Besloten maken Beroepspilotenforum

Besloten maken Beroepspilotenforum


  • Totaal aantal stemmers
    116
Zonder steeds in herhaling te moeten vallen:

Mijn mening is precies het zelefde als die van Diana. Ik post hier / kom hier om met beroeps collega's te praten en hun opinie/ervaringen te horen en te delen.

Wil ik iedereen zn mening hebben, post ik ergens anders.

Verder ben ik ook tegen het totaal buitensluiten van mensen, aangezien ik zelf nog weet hoeveel waarde ik eraan hechte om het beroeps forum te kunnen lezen, 5 jaar geleden toen ik nog in opleiding was. Dus laat ze meelezen, niet posten. Laat ze vragen stellen in "piloten in opeiding" of 'luchtvaart algemeen' (tuurlijk gooi je die niet opslot primier! waar denk je dat die fora voor in het leven geroepen zijn !?)

Echter, als we dan bv een discussie over de KLM voeren, en iemand begint me weer eens de grond in te trappen met (ATPL/10.000 uur/ B737) 'namens' de KLM aangezien hij daar claimt te werken, zegt niet alleen iets over het diep trieste mentale nivo waar deze jongen zit, maar geeft ook een slechte naam aan z'n toekomsige (daar hij nog bezig met de keuringen bleek te zijn) collega's in Eelde. KLM geeft het niet een slechte naam, daar ik moeilijk de link kan leggen van een 16-jarige kind naar de KLM.

En over het 'beter vinden' en arrogant zijn van beroepspiloten... Give me a break zeg. Ik vind een 747 captain (wat voor veel kinderen het synoniem is voor een 'echte' piloot) geen haar maar dan ook geen haar beter als het hierboven genoemde 16-jarige kind. Ze hebben allebei 10 vingers en 10 tenen (over het algemeen). Echter, hecht ik in dit forum als we beroeps materie bespreken meer waarde de input van een beroepspiloot. Heeft niks met arrogantie te maken, meer met logica.

Welk gedeelte van 'beroepspilotenforum' is er zo moeilijk te snappen voor sommigen ?
 
Laatst bewerkt:
Waar o waar te beginnen.?

Het is alweer een tijdje geleden dat ik me had voorgenomen de discussie over dit onderwerp te laten voor wat het was. Alles was gezegd en geschreven anyway en er werd inmiddels in consensus overgegaan tot de orde van de dag. Deze rust was echter betrekkelijk, zoals nu blijkt. Het veelkoppige monster van de niet op zijn plaats zijnde betwerigheid en bedenkelijke zelfvoldaanheid gekoppeld aan een zorgelijke tunnelvisie waar het gaat om dialoog, zelf restrictie en educatieve vaardigheden, alles in de context van een publiek forum, liet zich.zoals nu duidelijk is, niet zomaar uit het veld slaan.
Maar, zoals we weten uit de mythologie, je kan de kop van een veelzijdig monster afhakken, doch, er groeien nieuwe koppen aan voordat je de altijd aanwezige bedreigde jonkvrouw in je armen hebt kunnen sluiten en de slissende geluiden van de gespleten tongen van het monster je toch nog maar even doen omkijken om te beseffen dat welliswaar het zwaard is gehanteerd maar de beoogde doelstelling niet is gehaald. Meer koppen afhakken dan? Neen, dat zou stranden in futuliteiten en een niet conforme waarheids beleving waar het gaat om de essentie van een door de aan de zijlijn staande spectators geinitieeerde berichtgeving over de onaardige bijkomstigheden die afhakken van hoofden nu eenmaal met zich mee brengt, de interpretatie daarvan en de merities waarop die interpretatie word beoordeeld door diezelfde ignoranten die alles in een onvermijdelijke vicieuze circel doen terecht komen.

So, now that I have your attention.

