. De vliegers hebben zich aan de gedragscode gehouden die geld voor vogelgebieden en al helemaal gehandeld volgens de luchtvaartwetgeving. Dit is ook bevestigd door de rechter.

Hij zegt dus dat de vliegers de waarheid vertellen en ook ter goede trouw hebben gehandeld. Echter, omdat een ambtenaar vind dat een gans is geschrokken zijn ze veroordeeld. En dit feit is geheel subjectief en niet expliciet bewezen en dat hoeft ook niet volgens de Natura 2000 regels.

Overtreding, juist .. maar blijkbaar 1 die wordt gezien als misdaad en ook een strafblad tot gevolg heeft. Wat is het verschil?
 
Terug
Bovenaan