Another one bites the dust...

Okay ik kan de frustratie van Robbie vwb Balpa absoluut begrijpen. Het is ook Thomson die de mensen ontslaat en niet Balpa dat weet ik maar even het volgende:

Ik heb een First Choice contract waarin staat dat ik 3 maanden salaris mee krijg als ik redundant wordt gemaakt. Nu heeft de Balpa afgesproken dat dit maar 3weken wordt. Dit is totaal onacceptable voor een bedrijf dat:

1) Net even 350 miljoen pond winst heeft gemaakt in de ergste recessie sinds WO2.
2) Meer dan 700 miljoen pond op de bank heeft staan en zijn directeuren Bonussen geeft van tussen de 3-5 miljoen pond.
3) "Be Special" days organiseerd waarbij cabin crew en flight crew met taxies door het hele land worden gereden naar de meest luxe hotels om naar een manager te luisteren hoe goed hij wel niet is onder het genot van een gerookte zalm en appeltaart met slagroom.
4) Managers een B767 van de lijn aftrekken voor een dienstreis naar Malaga etc.

Als je denkt dat ik aan het overdrijven ben dan kan je dit allemaal aan Robbie en Koning Lucht vragen die zullen je precies hetzelfde vertellen.

Dan wordt er een agreement gemaakt dat in het geval dat het management te veel piloten ontslaat en ze je terug moeten nemen (zijn ze wettelijk verplicht binnen een bepaalde periode) dat je je drie weken ontslag vergoeding (gedeeltelijk) terug mag betalen.

Voor de mensen die niet weten hoe het First Choice management in elkaar zit: In 2001 hebben ze er ook 60 man uitgegooid vervolgens moesten er x aantal vluchten gecancelled worden vanwege crew shortage. 3 maanden later werd iedereen weer teruggenomen. Er werd hen een contract aangeboden tegen lagere T&C maar helaas voor het management heeft de Balpa daar een stokje voor gestoken. Het ziet er naar uit dat de geschiedenis zich gaat herhalen.

Verder was er altijd een right of return. Is nu weggehaald uit het contract. Het ligt er allemaal heel dik op dat ze straks mensen binnen willen halen tegen lagere T&C.

Ik weet dat TOM geen sociale wekplaats is (alhoewel het er soms op lijkt) maar dit hele verhaal wordt gewoon heel slecht gemanaged.

Let wel waar het hier allemaal om gaat is niet alleen dat piloten hun baan verliezen (gebeurd dagelijks) maar dat een van de laatste airlines met goede T&C verdwijnt.
 
Ik weet niet hoe het in UK geregeld is maar is het in NL niet zo dat LIFO wel mag maar over alle rangen, standen en leeftijden eerlijk verdeeld moet worden??

Gasten, heel veel sterkte!! het zuigt!


Er staat dat het een afspiegeling moet zijn van het bedrijf.
Concreet word een bedrijf in leeftijdsgroepen verdeeld waarna in alle groepen ontslag plaats vind.

MAAR!! er staat in de nederlandse wet nog een toevoeging. Dit weten dan weer veel mensen niet.

Er staat ook dat een speciale beroepsgroep uitzondering op deze regel kan vragen bij de rechter.
Nu is altijd mijn perceptie geweest dat een bedrijf met een grote senioriteitslijst onder zon uitzondering valt. Dus beetje vaag eigelijk allemaal.
 
Okay ik kan de frustratie van Robbie vwb Balpa absoluut begrijpen. Het is ook Thomson die de mensen ontslaat en niet Balpa dat weet ik maar even het volgende:

(...)
Let wel waar het hier allemaal om gaat is niet alleen dat piloten hun baan verliezen (gebeurd dagelijks) maar dat een van de laatste airlines met goede T&C verdwijnt.

First Choice, ik word misselijk als ik het allemaal zo lees. Nogmaals, sterkte allemaal. Ik wil niet verder stoken in dit trieste verhaal, maar is het mogelijk denk je dat TOM deze zomer gebruik gaat maken van de CTC-Flexicrews? D.w.z. CTC's nieuwste product, cadets die echt alleen maar voor de zomer gebruikt worden in combinatie met summer uprank captains? Dat grapje hebben ze dit jaar bij easy uitgehaald, het zou bijzonder zuur zijn als dat bij jullie het geval is. Zuur voor ons allemaal.
 
Verder was er altijd een right of return. Is nu weggehaald uit het contract. Het ligt er allemaal heel dik op dat ze straks mensen binnen willen halen tegen lagere T&C.

sjesus...ongelooflijk! Was niet op de hoogte dat dit in de UK kan (of anywhere for that matter).

Het wereldje wordt zieker en zieker.

With due respect, nu is dit blijkbaar de praktijk in de UK. Hoe lang nog voordat dit ook het vasteland gaat bereiken?
Ondanks alle pijn en moeite die ik met mijn vakbond heb gehad. Ondanks dat de vakbond ook groepen deels in de uitverkoop zet; het is tijd om weer in te treden.

Dit proces moet ergens een halt worden toegeroepen.

Merry Xmas trotzdem
 
sjesus...ongelooflijk! Was niet op de hoogte dat dit in de UK kan (of anywhere for that matter).

Volgens mij kan dat ook niet.... Maar je moet het wel aanvechten. En het risico is natuurlijk dat je (ex)werkgever door een legertje juristen wint, en dan kan je wel naar een baan fluiten. Niet veel mensen nemen dat risico.