Waarom is het niet noodzakelijk en niet wenselijk om het beroepspiloten forum alleen toegankelijk te maken voor beroepspiloten. Het operatieve woord is kruisbestuiving.
Want, wie is er beroeps piloot? De 744 gezagvoerder, de barbiejet F/O, de 250 uur CFI in Pudonk Arkansa, de CPL die fotovluchten doet voor een living, de instructeur op de NLS? En wat doen die tijdens de uitvoering van hun beroep? Ieder hier genoemd met hun eigen expertise, interesse en vaardigheden, beleving van het beroep, hebben dagelijks hun eigen interactie met, air traffic controllers, dispatchers, engineers, meteo, safety, ramp controllers, loadmasters, fuellers,e enz. Iedereen van de hierboven geschetste kategorie kan een zinnige bijdrage leveren aan elke discussie waar het gaat over zaken aangaande de beroeps luchtvaart.etc. Vaak, en ik mag stellen, erg vaak hebben bijdragen van participanten in gerelateerde beroepsgroepent erg zinnige bijdragen.
Soms zelfs, en ik realiseer mezelf dat dit voor sommigen niet te verteren is, soms heeft een absolute leek een steekhoudende intake waar we met onze beroeps blindheid niet aan gedacht hebben.
Wie moet er dan hier uitgesloten worden en waarom. De leerling vlieger die zich vol overtuiging in het diepe gooit? (herkent u dat van vroeger?)
Degene die zich wild in een discussie stort, niet gehinderd door enige kennis? Waar ik hier mag opmerken dat kennis een rekbaar begrip is. Is kennis de waarheid in pacht hebben? Staat kennis gelijk aan absolutisme of is kennis te definieren als afgeleide van de hoeveelheid expositie wat de beoogde kennishebber heeft ondergaan? In een jaar, tien jaar of twintig jaar? Is het niet zo dat er op het board af en toe uitspraken gedaan worden door Beroepspiloten die geen kant of wal raken en men zich afvraagt bij welk wasmiddel de license van betrokkene kado is gedaan.
En evenzogoed worden er door niet beroepsvliegers regelmatig bijdragen geleverd aan een discussie die een geheel ander licht op de situatie werpen en een aanleiding vormen om lateraal denken te bevorderen in de eigen doelgroep. Gaan we dat dan uitsluiten en het kind met het badwater weggooien? Waar komt toch die obsessie van eigen volk eerst vandaan?

Is het ergerlijk dat een wannabee, waren we dat niet allemaal vroeger, zich meent te kunnen permiteren te vertellen hoe een F50 met rugwind geland dient te worden ?
Neen, volgens mij niet. Ik lees er overheen en aangezien ik zelf niets inhoudelijk te melden heb over het betreffende incident houd ik het voor gezien. Als iedereen dat nu in vergelijkbare situaties zou doen dan hadden de niet ter zake deskundigen al gauw geen klankbord meer en als het onderwerp verder geen merities heeft, houdt het daar dan ook gewoon mee op. Daar heb je geen moderator voor nodig en aangezien er geen reactie verplichting heerst op het board kan je het gewoon laten voor wat het is. Dat heet negeren. En. Zoals gezegd, als er geen klankbord meer is houd de ruis ook op.
Het is dan ook helemaal niet nodig om al dan niet gespeelde verontwaardiging ten toon te spreiden over een wellicht misplaatste opmerking, visie, stupiditeit zoals u wilt, van een wel of niet gerechtigde deelnemer aan een topic. Leave it and it will go away.
Het is eigenlijk zo simpel dat ik iedere keer weer met verbazing de onvermijdelijke roep om “Walkure” hoor met de bede, het topic te sluiten., deze of gene te bannen, wachtwoorden in te voeren etc. Kunnen we niet voor ons zelf zorgen dan? Een onnozele de mond snoeren is zo gedaan hoor. Maar het beste middel blijft negeren.
Er zal altijd wel een notoire recalcitrant overblijven maar die ignorant kan je dan gerust aan Mevrouw Wolters overlaten. Die is mans genoeg, (uuhm, sorry D. Staat haar mannetje indien nodig, beter zo?)

Er hoeven dus ook geen moderators bij te komen, het is allemaal nog tamelijk overzichtelijk. In dit verband mag ik nog graag verwijzen naar Pprune, the board of aviation boards. Daar komt de roep om exclusiviteit ieder jaar sinds 1997 weer terug en ieder jaar slaan ze elkaar de koppen in met heftige discussies vanwege toegankelijkheids issues. Er zijn legio polls gedaan, werkgroepen geinstalleerd, moderator sessies hier en daar, en, iedere keer, op het einde van de rit, de conclusie.: uiteengezet door Danny F. zelf, the boss of bosses, WE LEAVE IT AS IT IS.
En waarom is dat zo, vraagt U misschien.?
Let me educate you here. Pprune is volwassen en heeft inmiddels een hoge graad van zelfreinigende werkzaamheid bereikt.
Irritante, misplaatste, niet ter zake doende, idioterie,malicieuze berichtgeving etc wordt door de goegemeente keihard afgestraft en als dat niet helpt wordt de hardleerse overtreder geelimineerd, zonder vorm van process door the powers that be. As simple as that.

