Waar o waar te beginnen.?
Het is alweer een tijdje geleden dat ik me had voorgenomen de discussie over dit onderwerp te laten voor wat het was. Alles was gezegd en geschreven anyway en er werd inmiddels in consensus overgegaan tot de orde van de dag. Deze rust was echter betrekkelijk, zoals nu blijkt. Het veelkoppige monster van de niet op zijn plaats zijnde betwerigheid en bedenkelijke zelfvoldaanheid gekoppeld aan een zorgelijke tunnelvisie waar het gaat om dialoog, zelf restrictie en educatieve vaardigheden, alles in de context van een publiek forum, liet zich.zoals nu duidelijk is, niet zomaar uit het veld slaan.
Maar, zoals we weten uit de mythologie, je kan de kop van een veelzijdig monster afhakken, doch, er groeien nieuwe koppen aan voordat je de altijd aanwezige bedreigde jonkvrouw in je armen hebt kunnen sluiten en de slissende geluiden van de gespleten tongen van het monster je toch nog maar even doen omkijken om te beseffen dat welliswaar het zwaard is gehanteerd maar de beoogde doelstelling niet is gehaald. Meer koppen afhakken dan? Neen, dat zou stranden in futuliteiten en een niet conforme waarheids beleving waar het gaat om de essentie van een door de aan de zijlijn staande spectators geinitieeerde berichtgeving over de onaardige bijkomstigheden die afhakken van hoofden nu eenmaal met zich mee brengt, de interpretatie daarvan en de merities waarop die interpretatie word beoordeeld door diezelfde ignoranten die alles in een onvermijdelijke vicieuze circel doen terecht komen.
So, now that I have your attention.
Waarom is het niet noodzakelijk en niet wenselijk om het beroepspiloten forum alleen toegankelijk te maken voor beroepspiloten. Het operatieve woord is kruisbestuiving.
Want, wie is er beroeps piloot? De 744 gezagvoerder, de barbiejet F/O, de 250 uur CFI in Pudonk Arkansa, de CPL die fotovluchten doet voor een living, de instructeur op de NLS? En wat doen die tijdens de uitvoering van hun beroep? Ieder hier genoemd met hun eigen expertise, interesse en vaardigheden, beleving van het beroep, hebben dagelijks hun eigen interactie met, air traffic controllers, dispatchers, engineers, meteo, safety, ramp controllers, loadmasters, fuellers,e enz. Iedereen van de hierboven geschetste kategorie kan een zinnige bijdrage leveren aan elke discussie waar het gaat over zaken aangaande de beroeps luchtvaart.etc. Vaak, en ik mag stellen, erg vaak hebben bijdragen van participanten in gerelateerde beroepsgroepent erg zinnige bijdragen.
Soms zelfs, en ik realiseer mezelf dat dit voor sommigen niet te verteren is, soms heeft een absolute leek een steekhoudende intake waar we met onze beroeps blindheid niet aan gedacht hebben.
Wie moet er dan hier uitgesloten worden en waarom. De leerling vlieger die zich vol overtuiging in het diepe gooit? (herkent u dat van vroeger?)
Degene die zich wild in een discussie stort, niet gehinderd door enige kennis? Waar ik hier mag opmerken dat kennis een rekbaar begrip is. Is kennis de waarheid in pacht hebben? Staat kennis gelijk aan absolutisme of is kennis te definieren als afgeleide van de hoeveelheid expositie wat de beoogde kennishebber heeft ondergaan? In een jaar, tien jaar of twintig jaar? Is het niet zo dat er op het board af en toe uitspraken gedaan worden door Beroepspiloten die geen kant of wal raken en men zich afvraagt bij welk wasmiddel de license van betrokkene kado is gedaan.
En evenzogoed worden er door niet beroepsvliegers regelmatig bijdragen geleverd aan een discussie die een geheel ander licht op de situatie werpen en een aanleiding vormen om lateraal denken te bevorderen in de eigen doelgroep. Gaan we dat dan uitsluiten en het kind met het badwater weggooien? Waar komt toch die obsessie van eigen volk eerst vandaan?
Is het ergerlijk dat een wannabee, waren we dat niet allemaal vroeger, zich meent te kunnen permiteren te vertellen hoe een F50 met rugwind geland dient te worden ?
Neen, volgens mij niet. Ik lees er overheen en aangezien ik zelf niets inhoudelijk te melden heb over het betreffende incident houd ik het voor gezien. Als iedereen dat nu in vergelijkbare situaties zou doen dan hadden de niet ter zake deskundigen al gauw geen klankbord meer en als het onderwerp verder geen merities heeft, houdt het daar dan ook gewoon mee op. Daar heb je geen moderator voor nodig en aangezien er geen reactie verplichting heerst op het board kan je het gewoon laten voor wat het is. Dat heet negeren. En. Zoals gezegd, als er geen klankbord meer is houd de ruis ook op.
Het is dan ook helemaal niet nodig om al dan niet gespeelde verontwaardiging ten toon te spreiden over een wellicht misplaatste opmerking, visie, stupiditeit zoals u wilt, van een wel of niet gerechtigde deelnemer aan een topic. Leave it and it will go away.
Het is eigenlijk zo simpel dat ik iedere keer weer met verbazing de onvermijdelijke roep om “Walkure” hoor met de bede, het topic te sluiten., deze of gene te bannen, wachtwoorden in te voeren etc. Kunnen we niet voor ons zelf zorgen dan? Een onnozele de mond snoeren is zo gedaan hoor. Maar het beste middel blijft negeren.
Er zal altijd wel een notoire recalcitrant overblijven maar die ignorant kan je dan gerust aan Mevrouw Wolters overlaten. Die is mans genoeg, (uuhm, sorry D. Staat haar mannetje indien nodig, beter zo?)
Er hoeven dus ook geen moderators bij te komen, het is allemaal nog tamelijk overzichtelijk. In dit verband mag ik nog graag verwijzen naar Pprune, the board of aviation boards. Daar komt de roep om exclusiviteit ieder jaar sinds 1997 weer terug en ieder jaar slaan ze elkaar de koppen in met heftige discussies vanwege toegankelijkheids issues. Er zijn legio polls gedaan, werkgroepen geinstalleerd, moderator sessies hier en daar, en, iedere keer, op het einde van de rit, de conclusie.: uiteengezet door Danny F. zelf, the boss of bosses, WE LEAVE IT AS IT IS.
En waarom is dat zo, vraagt U misschien.?
Let me educate you here. Pprune is volwassen en heeft inmiddels een hoge graad van zelfreinigende werkzaamheid bereikt.
Irritante, misplaatste, niet ter zake doende, idioterie,malicieuze berichtgeving etc wordt door de goegemeente keihard afgestraft en als dat niet helpt wordt de hardleerse overtreder geelimineerd, zonder vorm van process door the powers that be. As simple as that.
Sluiten, en of restricteren van het beroepspiloten forum? Dacht het niet. Dat zou hetzelfde betekenen als onszelf op dit board allemaal een brevet van onvermogen uitreiken.
Mag ik hier nu nog eenmaal, en voor het laatst, appelleren aan het gezonde verstand en het adagio van de beroepspiloot die niet om moeder roept when the going gets tough?
Ik stem tegen.
Cheers
Art
Note.
Die Walkure, 2/4 von Der Ring des Nibelungen. Richard Wagner 1870
Er is geen herkenbare vergelijking met de moderator van dit board.
Nog eens Cheers
Art