Ryanair is trouwens ook goed bezig. Een rescue fare voor de Globespan pax van GBP 89. Wat ze er niet bijzeggen is dat dat in best veel gevallen duurder is dan de normale fare. Dus als een gestresste of gestrandde passagier denkt door Ryanair gered to worden, direct via de rescue site boekt, dan kunnen ze makkelijk tot honderd pond meer betalen dan de normale prijs. (Voorbeeld PIK-ACE, 4jan heen 11jan terug). Wat zijn het toch een hufters.
 
Af en toe vraag ik me af hoe 't management op zo'n plek komt en of ze er überhaupt kaas van hebben gegeten. Als 't even minder gaat lekker paniekerig mensen eruit knikkeren, om er kort daarna achter te komen dat eigenlijk toch wel een beetje voorbarig was. Langer termijn visie hebben ze tegenwoordig niet meer...
 
Volgens mij kan dat ook niet.... Maar je moet het wel aanvechten. En het risico is natuurlijk dat je (ex)werkgever door een legertje juristen wint, en dan kan je wel naar een baan fluiten. Niet veel mensen nemen dat risico.

@Phoenix
In de UK kan heel veel wat in de rest van beschaafd Europa nooit zou kunnen. Niets verbaasd mij meer wat dat betreft. Off topic voorbeeld:
Indien je ziek werd bij mijn vorige werkgever werd cabin crew 14 dagen betaald en flightdeck max. 3 maanden. Na 3 maanden moest jezelf maar zien hoe je financieel rond kwam. Na 6 maanden kon het zijn dat je werkloos op straat stond. Als het bedrijf je aanwezigheid van belang vond kon het zijn dat ze je tot 12 maanden door betaalden.
 
Elke dag worden er overal mensen ontslagen. Moeten we er dan in dit speciale geval zo dramatisch over gaan doen?

De meeste vliegers hebben enkel een vliegopleiding en verder geen HBO-WO achtergrond om op terug te vallen. Is een eigen keuze die met een roze bril op gemaakt is.

Welcome to reality!

Wat een jammere opmerking :wegkwijt:

Sterkte de komende tijd en succes met solliciteren!
 
Elke dag worden er overal mensen ontslagen. Moeten we er dan in dit speciale geval zo dramatisch over gaan doen?

De meeste vliegers hebben enkel een vliegopleiding en verder geen HBO-WO achtergrond om op terug te vallen. Is een eigen keuze die met een roze bril op gemaakt is.

Welcome to reality!

Ja natuurlijk doen we hier dramatisch over, want dit betreft je eigen beroepsgroep, en daarom komt het dichter bij huis. Het betreft je collegae, die je op de lijn elke dag tegenkomt en die je elke dag groet in de rij bij de security en op de frequentie.

Iedereen werkt waar hij de opleiding voor heeft; ik ken maar weinig mensen die als "backup" nog 10 andere beroepsdiploma's op zak hebben. Ik zou ook even niet weten wat ik moet doen als ik morgen mijn baan kwijt zou zijn.

Ik hoop dat iedereen snel weer aan de bak komt.
 
Hi Bumperking,

Jij ook in Leiden. Moeten we in een keer afspreken in Barrera.

Dank voor je Post. De schrijver van je post waar je op reageert heeft nog nooit een stap gezet in de grote luchtvaart en heeft dus geen reden om zo'n botte reply te plaatsen.

Fijne kerst en goed uiteinde,

Robbie
 
Er zit hier een kleine operator met B767 (Viva Macau). Die staan er denk ik ook niet zo tof voor maar toch zitten er wat mensen met redelijk wat geld achter.

Ik weet niet wat daar precies gebeurd maar er wordt wel af en toe aangenomen. Ik heb daar via via wellicht wat ingangen en het zou misschien iets zijn als emergency alternate. Moet je natuurlijk wel naar Azie (Macau). Voordeel is wel dat er altijd bier in mijn koelkast staat (en dat is toch ook niet onbelangrijk).

Anyway ... als de nood aan de man is ... effe PM-en.

Goede feestdagen en hopelijk een beter 2010!
 
Dank voor je Post. De schrijver van je post waar je op reageert heeft nog nooit een stap gezet in de grote luchtvaart en heeft dus geen reden om zo'n botte reply te plaatsen.

OFFTOPIC (maar wel vermakelijk)
En hij houdt ook niet van een drankje. Dat weet ik dan weer uit persoonlijke ervaring. Hij had mijn kameraden en mij 'verlinkt' bij de directie van de vliegschool m.b.t. ons overmatig gebruik van alcohol . hahahahaha
 
Veel sterkte voor iedereen die getroffen is en die nog getroffen zal worden, echt kak om dit hier ook te moeten lezen
 
OFFTOPIC (maar wel vermakelijk)
En hij houdt ook niet van een drankje. Dat weet ik dan weer uit persoonlijke ervaring. Hij had mijn kameraden en mij 'verlinkt' bij de directie van de vliegschool m.b.t. ons overmatig gebruik van alcohol . hahahahaha

Aha, vandaar, is toch gewoon een aanname-eis in de echte luchtvaart....:D
 
Aan iedereen die getroffen is, veel succes komende tijd, hoop dat jullie snel weer lekker de lucht in kunnen!!
 
Terug
Bovenaan