Sluiten, en of restricteren van het beroepspiloten forum? Dacht het niet. Dat zou hetzelfde betekenen als onszelf op dit board allemaal een brevet van onvermogen uitreiken.
Mag ik hier nu nog eenmaal, en voor het laatst, appelleren aan het gezonde verstand en het adagio van de beroepspiloot die niet om moeder roept when the going gets tough?

Ik stem tegen.

Cheers
Art

Note.
Die Walkure, 2/4 von Der Ring des Nibelungen. Richard Wagner 1870
Er is geen herkenbare vergelijking met de moderator van dit board.

Nog eens Cheers
Art
 
@FD..

ben ik nu een echte piloot?

on topic,
heb voor gestemd, omdat ik de laatste keer door de vingers heb gezien, en het weer uit de hand loopt, al moet ik zeggen dat de pro's soms ook aardig de plank missen.
ook interesant om te zien dat enkele voor stemmen terwijl zij diegene zijn die in het VLM thread komplete wartaal hebben uitgeslagen.

wie de schoen....

k.
 
Kliko -

Nee, alleen -400 vliegers. Want daar zitten heel veel computer schermpjes in enzo. Dat is een echt vliegtuig.

FD
 
Art, da's een flink betoog.

Toch vind ik het grappig dat je PPRuNe erbij haalt. Want daar heb je ook afgesloten fora, bijvoorbeeld voor bepaalde airlines. Tja, kun je ook beginnen over kruisbestuiving etc. Op PPRuNe kan het ronduit vijandig worden. Egotrippers uit de hele wereld komen hun zegje doen, en dan wordt het soms ook ugly. Dan bevalt me de sfeer hier op Airwork een stuk beter. En dat hou ik ook graag zo. Ook al heeft PPRuNe veel meer gebruikers en ligt het gemiddelde aantal vlieguren per gebruiker een stuk hoger.

Niet-beroepsvliegers zijn altijd vrij om zelfs over hetzelfde onderwerp eenzelfde topic te starten in Luchtvaart Algemeen, of te reageren op posts in Beroepspiloten via een PM naar iemand die een posting heeft gedaan.

Diana heeft bovenaan de lijst in Beroepspiloten een sticky topic gemaakt waar DUIDELIJK staat dat dit forum alleen voor beroepsvliegers is. Dat bericht is blijkbaar niet duidelijk voor sommigen, en die posten hier vrolijk op los, soms iets te vrolijk. Dat heeft verder niets te maken met wij-versus-zij, alleen is dit het enige plekje waar Nederlandse beroepsvliegers (van de CPL'er die rondvluchten doet tot de widebody captain) met elkaar kunnen babbelen. Kan ook ergens anders, maar dan mist dit board een deel van z'n doel, niet?

Nogmaals, read-only rights voor niet beroepsvliegers is geen big deal. Ik ben er voorstander van.
 
Zelf ook nog geen beroepspiloot. Ik zou het helemaal geen probleem vinden om een read only optie te hebben voor mensen die nog niet aan de bak zijn. Als ik vragen zou hebben dan PM ik wel of iets dergelijks. Zinloze discussies verspillen ook mijn tijd als meelezer (Wat ik dus het storende vind), terwijl er wel degelijk goede informatie te halen valt.

Sommige reacties van huidige verkeersvliegers kunnen ook "ongefundeerd, tendentieus en buitengewoon kwetsend" zijn. ;-)

Er valt voor beide kanten wel wat te zeggen, namelijk: Ik kan er overheen lezen, geen probleem. Of: Dat forum kan op slot, ook geen probleem. Wat mij betreft mag het op slot, maar als het open blijft lig ik ook niet wakker. Het is ook niet zo'n big deal, ik stem voor.
 
Laatst bewerkt:
besloten maken

besloten maken

Echter, hecht ik in dit forum als we beroeps materie bespreken meer waarde de input van een beroepspiloot. Heeft niks met arrogantie te maken, meer met logica.

Welk gedeelte van 'beroepspilotenforum' is er zo moeilijk te snappen voor sommigen ?


Sluit me hierbij aan. Besloten maken en read only voor niet beroepsvliegers.
Om nog een voorbeeld aan te halen: tijdje geleden topic gestart met als gevolg dat er mensen reageren die al 2 jaar zich aan het orrienteren zijn.
ik hecht veel meer waarde aan info van beroepsvliegers dan zo iemand.
no offence :biertje:
 
Zelf ook nog geen beroepspiloot. Ik zou het helemaal geen probleem vinden om een read only optie te hebben voor mensen die nog niet aan de bak zijn. Als ik vragen zou hebben dan PM ik wel of iets dergelijks. Zinloze discussies verspillen ook mijn tijd als meelezer (Wat ik dus het storende vind), terwijl er wel degelijk goede informatie te halen valt.

Sommige reacties van huidige verkeersvliegers kunnen ook "ongefundeerd, tendentieus en buitengewoon kwetsend" zijn. ;-)

Er valt voor beide kanten wel wat te zeggen, namelijk: Ik kan er overheen lezen, geen probleem. Of: Dat forum kan op slot, ook geen probleem. Wat mij betreft mag het op slot, maar als het open blijft lig ik ook niet wakker. Het is ook niet zo'n big deal, ik stem voor.

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik begrijp dat het tot zeer grote frustratie leid onder de beroepsvliegers als er wartaal gepost word door niet-beroepsvliegers. Van mijn part mag het ook best op slot met een read-only functie als dit genoegenswaardig is voor de beroepsvliegers. Ik vind dat er een mate van respect moet zijn tussen niet-vliegers en beroepsvliegers, dit neemt niet iedereen in acht en het op slot gooien kan van mij part een consequentie ervan zijn, geen probleem.

Ik vind het vervelend om te zeggen, maar velen zeggen; waar trekken we de grens dan van mensen die wél mogen posten? In mijn ogen is dat niet zo'n probleem, de mensen moeten wel zelf een beetje verantwoordelijkheidsgevoel hebben en diegenen die zich toch aanmelden en niet-vliegers zijn vallen hoe dan ook toch een keer door de mand.

Winds:biertje: ,

WvdB
 
Diana, wat denk je er van..... Op slot maar. Volgens mij zijn er redelijk wat stemmen uit gebracht en de meerderheid is voor een schrijf beperking (ook met de niet-beroeps meegeteld.)
 
Het forum gaat op slot, en dat klinkt ingrijpender dan het is. Het wil alleen maar zeggen dat de post-rechten worden beperkt. Ik kan geheel meeleven met de tegenstemmers, en met het verhaal van Art. In een ideale wereld kan men irritante berichten negeren, ruimhartig zijn, en niet om de Walküre roepen, etc. Maar in de praktijk werkt dit anders.

Dat het forum vorige keer weer 'open' ging, nadat het een tijdje besloten was geweest, was niet omdat het niet werkte, maar omdat we overgingen naar een ander boardsysteem waardoor de rechten niet meekwamen. Dit ter informatie.

Iedereen, ook de niet-beroepsvliegers, kan gewoon op alle fora posten en reacties verwachten. Vragen voor beroepsvliegers, kunnen ook in Algemeen of Hoe word ik piloot worden gesteld.

Het zal een tijdje duren echter voordat dit alles zijn beslag vindt, want ik moet per persoon de rechten instellen. Ik doe dit op basis van profiel en mijn eigen kennis van wie wat is.
Als het goed is merkt niemand er feitelijk wat van. De beroepsvliegers kunnen gewoon blijven posten, of moeten mij misschien in de eerste periode even mailen als het niet lukt. Niet-beroepsvliegers merken vanzelf dat ze niet kunnen posten, net als sowieso al verzocht wordt in het sticky topic (!).

Een website is dynamisch en veranderlijk, en een forum al helemaal. Af en toe moeten er maatregelen genomen worden om de boel goed georganiseerd en voor zoveel mogelijk mensen leuk te houden. Er zijn mijns inziens meer redenen om de forumrechten wél te beperken dan om het niet te doen. Ik kan nog wel een heel pleidooi houden en reageren op de aangedragen redenen van de tegenstemmers, maar uiteindelijk voegt dat niet veel toe. Ik hoop dat mij het vertrouwen wordt geven dat ik weet wat ik doe en op dit moment om goede redenen deze maatregel neem.

Over een jaar kunnen we - indien nodig - een en ander evalueren. Zoals gezegd, de site is veranderlijk, je weet nooit wat de toekomst brengt.

gegroet,
de Walküre
 
Wel jammer dat het op sloet moet, want er zitten een aantal goeie rookies tussen met een waardige opinie, maar het algemene board is daar ook weer goed voor. Denk idd dat read-only de beste oplossing is.

Niet dat het wat uitmaakt voor mij, maar vroeg me af waar de grens ligt als zijnde "beroepsvlieger". Is dat diegene met een baan? of die klaar zijn en zoekende. of met type? Just curious.
 
Heb er niets over te zeggen wie wat is, maar volgens mij beroepsvlieger in de ruimste zin van het woord. Voornaamste is dat het iemand is die niet alleen maar onzin uitkraamt.
 
Terug
Bovenaan